Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
7
2
23
3
26
4
50
5
77
1
758
2
468
3
433
4
376
rating: 4
207114 punten
2. Rang 34
rang 34
boefjes2
1
5
2
4
3
8
4
9
5
4
1
54
2
17
3
15
4
11
125675 punten
3. Rang 31
rang 31
houtje
3
1
4
1
5
4
1
57
2
32
3
26
4
16
rating: 24
111299 punten
4. Rang 1
rang 1
spatje
3
1
4
1
106590 punten
5. Rang 22
rang 22
Goliath
1
30
2
13
3
12
4
10
rating: 121
95591 punten
6. Rang 49
rang 49
Lotje77
1
15
2
19
3
10
4
5
5
3
1
2
2
55
3
77
4
77
rating: 4083
93033 punten
7. Rang 41
rang 41
ikwinaltijd
1
13
2
5
3
12
4
8
5
6
2
35
3
31
4
41
rating: 3058
88633 punten
8. Rang 41
rang 41
jassen
1
10
2
8
3
3
4
5
5
1
2
42
3
59
4
53
rating: 3104
88544 punten
9. Rang 38
rang 38
klaverschoppen
1
5
2
7
3
8
4
5
5
7
1
1
2
29
3
42
4
43
rating: 2630
87090 punten
10. Rang 35
rang 35
yoga
1
5
2
8
3
4
4
8
5
7
2
28
3
30
4
22
rating: 1881
85761 punten
11. Rang 35
rang 35
voetballer
1
9
2
4
3
10
4
7
5
3
2
22
3
25
4
31
rating: 1633
85723 punten
12. Rang 29
rang 29
ROOSJE66
1
48
2
35
3
20
4
16
83930 punten
13. Rang 21
rang 21
Gekke Henkie
3
1
1
20
2
14
3
8
4
10
rating: 265
68620 punten
14. Rang 18
rang 18
juttes
1
28
2
4
3
2
4
3
68190 punten
15. Rang 40
rang 40
verbeek
1
13
2
8
3
8
4
12
5
5
2
22
3
36
4
45
rating: 2517
61427 punten
16. Rang 40
rang 40
hamstertje
1
9
2
8
3
10
4
7
5
6
2
28
3
46
4
30
rating: 2762
61307 punten
17. Rang 44
rang 44
anita33
1
14
2
9
3
9
4
7
5
10
1
1
2
37
3
59
4
45
rating: 3402
50147 punten
18. Rang 41
rang 41
peterpan
1
9
2
10
3
8
4
9
5
3
2
40
3
41
4
64
rating: 2826
48696 punten
19. Rang 36
rang 36
aaronzon
1
2
2
5
3
4
4
6
5
10
1
59
2
29
3
29
4
33
46290 punten
20. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
16
2
47
3
64
4
95
5
98
45340 punten
21. Rang 37
rang 37
klaastim
1
10
2
22
3
25
4
18
5
17
33290 punten
22. Rang 27
rang 27
fritss
2
1
1
43
2
19
3
16
4
20
29980 punten
23. Rang 22
rang 22
appeltaart
1
4
2
3
3
1
4
1
2
17
3
10
4
6
rating: 579
28914 punten
24. Rang 22
rang 22
gamover
1
1
2
2
3
3
4
6
5
1
2
11
3
11
4
13
rating: 680
28875 punten
25. Rang 20
rang 20
bakvis
1
4
2
2
3
1
4
3
5
2
2
5
3
4
4
10
rating: 512
28457 punten
26. Rang 14
rang 14
smitty84
3
3
4
4
5
1
1
5
2
4
3
3
4
7
27590 punten
27. Rang 11
rang 11
langesjaak
1
2
3
1
4
1
2
2
3
3
4
2
rating: 195
27350 punten
28. Rang 47
rang 47
vriendje
1
13
2
11
3
11
4
6
5
12
1
12
2
55
3
68
4
70
rating: 3271
25071 punten
29. Rang 47
rang 47
Liliane
1
17
