Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Contree Rotterdams
Klaverjasvariant met biedsysteem. Introeven en overtroeven is verplicht.
Nu spelen: Contree Rotterdams
Contree Amsterdams
Klaverjasvariant met biedsysteem. Speel het op z'n Amsterdams.
Nu spelen: Contree Amsterdams
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Contree

Contree is een variant op het klaverjassen met een biedsysteem.
Het is van oorsprong Frans, en wordt ook wel Coinchee of Belote Contree genoemd.

Contree wordt met vier personen gespeeld, waarbij er twee paren worden gevormd. Ze worden voor de telling WIJ en ZIJ genoemd.

Er wordt met 32 speelkaarten gespeeld.
Er wordt gespeeld met alle vier de kleuren: klaver, harten, schoppen, ruiten.
Elke kleur telt slechts 8 kaarten, vanaf de 7 tot en met de aas.
Elke speler krijgt 8 kaarten, die vooraf geschud worden.

Zuid en noord zijn elkaars 'maat' en west en oost elkaars 'maat'.
Voordat het spel begint moet de troefkleur bepaald worden en wie er die ronde speelt.

De bepaling van de troefkleur gaat op basis van bieden. Hier komen we straks op terug.

Als eenmaal bekend is wie er op welke kleur speelt, kan het spel begonnen worden.
Er worden per ronde 8 slagen gespeeld en het spel eindigt als wij of zij na een ronde meer dan 2000 punten hebben.
Er wordt met de klok mee gespeeld.
De volgende speler moet kleur bekennen. Dus als zuid opkomt met een harten 7 en west heeft harten, dan moet west een harten kaart opgooien.
Kan de speler geen kleur bekennen, dan moet hij troeven, d.w.z. een kaart met de troefkleur opgooien.
Kan ook de volgende speler niet kleur bekennen, dan moet hij overtroeven.
Hij moet dan een troef opleggen, die HOGER is dan de hoogste troefkaart die op tafel ligt.
Wanneer je niet kunt bijlopen (je hebt de gevraagde kleur niet), en je hebt WEL een troef in handen, maar je kunt NIET overtroeven, dan bepaalt de speelvariant of je mag ONDERTROEVEN.
Als je de Rotterdamse variant speelt, dan MOET je er onder door, dus je moet dan een troefkaart spelen, ook al is deze lager dan de hoogste op tafel.
Als je de Amsterdamse variant speelt, en de hoogste troef op tafel is van je maat, dan mag je ook een andere kleur opgooien.
Dit is waarin de Rotterdamse en Amsterdamse contree/klaverjas variant van elkaar verschillen.

Contree: het bieden

Contree is een klaverjas variant met een biedsysteem.
Dat betekent dat er geboden wordt op het minimaal te behalen aantal punten.
Het hoogste bod geld als contract: je moet je eraan houden. Doe je dit niet dan heb je geen punten.

Een contract is minimaal 80 punten, en maximaal 250 punten (als je denkt dat je een pit gaat halen).
Het bieden gaat altijd in stappen van 10. De mogelijke biedingen zijn dus: 80, 90, 100, 110, 120, 130, 140, 150 en 250.
Bieden is niet verplicht, je mag ook passen.
Wanneer iemand een bod heeft gedaan, dan kun je dat bod overbieden, op iedere mogelijke kleur, dus ook op de kleur van het vorige hoogste bod.

Interessanter wordt het bieden wanneer je denkt dat de tegenpartij zijn bod/contract niet zal behalen.
In dat geval kun je kiezen om te DOUBLEREN: het contract wordt dan verdubbeld!
Stel dat west 100 biedt op klaver, maar noord heeft de nel en nog een andere troef, en denkt dat west het hierdoor niet zal halen.
Noord doubleert nu. Dit betekent dat west nog steeds 100 punten moet halen, maar dat er met het contract 200 punten te behalen zijn.
Halen west en oost het, dan hebben zij dus 200 punten plus de punten van hun slagen (minimaal 100), maar halen zij het NIET, dan hebben zuid en noord 2x100 punten, plus 162 omdat west+oost nat gaan!
Nadat iemand heeft gedoubleerd, mag de partij die het contract heeft, nog eens RE-DOUBLEREN.
De contractwaarde wordt dan nog eens verdubbeld tot in totaal het viervoudige (in dit geval 400).
Wanneer er 4 keer is gepast, eindigt het bieden.

