Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 202
Rang 202
aaronzon
1 2 3 4
164 187 172 175
2 3 4 5
4 2 1 8
29.856 punten
2. Rang 192
Rang 192
houtje
1 2 3 4
183 142 134 122
1 3 4 5
1 1 2 2
27.386 punten
3. Rang 181
Rang 181
juttes
1 2 3 4
157 132 118 103
geen medailles
24.809 punten
4. Rang 181
Rang 181
t451zon
1 2 3 4
125 128 125 129
2 3 4 5
1 2 5 4
24.794 punten
5. Rang 165
Rang 165
Tobiaslotte
1 2 3 4
92 65 47 42
2 3 4 5
6 9 18 21
21.425 punten
6. Rang 156
Rang 156
boefjes2
1 2 3 4
92 74 59 44
1 2 3 4 5
1 1 4 4 10
19.396 punten
7. Rang 150
Rang 150
Goliath
1 2 3 4
79 80 76 61
3 4 5
1 1 1
18.260 punten
8. Rang 142
Rang 142
smitty84
1 2 3 4
83 84 91 84
3 5
2 1
16.770 punten
9. Rang 128
Rang 128
fritss
1 2 3 4
80 49 42 28
geen medailles
14.114 punten
10. Rang 122
Rang 122
spatje
1 2 3 4
35 34 27 29
geen medailles
13.206 punten
11. Rang 109
Rang 109
jempie
1 2 3 4
14 16 5 14
geen medailles
11.029 punten
12. Rang 107
Rang 107
ikwinaltijd
1 2 3 4
4 2 1 2
1 2 3 4 5
3 2 2 3 1
10.806 punten
13. Rang 107
Rang 107
bert20655
1 2 3 4
48 46 33 47
geen medailles
10.788 punten
14. Rang 107
Rang 107
hamstertje
1 2 3 4
5 3 5 7
1 2 3 5
1 3 2 3
10.766 punten
15. Rang 107
Rang 107
yoga
1 2 3 4
3 2 2 3
1 2 3 5
2 2 4 1
10.661 punten
16. Rang 106
Rang 106
verbeek
1 2 3 4
5 4 1 3
1 2 4 5
2 2 2 3
10.651 punten
17. Rang 106
Rang 106
klaverschoppen
1 2 3 4
1 1 4 5
1 2 3 4
1 3 2 4
10.591 punten
18. Rang 106
Rang 106
peterdiepstrate
1 2 3 4
30 34 32 31
2 3 4 5
1 2 1 3
10.583 punten
19. Rang 106
Rang 106
peterpan
1 2 3 4
5 3 4 4
1 2 3 4 5
1 2 1 1 1
10.541 punten
20. Rang 105
Rang 105
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 5
10.460 punten
21. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
22. Rang 104
Rang 104
anita33
1 2 3 4
3 6 3 2
3 4 5
2 2 1
10.291 punten
23. Rang 104
Rang 104
jassen
1 2 4
3 4 5
1 2 4 5
1 1 2 1
10.276 punten
24. Rang 104
Rang 104
Berkheij
1 2 3 4
95 97 78 77
4 5
1 2
10.228 punten
25. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.198 punten
26. Rang 103
Rang 103
Lotje77
1 2 4
2 1 3
2 3 4
2 2 1
10.166 punten
27. Rang 103
Rang 103
voetballer
2 3 4
2 2 2
2 4 5
3 2 1
10.151 punten
28. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
29. Rang 93
Rang 93
jansan
1 2 3 4
29 21 18 19
geen medailles
8.670 punten
30. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
31. Rang 89
Rang 89
jippo
1 2 3 4
29 30 21 26
geen medailles
8.179 punten
32. Rang 89
Rang 89
bakvis
1 2 3 4
2 3 4 2
1 2 3 4 5
2 2 2 1 1
8.080 punten
33. Rang 87
Rang 87
appeltaart
1 2 3 4
1 1 5 6
1 2
2 1
7.819 punten
34. Rang 86
Rang 86
gamover
1 2 3 4
2 5 4 3
5
4
7.679 punten
35. Rang 84
Rang 84
langesjaak
2 4
4 4
1 2 4 5
1 2 1 1
7.398 punten
36. Rang 83
Rang 83