2
9
3
9
4
5
5
6
2
46
3
64
4
67
rating: 4136
24906 punten
30. Rang 46
rang 46
spiderman
1
15
2
12
3
6
4
9
5
8
1
12
2
45
3
66
4
59
rating: 3426
24781 punten
31. Rang 46
rang 46
timmetje
1
14
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
53
3
69
4
51
rating: 3006
24436 punten
32. Rang 44
rang 44
alexander
1
18
2
13
3
7
4
5
5
12
1
2
2
44
3
42
4
49
rating: 2648
23373 punten
33. Rang 44
rang 44
bert20655
1
115
2
80
3
64
4
45
23200 punten
34. Rang 41
rang 41
chocolaatje
1
15
2
8
3
8
4
2
5
7
2
36
3
41
4
45
rating: 2511
21731 punten
35. Rang 40
rang 40
Weegschaal
1
12
2
7
3
10
4
7
5
7
1
1
2
25
3
46
4
31
rating: 2644
21489 punten
36. Rang 39
rang 39
rinusvd
1
16
2
7
3
8
4
5
5
6
2
30
3
34
4
31
rating: 2120
21070 punten
37. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
38. Rang 38
rang 38
SvenTheMan
1
10
2
9
3
5
4
5
5
6
2
24
3
37
4
43
rating: 2323
20458 punten
39. Rang 37
rang 37
Olga_love
1
12
2
5
3
6
4
6
5
4
2
23
3
44
4
38
rating: 2132
20272 punten
40. Rang 35
rang 35
tamarav
1
8
2
7
3
4
4
6
5
5
2
19
3
32
4
35
rating: 2074
19379 punten
41. Rang 34
rang 34
Soepeltjes
1
12
2
4
3
6
4
5
5
3
2
17
3
35
4
23
rating: 1574
19009 punten
42. Rang 33
rang 33
evafem
1
5
2
11
3
20
4
21
5
38
18545 punten
43. Rang 33
rang 33
obiwan
1
7
2
5
3
4
4
4
5
7
2
19
3
22
4
25
rating: 1875
18505 punten
44. Rang 30
rang 30
keesvd
1
3
2
3
3
10
4
7
5
5
2
19
3
20
4
17
rating: 1256
17616 punten
45. Rang 29
rang 29
arie6
1
6
2
5
3
5
4
4
5
3
2
11
3
16
4
12
rating: 1296
17286 punten
46. Rang 28
rang 28
Marty21
1
6
2
3
3
4
4
4
5
2
2
13
3
11
4
18
rating: 1251
16961 punten
47. Rang 27
rang 27
beatme
1
5
2
5
3
2
4
5
5
3
2
14
3
18
4
10
rating: 1026
16826 punten
48. Rang 26
rang 26
Cassandra
1
4
2
5
3
3
4
6
5
2
2
11
3
12
4
12
rating: 915
16500 punten
49. Rang 23
rang 23
skywalker
1
3
2
4
3
3
2
8
3
20
4
10
rating: 801
15861 punten
50. Rang 21
rang 21
Jupiter
1
5
3
1
5
1
2
10
3
10
4
9
rating: 785
15420 punten
51. Rang 18
rang 18
janjansen
1
2
2
2
3
1
4
2
5
4
2
5
3
3
4
8
rating: 480
14815 punten
52. Rang 13
rang 13
eddie80
1
1
2
1
3
1
4
1
5
1
2
3
3
2
4
3
rating: 319
14174 punten
53. Rang 11
rang 11
Robbert82
1
1
4
1
2
2
3
4
4
4
rating: 310
13985 punten
54. Rang 50
rang 50
jetzen
1
95
2
174
3
236
4
288
5
293
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
68077 punten
55. Rang 49
rang 49
Josefien73
1
16
2
10
3
5
4
15
5
14
1
6
2
68
3
84
4
100
rating: 3652
13067 punten
