Top links
Free Publicity For Music Producers
Village City - SimCity spel
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 339
Rang 339
Werkbij
1 2 3 4
5233 635 518 407
1 2 3 4 5
1 1 3 5 13
73.268 punten
2. Rang 322
Rang 322
houtje
1 2 3 4
552 493 453 434
1 2 3 4 5
1 2 3 4 6
66.923 punten
3. Rang 321
Rang 321
aaronzon
1 2 3 4
496 496 527 521
2 3 4 5
4 2 2 11
66.582 punten
4. Rang 273
Rang 273
juttes
1 2 3 4
4869 363 332 290
geen medailles
49.930 punten
5. Rang 270
Rang 270
smitty84
1 2 3 4
346 363 408 481
2 3 4 5
1 2 2 3
49.189 punten
6. Rang 269
Rang 269
Tobiaslotte
1 2 3 4
298 248 232 4691
1 2 3 4 5
2 11 35 42 52
48.755 punten
7. Rang 252
Rang 252
boefjes2
1 2 3 4
313 289 265 233
1 2 3 4 5
1 2 4 5 15
43.640 punten
8. Rang 244
Rang 244
Goliath
1 2 3 4
281 278 302 265
1 2 3 4 5
1 2 1 1 3
41.325 punten
9. Rang 231
Rang 231
t451zon
1 2 3 4
220 260 249 287
2 3 4 5
1 2 5 4
37.594 punten
10. Rang 215
Rang 215
spatje
1 2 3 4
219 227 191 203
geen medailles
33.228 punten
11. Rang 161
Rang 161
fritss
1 2 3 4
135 113 106 76
geen medailles
20.544 punten
12. Rang 155
Rang 155
peterdiepstrate
1 2 3 4
97 4589 105 117
2 3 4 5
1 2 4 4
19.233 punten
13. Rang 154
Rang 154
jempie
1 2 3 4
92 91 67 85
geen medailles
19.129 punten
14. Rang 151
Rang 151
Egon1
1 2 3 4
164 172 142 143
3 4 5
1 2 1
18.385 punten
15. Rang 143
Rang 143
bert20655
1 2 3 4
109 101 4555 99
geen medailles
16.900 punten
16. Rang 139
Rang 139
jansan
1 2 3 4
89 99 88 96
geen medailles
16.180 punten
17. Rang 122
Rang 122
trapper52
1 2 3 4
86 111 159 172
geen medailles
13.179 punten
18. Rang 118
Rang 118
ikwinaltijd
1 2 3 4
9 10 8 7
1 2 3 4 5
7 4 4 6 4
12.561 punten
18. Rang 118
Rang 118
jassen
1 2 3 4
12 8 4 11
1 2 3 4 5
8 6 1 3 4
12.561 punten
20. Rang 117
Rang 117
klaverschoppen
1 2 3 4
3 4 16 11
1 2 3 4 5
5 7 4 7 3
12.356 punten
21. Rang 117
Rang 117
hamstertje
1 2 3 4
7 9 13 14
1 2 3 5
4 7 6 3
12.351 punten
22. Rang 116
Rang 116
yoga
1 2 3 4
9 7 7 8
1 2 3 4 5
4 5 6 3 2
12.136 punten
23. Rang 116
Rang 116
peterpan
1 2 3 4
14 5 6 9
1 2 3 4 5
3 4 5 5 2
12.116 punten
24. Rang 115
Rang 115
jetzen
3
1
2 3 4 5
2 3 9 8
12.024 punten
25. Rang 114
Rang 114
voetballer
1 2 3 4
6 8 12 5
1 2 3 4 5
4 4 4 4 1
11.861 punten
26. Rang 114
Rang 114
verbeek
1 2 3 4
10 7 8 9
1 2 3 4 5
3 4 1 5 5
11.791 punten
27. Rang 113
Rang 113
anita33
1 2 3 4
6 14 11 4
1 2 3 4 5
2 2 5 4 4
11.711 punten
28. Rang 113
Rang 113
Lotje77
1 2 4
4 5 11
1 2 3 4 5
5 5 2 3 5
11.616 punten
29. Rang 106
Rang 106
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.591 punten
30. Rang 105
Rang 105
bakvis
1 2 3 4
10 17 8 7
1 2 3 4 5
5 8 6 1 6
10.430 punten
31. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
32. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
33. Rang 100
Rang 100
gamover
1 2 3 4
10 8 10 9
1 2 3 4 5
6 1 2 3 9
9.624 punten
34. Rang 99
Rang 99
vriendje
1 2 3 4
8 14 14 9
1 2 3 4 5
4 8 5 7 4
9.583 punten
35. Rang 98
Rang 98
langesjaak
1 2 3 4
7 15 5 10
