Top links
Gokkasten!
GRATIS bingo spelen
Online casino
Online Krasloten
Krasloten
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Kraken Rotterdams
Klaverjasvariant met kraaksysteem. Verplicht troefkleur bepalen.
Nu spelen: Kraken Rotterdams
Kraken Amsterdams
Klaverjasvariant met kraaksysteem. Speel het op z'n Amsterdams.
Nu spelen: Kraken Amsterdams

Spelregels Kraken

Kraken is een variant op het klaverjassen met een kraaksysteem.

Kraken wordt met vier personen gespeeld, waarbij er twee paren worden gevormd. Ze worden voor de telling WIJ en ZIJ genoemd.

Er wordt met 32 speelkaarten gespeeld.
Er wordt gespeeld met alle vier de kleuren: klaver, harten, schoppen, ruiten.
Elke kleur telt slechts 8 kaarten, vanaf de 7 tot en met de aas.
Elke speler krijgt 8 kaarten, die vooraf geschud worden.

Zuid en noord zijn elkaars 'maat' en west en oost elkaars 'maat'.
Voordat het spel begint moet de troefkleur bepaald worden en wie er die ronde speelt.

Kraken wordt gespeeld in de verplichte variant. Dit betekent dat er geen troef wordt gedraaid, maar dat de speler 'die er voor zit' verplicht is om troefkleur te bepalen.
Daarna krijgen de andere spelers de mogelijkheid om te kraken, herkraken en superkraken. Hier komen we straks op terug.

Als eenmaal bekend is wie er op welke kleur speelt, kan het spel begonnen worden.
Er worden per ronde 8 slagen gespeeld en het spel eindigt na 16 ronden.
Er wordt met de klok mee gespeeld.
De volgende speler moet kleur bekennen. Dus als zuid opkomt met een harten 7 en west heeft harten, dan moet west een harten kaart opgooien.
Kan de speler geen kleur bekennen, dan moet hij troeven, d.w.z. een kaart met de troefkleur opgooien.
Kan ook de volgende speler niet kleur bekennen, dan moet hij overtroeven.
Hij moet dan een troef opleggen, die HOGER is dan de hoogste troefkaart die op tafel ligt.
Wanneer je niet kunt bijlopen (je hebt de gevraagde kleur niet), en je hebt WEL een troef in handen, maar je kunt NIET overtroeven, dan bepaalt de speelvariant of je mag ONDERTROEVEN.
Als je de Rotterdamse variant speelt, dan MOET je er onder door, dus je moet dan een troefkaart spelen, ook al is deze lager dan de hoogste op tafel.
Als je de Amsterdamse variant speelt, en de hoogste troef op tafel is van je maat, dan mag je ook een andere kleur opgooien.
Dit is waarin de Rotterdamse en Amsterdamse kraken/klaverjas variant van elkaar verschillen.

Kraken: het kraken bij bepalen van troef

Bij kraken speelt men altijd verplicht. Dat betekent dat er geen troef wordt gedraaid, en je kunt dus ook niet passen.
In ronde 1 bepaalt zuid de troefkleur, in ronde 2 is dat west, dan noord, etc, met de klok mee.
Op het moment dat de troefkleur is bepaald, mag de tegenpartij gaan 'kraken'.
Wanneer zuid speelt op klaver, en west kraakt, dan neemt west het feitelijk over van zuid.
Er wordt dan gespeeld om dubbele punten, dus geen 162, maar 324.
Omdat west heeft gekraakt, kan zuid niet NAT gaan, maar west wel. West moet dus minimaal 163 punten pakken.
In het geval dat noord nog een redelijk sterke hand heeft, en verwacht dat hij het samen met zuid nog wel gaat halen, dan kan noord herkraken.
Nu wordt het puntentotaal wederom verdubbeld, waardoor er gespeeld wordt voor 648 punten.
Noord en zuid moeten nu minimaal 325 punten halen, anders gaat alles naar west en oost.
Oost heeft vervolgens de optie om te superkraken.
Je raadt het al: het puntentotaal wordt wederom verdubbeld, waardoor er gespeeld wordt voor 1296 punten.
West en oost moeten nu minimaal 649 punten halen, anders gaat alles naar noord en zuid.

In het geval dat een speler niet wil kraken, herkraken of superkraken, dan past deze speler.
Er kan gespeeld gaan worden wanneer alle vier de spelers achtereenvolgens hebben gepast.
Het is dus mogelijk dat een speler zowel kraakt, als superkraakt, wanneer de maat dus heeft gepast (voorbeeld: zuid speelt, west kraakt, noord herkraakt, oost past, zuid past, west superkraakt).

Kraken: roem

De roem op tafel wordt NOOIT verdubbeld. Wanneer er dus is gekraakt, geherkraakt, of gesuperkraakt, telt een driekaart nog steeds als 20 roempunten.
De roem wordt hierdoor dus minder belangrijk voor het puntentotaal.
Bij kraken is het echter ook mogelijk om punten te halen door roem in de hand.
De partij die samen de meeste roem in de hand heeft, krijgt deze roem toegekend (de roem van de tegenpartij wordt dan afgekeurd).
Wanneer je 'stuk' in de hand hebt (heer en vrouw van troef) telt deze echter altijd mee.
Als beide partijen evenveel roem in de hand hebben, dan krijgt ieder zijn eigen roem.
Voor roem in de hand gelden de volgende roem regels:

Naam Waarde Omschrijving
Driekaart 20 punten Drie opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur.
Vierkaart 50 punten Vier opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur.
Vijf- of zeskaart 100 punten Vijf of meer opeenvolgende kaarten van dezelfde kleur.
Stuk 20 punten Heer en Vrouw van de troefkleur.
Vier dezelfde plaatjes 100 punten Vier vrouwen, heren of azen.
Vier negens 150 punten Vier negens
Vier boeren 200 punten Vier boeren.