Wanneer iemand van het team dat het contract houdt (de spelende partij) zowel de heer als de vrouw in handen heeft, dan wordt dit na het bieden DIRECT gemeld.
Dit heet STUK, net als bij klaverjassen. Echter, bij klaverjassen moet het op tafel liggen, en bij contree geldt het alleen in de hand!
Het team dat het contract houdt, krijgt dan direct 20 punten extra, nog voordat er ook maar één kaart is gespeeld.
Deze roem in de hand is dus ook belangrijk om mee te nemen bij het bieden!
De 20 punten bonus/roem tellen mee voor je contract.
Heb je dus 100 punten geboden, en je hebt stuk in hand, dan hoef je nog maar 80 punten te halen!

Samenvattend:
- je biedt in stappen van 10, met minimaal 80 en maximaal 250 voor een pit
- je mag altijd overbieden
- je mag passen
- je mag een bod van de tegenpartij doubleren
- wanneer de tegenpartij jouw bod of een bod van je maat doubleert, mag je re-doubleren
- wanneer je je contract haalt (dus minimaal het aantal punten van het contract haalt), dan krijg je je contractwaarde als bonuspunten
- wanneer je je contract haalt, en er is gedoubleerd, dan krijg je 2x je contractwaarde als bonus
- wanneer je je contract haalt, en er is gere-doubleerd, dan krijg je 4x je contractwaarde als bonus
- wanneer je je contract NIET haalt, dan haalt de tegenpartij 162 punten, plus je contractwaarde als bonus, eventueel x2 of x4
- wanneer je 250 punten biedt, dan moet je alle 162 punten halen, en krijg je 250 punten als bonus als dat lukt
- wanneer je 250 punten biedt, en je haalt minder dan 162 punten, dan krijgt de tegenpartij 162+250 punten, en heb je zelf nul punten
- wanneer iemand van de spelende partij (met het contract) heer en vrouw in de hand heeft van troef dan telt dat als 20 punten extra

BIEDSYSTEEM
Bij het bieden volgt men (en dus ook de computer) een van tevoren afgesproken biedsysteem.
Als je zelf ook dit systeem hanteert, dan zul je zien dat je hiermee kunt seinen aan je maat.
Dit is het systeem:
- heb je de BOER en de NEL, dan biedt je 90 op die kleur
- heb je de BOER of de NEL, dan biedt je 80 op die kleur
- per aas van een andere kleur voeg je 10 punten toe aan je bod
- heb je de heer en vrouw van die kleur (stuk) dan voeg je er nog eens 20 aan toe
- in alle andere gevallen pas je

Indien er al een bod is gedaan, dan volg je nog steeds dit systeem, echter, kun je pas je bod plaatsen wanneer deze HOGER is dan het vorige leidende bod.
Indien je maat een bod heeft gedaan, en jij kunt er volgens bovenstaand systeem NIET overbieden, dan verhoog je het bod van je maat:
- heb je de BOER en de NEL, dan bied je 30 meer dan het bod van je maat
- heb je de BOER, dan bied je 20 meer dan het bod van je maat
- heb je de NEL, dan bied je 10 meer dan het bod van je maat
- per aas van een andere kleur voeg je nog eens 10 punten toe aan je bod
- heb je de heer en vrouw van die kleur (stuk) dan voeg je er nog eens 20 aan toe
- heb je geen van bovenstaande kaarten, dan pas je

Contree / Klaverjassen: Puntentelling

De kaarten hebben de volgende volgorde. De beste kaart van de kleur staat bovenaan.
Tevens staan de punten voor deze kaarten vermeld.

Troef Andere kleur
Boer 20 Aas 11
Negen (nel) 14 Tien 10
Aas 11 Heer 4
Tien 10 Vrouw 3
Heer 4 Boer 2
Vrouw 3 Negen 0
Acht 0 Acht 0
Zeven 0 Zeven 0


N.B. In de troefkleur zijn de boer en de 9 (de nel) dus de hoogste kaarten, in de andere kleuren behoren de boer en de 9 tot de lagere waarden.

Als men alle punten bij elkaar optelt (exlusief roem) komt men per spel tot een totale waarde van 152 punten. Aangezien men voor het behalen van de laatste slag 10 punten extra krijgt, zijn er dus per spel 162 punten te verdienen.

Contree: Roem / Stuk

Anders dan bij klaverjassen, is er bij Contree geen sprake van roem!
Er is echter wel een manier om extra punten te verdienen.
Wanneer iemand van de spelende partij zowel de heer als de vrouw van de troefkleur in handen heeft, dan levert dit DIRECT 20 punten op.
Het wordt dan ook direct gemeld, nog voordat de eerste kaart is gespeeld.

