Top links
Village City - SimCity spel
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 277
Rang 277
aaronzon
1 2 3 4
364 366 378 369
2 3 4 5
4 2 2 10
51.452 punten
2. Rang 271
Rang 271
houtje
1 2 3 4
404 338 305 294
1 3 4 5
1 1 2 3
49.526 punten
3. Rang 237
Rang 237
Berkheij
1 2 3 4
4837 368 291 251
1 2 3 4 5
1 1 3 5 9
39.183 punten
4. Rang 232
Rang 232
juttes
1 2 3 4
4753 259 222 202
geen medailles
37.930 punten
5. Rang 227
Rang 227
Tobiaslotte
1 2 3 4
202 154 131 4584
1 2 3 4 5
2 9 31 36 40
36.390 punten
6. Rang 225
Rang 225
smitty84
1 2 3 4
239 250 274 297
2 3 4 5
1 2 2 3
35.863 punten
7. Rang 222
Rang 222
t451zon
1 2 3 4
201 237 223 247
2 3 4 5
1 2 5 4
35.031 punten
8. Rang 209
Rang 209
boefjes2
1 2 3 4
210 181 141 149
1 2 3 4 5
1 2 4 5 14
31.740 punten
9. Rang 204
Rang 204
Goliath
1 2 3 4
190 172 192 169
1 2 3 4 5
1 2 1 1 3
30.420 punten
10. Rang 166
Rang 166
spatje
1 2 3 4
114 117 89 93
geen medailles
21.535 punten
11. Rang 150
Rang 150
fritss
1 2 3 4
120 89 82 53
geen medailles
18.364 punten
12. Rang 138
Rang 138
jempie
1 2 3 4
61 60 50 57
geen medailles
16.029 punten
13. Rang 131
Rang 131
peterdiepstrate
1 2 3 4
63 4548 63 68
2 3 4 5
1 2 4 4
14.781 punten
14. Rang 131
Rang 131
bert20655
1 2 3 4
87 86 4534 78
geen medailles
14.720 punten
15. Rang 117
Rang 117
jansan
1 2 3 4
63 56 49 50
geen medailles
12.350 punten
16. Rang 114
Rang 114
hamstertje
1 2 3 4
6 6 8 9
1 2 3 5
3 7 4 3
11.786 punten
17. Rang 113
Rang 113
yoga
1 2 3 4
9 4 5 6
1 2 3 4 5
4 4 5 2 1
11.736 punten
18. Rang 113
Rang 113
jassen
1 2 3 4
11 4 2 8
1 2 3 4 5
5 3 1 2 4
11.596 punten
19. Rang 112
Rang 112
peterpan
1 2 3 4
10 5 6 6
1 2 3 4 5
2 3 3 4 2
11.461 punten
20. Rang 112
Rang 112
ikwinaltijd
1 2 3 4
8 7 4 3
1 2 3 4 5
3 2 3 5 3
11.451 punten
21. Rang 111
Rang 111
verbeek
1 2 3 4
8 7 4 6
1 2 3 4 5
2 4 1 4 4
11.381 punten
22. Rang 111
Rang 111
klaverschoppen
1 2 3 4
2 3 13 8
1 2 3 4 5
3 3 3 5 1
11.311 punten
23. Rang 109
Rang 109
voetballer
1 2 3 4
1 6 8 5
1 2 3 4 5
2 4 3 3 1
11.096 punten
24. Rang 109
Rang 109
Jetzen
geen bekers
2 3 4 5
2 1 5 5
11.015 punten
25. Rang 109
Rang 109
anita33
1 2 3 4
4 10 6 2
1 2 3 4 5
1 2 3 2 3
10.971 punten
26. Rang 108
Rang 108
Lotje77
1 2 4
3 3 7
1 2 3 4 5
3 4 2 1 2
10.941 punten
27. Rang 108
Rang 108
trapper52
1 2 3 4
68 92 136 137
geen medailles
10.899 punten
28. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.492 punten
29. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
30. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
31. Rang 98
Rang 98
bakvis
1 2 3 4
10 10 4 4
1 2 3 4 5
4 4 4 1 4
9.385 punten
32. Rang 94
Rang 94
gamover
1 2 3 4
5 6 8 8
1 2 3 5
5 1 1 5
8.814 punten
33. Rang 93
Rang 93
appeltaart
1 2 3 4
4 2 8 12
1 2 3 4
4 2 2 1
8.669 punten
34. Rang 93
Rang 93
vriendje
1 2 3 4
8 13 12 7
1 2 3 4 5
3 5 3 2 4
8.668 punten
35. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
36. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 34 24 28
geen medailles
8.429 punten
37. Rang 91
Rang 91
langesjaak
1 2 3 4
3 9 2 7
1 2 3 4 5
2 4 3 2 1
8.368 punten
38. Rang 90
Rang 90
Liliane
1 2 3 4
6 7 7 9
1 2 3 5
6 1 4 3
8.192 punten
39. Rang 87
Rang 87
spiderman
1 2 3 4
8 5 11 10
1 2 3 4 5
1 1 3 5 1
7.791 punten
40. Rang 83
Rang 83
timmetje
1 2 3 4
3 6 7 8
1 2 3 4
2 2 2 2
7.361 punten
41. Rang 83
Rang 83
Weegschaal
1 2 3 4
5 10 4 7
1 2 3 4 5
5 4 1 2 1
7.298 punten
42. Rang 82
Rang 82
alexander
1 2 3 4
4 6 9 3
1 2 3 4 5
3 1 2 1 2
7.160 punten
43. Rang 81
Rang 81
Olga_love
1 2 3 4
6 6 3 5
1 2 3 4 5
2 9 2 1 3
7.090 punten
44. Rang 80
Rang 80
chocolaatje
1 2 3 4
1 5 3 8
1 2 3 4 5
4 2 2 5 2
6.923 punten
45. Rang 77
Rang 77
tamarav
1 2 3 4
4 8 9 6
1 2 3 4 5
4 3 1 2 1
6.534 punten
46. Rang 76
Rang 76
Soepeltjes
1 2 3 4
8 11 5 4
1 2 3 4 5
2 3 2 3 1
6.498 punten
46. Rang 76
Rang 76
rinusvd
1 2 3 4
2 6 8 4
2 3 4 5
3 4 2 2
6.498 punten
48. Rang 75
Rang 75
Jupiter
1 2 3 4
4 10 7 6
1 2 3 4 5
9 3 1 3 5
6.330 punten
49. Rang 74
Rang 74
arie6
1 2 3 4
8 5 2 7
1 2 3 4 5
1 5 4 4 5
6.232 punten
50. Rang 74
Rang 74
SvenTheMan
1 2 3 4
4 7 6 3
2 4 5
4 2 2
6.225 punten
51. Rang 74
Rang 74
obiwan
1 2 3 4
4 3 4 7
1 2 3 4 5
5 1 3 2 1
6.142 punten
52. Rang 73
Rang 73
Cassandra
1 2 3 4
14 11 7 3
1 2 3 4 5
1 1 4 3 1
6.025 punten
53. Rang 72
Rang 72
beatme
1 3 4
4 7 4
1 2 3 4 5
6 4 2 1 2
5.987 punten
54. Rang 70
Rang 70
skywalker
1 2 3 4
5 5 12 11
1 2 3 4 5
2 3 4 3 2
5.766 punten
55. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
56. Rang 70
Rang 70
keesvd
2 3 4
4 4 9
1 2 3 5
2 3 5 2
5.669 punten
57. Rang 68
Rang 68
eddie80
1 2 3 4
5 6 6 13
1 2 3 5
3 5 5 1
5.499 punten
58. Rang 68
Rang 68
janjansen
1 2 3 4
8 6 7 9
1 2 3 4 5
2 4 2 1 4
5.464 punten
59. Rang 68
Rang 68
Marty21
1 2 3 4
2 10 8 8
1 3 4 5
1 3 3 2
5.431 punten
60. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
61. Rang 64
Rang 64
redu
1 2 3 4
7 2 9 6
1 2 3 4 5
5 2 4 6 2
4.999 punten
62. Rang 64
Rang 64
ajax4ever
1 2 3 4
7 6 10 2
1 2 3 4 5
4 4 2 5 4
4.991 punten
63. Rang 60
Rang 60
Aladdin
1 2 3 4
6 7 10 8
1 2 3 4 5
2 2 3 1 4
4.647 punten
64. Rang 60
Rang 60
zumba
1 2 3 4
8 6 7 7
1 2 3 4 5
3 5 2 6 1
4.634 punten
65. Rang 60
Rang 60
geeeeert
1 2 3 4
10 7 9 10
1 2 3 4 5
3 2 3 1 2
4.594 punten
66. Rang 60
Rang 60
djlamore
1 2 3 4
5 5 14 4
1 2 3 4
3 3 2 2
4.592 punten
67. Rang 60
Rang 60
omewillem
1 2 3 4
6 8 2 7
1 2 3 4 5
1 5 5 4 2
4.576 punten
68. Rang 60
Rang 60
RuitenVrouw
2 3 4
6 4 6
1 2 3 4
4 2 3 3
4.559 punten
69. Rang 60
Rang 60
Josefien73
1 2 3 4
4 5 7 9
1 2 3 4 5
1 3 1 2 4
4.549 punten
70. Rang 59
Rang 59
renske17
1 2 3 4
4 4 5 7
1 2 3 4 5
2 4 4 3 5
4.469 punten
71. Rang 59
Rang 59
jagertje
1 2 3 4
11 3 8 9
1 2 3 4 5
1 7 5 5 2
4.462 punten
72. Rang 59
Rang 59
juffertje
1 2 3 4
4 5 7 12
1 2 3 4 5
2 4 5 3 1
4.460 punten
73. Rang 59
Rang 59
rotjoch
1 2 3 4
3 7 4 2
1 2 3 4 5
