Top links
Free Publicity For Music Producers
Village City - SimCity spel
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 310
Rang 310
houtje
1 2 3 4
508 468 418 407
1 2 3 4 5
1 1 2 4 4
62.586 punten
2. Rang 310
Rang 310
aaronzon
1 2 3 4
460 464 479 479
2 3 4 5
4 2 2 11
62.421 punten
3. Rang 308
Rang 308
Berkheij
1 2 3 4
5098 544 442 365
1 2 3 4 5
1 1 3 5 10
61.725 punten
4. Rang 260
Rang 260
juttes
1 2 3 4
4838 327 288 260
geen medailles
46.120 punten
5. Rang 257
Rang 257
smitty84
1 2 3 4
308 332 370 419
2 3 4 5
1 2 2 3
44.958 punten
6. Rang 254
Rang 254
Tobiaslotte
1 2 3 4
266 214 194 4652
1 2 3 4 5
2 11 32 38 46
44.170 punten
7. Rang 236
Rang 236
boefjes2
1 2 3 4
271 251 215 202
1 2 3 4 5
1 2 4 5 14
38.993 punten
8. Rang 230
Rang 230
Goliath
1 2 3 4
247 232 264 231
1 2 3 4 5
1 2 1 1 3
37.133 punten
9. Rang 229
Rang 229
t451zon
1 2 3 4
212 259 242 278
2 3 4 5
1 2 5 4
36.931 punten
10. Rang 198
Rang 198
spatje
1 2 3 4
181 188 150 151
geen medailles
28.818 punten
11. Rang 157
Rang 157
fritss
1 2 3 4
129 105 96 73
geen medailles
19.774 punten
12. Rang 150
Rang 150
jempie
1 2 3 4
83 83 64 81
geen medailles
18.339 punten
13. Rang 147
Rang 147
peterdiepstrate
1 2 3 4
84 4577 89 104
2 3 4 5
1 2 4 4
17.695 punten
14. Rang 139
Rang 139
bert20655
1 2 3 4
102 95 4544 95
geen medailles
16.110 punten
15. Rang 131
Rang 131
jansan
1 2 3 4
77 84 78 80
geen medailles
14.770 punten
16. Rang 120
Rang 120
Egon1
1 2 3 4
108 126 101 99
3 4 5
1 1 1
12.844 punten
17. Rang 120
Rang 120
trapper52
1 2 3 4
83 106 156 165
geen medailles
12.749 punten
18. Rang 116
Rang 116
jassen
1 2 3 4
11 7 3 10
1 2 3 4 5
7 5 1 3 4
12.226 punten
19. Rang 116
Rang 116
hamstertje
1 2 3 4
7 8 11 13
1 2 3 5
4 7 5 3
12.196 punten
20. Rang 115
Rang 115
ikwinaltijd
1 2 3 4
9 10 7 4
1 2 3 4 5
4 3 4 6 4
12.036 punten
21. Rang 115
Rang 115
peterpan
1 2 3 4
13 5 6 8
1 2 3 4 5
3 4 5 4 2
12.006 punten
22. Rang 115
Rang 115
yoga
1 2 3 4
9 5 5 8
1 2 3 4 5
4 5 6 2 2
11.986 punten
23. Rang 113
Rang 113
Jetzen
3
1
2 3 4 5
2 2 8 7
11.703 punten
24. Rang 113
Rang 113
klaverschoppen
1 2 3 4
2 4 14 11
1 2 3 4 5
4 4 3 6 2
11.691 punten
25. Rang 113
Rang 113
verbeek
1 2 3 4
9 7 7 8
1 2 3 4 5
3 4 1 5 4
11.686 punten
26. Rang 113
Rang 113
voetballer
1 2 3 4
5 7 12 5
1 2 3 4 5
3 4 4 4 1
11.656 punten
27. Rang 112
Rang 112
Lotje77
1 2 4
4 4 10
1 2 3 4 5
5 4 2 3 4
11.451 punten
28. Rang 112
Rang 112
anita33
1 2 3 4
5 11 11 3
1 2 3 4 5
2 2 4 3 4
11.436 punten
29. Rang 106
Rang 106
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.552 punten
30. Rang 104
Rang 104
bakvis
1 2 3 4
10 15 8 5
1 2 3 4 5
5 7 6 1 6
10.250 punten
31. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
32. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
33. Rang 99
Rang 99
gamover
1 2 3 4
10 7 9 9
1 2 3 4 5
6 1 2 2 9
9.524 punten
34. Rang 97
Rang 97
vriendje
1 2 3 4
8 14 14 8
1 2 3 4 5
4 6 4 5 4
9.198 punten
35. Rang 96
Rang 96
appeltaart
1 2 3 4