Kraken: Puntentelling

De kaarten hebben de volgende volgorde. De beste kaart van de kleur staat bovenaan.
Tevens staan de punten voor deze kaarten vermeld.

Troef Andere kleur
Boer 20 Aas 11
Negen (nel) 14 Tien 10
Aas 11 Heer 4
Tien 10 Vrouw 3
Heer 4 Boer 2
Vrouw 3 Negen 0
Acht 0 Acht 0
Zeven 0 Zeven 0


N.B. In de troefkleur zijn de boer en de 9 (de nel) dus de hoogste kaarten, in de andere kleuren behoren de boer en de 9 tot de lagere waarden.

Als men alle punten bij elkaar optelt (exlusief roem) komt men per spel tot een totale waarde van 152 punten. Aangezien men voor het behalen van de laatste slag 10 punten extra krijgt, zijn er dus per spel 162 punten te verdienen.

Kraken: Seinen

Hoewel men met kraken of klaverjassen een dosis geluk moet hebben om te kunnen winnen, speelt het taktisch uitspelen toch een zeer voorname rol.
De ervaring is hier erg belangrijk, vooral omdat je met een partner samen moet spelen, terwijl je van elkaar niet de kaarten kunt zien.
Om je partner niet in het ongewisse te laten kan er geseind worden.

Wanneer de slag aan je maat ligt, en je kunt geen kleur bekennen, en ook niet introeven, dan kun je aan je maat een sein geven.
Met deze sein geef je aan waarmee je wilt dat je maat later uit zal komen.
Heb je bijvoorbeeld een sterke ruitenkaart, dan sein je ruiten. Dit heet opseinen.
Heb je geen sterke kleur in je hand, dan kun je dit laten weten door een kleur af te seinen.

Het OPseinen van een kleur doe je normaal gesproken met een 7, 8 of 9.
Heb je echter een aas en een 10 van een kleur, en geen 7, 8 of 9, dan sein je jouw 10 met de aas.
In dit geval pakken jullie dan zowel de 11 punten van de aas, maar weet je maat ook dat je nog steeds de baas bent met je 10.

Het AFseinen van een kleur doe je normaal gesproken met een plaatje.
Een plaatje is een heer, vrouw of boer.
Gooi je op een slag van je maat een plaatje, dan weet je maat:
- dat je van die kleur geen hoge kaart hebt
- dat je geen sterke hand hebt, of je hebt bijvoorbeeld een kale aas (een aas, zonder andere kaart er bij)

In het geval dat je een 10 van ongevraagde kleur op de slag van je maat gooit, dan heet dit 'spekken'.
Je kunt namelijk wel een slag weggooien met je 10, maar als denkt dat het nog lastig wordt om deze ronde naar je toe te trekken, dan kun je de 10 spelen zodat jullie gegarandeert 10 punten rijker zijn.

Met een troefkleur kan niet geseind worden!

Het is belangrijk bij kraken/klaverjassen, dat je onthoudt welke belangrijke kaarten al gevallen zijn, om te weten of u het risico loopt een bepaalde kaart te verspelen.
(Hoeveel troeven zijn er uit, is de Aas al gevallen etc.)

Kraken: Duel

Wanneer je een duel speelt dan speel je altijd slechts één ronde!
Je speelt dan zoals gebruikelijk gewoon tegen de computer.
Nadat je hebt gespeeld kan iemand anders het duel aannemen.
Die speelt dan ook op de positie van Zuid, met precies dezelfde kaarten als jij, en waarbij alle tegenstanders ook precies dezelfde kaarten hebben.
Degene die aan het einde de meeste punten heeft, dus jij of je duel tegenstander, wint het duel.
Voor de winnaar geldt dan dat de rating zal stijgen, bij de verliezer daalt de rating.
Bij een gelijkspel stijgt alleen de rating van de degene met de laagste rating een beetje.

Kraken: Toernooien

In een toernooi speel je net als normaal 16 ronden.
Jouw totaal score wordt vervolgens genoteerd in de lijst van dat toernooi.
In totaal spelen 10 mensen een toernooi.
Voor iedere speler is steeds dezelfde uitgangssituatie.
Dus voor elke deelnemer in het toernooi geldt dat de kaarten per ronde exact hetzelfde zijn gedeeld.
Kraken Rot.    Kraken Ams.   
Dagscores vandaag
geen scores beschikbaar
Dagscores gisteren
1 9704 Rang 47 pineda
2 8987 Rang 44 ruitenvier
3 8698 Rang 15 atze postma
4 8140 Rang 27 stille willy
5 7966 Rang 10 gamble
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#11799)
1. 9249 Rang 47 Blauwe Bas
2. 8708 Rang 24 Eirikur
3. 8115 Rang 15 atze postma
Vorig toernooi (#11798)
1 8955 Rang 47 Blauwe Bas
2 7962 Rang 35 ann8
3 7126 Rang 36 megaconny
4 7031 Rang 15 atze postma
Auteur: Edwin Morren @ More2create | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2014