Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
8
2
24
3
15
4
10
5
9
1
380
2
183
3
114
4
86
166080 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
1
2
14
3
11
4
23
5
25
1
214
2
114
3
121
4
99
rating: 3
154858 punten
3. Rang 46
rang 46
Tobiaslotte
1
11
2
21
3
15
4
16
5
11
1
61
2
20
3
14
4
13
rating: 1668
104643 punten
4. Rang 44
rang 44
Lotje77
1
11
2
14
3
8
4
4
5
3
2
44
3
61
4
61
rating: 3123
89963 punten
5. Rang 35
rang 35
jassen
1
8
2
4
3
3
4
1
2
30
3
39
4
41
rating: 2100
85785 punten
6. Rang 33
rang 33
ikwinaltijd
1
8
2
5
3
4
4
6
5
4
2
21
3
23
4
24
rating: 1828
85278 punten
7. Rang 32
rang 32
spatje
1
65
2
27
3
21
4
29
84690 punten
8. Rang 31
rang 31
klaverschoppen
1
3
2
5
3
5
4
4
5
5
1
1
2
21
3
23
4
25
rating: 1565
84450 punten
9. Rang 25
rang 25
voetballer
1
7
2
3
3
2
4
3
5
1
2
10
3
12
4
20
rating: 746
82906 punten
10. Rang 23
rang 23
yoga
1
3
2
2
3
1
4
4
5
2
2
19
3
11
4
10
rating: 673
82383 punten
11. Rang 44
rang 44
boefjes2
1
12
2
23
3
20
4
29
5
23
1
32
2
22
3
16
4
11
76615 punten
12. Rang 36
rang 36
Goliath
1
1
4
2
5
1
1
56
2
43
3
29
4
29
rating: 1024
72834 punten
13. Rang 31
rang 31
houtje
2
1
3
1
4
1
5
1
1
52
2
34
3
24
4
19
71140 punten
14. Rang 49
rang 49
ROOSJE66
1
3
3
1
4
2
5
1
1
146
2
100
3
78
4
76
66475 punten
15. Rang 32
rang 32
hamstertje
1
6
2
5
3
4
4
5
5
2
2
21
3
25
4
17
rating: 1775
58235 punten
16. Rang 30
rang 30
verbeek
1
4
2
4
3
6
4
7
5
1
2
15
3
20
4
31
rating: 1471
57686 punten
17. Rang 46
rang 46
Gekke Henkie
1
1
2
3
3
2
4
4
5
4
1
100
2
61
3
42
4
26
rating: 2372
51137 punten
18. Rang 38
rang 38
anita33
1
10
2
6
3
5
4
3
5
9
1
1
2
30
3
41
4
31
rating: 2425
47135 punten
19. Rang 35
rang 35
peterpan
1
5
2
7
3
7
4
7
5
1
2
28
3
33
4
49
rating: 1882
46057 punten
20. Rang 19
rang 19
aaronzon
2
3
3
2
4
1
5
5
1
12
2
13
3
3
4
5
41685 punten
21. Rang 16
rang 16
jempie
1
17
2
9
3
5
4
10
41280 punten
22. Rang 39
rang 39
juttes
2
1
3
1
4
2
1
102
2
42
3
38
4
30
34335 punten
23. Rang 5
rang 5
MARGREET
3
2
4
2
26890 punten
24. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
25. Rang 47
rang 47
bakvis
1
13
2
9
3
11
4
6
5
11
1
8
2
49
3
68
4
68
rating: 4096
25261 punten
26. Rang 47
rang 47
appeltaart
1
5
2
6
3
11
4
4
5
11
1
15
2
63
3
68
4
93
rating: 4433
25208 punten
27. Rang 47
rang 47
gamover
1
9
2
7
3
6
4
8
5
11
1
11
2
60
3
73
4
63
rating: 4394
25174 punten
28. Rang 45
rang 45
langesjaak
1
9
