Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 126
Rang 126
houtje
1 2 3 4
50 28 23 16
1 3 4 5
1 1 1 1
13.877 punten
2. Rang 126
Rang 126
aaronzon
1 2 3 4
36 26 27 13
2 3 4 5
4 2 1 6
13.819 punten
3. Rang 121
Rang 121
t451zon
1 2 3 4
33 22 15 27
2 3 4 5
1 1 3 1
12.962 punten
4. Rang 119
Rang 119
juttes
1 2 3 4
42 19 16 13
geen medailles
12.729 punten
5. Rang 112
Rang 112
boefjes2
1 2 3 4
15 7 6 7
1 2 3 4 5
1 1 4 1 4
11.530 punten
6. Rang 108
Rang 108
Goliath
1 2 3 4
10 13 7 6
3 4 5
1 1 1
10.858 punten
7. Rang 106
Rang 106
smitty84
1 2 3 4
38 23 27 13
3 5
2 1
10.538 punten
8. Rang 103
Rang 103
ROOSJE66
1 2 3 4
6 3 8 1
geen medailles
10.166 punten
9. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.153 punten
10. Rang 103
Rang 103
spatje
1 2 3 4
5 6 2 5
geen medailles
10.126 punten
11. Rang 103
Rang 103
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 3 3
10.102 punten
12. Rang 101
Rang 101
jempie
1 2 4
2 3 2
geen medailles
9.819 punten
13. Rang 101
Rang 101
hamstertje
1 3 4
1 1 2
3 5
1 1
9.796 punten
13. Rang 101
Rang 101
yoga
3
2
3
2
9.796 punten
15. Rang 101
Rang 101
klaverschoppen
3 4
1 1
2 4
1 1
9.786 punten
16. Rang 101
Rang 101
anita33
1 2 4
1 1 1
4 5
1 1
9.771 punten
17. Rang 101
Rang 101
peterpan
1 2 3
1 1 1
4
1
9.756 punten
18. Rang 100
Rang 100
verbeek
1 2
2 1
geen medailles
9.736 punten
19. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
20. Rang 100
Rang 100
ikwinaltijd
geen bekers
4
2
9.706 punten
21. Rang 100
Rang 100
Tobiaslotte
geen bekers
geen medailles
9.693 punten
22. Rang 100
Rang 100
voetballer
3 4
2 2
geen medailles
9.666 punten
23. Rang 100
Rang 100
Lotje77
1
1
geen medailles
9.656 punten
24. Rang 100
Rang 100
jassen
4
3
geen medailles
9.636 punten
25. Rang 92
Rang 92
klaastim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
26. Rang 92
Rang 92
fritss
1 2 3 4
16 1 6 3
geen medailles
8.501 punten
27. Rang 87
Rang 87
peterdiepstrate
1 2 3 4
8 11 6 8
2 3 4 5
1 2 1 2
7.883 punten
28. Rang 84
Rang 84
bert20655
1 2 3 4
16 13 11 16
geen medailles
7.433 punten
29. Rang 84
Rang 84
bakvis
2 3
2 2
1 3
1 1
7.415 punten
30. Rang 83
Rang 83
gamover
2 3 4
3 2 1
geen medailles
7.359 punten
31. Rang 83
Rang 83
appeltaart
2 4
1 2
geen medailles
7.279 punten
32. Rang 79
Rang 79
langesjaak
geen bekers
geen medailles
6.838 punten
33. Rang 76
Rang 76
vriendje
2 3
2 1
3
1
6.423 punten
34. Rang 75
Rang 75
spiderman
1
1
3 4
1 1
6.371 punten
35. Rang 75
Rang 75
Liliane
2 3
1 1
geen medailles
6.277 punten
36. Rang 74
Rang 74
timmetje
2 3 4
1 1 1
geen medailles
6.171 punten
37. Rang 73
Rang 73
jansan
geen bekers
geen medailles
6.040 punten
38. Rang 72
Rang 72
alexander
3
1
4
1
5.915 punten
39. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
40. Rang 68
Rang 68
Weegschaal
4
1
3
1
5.458 punten
41. Rang 68
Rang 68
chocolaatje
geen bekers
geen medailles
5.433 punten
42. Rang 66
Rang 66
rinusvd
2 4
1 1
geen medailles
5.308 punten
43. Rang 66
Rang 66
Olga_love
4
1
1 5
1 1
5.235 punten
44. Rang 65
Rang 65
jippo
geen bekers
geen medailles
5.149 punten
45. Rang 65
Rang 65
SvenTheMan
3 4
1 1
geen medailles
5.145 punten
46. Rang 65
Rang 65
tamarav
2 4
1 1
1 2
1 1
5.119 punten
47. Rang 63
Rang 63
Soepeltjes
2
1
2
1
4.883 punten
48. Rang 61
Rang 61
evafem
geen bekers
geen medailles
4.751 punten
49. Rang 60
Rang 60
obiwan
4
1
geen medailles
4.637 punten
50. Rang 59
Rang 59
keesvd
2 4
1 2
5
1
4.479 punten
51. Rang 58
Rang 58
