Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
6
2
20
3
24
4
41
5
62
1
569
2
362
3
337
4
296
rating: 4
190364 punten
2. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
18
2
43
3
35
4
23
5
16
1
568
2
262
3
165
4
132
184805 punten
3. Rang 50
rang 50
Tobiaslotte
1
19
2
36
3
38
4
23
5
11
1
99
2
54
3
31
4
29
rating: 4066
154996 punten
4. Rang 45
rang 45
boefjes2
1
10
2
15
3
20
4
19
5
22
1
56
2
32
3
29
4
29
103620 punten
5. Rang 31
rang 31
spatje
1
60
2
32
3
24
4
16
97840 punten
6. Rang 29
rang 29
houtje
2
3
4
3
5
1
1
47
2
21
3
25
4
13
rating: 4
97329 punten
7. Rang 47
rang 47
Lotje77
1
13
2
17
3
8
4
5
5
3
1
2
2
51
3
70
4
75
rating: 3790
91860 punten
8. Rang 41
rang 41
Goliath
3
1
5
4
1
77
2
52
3
48
4
43
rating: 1495
88390 punten
9. Rang 39
rang 39
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
2
35
3
50
4
46
rating: 2720
87400 punten
10. Rang 38
rang 38
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
8
4
6
5
5
2
27
3
27
4
36
rating: 2569
87224 punten
11. Rang 36
rang 36
klaverschoppen
1
5
2
6
3
8
4
5
5
6
1
1
2
26
3
35
4
36
rating: 2293
86328 punten
12. Rang 32
rang 32
voetballer
1
8
2
4
3
6
4
6
5
3
2
18
3
24
4
28
rating: 1256
84701 punten
13. Rang 30
rang 30
yoga
1
4
2
3
3
3
4
4
5
7
2
24
3
22
4
19
rating: 1506
84176 punten
14. Rang 45
rang 45
ROOSJE66
1
122
2
83
3
67
4
66
77190 punten
15. Rang 7
rang 7
Gekke Henkie
1
3
2
3
4
1
rating: 111
66961 punten
16. Rang 37
rang 37
hamstertje
1
9
2
7
3
7
4
7
5
4
2
24
3
37
4
25
rating: 2365
60185 punten
17. Rang 37
rang 37
verbeek
1
7
2
8
3
8
4
11
5
4
2
20
3
26
4
41
rating: 2123
59908 punten
18. Rang 24
rang 24
juttes
4
3
1
38
2
15
3
11
4
8
56080 punten
19. Rang 42
rang 42
anita33
1
13
2
8
3
6
4
5
5
10
1
1
2
35
3
53
4
41
rating: 3027
49002 punten
20. Rang 39
rang 39
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
9
5
3
2
37
3
39
4
59
rating: 2513
47653 punten
21. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
35
2
21
3
15
4
21
44275 punten
22. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
10
2
38
3
48
4
70
5
67
40465 punten
23. Rang 15
rang 15
gamover
2
1
3
2
4
4
2
3
3
4
4
8
rating: 363
27703 punten
24. Rang 13
rang 13
appeltaart
1
2
2
6
3
4
4
3
rating: 296
27476 punten
25. Rang 12
rang 12
bakvis
1
3
3
1
4
1
2
1
4
2
rating: 240
27430 punten
26. Rang 1
rang 1
fritss
4
1
26650 punten
27. Rang 50
rang 50
klaastim
1
38
2
43
3
43
4
28
5
17
1
1
27470 punten
28. Rang 49
rang 49
langesjaak
1
11
2
16
3
9
4
7
5
14
1
2
2
56
3
73
4
74
rating: 4597
26247 punten
29. Rang 45
rang 45
jansan
1
135
2
73
3
62
4
66
24160 punten
30. Rang 45
rang 45
Liliane
1
16
2
9
3
8
4
4
5
6
2
38
3
62
4
62
rating: 3881
24071 punten
31. Rang 45
rang 45
vriendje
1
11
2
10
3
8
4
5
5
11
1
12
2
49
3
59
4
64
rating: 3002
23732 punten
32. Rang 44
rang 44
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
7
5
5
1
12
2
37
3
61
4
55
rating: 3046
23496 punten
33. Rang 44
rang 44
timmetje
1
12
2
10
3
10
4
5
5
7
1
9
2
51
3
60
4
50
rating: 2641
23346 punten
34. Rang 43
rang 43
Eirikur
1
109
2
91
3
48
4
51
22970 punten
35. Rang 42
rang 42
alexander
1
16
2
13
3
6
4
3
5
11
1
2
2
40
3
38
4
42
rating: 2381
22386 punten
36. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
37. Rang 38
rang 38
chocolaatje
1
13
2
6
3
6
4
2
5
6
2
31
3
36
4
42
rating: 2221
20536 punten