vriendje
1 2 3 4
5 4 5 3
2 3 5
3 2 2
7.268 punten
37. Rang 81
Rang 81
spiderman
1 2 3 4
6 1 2 2
2 3 4
1 3 3
7.061 punten
38. Rang 81
Rang 81
timmetje
1 2 3 4
3 5 5 5
1 2 3 4
1 2 1 1
7.011 punten
39. Rang 79
Rang 79
Liliane
1 2 3 4
2 3 5 1
1 2 5
1 1 1
6.777 punten
40. Rang 77
Rang 77
alexander
1 2 3 4
3 1 5 1
1 3 4 5
2 1 1 1
6.535 punten
41. Rang 76
Rang 76
Weegschaal
1 2 3 4
4 4 1 5
1 2 3
2 3 1
6.388 punten
42. Rang 75
Rang 75
Olga_love
1 2 3 4
4 3 2 2
1 2 5
2 6 2
6.325 punten
43. Rang 73
Rang 73
tamarav
1 2 3 4
3 4 6 3
1 2 3 4
3 3 1 1
6.074 punten
44. Rang 70
Rang 70
chocolaatje
2 3 4
3 1 6
3 4 5
1 1 1
5.753 punten
45. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
46. Rang 70
Rang 70
rinusvd
2 3 4
1 4 4
2 3 4 5
1 2 1 1
5.743 punten
47. Rang 69
Rang 69
SvenTheMan
1 2 3 4
2 5 4 2
2 5
1 1
5.590 punten
48. Rang 68
Rang 68
Soepeltjes
1 2 3 4
2 3 2 1
1 2 4 5
1 3 1 1
5.493 punten
49. Rang 66
Rang 66
beatme
3 4
4 3
1 2 3 4 5
5 1 2 1 2
5.292 punten
50. Rang 66
Rang 66
obiwan
1 2 3 4
2 2 3 5
1 3 4 5
1 1 2 1
5.222 punten
51. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
52. Rang 65
Rang 65
Jupiter
1 2 3 4
2 4 2 2
1 2 4
5 3 2
5.160 punten
53. Rang 63
Rang 63
arie6
1 2 3 4
3 4 1 4
1 2 4 5
1 1 1 2
4.977 punten
54. Rang 63
Rang 63
skywalker
2 3 4
3 7 6
1 2 3
2 2 3
4.931 punten
55. Rang 61
Rang 61
keesvd
2 3 4
2 2 4
3 5
2 2
4.744 punten
56. Rang 61
Rang 61
Marty21
1 2 3 4
1 5 5 4
4 5
2 1
4.706 punten
57. Rang 61
Rang 61
Cassandra
1 2 3 4
2 4 3 2
1 2 4
1 1 1
4.700 punten
58. Rang 59
Rang 59
trapper52
1 2 3 4
23 40 49 47
geen medailles
4.446 punten
59. Rang 57
Rang 57
janjansen
1 2 3 4
4 3 2 2
2 3 4 5
1 1 1 2
4.329 punten
60. Rang 56
Rang 56
eddie80
1 2 3 4
2 4 2 5
2 3 5
2 2 1
4.229 punten
61. Rang 53
Rang 53
Josefien73
1 2 3 4
1 2 7 3
1 2 4 5
1 1 2 1
3.899 punten
62. Rang 53
Rang 53
Robbert82
1 2 4
1 1 5
3 5
2 2
3.827 punten
63. Rang 53
Rang 53
ajax4ever
1 2 3 4
2 3 5 2
1 2 3 4 5
3 1 1 2 1
3.826 punten
64. Rang 51
Rang 51
djlamore
1 2 3 4
1 4 8 2
1 2
1 3
3.722 punten
65. Rang 51
Rang 51
Aladdin
1 2 3 4
3 2 4 5
1 2 3 5
1 1 1 1
3.697 punten
66. Rang 51
Rang 51
RuitenVrouw
2 3 4
2 3 2
2 3 4
2 1 2
3.679 punten
67. Rang 50
Rang 50
rotjoch
1 2 3 4
2 3 4 2
1 3 4 5
4 1 3 1
3.614 punten
68. Rang 50
Rang 50
redu
1 3 4
4 5 1
2 4 5
2 4 1
3.609 punten
69. Rang 50
Rang 50
ahmed1983
1 2 3 4
3 2 6 6
1 2 3 5
2 4 1 3
3.603 punten
70. Rang 50
Rang 50
stoerevent
1 2 3 4
6 2 4 3
1 2 4 5
3 2 1 3
3.585 punten
71. Rang 50
Rang 50
renske17
1 2 3 4
3 2 3 4
1 2 3 4 5
1 2 1 1 2
3.564 punten
72. Rang 50
Rang 50
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.563 punten
73. Rang 50
Rang 50
juffertje
1 2 3 4
3 4 5 4
2 3 4 5
1 3 3 1
3.560 punten
74. Rang 49
Rang 49
Samuel
1 2 4