arie6
2 4
1 1
geen medailles
4.362 punten
52. Rang 58
Rang 58
Marty21
geen bekers
4
2
4.341 punten
53. Rang 56
Rang 56
beatme
3
1
geen medailles
4.227 punten
54. Rang 56
Rang 56
Cassandra
2 3 4
2 1 1
geen medailles
4.215 punten
55. Rang 54
Rang 54
skywalker
3 4
2 1
geen medailles
4.016 punten
56. Rang 54
Rang 54
Jupiter
geen bekers
2 4
1 1
4.005 punten
57. Rang 51
Rang 51
janjansen
geen bekers
geen medailles
3.704 punten
58. Rang 50
Rang 50
eddie80
1 4
1 1
geen medailles
3.604 punten
59. Rang 50
Rang 50
Robbert82
4
1
5
1
3.532 punten
60. Rang 49
Rang 49
Josefien73
2 3 4
1 1 1
2 5
1 1
3.454 punten
61. Rang 47
Rang 47
schil
geen bekers
2 4 5
1 1 2
3.298 punten
62. Rang 46
Rang 46
RuitenVrouw
3 4
2 1
geen medailles
3.214 punten
63. Rang 45
Rang 45
djlamore
2 3 4
1 1 2
1
1
3.142 punten
64. Rang 45
Rang 45
Samuel
geen bekers
geen medailles
3.108 punten
65. Rang 45
Rang 45
redu
geen bekers
2 4
1 2
3.074 punten
66. Rang 44
Rang 44
Aladdin
geen bekers
geen medailles
3.032 punten
67. Rang 43
Rang 43
Platipus
4
1
5
2
2.959 punten
68. Rang 43
Rang 43
juffertje
1 2 3
1 2 1
2 5
1 1
2.905 punten
69. Rang 43
Rang 43
ajax4ever
1 4
1 1
geen medailles
2.901 punten
70. Rang 43
Rang 43
geeeeert
2 4
2 1
1
1
2.899 punten
71. Rang 43
Rang 43
omewillem
2
2
3
2
2.886 punten
72. Rang 42
Rang 42
pinda26
2 3
3 1
4
1
2.854 punten
73. Rang 41
Rang 41
bulldog
2
2
geen medailles
2.766 punten
74. Rang 41
Rang 41
renske17
4
1
geen medailles
2.764 punten
75. Rang 41
Rang 41
ladyinwhite
1
1
1 3
1 1
2.730 punten
76. Rang 41
Rang 41
pimpampet
3
1
geen medailles
2.717 punten
77. Rang 40
Rang 40
techno
2
1
geen medailles
2.692 punten
78. Rang 40
Rang 40
lekkerspelen
2 3
1 2
geen medailles
2.683 punten
79. Rang 40
Rang 40
paula66
4
1
geen medailles
2.663 punten
80. Rang 40
Rang 40
arnhem
3 4
2 3
2
1
2.658 punten
81. Rang 40
Rang 40
Petra vd w
1 2
1 1
1 2 5
1 1 1
2.650 punten
82. Rang 40
Rang 40
barkruk
3 4
1 1
3
1
2.649 punten
83. Rang 39
Rang 39
zumba
3
1
2
1
2.614 punten
84. Rang 39
Rang 39
rotjoch
2
1
geen medailles
2.604 punten
85. Rang 39
Rang 39
pokeraar
geen bekers
4
1
2.589 punten
86. Rang 39
Rang 39
superboertje
3 4
1 1
1 2
1 1
2.583 punten
87. Rang 39
Rang 39
mrwiseguy
2
1
geen medailles
2.578 punten
88. Rang 39
Rang 39
jantientje
4
1
geen medailles
2.572 punten
89. Rang 39
Rang 39
fredje
4
1
geen medailles
2.564 punten
90. Rang 39
Rang 39
appeltje
geen bekers
geen medailles
2.539 punten
91. Rang 38
Rang 38
sanneke
4
2
2
1
2.486 punten
92. Rang 38
Rang 38
stoerevent
1 3
1 1
geen medailles
2.485 punten
93. Rang 38
Rang 38
schoppenvrouw
2
1
5
1
2.474 punten
94. Rang 37
Rang 37
heervrouwboer
2 4
1 1
1
1
2.444 punten
95. Rang 37
Rang 37
ahmed1983
geen bekers
5
1
2.438 punten
96. Rang 37
Rang 37
winnaar
3 4
1 2
4
1
2.430 punten
97. Rang 37
Rang 37
kikkertje
3 4
1 1
4 5
1 1
2.407 punten
98. Rang 37
Rang 37
Alexis
geen bekers
geen medailles
2.365 punten
99. Rang 36
Rang 36
Stijn
2 4
1 3
geen medailles
2.356 punten
99. Rang 36
Rang 36
Ronvdb
2
2
5
2
2.356 punten
Dagscores vandaag
geen scores beschikbaar
Dagscores gisteren
1 70 Rang 6 IssamKooi66
2 69 Rang 6 Jesse70
3 66 Rang 6 SanneMaassen
4 63 Rang 45 redu
5 62 Rang 34 peter007
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#298)
geen scores beschikbaar
Vorig toernooi (#297)
1 32 Rang 126 houtje
2 27 Rang 2 DaanKoolen
3 26 Rang 3 duncanKremer
4 22 Rang 101 jempie
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020