5 7 10 12
1 2 3 4
5 2 2 1
9.034 punten
36. Rang 94
Rang 94
langesjaak
1 2 3 4
6 12 4 9
1 2 3 4 5
2 6 3 2 1
8.868 punten
37. Rang 93
Rang 93
Liliane
1 2 3 4
7 8 12 9
1 2 3 4 5
6 3 4 2 5
8.722 punten
38. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
39. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 34 24 28
geen medailles
8.429 punten
40. Rang 91
Rang 91
spiderman
1 2 3 4
10 6 14 13
1 2 3 4 5
2 2 4 6 2
8.386 punten
41. Rang 88
Rang 88
timmetje
1 2 3 4
7 9 9 10
1 2 3 4 5
3 3 2 3 1
8.011 punten
42. Rang 87
Rang 87
Olga_love
1 2 3 4
8 12 5 6
1 2 3 4 5
2 9 5 4 5
7.845 punten
43. Rang 87
Rang 87
Weegschaal
1 2 3 4
5 10 5 9
1 2 3 4 5
7 5 2 3 1
7.813 punten
44. Rang 85
Rang 85
alexander
1 2 3 4
6 6 12 7
1 2 3 4 5
3 3 2 2 2
7.610 punten
45. Rang 84
Rang 84
chocolaatje
1 2 3 4
4 9 5 8
1 2 3 4 5
6 2 2 5 2
7.483 punten
46. Rang 84
Rang 84
leontien23
geen bekers
geen medailles
7.461 punten
47. Rang 84
Rang 84
tamarav
1 2 3 4
6 8 11 9
1 2 3 4 5
7 4 2 4 3
7.404 punten
48. Rang 82
Rang 82
Soepeltjes
1 2 3 4
14 15 7 8
1 2 3 4 5
3 3 3 3 1
7.198 punten
49. Rang 80
Rang 80
rinusvd
1 2 3 4
4 7 10 6
2 3 4 5
4 4 4 3
6.913 punten
50. Rang 80
Rang 80
Cassandra
1 2 3 4
20 13 9 3
1 2 3 4 5
3 2 5 4 1
6.900 punten
51. Rang 80
Rang 80
arie6
1 2 3 4
11 7 3 8
1 2 3 4 5
2 7 5 4 6
6.897 punten
52. Rang 80
Rang 80
beatme
1 2 3 4
5 2 11 8
1 2 3 4 5
9 6 2 2 4
6.892 punten
53. Rang 79
Rang 79
Jupiter
1 2 3 4
7 13 11 6
1 2 3 4 5
9 4 2 3 6
6.850 punten
54. Rang 79
Rang 79
obiwan
1 2 3 4
5 5 4 7
1 2 3 4 5
8 2 3 3 2
6.802 punten
55. Rang 78
Rang 78
SvenTheMan
1 2 3 4
6 9 7 3
2 3 4 5
5 1 3 2
6.630 punten
56. Rang 77
Rang 77
keesvd
1 2 3 4
2 9 5 13
1 2 3 4 5
5 4 5 1 5
6.579 punten
57. Rang 76
Rang 76
skywalker
1 2 3 4
6 6 13 15
1 2 3 4 5
3 6 5 3 4
6.456 punten
58. Rang 74
Rang 74
Marty21
1 2 3 4
4 14 12 8
1 2 3 4 5
2 2 5 3 3
6.231 punten
59. Rang 71
Rang 71
janjansen
1 2 3 4
9 9 7 9
1 2 3 4 5
3 5 2 2 4
5.879 punten
60. Rang 70
Rang 70
stefke
1 2 3 4
31 42 42 58
geen medailles
5.763 punten
61. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
62. Rang 70
Rang 70
ajax4ever
1 2 3 4
9 7 12 2
1 2 3 4 5
5 7 3 5 6
5.711 punten
63. Rang 70
Rang 70
eddie80
1 2 3 4
7 6 7 14
1 2 3 4 5
3 5 5 1 2
5.704 punten
64. Rang 69
Rang 69
redu
1 2 3 4
8 5 12 6
1 2 3 4 5
6 3 4 8 4
5.574 punten
65. Rang 67
Rang 67
geeeeert
1 2 3 4
11 7 12 12
1 2 3 4 5
6 4 3 2 3
5.374 punten
66. Rang 67
Rang 67
hartenjagertje
1 2 3 4
7 9 4 8
1 2 3 4 5
7 6 6 8 4
5.342 punten
67. Rang 67
Rang 67
djlamore
1 2 3 4
9 6 17 6
1 2 3 4 5
5 3 3 3 2
5.327 punten
68. Rang 66
Rang 66
Robbert82
1 2 3 4
6 5 2 7
1 2 3 4 5
4 2 5 1 2
5.232 punten
69. Rang 66
Rang 66
rotjoch
1 2 3 4
6 11 6 7
1 2 3 4 5
6 4 5 4 4
5.219 punten
70. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
71. Rang 65
Rang 65
jagertje
1 2 3 4
12 5 11 11
1 2 3 4 5
2 9 6 7 3
5.177 punten
72. Rang 65
Rang 65
Aladdin
1 2 3 4
11 10 13 10
1 2 3 4 5
2 2 3 2 6
5.167 punten
73. Rang 65
Rang 65