56. Rang 48
rang 48
RuitenVrouw
1
22
2
12
3
11
4
6
5
5
1
19
2
56
3
60
4
64
rating: 3227
12632 punten
57. Rang 48
rang 48
Samuel
1
17
2
10
3
13
4
11
5
14
1
4
2
54
3
79
4
72
rating: 3689
12419 punten
58. Rang 48
rang 48
Aladdin
1
14
2
6
3
17
4
12
5
6
1
8
2
69
3
67
4
58
rating: 3715
12125 punten
59. Rang 47
rang 47
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
120
2
85
3
81
4
75
11970 punten
60. Rang 47
rang 47
djlamore
1
12
2
12
3
9
4
13
5
8
1
19
2
52
3
64
4
76
rating: 3321
11786 punten
61. Rang 47
rang 47
Platipus
1
13
2
8
3
10
4
9
5
8
1
5
2
58
3
66
4
87
rating: 3927
11592 punten
62. Rang 46
rang 46
redu
1
13
2
13
3
10
4
9
5
4
1
4
2
59
3
76
4
67
rating: 3487
11462 punten
63. Rang 46
rang 46
ajax4ever
1
13
2
18
3
11
4
5
5
12
1
19
2
57
3
55
4
73
rating: 2475
11230 punten
64. Rang 46
rang 46
renske17
1
19
2
12
3
5
4
10
5
7
1
15
2
57
3
59
4
74
rating: 2474
11004 punten
65. Rang 45
rang 45
bulldog
1
15
2
9
3
10
4
14
5
5
1
15
2
48
3
66
4
88
rating: 2563
10823 punten
66. Rang 45
rang 45
geeeeert
1
7
2
12
3
13
4
16
5
5
1
7
2
55
3
57
4
68
rating: 3354
10789 punten
67. Rang 45
rang 45
pimpampet
1
15
2
11
3
10
4
9
5
1
1
12
2
64
3
72
4
91
rating: 2346
10786 punten
68. Rang 45
rang 45
pinda26
1
13
2
6
3
9
4
7
5
8
1
6
2
50
3
69
4
68
rating: 3836
10776 punten
69. Rang 45
rang 45
omewillem
1
16
2
10
3
11
4
11
5
11
1
10
2
57
3
65
4
82
rating: 2287
10697 punten
70. Rang 45
rang 45
techno
1
11
2
13
3
9
4
15
5
12
1
18
2
56
3
66
4
62
rating: 2258
10648 punten
71. Rang 45
rang 45
paula66
1
11
2
13
3
9
4
7
5
8
1
11
2
45
3
61
4
77
rating: 3175
10580 punten
72. Rang 45
rang 45
juffertje
1
10
2
12
3
10
4
9
5
10
1
22
2
57
3
67
4
60
rating: 2417
10577 punten
73. Rang 45
rang 45
lekkerspelen
1
12
2
14
3
10
4
9
5
11
1
15
2
53
3
66
4
93
rating: 2073
10448 punten
74. Rang 44
rang 44
rotjoch
1
12
2
9
3
9
4
6
5
5
1
11
2
44
3
59
4
47
rating: 3560
10260 punten
75. Rang 44
rang 44
jantientje
1
10
2
16
3
11
4
4
5
4
1
7
2
40
3
52
4
55
rating: 3472
10247 punten
76. Rang 44
rang 44
fredje
1
12
2
13
3
17
4
8
5
7
1
13
2
48
3
53
4
67
rating: 2179
10214 punten
77. Rang 44
rang 44
mrwiseguy
1
14
2
12
3
8
4
4
5
10
1
13
2
58
3
73
4
61
rating: 2309
10189 punten
78. Rang 44
rang 44
appeltje
1
10
2
13
3
10
4
7
5
6
1
14
2
55
3
78
4
75
rating: 2190
10145 punten
79. Rang 44
rang 44
barkruk
1
11
2
15
3
6
4
6
5
8
1
7
2
43
3
60
4
72
rating: 3008
10143 punten
80. Rang 44
rang 44
pokeraar
1