38. Rang 37
rang 37
Weegschaal
1
10
2
6
3
7
4
6
5
7
2
23
3
43
4
28
rating: 2282
20302 punten
39. Rang 35
rang 35
SvenTheMan
1
9
2
7
3
5
4
2
5
4
2
20
3
30
4
38
rating: 2060
19360 punten
40. Rang 35
rang 35
rinusvd
1
11
2
5
3
3
4
3
5
6
2
27
3
28
4
27
rating: 1784
19184 punten
41. Rang 34
rang 34
Olga_love
1
7
2
4
3
6
4
5
5
3
2
19
3
37
4
33
rating: 1807
18837 punten
42. Rang 32
rang 32
tamarav
1
6
2
6
3
3
4
5
5
3
2
13
3
27
4
28
rating: 1746
18176 punten
43. Rang 32
rang 32
Soepeltjes
1
11
2
2
3
6
4
4
5
2
2
14
3
28
4
19
rating: 1334
18099 punten
44. Rang 31
rang 31
bert20655
1
52
2
41
3
28
4
25
17960 punten
45. Rang 29
rang 29
obiwan
1
5
2
3
3
3
4
4
5
5
2
16
3
19
4
20
rating: 1510
17365 punten
46. Rang 26
rang 26
keesvd
1
3
3
8
4
5
5
5
2
14
3
17
4
11
rating: 908
16448 punten
47. Rang 26
rang 26
arie6
1
6
2
2
3
3
4
4
5
3
2
9
3
11
4
11
rating: 1036
16406 punten
48. Rang 24
rang 24
smitty84
1
2
2
3
3
3
4
5
5
11
1
14
2
12
3
8
4
5
rating: 36
15926 punten
49. Rang 23
rang 23
Marty21
1
4
2
2
3
1
4
3
5
1
2
11
3
6
4
17
rating: 911
15801 punten
50. Rang 21
rang 21
Cassandra
1
2
2
2
3
1
4
6
5
2
2
7
3
8
4
9
rating: 670
15325 punten
51. Rang 20
rang 20
beatme
1
2
3
2
4
3
5
2
2
11
3
11
4
6
rating: 661
15191 punten
52. Rang 18
rang 18
skywalker
1
2
2
2
3
2
2
6
3
10
4
5
rating: 528
14878 punten
53. Rang 17
rang 17
Jupiter
1
4
3
1
2
7
3
7
4
6
rating: 414
14719 punten
54. Rang 13
rang 13
evafem
1
1
2
1
3
5
4
3
5
6
14220 punten
55. Rang 6
rang 6
janjansen
2
1
4
1
5
1
4
3
rating: 110
13635 punten
56. Rang 50
rang 50
jetzen
1
82
2
147
3
199
4
242
5
248
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
57552 punten
57. Rang 49
rang 49
Robbert82
1
10
2
7
3
4
4
14
5
9
1
23
2
71
3
92
4
105
rating: 4202
13267 punten
58. Rang 49
rang 49
eddie80
1
8
2
13
3
13
4
9
5
6
1
23
2
77
3
92
4
110
rating: 3124
12944 punten
59. Rang 48
rang 48
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
14
5
11
1
6
2
64
3
75
4
95
rating: 3394
12259 punten
60. Rang 47
rang 47
Samuel
1
16
2
10
3
13
4
9
5
14
1
4
2
49
3
74
4
63
rating: 3415
11580 punten
61. Rang 46
rang 46
Aladdin
1
12
2
6
3
14
4
12
5
6
1
8
2
68
3
62
4
53
rating: 3438
11193 punten
62. Rang 46
rang 46
RuitenVrouw
1
16
2
10
3
11
4
5
5
4
1
19
2
51
3
57
4
59
rating: 2862
10982 punten
63. Rang 45
rang 45
djlamore
1
10
2
11
3
8
4
12
5
6
1
19
2
48
3
56
4
69
rating: 3046
10636 punten
64. Rang 45
rang 45
Platipus
1
13
2
7
3
6
4
7
5
7
1
5
2
53
3
62
4
81
rating: 3539
10389 punten
65. Rang 44
rang 44
redu
1
12
2
10
3
10
4
8
5
3
1
4
2
51
3
69
4
60
rating: 3155
10180 punten
66. Rang 44
rang 44
ajax4ever
1
13
2
16
3
9
4
4
5
11
1
19
2
52
3
53
4
64
rating: 2087
10137 punten
67. Rang 44
rang 44
geeeeert
1
6
2
10
3
13
4
14
5
5
1
7
2
54
3
52
4
64
rating: 3059
9899 punten
68. Rang 44
rang 44
bulldog
1
14
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
42
3
64
4
86
rating: 2155
9875 punten
69. Rang 43
rang 43
pinda26
1
11
2
5
3
7
4
7
5
8
1
6
2
46
3
67
4
65
rating: 3549
9799 punten
70. Rang 43
rang 43
techno
1
10
2
12
3
7
4
14
5
11
1
18
2
52
3
62
4
60
rating: 1983
9703 punten
71. Rang 43
rang 43
renske17
1
13
2
10
3
5
4
10
5
5
1
15
2
54
3
59
4
67
rating: 2284
9654 punten
72. Rang 43
rang 43
pimpampet
1
12
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
60
3
63
4
82
rating: 2014