2
14
3
5
4
5
5
11
1
2
2
50
3
61
4
66
rating: 3885
24110 punten
29. Rang 42
rang 42
fritss
4
1
1
112
2
64
3
55
4
54
22530 punten
30. Rang 42
rang 42
Liliane
1
11
2
5
3
7
4
4
5
3
2
35
3
58
4
52
rating: 3399
22144 punten
31. Rang 41
rang 41
spiderman
1
12
2
8
3
6
4
6
5
5
1
12
2
33
3
52
4
45
rating: 2385
21960 punten
32. Rang 40
rang 40
vriendje
1
8
2
6
3
5
4
4
5
7
1
12
2
44
3
50
4
53
rating: 2395
21535 punten
33. Rang 39
rang 39
timmetje
1
6
2
8
3
8
4
4
5
5
1
9
2
39
3
41
4
40
rating: 2097
20762 punten
34. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
35. Rang 35
rang 35
alexander
1
7
2
9
3
4
4
1
5
6
1
2
2
29
3
31
4
29
rating: 1634
19139 punten
36. Rang 34
rang 34
Eirikur
1
62
2
56
3
24
4
28
18860 punten
37. Rang 33
rang 33
jansan
1
66
2
31
3
28
4
33
18440 punten
38. Rang 30
rang 30
Weegschaal
1
6
2
2
3
4
4
3
5
3
2
15
3
29
4
21
rating: 1675
17730 punten
39. Rang 30
rang 30
chocolaatje
1
8
2
2
3
2
4
2
5
5
2
19
3
21
4
32
rating: 1493
17698 punten
40. Rang 29
rang 29
SvenTheMan
1
6
2
3
3
4
4
2
5
2
2
12
3
21
4
26
rating: 1392
17252 punten
41. Rang 27
rang 27
rinusvd
1
6
2
3
3
2
4
2
5
5
2
17
3
14
4
16
rating: 1092
16827 punten
42. Rang 26
rang 26
Olga_love
1
3
2
1
3
5
4
3
5
2
2
12
3
23
4
26
rating: 1156
16626 punten
43. Rang 24
rang 24
tamarav
1
4
2
1
3
1
4
3
5
3
2
10
3
19
4
18
rating: 1032
16112 punten
44. Rang 23
rang 23
Soepeltjes
1
8
3
3
4
3
5
1
2
6
3
13
4
12
rating: 574
15854 punten
45. Rang 22
rang 22
obiwan
1
3
2
3
3
2
4
1
5
3
2
9
3
14
4
9
rating: 695
15605 punten
46. Rang 16
rang 16
bert20655
1
14
2
12
3
9
4
4
14600 punten
47. Rang 16
rang 16
arie6
1
3
2
2
4
4
5
1
2
2
3
3
4
3
rating: 318
14588 punten
48. Rang 13
rang 13
keesvd
1
1
3
2
4
1
2
3
3
5
4
5
rating: 287
14172 punten
49. Rang 10
rang 10
Marty21
1
1
3
1
2
3
3
1
4
3
rating: 228
13888 punten
50. Rang 50
rang 50
jetzen
1
73
2
127
3
160
4
185
5
194
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
47302 punten
51. Rang 49
rang 49
beatme
1
10
2
10
3
6
4
6
5
6
1
44
2
87
3
86
4
94
rating: 3107
13227 punten
52. Rang 49
rang 49
Jupiter
1
12
2
11
3
11
4
8
5
13
1
35
2
74
3
102
4
81
rating: 2620
13140 punten
53. Rang 49
rang 49
Cassandra
1
12
2
10
3
6
4
3
5
8
1
19
2
76
3
78
4
76
rating: 4212
12857 punten
54. Rang 48
rang 48
skywalker
1
10
2
9
3
9
4
6
5
5
1
42
2
68
3
85
4
104
rating: 2627
12292 punten
55. Rang 46
rang 46
Robbert82
1
7
2
6
3
4
4
8
5
8
1
23
2
62
3
