Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 138
Rang 138
aaronzon
1 2 3 4
53 49 43 32
2 3 4 5
4 2 1 8
16.027 punten
2. Rang 136
Rang 136
houtje
1 2 3 4
66 43 37 27
1 3 4 5
1 1 1 2
15.548 punten
3. Rang 132
Rang 132
juttes
1 2 3 4
63 40 34 23
geen medailles
14.869 punten
4. Rang 131
Rang 131
t451zon
1 2 3 4
47 37 27 42
2 3 4 5
1 2 3 1
14.661 punten
5. Rang 120
Rang 120
boefjes2
1 2 3 4
27 17 13 13
1 2 3 4 5
1 1 4 2 5
12.771 punten
6. Rang 114
Rang 114
smitty84
1 2 3 4
49 34 40 24
3 5
2 1
11.806 punten
7. Rang 113
Rang 113
Goliath
1 2 3 4
19 22 12 12
3 4 5
1 1 1
11.738 punten
8. Rang 106
Rang 106
spatje
1 2 3 4
9 10 6 9
geen medailles
10.566 punten
9. Rang 104
Rang 104
jempie
1 2 4
7 9 7
geen medailles
10.299 punten
10. Rang 104
Rang 104
ROOSJE66
1 2 3 4
6 6 9 1
geen medailles
10.276 punten
11. Rang 104
Rang 104
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 3
10.200 punten
12. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.177 punten
13. Rang 102
Rang 102
peterpan
1 2 3
2 2 2
2 4
1 1
9.956 punten
14. Rang 102
Rang 102
hamstertje
1 2 3 4
1 2 1 3
3 5
2 1
9.941 punten
15. Rang 102
Rang 102
klaverschoppen
3 4
1 1
1 2 4
1 1 1
9.911 punten
16. Rang 101
Rang 101
Tobiaslotte
geen bekers
geen medailles
9.870 punten
17. Rang 101
Rang 101
anita33
1 2 4
1 2 1
4 5
2 1
9.851 punten
18. Rang 101
Rang 101
yoga
2 3
1 2
3
2
9.826 punten
19. Rang 101
Rang 101
voetballer
3 4
2 2
2 4
1 1
9.816 punten
20. Rang 101
Rang 101
verbeek
1 2
2 1
4 5
1 1
9.811 punten
21. Rang 101
Rang 101
ikwinaltijd
1
1
4
2
9.756 punten
22. Rang 100
Rang 100
jassen
1 4
1 4
4
1
9.746 punten
23. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
24. Rang 100
Rang 100
Lotje77
1
1
geen medailles
9.656 punten
25. Rang 97
Rang 97
fritss
1 2 3 4
24 9 11 6
geen medailles
9.271 punten
26. Rang 93
Rang 93
peterdiepstrate
1 2 3 4
15 16 10 11
2 3 4 5
1 2 1 3
8.608 punten
27. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
28. Rang 87
Rang 87
bert20655
1 2 3 4
19 18 14 22
geen medailles
7.853 punten
29. Rang 85
Rang 85
bakvis
1 2 3 4
1 2 2 1
1 2 3
1 1 1
7.575 punten
30. Rang 84
Rang 84
gamover
1 2 3 4
1 3 2 1
geen medailles
7.409 punten
31. Rang 83
Rang 83
appeltaart
2 4
1 2
2
1
7.379 punten
32. Rang 80
Rang 80
langesjaak
2 4
1 1
2
1
6.978 punten
33. Rang 77
Rang 77
spiderman
1 2 3
2 1 1
3 4
2 1
6.546 punten
34. Rang 76
Rang 76
vriendje
1 2 3 4
1 2 1 2
3
1
6.493 punten