1 2 3 4 5
3 7 5 2 2
9.438 punten
36. Rang 96
Rang 96
appeltaart
1 2 3 4
5 7 10 15
1 2 3 4 5
5 2 2 2 1
9.139 punten
37. Rang 96
Rang 96
leontien23
geen bekers
geen medailles
9.099 punten
38. Rang 95
Rang 95
Liliane
1 2 3 4
8 9 12 10
1 2 3 4 5
6 4 4 3 5
8.962 punten
39. Rang 93
Rang 93
spiderman
1 2 3 4
10 6 16 16
1 2 3 4 5
3 2 5 6 2
8.656 punten
40. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
41. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 34 24 28
geen medailles
8.429 punten
42. Rang 90
Rang 90
Olga_love
1 2 3 4
9 14 7 8
1 2 3 4 5
2 10 6 6 5
8.290 punten
43. Rang 89
Rang 89
timmetje
1 2 3 4
7 9 9 10
1 2 3 4 5
3 3 2 4 1
8.061 punten
44. Rang 87
Rang 87
Weegschaal
1 2 3 4
6 10 6 9
1 2 3 4 5
7 5 2 3 1
7.883 punten
45. Rang 85
Rang 85
alexander
1 2 3 4
6 6 12 8
1 2 3 4 5
3 3 2 2 2
7.620 punten
46. Rang 85
Rang 85
Soepeltjes
1 2 3 4
15 15 8 9
1 2 3 4 5
3 6 3 3 2
7.603 punten
47. Rang 85
Rang 85
tamarav
1 2 3 4
6 8 11 11
1 2 3 4 5
7 5 3 4 3
7.599 punten
48. Rang 85
Rang 85
chocolaatje
1 2 3 4
4 10 7 10
1 2 3 4 5
6 2 2 5 2
7.573 punten
49. Rang 83
Rang 83
Jupiter
1 2 3 4
8 13 12 6
1 2 3 4 5
10 6 3 3 6
7.320 punten
50. Rang 82
Rang 82
SvenTheMan
1 2 3 4
6 11 8 4
1 2 3 4 5
1 7 2 5 3
7.245 punten
51. Rang 82
Rang 82
beatme
1 2 3 4
5 3 11 9
1 2 3 4 5
10 6 3 2 5
7.157 punten
52. Rang 82
Rang 82
Cassandra
1 2 3 4
21 17 9 3
1 2 3 4 5
3 2 6 4 1
7.145 punten
53. Rang 81
Rang 81
obiwan
1 2 3 4
5 6 5 9
1 2 3 4 5
9 3 3 3 2
7.097 punten
54. Rang 81
Rang 81
arie6
1 2 3 4
12 7 5 8
1 2 3 4 5
2 7 6 4 6
7.062 punten
55. Rang 81
Rang 81
rinusvd
1 2 3 4
4 8 11 6
2 3 4 5
4 4 5 4
7.038 punten
56. Rang 79
Rang 79
keesvd
1 2 3 4
2 10 5 14
1 2 3 4 5
6 4 6 2 5
6.869 punten
57. Rang 79
Rang 79
padrone
1 2 3 4
54 55 58 74
4 5
1 1
6.784 punten
58. Rang 79
Rang 79
stefke
1 2 3 4
39 51 49 77
geen medailles
6.763 punten
59. Rang 78
Rang 78
skywalker
1 2 3 4
8 6 14 16
1 2 3 4 5
3 7 5 4 4
6.736 punten
60. Rang 75
Rang 75
Marty21
1 2 3 4
4 14 14 11
1 2 3 4 5
2 2 5 3 3
6.301 punten
61. Rang 74
Rang 74
eddie80
1 2 3 4
8 6 9 14
1 2 3 4 5
4 6 7 1 2
6.169 punten
62. Rang 73
Rang 73
ajax4ever
1 2 3 4
9 7 12 3
1 2 3 4 5
6 8 4 6 6
6.071 punten
63. Rang 73
Rang 73
janjansen
1 2 3 4
9 11 9 11
1 2 3 4 5
3 5 2 3 4
6.049 punten
64. Rang 72
Rang 72
redu
1 2 3 4
8 5 12 7
1 2 3 4 5
8 3 4 9 5
5.909 punten
65. Rang 70
Rang 70
Robbert82
1 2 3 4
6 6 4 8
1 2 3 4 5
5 3 8 1 2
5.762 punten
66. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
67. Rang 69
Rang 69
djlamore
1 2 3 4
10 8 17 9
1 2 3 4 5
5 4 3 4 2
5.617 punten
68. Rang 69
Rang 69
geeeeert
1 2 3 4
11 7 12 13
1 2 3 4 5
7 4 3 3 3
5.559 punten
69. Rang 68
Rang 68
jagertje
1 2 3 4
13 7 11 14
1 2 3 4 5
2 11 6 7 4
5.542 punten
70. Rang 68
Rang 68
pimpampet
1 2 3 4
9 12 9 10
1 2 3 4 5
3 7 5 5 2
5.537 punten
71. Rang 68
Rang 68
Aladdin
1 2 3 4
11 11 15 11
1 2 3 4 5
4 2 3 2 7
5.522 punten
72. Rang 68
Rang 68
mrwiseguy
1 2 3 4
7 14 6 7
1 2 3 4 5
8 6 3 3 1
5.508 punten