6 3 2 3 3
4.459 punten
74. Rang 59
Rang 59
Robbert82
1 2 4
4 3 7
1 2 3 4 5
2 1 2 1 2
4.457 punten
75. Rang 58
Rang 58
fredje
1 2 3 4
8 6 7 8
2 3 4 5
5 5 3 2
4.429 punten
76. Rang 58
Rang 58
pimpampet
1 2 3 4
7 8 7 5
1 2 3 4 5
1 4 3 3 2
4.427 punten
77. Rang 58
Rang 58
mrwiseguy
1 2 3 4
4 13 4 6
1 2 3 4 5
5 3 1 2 1
4.403 punten
78. Rang 58
Rang 58
ahmed1983
1 2 3 4
4 4 9 8
1 2 3 5
3 8 2 3
4.393 punten
79. Rang 58
Rang 58
hartenjagertje
1 2 3 4
6 7 3 6
1 2 3 4 5
2 6 5 6 4
4.392 punten
80. Rang 58
Rang 58
Stijn
1 2 3 4
4 7 5 8
1 2 3 4 5
6 4 3 1 3
4.386 punten
81. Rang 58
Rang 58
opahans
1 2 3 4
10 3 11 5
1 2 3 4 5
5 2 9 4 1
4.379 punten
82. Rang 58
Rang 58
racefanaat
1 2 3 4
4 4 8 7
1 2 3 4 5
6 4 4 3 3
4.344 punten
83. Rang 56
Rang 56
sebastiaantje
1 2 3 4
10 7 8 10
1 2 3 4
2 4 5 4
4.224 punten
84. Rang 56
Rang 56
pipodeclown
1 2 3 4
7 4 7 8
1 2 3 4 5
5 4 2 3 2
4.196 punten
85. Rang 56
Rang 56
Petra vd w
1 2 3 4
7 6 8 7
1 2 3 4 5
2 4 4 1 4
4.180 punten
86. Rang 56
Rang 56
Platipus
1 2 3 4
1 7 3 10
1 2 3 4 5
2 1 3 4 3
4.169 punten
87. Rang 56
Rang 56
stoerevent
1 2 3 4
8 3 12 6
1 2 4 5
4 3 1 4
4.155 punten
88. Rang 56
Rang 56
Samuel
1 2 3 4
5 6 2 2
1 2 3 5
1 1 4 1
4.148 punten
89. Rang 55
Rang 55
sanneke
1 2 3 4
5 6 3 9
1 2 3 4 5
4 3 2 3 3
4.121 punten
90. Rang 55
Rang 55
remco81
1 2 3 4
2 11 4 6
1 2 3 4 5
6 3 5 2 2
4.064 punten
91. Rang 55
Rang 55
arnhem
1 2 3 4
5 2 7 7
1 2 3 4 5
3 3 2 3 3
4.058 punten
92. Rang 55
Rang 55
jacobus11
1 2 3 4
6 8 9 8
1 2 3 4 5
4 6 3 2 1
4.049 punten
93. Rang 55
Rang 55
appeltje
1 2 3 4
4 7 2 8
1 2 3 4 5
5 1 2 1 2
4.044 punten
94. Rang 55
Rang 55
bulldog
1 2 3 4
11 5 4 10
1 4 5
1 4 5
4.036 punten
95. Rang 54
Rang 54
ziekenhuis
1 2 3 4
4 6 8 6
1 2 3 4 5
6 4 2 2 4
4.023 punten
96. Rang 54
Rang 54
steefje
1 2 3 4
7 7 6 7
1 2 3 4 5
3 3 5 6 4
4.013 punten
97. Rang 54
Rang 54
superman
1 2 3 4
13 4 7 5
1 2 4 5
6 4 4 2
3.985 punten
98. Rang 54
Rang 54
pinda26
1 2 3 4
4 10 8 8
2 3 4 5
2 2 3 2
3.984 punten
99. Rang 54
Rang 54
agent
1 2 3 4
6 11 2 7
1 2 3 5
7 4 2 1
3.980 punten
100. Rang 54
Rang 54
Joost67
1 2 3 4
4 7 9 6
1 2 3 4 5
7 1 1 3 3
3.977 punten
Dagscores vandaag
1 69 Rang 26 GijsBrugman92
1 69 Rang 70 skywalker
2 65 Rang 30 Stefje
3 64 Rang 105 ROOSJE66
3 64 Rang 17 Hannah78
4 57 Rang 47 zwartepiet
5 56 Rang 25 ezraGerritsen
6. 52 Rang 34 BrianOever60
7. 50 Rang 93 vriendje
8. 49 Rang 49 rammelaar
9. 44 Rang 50 stemvvd
10. 42 Rang 59 juffertje
Dagscores gisteren
1 70 Rang 60 RuitenVrouw
2 57 Rang 32 DavidBakker
3 56 Rang 56 Platipus
3 56 Rang 21 JanKlijn
4 55 Rang 28 hiddeWerff
5 49 Rang 50 Annemarietje
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#466)
1. 16 Rang 54 stefke
2. [..] Rang 225 smitty84
Vorig toernooi (#465)
1 33 Rang 232 juttes
2 29 Rang 277 aaronzon
3 27 Rang 138 jempie
4 25 Rang 166 spatje
4 25 Rang 131 peterdiepstrate
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2022