35. Rang 76
Rang 76
Liliane
2 3
1 2
1
1
6.422 punten
36. Rang 74
Rang 74
timmetje
1 2 3 4
1 1 1 2
geen medailles
6.231 punten
37. Rang 73
Rang 73
jansan
geen bekers
geen medailles
6.040 punten
37. Rang 73
Rang 73
alexander
3
1
1 4
1 1
6.040 punten
39. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
40. Rang 69
Rang 69
jippo
1 2 3 4
4 6 3 7
geen medailles
5.659 punten
41. Rang 68
Rang 68
chocolaatje
2 4
2 3
geen medailles
5.523 punten
42. Rang 68
Rang 68
Weegschaal
4
1
3
1
5.458 punten
43. Rang 67
Rang 67
rinusvd
2 3 4
1 1 1
geen medailles
5.328 punten
44. Rang 66
Rang 66
Olga_love
3 4
1 1
1 5
1 1
5.255 punten
45. Rang 66
Rang 66
tamarav
2 3 4
1 1 1
1 2
1 2
5.239 punten
46. Rang 65
Rang 65
SvenTheMan
3 4
1 2
geen medailles
5.155 punten
47. Rang 63
Rang 63
Soepeltjes
2
2
2
1
4.913 punten
48. Rang 62
Rang 62
evafem
geen bekers
geen medailles
4.850 punten
49. Rang 61
Rang 61
obiwan
1 4
2 2
geen medailles
4.747 punten
50. Rang 60
Rang 60
arie6
1 2 4
2 1 1
2
1
4.562 punten
51. Rang 59
Rang 59
keesvd
2 4
1 2
5
1
4.479 punten
52. Rang 58
Rang 58
Marty21
2 3
1 1
4
2
4.391 punten
53. Rang 57
Rang 57
Cassandra
2 3 4
2 2 1
geen medailles
4.235 punten
54. Rang 56
Rang 56
beatme
3
1
geen medailles
4.227 punten
55. Rang 56
Rang 56
Jupiter
geen bekers
1 2 4
1 1 1
4.130 punten
56. Rang 55
Rang 55
skywalker
2 3 4
1 3 2
geen medailles
4.076 punten
57. Rang 51
Rang 51
janjansen
geen bekers
geen medailles
3.704 punten
58. Rang 51
Rang 51
eddie80
1 2 3 4
1 1 1 2
geen medailles
3.664 punten
59. Rang 50
Rang 50
Robbert82
1 4
1 1
5
1
3.582 punten
60. Rang 50
Rang 50
Josefien73
2 3 4
2 1 2
2 4 5
1 1 1
3.544 punten
61. Rang 48
Rang 48
schil
geen bekers
2 4 5
1 2 2
3.393 punten
62. Rang 47
Rang 47
djlamore
1 2 3 4
1 2 1 2
1 2
1 1
3.322 punten
63. Rang 47
Rang 47
RuitenVrouw
2 3 4
1 2 2
geen medailles
3.254 punten
64. Rang 46
Rang 46
Samuel
1
2
geen medailles
3.208 punten
65. Rang 46
Rang 46
Aladdin
1
1
3
1
3.157 punten
66. Rang 45
Rang 45
omewillem
2 4
3 1
2 3
2 2
3.126 punten
67. Rang 45
Rang 45
redu
3
2
2 4
1 2
3.114 punten
68. Rang 45
Rang 45
Platipus
3 4
1 2
3 5
1 2
3.064 punten
69. Rang 44
Rang 44
ajax4ever
1 3 4
1 1 1
1
1
3.046 punten
70. Rang 44
Rang 44
juffertje
1 2 3 4
2 3 1 1
2 5
1 1
2.995 punten
71. Rang 43
Rang 43
pinda26
2 3
3 1
3 4
1 1
2.929 punten
72. Rang 43
Rang 43
geeeeert
2 3 4
2 1 1
1
1
2.919 punten
73. Rang 43
Rang 43
renske17
2 4
1 2
2
1