11
2
10
3
5
4
9
5
10
1
3
2
54
3
61
4
55
rating: 3454
10129 punten
81. Rang 44
rang 44
zumba
1
15
2
7
3
7
4
3
5
5
1
17
2
58
3
72
4
73
rating: 2174
9974 punten
82. Rang 44
rang 44
arnhem
1
10
2
12
3
16
4
5
5
5
1
5
2
32
3
64
4
49
rating: 3281
9951 punten
83. Rang 44
rang 44
ladyinwhite
1
11
2
8
3
12
4
7
5
8
1
5
2
52
3
55
4
60
rating: 3159
9914 punten
84. Rang 43
rang 43
schoppenvrouw
1
7
2
18
3
11
5
10
1
14
2
48
3
71
4
52
rating: 2288
9673 punten
85. Rang 43
rang 43
stoerevent
1
11
2
12
3
7
4
7
5
5
1
7
2
44
3
51
4
72
rating: 3092
9657 punten
86. Rang 43
rang 43
ahmed1983
1
13
2
7
3
9
4
4
5
8
1
11
2
62
3
64
4
68
rating: 2422
9647 punten
87. Rang 43
rang 43
sanneke
1
13
2
7
3
9
4
10
5
6
1
13
2
49
3
59
4
71
rating: 2384
9464 punten
88. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
89. Rang 43
rang 43
winnaar
1
11
2
10
3
8
4
4
5
13
1
9
2
40
3
50
4
60
rating: 2922
9357 punten
90. Rang 43
rang 43
superboertje
1
17
2
9
3
5
4
6
5
3
1
14
2
50
3
48
4
72
rating: 1996
9311 punten
91. Rang 42
rang 42
Petra vd w
1
9
2
7
3
10
4
5
5
6
1
8
2
39
3
62
4
59
rating: 3315
9280 punten
92. Rang 42
rang 42
kikkertje
1
8
2
17
3
5
4
9
5
8
1
11
2
36
3
47
4
45
rating: 2783
9208 punten
93. Rang 42
rang 42
Stijn
1
9
2
12
3
3
4
12
5
6
1
6
2
40
3
64
4
47
rating: 2999
9184 punten
94. Rang 42
rang 42
Yvar
1
9
2
9
3
6
4
6
5
7
1
5
2
46
3
64
4
53
rating: 2894
9019 punten
95. Rang 42
rang 42
heervrouwboer
1
8
2
13
3
9
4
7
5
5
1
5
2
46
3
44
4
50
rating: 2888
9008 punten
96. Rang 42
rang 42
Ronvdb
1
8
2
11
3
2
4
5
5
6
1
18
2
52
3
69
4
72
rating: 2243
8983 punten
97. Rang 41
rang 41
pipodeclown
1
17
2
8
3
5
4
3
5
7
1
7
2
44
3
46
4
45
rating: 2268
8523 punten
98. Rang 41
rang 41
hartenjagertje
1
17
2
12
3
5
4
5
5
5
1
4
2
31
3
40
4
51
rating: 2283
8493 punten
99. Rang 41
rang 41
racefanaat
1
16
2
9
3
6
4
5
5
4
1
3
2
27
3
59
4
42
rating: 2505
8460 punten
100. Rang 41
rang 41
ikdaagjeuit
1
10
2
6
3
9
4
8
5
13
1
6
2
38
3
49
4
52
rating: 2564
8419 punten
Dagscores vandaag
1 29 Rang 50 MARGREET
Dagscores gisteren
1 66 Rang 50 jetzen
2 61 Rang 44 barkruk
3 57 Rang 2 AlbertHoog
4 56 Rang 45 lekkerspelen
5 52 Rang 34 boefjes2
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1292)
1. Rang 44 bert20655
Vorig toernooi (#1291)
1 40 Rang 34 boefjes2
2 35 Rang 39 remco81
3 34 Rang 31 houtje
4 30 Rang 1 spatje
4 30 Rang 14 smitty84
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020