Platipus
1 2 3 4
4 11 6 12
1 2 3 4 5
4 1 7 5 4
5.144 punten
74. Rang 65
Rang 65
pimpampet
1 2 3 4
8 11 9 9
1 2 3 4 5
2 6 5 3 2
5.122 punten
75. Rang 65
Rang 65
juffertje
1 2 3 4
4 7 11 16
1 2 3 4 5
2 6 8 4 1
5.115 punten
76. Rang 64
Rang 64
stoerevent
1 2 3 4
12 4 15 10
1 2 3 4 5
6 5 1 1 6
5.060 punten
77. Rang 64
Rang 64
Samuel
1 2 3 4
6 8 5 5
1 2 3 4 5
5 1 6 1 1
5.048 punten
78. Rang 64
Rang 64
fredje
1 2 3 4
12 8 9 9
1 2 3 4 5
1 6 5 4 2
5.014 punten
79. Rang 63
Rang 63
renske17
1 2 3 4
6 5 7 7
1 2 3 4 5
2 5 7 3 5
4.964 punten
80. Rang 63
Rang 63
Stijn
1 2 3 4
6 7 6 13
1 2 3 4 5
6 7 3 2 3
4.906 punten
81. Rang 63
Rang 63
RuitenVrouw
1 2 3 4
3 6 5 7
1 2 3 4 5
5 2 3 3 1
4.889 punten
82. Rang 63
Rang 63
mrwiseguy
1 2 3 4
6 13 5 7
1 2 3 4 5
5 5 3 2 1
4.883 punten
83. Rang 63
Rang 63
omewillem
1 2 3 4
8 10 3 9
1 2 3 4 5
1 6 5 4 2
4.876 punten
84. Rang 62
Rang 62
zumba
1 2 3 4
8 7 7 9
1 2 3 4 5
3 6 2 7 2
4.859 punten
85. Rang 62
Rang 62
racefanaat
1 2 3 4
6 7 8 8
1 2 3 4 5
7 5 5 3 3
4.844 punten
86. Rang 62
Rang 62
ahmed1983
1 2 3 4
4 6 10 9
1 2 3 4 5
4 8 4 1 4
4.833 punten
87. Rang 62
Rang 62
appeltje
1 2 3 4
6 8 2 8
1 2 3 4 5
7 3 4 1 4
4.824 punten
88. Rang 62
Rang 62
Josefien73
1 2 3 4
4 6 7 10
1 2 3 4 5
2 3 2 2 5
4.814 punten
89. Rang 62
Rang 62
Petra vd w
1 2 3 4
9 9 12 10
1 2 3 4 5
2 4 5 5 6
4.805 punten
90. Rang 61
Rang 61
techno
1 2 3 4
6 7 4 10
1 2 3 4 5
7 2 1 4 2
4.752 punten
91. Rang 61
Rang 61
pipodeclown
1 2 3 4
11 6 7 9
1 2 3 4 5
7 4 2 3 2
4.716 punten
92. Rang 61
Rang 61
opahans
1 2 3 4
10 6 15 5
1 2 3 4 5
6 2 9 4 2
4.699 punten
93. Rang 61
Rang 61
jantientje
1 2 3 4
9 7 5 9
1 2 3 4 5
4 4 3 2 2
4.687 punten
94. Rang 61
Rang 61
sebastiaantje
1 2 3 4
12 9 11 11
1 2 3 4 5
2 6 5 4 1
4.679 punten
95. Rang 61
Rang 61
goeie maat
1 2 3 4
9 7 13 10
1 2 3 4 5
3 4 11 6 5
4.677 punten
96. Rang 61
Rang 61
sanneke
1 2 3 4
7 7 8 11
1 2 3 4 5
4 4 3 5 4
4.671 punten
97. Rang 61
Rang 61
lekkerspelen
1 2 3 4
9 5 9 5
1 2 3 4 5
2 3 6 3 3
4.668 punten
98. Rang 61
Rang 61
renske64
1 2 3 4
2 14 9 12
1 2 3 4 5
6 4 4 10 5
4.653 punten
99. Rang 60
Rang 60
superboertje
1 2 3 4
8 4 6 8
1 2 3 4 5
3 5 6 3 4
4.623 punten
100. Rang 60
Rang 60
barkruk
1 2 3 4
5 7 6 9
1 2 3 4 5
5 2 6 2 1
4.614 punten
Dagscores vandaag
1 63 Rang 61 sebastiaantje
1 63 Rang 56 Viking
2 62 Rang 35 DominiqueOtter62
3 60 Rang 32 SophiaKooi
4 50 Rang 4 J_Geurink
5 47 Rang 37 SophieZanden87
6. 36 Rang 37 leon92
7. 30 Rang 84 leontien23
8. 24 Rang 115 ikwinaltijd
9. 22 Rang 1 Zsreh
10. 19 Rang 70 eddie80
Dagscores gisteren
1 71 Rang 41 MatthijsOorschot
2 65 Rang 30 DemiKraan76
3 62 Rang 65 Platipus
4 61 Rang 61 renske64
5 57 Rang 61 jantientje
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1905)
1. 17 Rang 310 aaronzon
Vorig toernooi (#1904)
1 22 Rang 31 Anna86
2 20 Rang 41 JuulTroost
2 20 Rang 308 Berkheij
3 18 Rang 120 Egon1
4 17 Rang 43 NiekNijman
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2023