2.904 punten
74. Rang 42
Rang 42
Petra vd w
1 2 3 4
1 2 3 1
1 2 5
2 1 1
2.875 punten
75. Rang 42
Rang 42
pimpampet
2 3
2 2
3
1
2.872 punten
76. Rang 42
Rang 42
lekkerspelen
1 2 3
2 1 2
4
1
2.833 punten
77. Rang 41
Rang 41
rotjoch
2 3
1 1
1 5
1 1
2.774 punten
78. Rang 41
Rang 41
bulldog
2
2
geen medailles
2.766 punten
79. Rang 41
Rang 41
techno
1 2
1 1
geen medailles
2.742 punten
80. Rang 41
Rang 41
ladyinwhite
1
1
1 3
1 1
2.730 punten
81. Rang 41
Rang 41
zumba
3 4
2 1
2 3
1 1
2.719 punten
82. Rang 40
Rang 40
jantientje
4
1
1
1
2.697 punten
83. Rang 40
Rang 40
arnhem
3 4
2 3
2 5
1 1
2.683 punten
84. Rang 40
Rang 40
mrwiseguy
2
4
geen medailles
2.668 punten
84. Rang 40
Rang 40
ahmed1983
1 2 4
1 2 2
2 5
1 1
2.668 punten
86. Rang 40
Rang 40
paula66
4
1
geen medailles
2.663 punten
87. Rang 40
Rang 40
barkruk
3 4
1 1
3
1
2.649 punten
88. Rang 39
Rang 39
Stijn
2 3 4
1 1 4
1 2
1 1
2.611 punten
89. Rang 39
Rang 39
stoerevent
1 3
1 1
1
1
2.610 punten
90. Rang 39
Rang 39
pokeraar
4
1
4
1
2.599 punten
91. Rang 39
Rang 39
sanneke
4
3
2
2
2.596 punten
92. Rang 39
Rang 39
superboertje
3 4
1 1
1 2
1 1
2.583 punten
93. Rang 39
Rang 39
fredje
4
1
geen medailles
2.564 punten
94. Rang 39
Rang 39
appeltje
geen bekers
geen medailles
2.539 punten
95. Rang 38
Rang 38
schoppenvrouw
2 3
1 1
5
1
2.494 punten
96. Rang 38
Rang 38
Ronvdb
2 4
2 1
1 5
1 2
2.491 punten
97. Rang 38
Rang 38
heervrouwboer
2 4
2 1
1
1
2.474 punten
98. Rang 38
Rang 38
kikkertje
3 4
1 2
4 5
2 1
2.467 punten
99. Rang 37
Rang 37
winnaar
3 4
1 2
4
1
2.430 punten
100. Rang 37
Rang 37
racefanaat
1 2 3 4
1 1 2 1
1 4
1 1
2.424 punten
Dagscores vandaag
1 59 Rang 6 BrittBol82
2 49 Rang 6 Jesse70
3 41 Rang 83 appeltaart
4 37 Rang 31 pieterpost
Dagscores gisteren
1 71 Rang 32 dierenvriend
1 71 Rang 56 Jupiter
2 58 Rang 5 Lara68
3 57 Rang 42 pimpampet
4 55 Rang 38 kikkertje
5 49 Rang 35 piepie
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#492)
1. 8 Rang 136 houtje
2. 7 Rang 138 aaronzon
2. 7 Rang 35 retegoed
2. 7 Rang 50 Robbert82
2. 7 Rang 100 jassen
3. 5 Rang 1 MartineKloosterman65
4. x Rang 104 ROOSJE66
8. [..] Rang 120 boefjes2
8. [..] Rang 87 bert20655
8. [..] Rang 14 Riaatje
Vorig toernooi (#491)
1 29 Rang 3 MeikeKremer63
2 26 Rang 106 spatje
3 21 Rang 8 BasVerschuren
3 21 Rang 8 BenjaminLinders
4 18 Rang 138 aaronzon
4 18 Rang 87 bert20655
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020