82
4
96
rating: 3552
11257 punten
56. Rang 45
rang 45
eddie80
1
8
2
10
3
7
4
7
5
3
1
23
2
68
3
80
4
97
rating: 2526
10781 punten
57. Rang 45
rang 45
janjansen
1
5
2
12
3
8
4
11
5
5
1
23
2
71
3
91
4
81
rating: 2221
10716 punten
58. Rang 45
rang 45
Josefien73
1
12
2
10
3
2
4
12
5
10
1
5
2
57
3
68
4
89
rating: 2800
10430 punten
59. Rang 44
rang 44
altijdgaan
2
1
4
2
5
1
1
113
2
104
3
60
4
74
10060 punten
60. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
61. Rang 43
rang 43
Samuel
1
13
2
8
3
10
4
6
5
11
1
4
2
38
3
65
4
54
rating: 2777
9317 punten
62. Rang 42
rang 42
Aladdin
1
12
2
3
3
11
4
11
5
6
1
8
2
55
3
55
4
44
rating: 2699
9259 punten
63. Rang 42
rang 42
evafem
1
11
2
20
3
31
4
48
5
40
rating: 2
8972 punten
64. Rang 42
rang 42
Platipus
1
11
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
46
3
53
4
68
rating: 2901
8906 punten
65. Rang 41
rang 41
RuitenVrouw
1
11
2
7
3
8
4
4
5
3
1
19
2
47
3
46
4
50
rating: 2248
8713 punten
66. Rang 41
rang 41
djlamore
1
7
2
9
3
5
4
9
5
6
1
19
2
42
3
47
4
59
rating: 2301
8481 punten
67. Rang 40
rang 40
redu
1
9
2
9
3
7
4
3
5
3
1
4
2
44
3
62
4
52
rating: 2617
8262 punten
68. Rang 40
rang 40
pinda26
1
9
2
3
3
5
4
7
5
6
1
6
2
38
3
60
4
56
rating: 2902
8032 punten
69. Rang 40
rang 40
ajax4ever
1
11
2
12
3
7
4
2
5
9
1
19
2
45
3
46
4
54
rating: 1342
7992 punten
70. Rang 39
rang 39
renske17
1
11
2
9
3
5
4
7
5
5
1
15
2
43
3
52
4
58
rating: 1483
7793 punten
71. Rang 39
rang 39
techno
1
7
2
9
3
5
4
14
5
9
1
18
2
46
3
54
4
50
rating: 1285
7690 punten
72. Rang 39
rang 39
bulldog
1
10
2
6
3
8
4
9
5
3
1
15
2
34
3
52
4
75
rating: 1582
7637 punten
73. Rang 39
rang 39
juffertje
1
5
2
8
3
10
4
7
5
7
1
22
2
42
3
53
4
47
rating: 1459
7559 punten
74. Rang 39
rang 39
jantientje
1
6
2
10
3
9
4
3
5
3
1
7
2
32
3
42
4
45
rating: 2594
7504 punten
75. Rang 38
rang 38
lekkerspelen
1
8
2
9
3
6
4
7
5
9
1
15
2
46
3
49
4
78
rating: 1163
7388 punten
76. Rang 38
rang 38
pimpampet
1
9
2
5
3
9
4
6
5
1
1
11
2
53
3
56
4
72
rating: 1352
7327 punten
77. Rang 38
rang 38
zumba
1
9
2
5
3
5
4
2
5
3
1
17
2
51
3
60
4
60
rating: 1256
7276 punten
78. Rang 38
rang 38
pokeraar
1
8
2
5
3
4
4
5
5
6
1
3
2
48
3
45
4
45
rating: 2391
7216 punten
79. Rang 38
rang 38
geeeeert
1
4
2
5
3
8
4
8
5
1
1
7
2
45
3
39
4
57
rating: 2411
7126 punten
80. Rang 38
rang 38
mrwiseguy
1
6
2
10
3
6
4
1
5
7
1
13
2
47
3
62
4
50
rating: 1396
7041 punten