Contree / Klaverjassen: Seinen

Hoewel men met contree of klaverjassen een dosis geluk moet hebben om te kunnen winnen, speelt het taktisch uitspelen toch een zeer voorname rol.
De ervaring is hier erg belangrijk, vooral omdat je met een partner samen moet spelen, terwijl je van elkaar niet de kaarten kunt zien.
Om je partner niet in het ongewisse te laten kan er geseind worden.

Wanneer de slag aan je maat ligt, en je kunt geen kleur bekennen, en ook niet introeven, dan kun je aan je maat een sein geven.
Met deze sein geef je aan waarmee je wilt dat je maat later uit zal komen.
Heb je bijvoorbeeld een sterke ruitenkaart, dan sein je ruiten. Dit heet opseinen.
Heb je geen sterke kleur in je hand, dan kun je dit laten weten door een kleur af te seinen.

Het OPseinen van een kleur doe je normaal gesproken met een 7, 8 of 9.
Heb je echter een aas en een 10 van een kleur, en geen 7, 8 of 9, dan sein je jouw 10 met de aas.
In dit geval pakken jullie dan zowel de 11 punten van de aas, maar weet je maat ook dat je nog steeds de baas bent met je 10.

Het AFseinen van een kleur doe je normaal gesproken met een plaatje.
Een plaatje is een heer, vrouw of boer.
Gooi je op een slag van je maat een plaatje, dan weet je maat:
- dat je van die kleur geen hoge kaart hebt
- dat je geen sterke hand hebt, of je hebt bijvoorbeeld een kale aas (een aas, zonder andere kaart er bij)

In het geval dat je een 10 van ongevraagde kleur op de slag van je maat gooit, dan heet dit 'spekken'.
Je kunt namelijk wel een slag weggooien met je 10, maar als denkt dat het nog lastig wordt om deze ronde naar je toe te trekken, dan kun je de 10 spelen zodat jullie gegarandeert 10 punten rijker zijn.

Met een troefkleur kan niet geseind worden!

Het is belangrijk bij contree/klaverjassen, dat je onthoudt welke belangrijke kaarten al gevallen zijn, om te weten of u het risico loopt een bepaalde kaart te verspelen.
(Hoeveel troeven zijn er uit, is de Aas al gevallen etc.)

Contree: Duel

Wanneer je een duel speelt dan speel je altijd slechts één ronde!
Je speelt dan zoals gebruikelijk gewoon tegen de computer.
Nadat je hebt gespeeld kan iemand anders het duel aannemen.
Die speelt dan ook op de positie van Zuid, met precies dezelfde kaarten als jij, en waarbij alle tegenstanders ook precies dezelfde kaarten hebben.
Degene die aan het einde de meeste punten heeft, dus jij of je duel tegenstander, wint het duel.
Voor de winnaar geldt dan dat de rating zal stijgen, bij de verliezer daalt de rating.
Bij een gelijkspel stijgt alleen de rating van de degene met de laagste rating een beetje.

Contree: Toernooien

In een toernooi speel je net als normaal totdat wij of zij 2000 of meer punten hebben.
Jouw eindscore is je eigen score VERMINDERD MET de score van je tegenstanders.
Het gaat er dus niet alleen om dat je zo snel mogelijk 2000 of meer punten haalt, maar ook dat je tegenstanders zo MIN mogelijk punten behalen!
Jouw totaal score wordt vervolgens genoteerd in de lijst van dat toernooi.
In totaal spelen 10 mensen een toernooi.
Voor iedere speler is steeds dezelfde uitgangssituatie.
Dus voor elke deelnemer in het toernooi geldt dat de kaarten per ronde exact hetzelfde zijn gedeeld.
Zo krijg je dus aan het einde van een toernooi en heel goed beeld wie het meeste er uit heeft gehaald, en wie dus het beste heeft gespeeld.
Contree Rot.    Contree Ams.   
Dagscores vandaag
1 1333 Rang 38 Vlindertje
Dagscores gisteren
1 2232 Rang 6 blom39
2 2062 Rang 27 oscar
3 1766 Rang 5 Teunis
4 1675 Rang 42 lekkerspelen
5 1613 Rang 29 peterpan
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#187)
1. 1040 Rang 39 alida anita
2. 706 Rang 27 smitty84
3. -980 Rang 16 Klaverdinges
Vorig toernooi (#186)
1 344 Rang 28 t451zon
2 -196 Rang 20 Gekke Henkie
3 -216 Rang 40 pimpelmees
4 -316 Rang 30 verzakertje
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017