73. Rang 68
Rang 68
rotjoch
1 2 3 4
6 13 7 9
1 2 3 4 5
6 5 5 5 5
5.494 punten
74. Rang 68
Rang 68
stoerevent
1 2 3 4
12 4 16 12
1 2 3 4 5
8 5 2 2 6
5.475 punten
75. Rang 68
Rang 68
hartenjagertje
1 2 3 4
7 9 4 9
1 2 3 4 5
7 7 6 8 4
5.452 punten
76. Rang 67
Rang 67
fredje
1 2 3 4
16 8 11 10
1 2 3 4 5
1 6 6 4 2
5.339 punten
77. Rang 67
Rang 67
ahmed1983
1 2 3 4
6 6 11 10
1 2 3 4 5
4 10 5 2 6
5.338 punten
78. Rang 67
Rang 67
juffertje
1 2 3 4
5 7 13 17
1 2 3 4 5
2 6 9 4 2
5.315 punten
79. Rang 66
Rang 66
Samuel
1 2 3 4
7 10 5 7
1 2 3 4 5
5 1 6 2 4
5.303 punten
80. Rang 66
Rang 66
racefanaat
1 2 3 4
7 10 8 9
1 2 3 4 5
8 6 5 4 3
5.269 punten
81. Rang 66
Rang 66
techno
1 2 3 4
7 7 5 11
1 2 3 4 5
10 2 1 5 2
5.257 punten
82. Rang 66
Rang 66
zumba
1 2 3 4
8 8 8 11
1 2 3 4 5
4 7 3 7 3
5.254 punten
83. Rang 66
Rang 66
RuitenVrouw
1 2 3 4
6 7 6 9
1 2 3 4 5
6 2 3 3 1
5.234 punten
84. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
85. Rang 66
Rang 66
Stijn
1 2 3 4
6 9 6 14
1 2 3 4 5
7 8 3 2 3
5.201 punten
86. Rang 65
Rang 65
omewillem
1 2 3 4
9 11 3 10
1 2 3 4 5
1 7 6 5 2
5.191 punten
87. Rang 65
Rang 65
appeltje
1 2 3 4
8 8 2 11
1 2 3 4 5
8 4 4 1 4
5.179 punten
88. Rang 65
Rang 65
Platipus
1 2 3 4
4 11 7 12
1 2 3 4 5
4 1 7 5 4
5.164 punten
89. Rang 65
Rang 65
renske17
1 2 3 4
6 5 8 8
1 2 3 4 5
3 5 7 3 5
5.119 punten
90. Rang 65
Rang 65
Josefien73
1 2 3 4
7 6 7 11
1 2 3 4 5
3 3 2 2 5
5.099 punten
91. Rang 65
Rang 65
goeie maat
1 2 3 4
12 7 14 12
1 2 3 4 5
3 5 12 7 5
5.092 punten
92. Rang 64
Rang 64
sanneke
1 2 3 4
8 9 9 11
1 2 3 4 5
6 4 3 5 4
5.051 punten
93. Rang 64
Rang 64
Petra vd w
1 2 3 4
13 10 12 10
1 2 3 4 5
2 4 5 5 6
5.035 punten
94. Rang 64
Rang 64
barkruk
1 2 3 4
5 7 7 13
1 2 3 4 5
5 3 8 4 1
5.024 punten
95. Rang 63
Rang 63
jantientje
1 2 3 4
9 7 7 9
1 2 3 4 5
4 5 5 2 2
4.977 punten
96. Rang 63
Rang 63
sebastiaantje
1 2 3 4
12 12 12 11
1 2 3 4 5
2 7 6 4 1
4.964 punten
97. Rang 63
Rang 63
pinda26
1 2 3 4
6 13 8 9
1 2 3 4 5
1 4 5 6 4
4.934 punten
98. Rang 62
Rang 62
jacobus11
1 2 3 4
6 12 14 10
1 2 3 4 5
5 7 7 2 3
4.864 punten
99. Rang 62
Rang 62
ziekenhuis
1 2 3 4
9 7 12 6
1 2 3 4 5
8 4 3 4 6
4.858 punten
99. Rang 62
Rang 62
renske64
1 2 3 4
3 15 9 12
1 2 3 4 5
6 5 4 10 6
4.858 punten
Dagscores vandaag
1 66 Rang 35 tom55
2 62 Rang 96 appeltaart
3 56 Rang 36 hiddeWerff
4 53 Rang 31 DylanLaarhoven98
4 53 Rang 36 MeikeKremer63
5 51 Rang 35 lisanne73
6. 49 Rang 65 goeie maat
7. 48 Rang 68 stoerevent
8. 44 Rang 6 bertK65
9. 41 Rang 38 myrtheOtter
10. 39 Rang 82 SvenTheMan
Dagscores gisteren
1 70 Rang 59 tuttebel
2 67 Rang 42 silkeGent
3 62 Rang 37 Jos76
4 60 Rang 48 LianneAkkerman
5 57 Rang 36 JadeBont
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#2628)
1. 22 Rang 321 aaronzon
2. [..] Rang 252 boefjes2
Vorig toernooi (#2627)
1 30 Rang 122 trapper52
2 26 Rang 32 LynnGerritsen61
3 23 Rang 60 hartenzot
4 18 Rang 66 zumba
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2024