81. Rang 38
rang 38
omewillem
1
8
2
4
3
9
4
10
5
8
1
10
2
51
3
50
4
59
rating: 1201
7026 punten
82. Rang 38
rang 38
fredje
1
8
2
9
3
11
4
4
5
6
1
13
2
34
3
40
4
47
rating: 1444
7024 punten
83. Rang 37
rang 37
ladyinwhite
1
8
2
6
3
6
4
4
5
6
1
5
2
39
3
41
4
45
rating: 2230
6940 punten
84. Rang 37
rang 37
appeltje
1
4
2
10
3
5
4
7
5
5
1
14
2
42
3
64
4
57
rating: 1256
6911 punten
85. Rang 37
rang 37
arnhem
1
7
2
6
3
11
4
4
5
3
1
5
2
23
3
52
4
34
rating: 2329
6889 punten
86. Rang 37
rang 37
paula66
1
4
2
6
3
5
4
6
5
4
1
11
2
34
3
51
4
55
rating: 2227
6857 punten
87. Rang 37
rang 37
rotjoch
1
5
2
5
3
6
4
5
5
3
1
11
2
32
3
42
4
37
rating: 2461
6761 punten
88. Rang 37
rang 37
barkruk
1
7
2
9
3
4
4
5
5
4
1
6
2
35
3
37
4
49
rating: 1973
6728 punten
89. Rang 37
rang 37
ahmed1983
1
7
2
4
3
9
4
4
5
5
1
11
2
51
3
46
4
51
rating: 1440
6680 punten
90. Rang 36
rang 36
sanneke
1
7
2
5
3
6
4
6
5
3
1
13
2
38
3
46
4
53
rating: 1388
6248 punten
91. Rang 36
rang 36
Ronvdb
1
4
2
8
3
2
4
3
5
4
1
18
2
42
3
55
4
53
rating: 1189
6209 punten
92. Rang 35
rang 35
schoppenvrouw
1
2
2
11
3
8
5
5
1
14
2
33
3
53
4
42
rating: 1366
6166 punten
93. Rang 35
rang 35
Stijn
1
6
2
9
3
1
4
8
5
3
1
6
2
26
3
46
4
35
rating: 1906
6091 punten
94. Rang 35
rang 35
stefke
1
52
2
61
3
71
4
104
rating: 1
6081 punten
95. Rang 35
rang 35
superboertje
1
7
2
6
3
3
4
5
5
3
1
14
2
38
3
38
4
54
rating: 1195
6020 punten
96. Rang 35
rang 35
stoerevent
1
6
2
3
3
5
4
5
5
5
1
7
2
28
3
38
4
52
rating: 2114
5964 punten
97. Rang 34
rang 34
Petra vd w
1
5
2
2
3
8
4
1
5
4
1
8
2
26
3
48
4
41
rating: 2079
5794 punten
98. Rang 34
rang 34
Yvar
1
4
2
8
3
3
4
3
5
4
1
5
2
29
3
46
4
38
rating: 1833
5763 punten
99. Rang 34
rang 34
heervrouwboer
1
5
2
6
3
6
4
4
5
5
1
5
2
35
3
31
4
36
rating: 1776
5716 punten
100. Rang 34
rang 34
schil
4
1
5
1
1
61
2
43
3
42
4
43
5685 punten
Dagscores vandaag
1 69 Rang 39 techno
2 43 Rang 34 heervrouwboer
3 38 Rang 50 t451zon
4 5 Rang 31 groningen
Dagscores gisteren
1 59 Rang 34 Petra vd w
2 52 Rang 45 eddie80
3 49 Rang 47 gamover
4 47 Rang 46 Tobiaslotte
5 34 Rang 44 boefjes2
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#178)
1. 29 Rang 39 juttes
2. 16 Rang 50 t451zon
Vorig toernooi (#177)
1 41 Rang 39 juttes
2 38 Rang 32 spatje
3 36 Rang 29 Piet Piraat
3 36 Rang 16 jempie
4 33 Rang 45 janjansen
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017