Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Jokeren 13
Speel jokeren met 13 kaarten in de hand en 2 kaartspellen (4 jokers!). Je moet eerst op tafel zijn om aan te kunnen leggen!
Nu spelen: Jokeren 13
Jokeren 7
Speel jokeren met 7 kaarten in de hand en 1 kaartspel. Je kunt direct je kaarten aanleggen, zonder eerst op tafel te zijn.
Nu spelen: Jokeren 7
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst
Jokeren

Spelregels Jokeren

Jokeren wordt gespeeld met 4 mensen, met 2 kaartspellen inclusief de jokers.
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk kaarten (punten) kwijt te raken, door hiermee setjes te vormen.
Een setje bestaat óf uit drie of vier kaarten van dezelfde waarde, maar verschillende kleuren (ruiten, harten, schoppen, klaver), óf uit minimaal drie kaarten van dezelfde kleur en in oplopende volgorde (aas, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, boer, vrouw, heer, aas).
Deze setjes liggen open op tafel.
Een joker mag voor iedere kaart worden neergelegd.

Voorbeelden:
Harten 7, klaver 7, schoppen 7: toegestaan.
Harten 7, klaver 7, klaver 7: niet toegestaan.
Harten 7, klaver 7, joker: toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, schoppen 4: toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, ruiten 4: niet toegestaan.
Schoppen 2, schoppen 3, joker: toegestaan.

Bij de variant 'Jokeren 7' begint iedereen met 7 kaarten in de hand en wordt er met één volledig kaartspel gespeeld.
Bij de variant 'Jokeren 13' begint iedereen met 13 kaarten in de hand en wordt er met twee volledige kaartspellen gespeeld.
De kaarten die overblijven worden gesloten op een stapel gelegd.
Daarnaast wordt één kaart open neergelegd.

Je beurt begint met het pakken van de bovenste kaart van de gesloten of de open stapel.
Wanneer de speler die aan de beurt is een setje in zijn hand heeft, mag hij deze open op tafel leggen.
Je beurt eindigt met het weggooien van één kaart uit de hand.

Wanneer er al setjes op tafel liggen, en je kunt een kaart uit je hand aansluiten, dan mag dat.
Een joker op tafel kun je wisselen met een kaart uit je hand, als die dezelfde kleur en waarde vertegenwoordigt als jouw kaart.
Bij 'Jokeren 13' mag je alleen aansluiten, of joker wisselen, vanaf de beurt nadat je op tafel bent gekomen.
Als je dus je eerste setje op tafel legt, dan moet je een beurt wachten met het aansluiten of wisselen.
Bij 'Jokeren 7', mag je ten alle tijden aanleggen of jokers wisselen.

Wanneer er een compleet setje op tafel ligt, waarbij geen kaarten meer aangelegd kunnen worden (dus 4 van dezelfde waarde, of 13 van dezelfde kleur, zonder jokers), dan wordt dit setje van de tafel gehaald.
Bij 'Jokeren 7' verdwijnt dit setje dan onder de open stapel, en komt terug in het spel wanneer de dichte stapel 'op' is.
Bij 'Jokeren 13' verdwijnt dit setje dan helemaal, en de kaarten komen niet meer terug in het spel.

Je moet altijd een kaart weggooien op de open stapel! Je kunt dus geen setje van 3 op tafel leggen, als je daarna geen weggooikaart meer over houdt.

Een ronde eindigt wanneer er iemand geen kaarten meer in de hand heeft.
Een compleet spel bestaat uit 8 rondes.

Jokeren: Puntentelling

Na een ronde tellen de spelers het aantal punten in de hand.
De winnaar krijgt dus 0 punten, omdat hij geen kaarten meer heeft.

De punten zijn als volgt:
  • Joker: 25 punten
  • Aas: 11 punten
  • Heer,vrouw en boer: 10 punten
  • 2 t/m 10: op de kaart aangegeven punten
Je speelt altijd 8 rondes.
Als je een spel hebt gespeeld, dan wordt jouw aantal punten bepaalt door jouw puntentotaal te nemen (die van zuid dus), en daar vervolgens het gemiddelde puntentotaal van je tegenstanders van af te trekken.
Het is dus niet alleen de bedoeling dat je zelf zo min mogelijk scoort, maar ook dat je er voor zorgt dat je tegenstanders zoveel mogelijk punten scoren!

Jokeren: Gameplay


Hoe speel je het spel:
  • Pak een kaart van de gesloten stapel door daar op te klikken.
  • Óf pak de bovenste kaart van de open stapel door daar op te klikken.
  • Klik op de kaarten in de hand waarmee je een setje wilt maken, en daarna op de knop 'Spelen'.
  • Om een kaart weg te gooien, klik je op één kaart in de hand, en dan op de knop 'Afleggen' bij de open stapel
  • Om een kaart aan te leggen bij een setje op tafel, of om te ruilen met een joker, klik je op de kaart in je hand en daarna op het setje op tafel.
  • Om een joker van tafel te pakken, klik je op het setje op tafel waar de joker gepakt kan worden.
Uitleg bij het plaatje:
  1. Dit zijn jouw kaarten. Als je een kaart selecteert dan komt deze omhoog. Klik op 'sorteren' om te wisselen tussen het sorteren op kleur en sorteren op waarde.
  2. Een kaart afleggen doe je door hier op de knop te klikken.
  3. Om de scorelijst te zien klik je hier op 'Scores'
  4. Dit zijn de kaarten en de setjes van Speler 2
  5. Rechtsboven staat een icoontje om op volledig scherm te spelen, erg handig als je op je telefoon of tablet speelt

Jokeren: Toernooien

In een toernooi speel je net als normaal 8 rondes.
Jouw score wordt vervolgens genoteerd in de lijst van dat toernooi.
In totaal spelen 10 mensen een toernooi.
Voor iedere speler is steeds dezelfde uitgangssituatie.
Dus voor elke deelnemer in het toernooi geldt dat de kaarten per ronde exact hetzelfde zijn gedeeld.
Zo krijg je dus aan het einde van een toernooi en heel goed beeld wie het meeste er uit heeft gehaald, en wie dus het beste heeft gespeeld.
Jokeren 13    Jokeren 7   
Dagscores vandaag
1 -141 Rang 124 blauw42
2 -137 Rang 62 vonkjan
3 -136 Rang 5 Opaho
4 -81 Rang 2 Kraber
5 -72 Rang 110 wiesje
6. -42 Rang 2 simon83
7. -39 Rang 85 evafem
7. -39 Rang 38 paula66
8. -12 Rang 120 Tinkytoy
9. 0 Rang 34 winnaar
10. 13 Rang 132 scaleo
Dagscores gisteren
1 -103 Rang 17 Jacobine
2 -100 Rang 62 vonkjan
3 -99 Rang 3 Edstompie
4 -78 Rang 120 Tinkytoy
4 -78 Rang 1 Jordy Warnier
5 -74 Rang 124 blauw42
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#354)
1. -120 Rang 34 winnaar
2. -110 Rang 124 blauw42
3. -100 Rang 54 smitty84
4. -99 Rang 132 scaleo
5. -94 Rang 33 wilma67
6. -90 Rang 27 Schipjes
7. -79 Rang 65 opa putten
8. x Rang 119 knorp
9. [..] Rang 84 bert20655
9. [..] Rang 115 ann8
Vorig toernooi (#353)
1 -70 Rang 18 Jack
2 -50 Rang 113 boefjes2
3 -41 Rang 54 smitty84
4 -22 Rang 1 melvin91
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020