9639 punten
73. Rang 43
rang 43
omewillem
1
14
2
8
3
11
4
10
5
11
1
10
2
55
3
60
4
76
rating: 1919
9609 punten
74. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
75. Rang 43
rang 43
paula66
1
7
2
12
3
9
4
7
5
7
1
11
2
41
3
60
4
67
rating: 2899
9439 punten
76. Rang 43
rang 43
lekkerspelen
1
9
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
51
3
56
4
88
rating: 1735
9375 punten
77. Rang 42
rang 42
fredje
1
11
2
13
3
14
4
5
5
6
1
13
2
48
3
48
4
60
rating: 1965
9305 punten
78. Rang 42
rang 42
juffertje
1
8
2
10
3
10
4
9
5
8
1
22
2
47
3
63
4
55
rating: 2073
9303 punten
79. Rang 42
rang 42
mrwiseguy
1
12
2
12
3
7
4
2
5
9
1
13
2
54
3
71
4
60
rating: 1986
9246 punten
80. Rang 42
rang 42
jantientje
1
8
2
15
3
10
4
3
5
3
1
7
2
38
3
48
4
52
rating: 3107
9212 punten
81. Rang 42
rang 42
pokeraar
1
9
2
9
3
5
4
8
5
10
1
3
2
52
3
56
4
51
rating: 3117
9192 punten
82. Rang 42
rang 42
zumba
1
13
2
6
3
6
4
2
5
4
1
17
2
56
3
71
4
70
rating: 1903
9093 punten
83. Rang 42
rang 42
rotjoch
1
10
2
6
3
9
4
6
5
4
1
11
2
39
3
54
4
43
rating: 3238
9073 punten
84. Rang 42
rang 42
arnhem
1
9
2
10
3
14
4
5
5
4
1
5
2
29
3
63
4
45
rating: 2964
8984 punten
85. Rang 42
rang 42
barkruk
1
10
2
13
3
6
4
5
5
4
1
6
2
41
3
54
4
58
rating: 2684
8974 punten
86. Rang 42
rang 42
appeltje
1
8
2
12
3
7
4
7
5
6
1
14
2
46
3
72
4
67
rating: 1962
8872 punten
87. Rang 42
rang 42
ladyinwhite
1
10
2
7
3
9
4
6
5
8
1
5
2
47
3
52
4
54
rating: 2868
8853 punten
88. Rang 42
rang 42
ahmed1983
1
11
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
59
3
57
4
67
rating: 2113
8823 punten
89. Rang 41
rang 41
schoppenvrouw
1
6
2
14
3
11
5
7
1
14
2
44
3
67
4
50
rating: 2024
8589 punten
90. Rang 41
rang 41
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
80
2
60
3
52
4
58
8470 punten
91. Rang 41
rang 41
sanneke
1
11
2
7
3
7
4
9
5
4
1
13
2
45
3
55
4
66
rating: 2100
8430 punten
92. Rang 41
rang 41
stoerevent
1
10
2
7
3
6
4
7
5
5
1
7
2
38
3
48
4
67
rating: 2790
8365 punten
93. Rang 40
rang 40
Stijn
1
9
2
12
3
2
4
11
5
4
1
6
2
36
3
55
4
42
rating: 2586
8246 punten
94. Rang 40
rang 40
Ronvdb
1
7
2
9
3
2
4
5
5
5
1
18
2
51
3
63
4
69
rating: 1961
8171 punten
95. Rang 40
rang 40
superboertje
1
13
2
9
3
4
4
6
5
3
1
14
2
47
3
41
4
66
rating: 1671
8121 punten
96. Rang 40
rang 40
Yvar
1
8
2
9
3
6
4
4
5
5
1
5
2
41
3
56
4
49
rating: 2590
8090 punten
97. Rang 40
rang 40
winnaar
1
9
2
9
3
7
4
4
5
10
1
9
2
33
3
43
4
50
rating: 2556
8041 punten
98. Rang 40
rang 40
kikkertje
1
7
2
13
3
5
4
9
5
6
1
11
2
32
3
41
4
38
rating: 2457
7997 punten
99. Rang 40
rang 40
Petra vd w
1
8
2
3
3
10
4
3
5
5
1
8
2
35
3
55
4
51
rating: 2914
7889 punten
100. Rang 39
rang 39
heervrouwboer
1
7
2
10
3
7
4
7
5
5
1
5
2
43
3
39
4
45
rating: 2552
7857 punten
Dagscores vandaag
1 63 Rang 37 Weegschaal
2 -6 Rang 36 boompje
Dagscores gisteren
1 62 Rang 46 RuitenVrouw
2 55 Rang 6 janjansen
2 55 Rang 29 houtje
3 41 Rang 50 Tobiaslotte
4 33 Rang 31 Martijnemans
5 19 Rang 24 smitty84
5 19 Rang 43 paula66
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#92)
1. 21 Rang 45 ROOSJE66
2. 4 Rang 24 smitty84
3. x Rang 50 MARGREET
Vorig toernooi (#91)
1 47 Rang 50 Tobiaslotte
2 38 Rang 33 Adam00
3 32 Rang 37 ziekenhuis
4 29 Rang 41 Goliath
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019