Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Jokeren 13
Speel jokeren met 13 kaarten in de hand en 2 kaartspellen (4 jokers!). Je moet eerst op tafel zijn om aan te kunnen leggen!
Nu spelen: Jokeren 13
Jokeren 7
Speel jokeren met 7 kaarten in de hand en 1 kaartspel. Je kunt direct je kaarten aanleggen, zonder eerst op tafel te zijn.
Nu spelen: Jokeren 7
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Jokeren

Jokeren Jokeren wordt gespeeld met 4 mensen, met 2 kaartspellen inclusief de jokers.
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk kaarten (punten) kwijt te raken, door hiermee setjes te vormen.
Een setje bestaat óf uit drie of vier kaarten van dezelfde waarde, maar verschillende kleuren (ruiten, harten, schoppen, klaver), óf uit minimaal drie kaarten van dezelfde kleur en in oplopende volgorde (aas, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer, aas).
Deze setjes liggen open op tafel.
Een joker mag voor iedere kaart worden neergelegd.

Voorbeelden:
Harten 7, klaver 7, schoppen 7: toegestaan.
Harten 7, klaver 7, klaver 7: niet toegestaan.
Harten 7, klaver 7, joker: toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, schoppen 4: toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, ruiten 4: niet toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, joker: toegestaan.

Bij de variant 'Jokeren 7' begint iedereen met 7 kaarten in de hand en wordt er met één volledig kaartspel gespeeld.
Bij de variant 'Jokeren 13' begint iedereen met 13 kaarten in de hand en wordt er met twee volledige kaartspellen gespeeld.
De kaarten die overblijven worden gesloten op een stapel gelegd.
Daarnaast wordt één kaart open neergelegd.

Je beurt begint met het pakken van de bovenste kaart van de gesloten of de open stapel.
Wanneer de speler die aan de beurt is een setje in zijn hand heeft, mag hij deze open op tafel leggen.
Je beurt eindigt met het weggooien van één kaart uit de hand.

Wanneer er al setjes op tafel liggen, en je kunt een kaart in de hand aansluiten, dan mag dat.
Een joker op tafel kun je wisselen met een kaart uit de hand, als die dezelfde kleur en waarde vertegenwoordigt als jouw kaart.
Let op:
Bij 'Jokeren 13' mag je alleen aansluiten, of joker wisselen, vanaf de beurt nadat je op tafel bent gekomen.
Als je dus je eerste setje op tafel legt, dan moet je een beurt wachten met het aansluiten of wisselen.
Bij 'Jokeren 7', mag je ten alle tijden aanleggen of jokers wisselen.

Wanneer er een compleet setje op tafel ligt, waarbij geen kaarten meer aangelegd kunnen worden (dus 4 van dezelfde waarde, of 13 van dezelfde kleur, zonder jokers), dan wordt dit setje van de tafel gehaald.
Bij 'Jokeren 7' verdwijnt dit setje dan onder de open stapel, en komt terug in het spel wanneer de dichte stapel 'op' is.

Je moet altijd een kaart weggooien op de open stapel! Je kunt dus geen setje van 3 op tafel leggen, als je daarna geen weggooikaart meer over houdt.

Een ronde eindigt wanneer er iemand geen kaarten meer in de hand heeft.
Een compleet spel bestaat uit 8 rondes.

Jokeren: Puntentelling

Na een ronde tellen de spelers het aantal punten in de hand.
De winnaar krijgt dus 0 punten, omdat hij geen kaarten meer heeft.

De punten zijn als volgt:
  • Joker: 25 punten
  • Aas: 11 punten
  • Heer,vrouw en boer: 10 punten
  • 2 t/m 10: op de kaart aangegeven punten
Je speelt altijd 8 rondes, behalve bij een duel: een duel is altijd 1 ronde.
Als je een spel hebt gespeeld, dan wordt jouw aantal punten bepaalt door jouw puntentotaal te nemen (die van zuid dus), en daar vervolgens het gemiddelde puntentotaal van je tegenstanders van af te trekken.
Het is dus niet alleen de bedoeling dat je zelf zo min mogelijk scoort, maar ook dat je er voor zorgt dat je tegenstanders zoveel mogelijk punten scoren!

Jokeren: Gameplay

  • Pak een kaart van de gesloten of open stapel door daar op te klikken.
  • Klik op de kaarten in de hand waarmee je een setje wilt maken, en daarna op de knop 'Leg op tafel'. Deze knop verschijnt alleen als de selectie is toegestaan als setje.
  • Om een kaart weg te gooien, klik je op één kaart in de hand, en dan op de open stapel
  • Om een kaart aan te leggen bij een setje op tafel, of om een joker te pakken, klik je op de kaart in je hand en daarna op het setje op tafel.

Jokeren: speelvenster
Uitleg bij de nummers:
  1. Klik met je muis op de kaarten in je hand waarmee je een setje wilt vormen.
    In dit geval de harten 5, 6 en 7.
    Omdat dit een toegestaan setje is, verschijnt de knop 'Leg op tafel'.
    Klik daarop om het setje op tafel neer te leggen.
  2. Dit is een geldig setje. Je kunt de joker pakken als je een schoppen vrouw hier neerlegt. Je kunt ook een schoppen 10 aansluiten.
  3. Klik op de knop 'Scorebord' om de score per ronde te bekijken.
  4. Bij elke speler staat het aantal kaarten in de hand vermeld. West heeft nu nog 5 kaarten en oost 4.
  5. Standaard zijn je kaarten gesorteerd op kleur, en vervolgens op waarde.
    Klik op de knop 'sorteer kaarten' om te sorteren op waarde.
    Klik nogmaals om weer op kleur te sorteren.
Jokeren 13    Jokeren 7   
Dagscores vandaag
1 -73 Rang 30 evafem
2 -36 Rang 42 smitty84
3 -32 Rang 37 wiesje
4 -24 Rang 29 superman
5 10 Rang 26 Hemeltje
6. 21 Rang 26 Platipus
7. 87 Rang 40 zumba
Dagscores gisteren
1 -143 Rang 26 marian68
2 -121 Rang 35 jan43
3 -103 Rang 27 Peter 1
3 -103 Rang 35 juffertje
4 -79 Rang 12 boefjes2
4 -79 Rang 26 Hemeltje
5 -64 Rang 15 qween1965
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1992)
1. -15 Rang 42 smitty84
2. 17 Rang 37 wiesje
3. x Rang 9 Jurronimo
Vorig toernooi (#1991)
1 -88 Rang 36 opa putten
2 -85 Rang 37 fritss
3 -73 Rang 42 smitty84
4 -67 Rang 29 superman
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017