3 2 1
2 3 5
1 1 1
3.528 punten
75. Rang 49
Rang 49
mrwiseguy
1 2 3 4
2 13 3 1
1 4 5
2 2 1
3.483 punten
76. Rang 49
Rang 49
arnhem
1 2 3 4
2 1 3 5
1 2 4 5
3 3 1 1
3.478 punten
77. Rang 49
Rang 49
Platipus
1 2 3 4
1 4 1 5
2 3 4 5
1 1 1 3
3.439 punten
78. Rang 49
Rang 49
techno
1 2 4
3 1 2
1 2 3 5
3 1 1 1
3.437 punten
79. Rang 48
Rang 48
omewillem
1 2 3 4
1 3 1 1
2 3 4 5
3 2 2 1
3.421 punten
80. Rang 48
Rang 48
geeeeert
1 2 3 4
1 3 2 6
1 3
2 3
3.419 punten
81. Rang 48
Rang 48
pimpampet
1 2 3 4
4 4 4 2
2 3 4
1 2 1
3.417 punten
82. Rang 48
Rang 48
fredje
1 2 3 4
4 2 4 3
2 3 5
3 2 1
3.399 punten
83. Rang 48
Rang 48
Petra vd w
1 2 3 4
4 5 6 3
1 2 3 5
2 2 1 2
3.395 punten
84. Rang 48
Rang 48
pinda26
1 2 3 4
1 6 4 4
2 3 4 5
1 2 1 2
3.394 punten
85. Rang 48
Rang 48
bulldog
1 2 3 4
6 2 1 4
1 5
1 4
3.351 punten
86. Rang 47
Rang 47
sanneke
1 2 4
2 3 5
1 2 3
2 3 2
3.306 punten
87. Rang 47
Rang 47
zumba
1 3 4
2 4 3
2 3 4
4 2 1
3.304 punten
88. Rang 47
Rang 47
jantientje
1 2 3 4
4 1 1 4
1 2 4
2 1 2
3.302 punten
89. Rang 47
Rang 47
paula66
1 2 3 4
2 4 2 4
3 4 5
2 2 2
3.253 punten
90. Rang 46
Rang 46
ikdaagjeuit
1 2 3 4
3 4 1 4
1 2 3 4 5
2 4 1 1 1
3.235 punten
91. Rang 46
Rang 46
barkruk
1 2 3 4
2 1 3 8
1 2 3 5
1 1 2 1
3.214 punten
92. Rang 45
Rang 45
superboertje
1 3 4
2 3 1
1 2 3 4
2 2 2 1
3.148 punten
93. Rang 45
Rang 45
appeltje
1 2 3 4
2 4 1 1
1 3 5
2 1 1
3.139 punten
94. Rang 45
Rang 45
Brenda
1 2 3 4
2 1 4 5
1 2 3 4 5
2 4 1 1 1
3.134 punten
95. Rang 45
Rang 45
heervrouwboer
2 3 4
8 2 1
1 2 3
3 1 1
3.119 punten
96. Rang 45
Rang 45
lekkerspelen
1 2 3 4
3 1 5 1
2 4
1 2
3.103 punten
97. Rang 45
Rang 45
steefje
1 2 3 4
3 4 2 5
1 2 3 4
3 3 2 2
3.098 punten
98. Rang 45
Rang 45
waterman
1 2 3 4
2 3 5 1
1 2 5
4 1 4
3.091 punten
99. Rang 45
Rang 45
sebastiaantje
1 2 3 4
5 2 3 6
2 3 4
3 3 2
3.084 punten
100. Rang 44
Rang 44
piepie
1 2 3 4
1 2 2 2
1 2 3 4 5
4 1 1 2 1
3.054 punten
Dagscores vandaag
1 70 Rang 13 MarekLinders
2 68 Rang 14 MartineKloosterman65
3 63 Rang 38 verzakertje
4 59 Rang 16 MaudOort
5 43 Rang 29 Martijnemans
6. 39 Rang 38 hartenaas
7. 38 Rang 104 Berkheij
8. 30 Rang 14 KeesKoelewijn
9. -8 Rang 2 Arie Jurrien
Dagscores gisteren
1 71 Rang 16 lisanne73
1 71 Rang 16 StefanKraan
2 70 Rang 12 ThomZwan81
3 65 Rang 42 elsalvador
4 58 Rang 39 marian68
5 51 Rang 34 tuttebel
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1811)
1. 23 Rang 17 TessBuuren
1. 23 Rang 17 JuulTroost
2. 22 Rang 202 aaronzon
2. 22 Rang 104 Berkheij
3. 21 Rang 59 trapper52
3. 21 Rang 36 luussss
Vorig toernooi (#1810)
1 34 Rang 19 Amir72
2 32 Rang 165 Tobiaslotte
2 32 Rang 150 Goliath
3 30 Rang 14 RoelBoven
4 12 Rang 16 JimmySnoek
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2021