Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 217
Rang 217
aaronzon
1 2 3 4
201 215 214 207
2 3 4 5
4 2 1 8
33.712 punten
2. Rang 205
Rang 205
houtje
1 2 3 4
215 170 157 149
1 3 4 5
1 1 2 3
30.596 punten
3. Rang 189
Rang 189
t451zon
1 2 3 4
136 151 142 151
2 3 4 5
1 2 5 4
26.609 punten
4. Rang 186
Rang 186
juttes
1 2 3 4
171 142 122 115
geen medailles
26.009 punten
5. Rang 175
Rang 175
Tobiaslotte
1 2 3 4
108 80 58 52
2 3 4 5
6 12 19 26
23.524 punten
6. Rang 164
Rang 164
boefjes2
1 2 3 4
112 88 66 54
1 2 3 4 5
1 1 4 5 13
21.223 punten
7. Rang 160
Rang 160
Goliath
1 2 3 4
99 96 96 82
3 4 5
1 1 1
20.359 punten
8. Rang 154
Rang 154
smitty84
1 2 3 4
98 109 106 106
2 3 4 5
1 2 1 1
18.997 punten
9. Rang 135
Rang 135
fritss
1 2 3 4
94 60 51 35
geen medailles
15.394 punten
10. Rang 130
Rang 130
Berkheij
1 2 3 4
135 138 103 98
3 4 5
1 1 5
14.492 punten
11. Rang 126
Rang 126
spatje
1 2 3 4
43 37 35 35
geen medailles
13.916 punten
12. Rang 112
Rang 112
jempie
1 2 3 4
17 19 12 22
geen medailles
11.489 punten
13. Rang 110
Rang 110
bert20655
1 2 3 4
50 51 35 53
geen medailles
11.144 punten
14. Rang 109
Rang 109
peterdiepstrate
1 2 3 4
33 38 35 36
2 3 4 5
1 2 1 3
10.969 punten
15. Rang 108
Rang 108
ikwinaltijd
1 2 3 4
5 2 2 2
1 2 3 4 5
3 2 2 3 1
10.876 punten
16. Rang 108
Rang 108
yoga
1 2 3 4
3 3 2 3
1 2 3 5
3 2 4 1
10.816 punten
16. Rang 108
Rang 108
hamstertje
1 2 3 4
5 4 6 7
1 2 3 5
1 3 2 3
10.816 punten
18. Rang 107
Rang 107
verbeek
1 2 3 4
6 4 1 5
1 2 4 5
2 2 2 4
10.746 punten
19. Rang 106
Rang 106
klaverschoppen
1 2 3 4
1 1 5 7
1 2 3 4
1 3 2 4
10.631 punten
20. Rang 106
Rang 106
peterpan
1 2 3 4
5 4 4 4
1 2 3 4 5
1 2 1 1 1
10.571 punten
21. Rang 106
Rang 106
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 5
10.514 punten
22. Rang 105
Rang 105
anita33
1 2 3 4
3 8 3 2
1 3 4 5
1 2 2 1
10.476 punten
23. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
24. Rang 105
Rang 105
jassen
1 2 4
4 4 5
1 2 3 4 5
1 1 1 2 1
10.401 punten
25. Rang 104
Rang 104
voetballer
2 3 4
2 3 2
2 3 4 5
4 1 2 1
10.346 punten
26. Rang 104
Rang 104
Lotje77
1 2 4
2 1 4
2 3 4
3 2 1
10.276 punten
27. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
28. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
29. Rang 97
Rang 97
jansan
1 2 3 4
35 27 21 23
geen medailles
9.250 punten
30. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
31. Rang 92
Rang 92
bakvis
1 2 3 4
5 4 4 2
1 2 3 4 5
3 3 2 1 1
8.485 punten
32. Rang 90
Rang 90
jippo
1 2 3 4
30 32 22 27
geen medailles
8.319 punten
33. Rang 88
Rang 88
gamover
1 2 3 4
4 5 5 3
1 2 5
1 1 4
8.024 punten
34. Rang 87
Rang 87
appeltaart
1 2 3 4
1 1 5 8
1 2
2 1
7.839 punten
35. Rang 85
Rang 85
vriendje
1 2 3 4
7 6 6 5
1 2 3 5
1 3 2 3
7.618 punten
36. Rang 85
Rang 85
langesjaak
1 2 4
1 4 4
1 2 3 4 5
1 2 1 1 1
7.523 punten
37. Rang 82
Rang 82
spiderman
1 2 3 4
6 2 3 4
2 3 4
1 3 3
7.131 punten
38. Rang 81
Rang 81
timmetje
1 2 3 4
3 5 5 6
1 2 3 4
1 2 1 1
7.021 punten
39. Rang 80
Rang 80
Liliane
1 2 3 4
3 4 5 3
1 2 5
1 1 1
6.877 punten
40. Rang 78
Rang 78
alexander
1 2 3 4
3 2 6 1
1 3 4 5
3 1 1 1
6.710 punten
41. Rang 77
Rang 77
Weegschaal
1 2 3 4
4 4 1 6
1 2 3
3 3 1
6.523 punten
42. Rang 75
Rang 75
Olga_love
1 2 3 4
4 3 3 2
1 2 5
2 6 2
6.345 punten
43. Rang 73
Rang 73
tamarav
1 2 3 4
3 4 7 3
1 2 3 4
3 3 1 1
6.094 punten
44. Rang 72
Rang 72
chocolaatje
2 3 4
3 1 7
1 3 4 5
1 1 2 2
5.963 punten
45. Rang 72
Rang 72
rinusvd
2 3 4
4 5 4
2 3 4 5
2 2 1 1
5.953 punten
46. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
47. Rang 70
Rang 70
trapper52
1 2 3 4
31 52 68 59
geen medailles
5.706 punten
48. Rang 70
Rang 70
SvenTheMan
1 2 3 4
2 5 5 2
2 4 5
1 1 1
5.660 punten
49. Rang 69
Rang 69
Soepeltjes
1 2 3 4
2 3 2 1
1 2 3 4 5
1 3 1 1 1
5.568 punten
50. Rang 67
Rang 67
beatme
3 4
4 4
1 2 3 4 5
5 2 2 1 2
5.402 punten
51. Rang 67
Rang 67
Jupiter
1 2 3 4
2 6 2 4
1 2 3 4 5
5 3 1 2 1
5.340 punten
52. Rang 66
Rang 66
obiwan
1 2 3 4
2 2 3 5
1 3 4 5
1 1 2 1
5.222 punten
53. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
54. Rang 65
Rang 65
skywalker
2 3 4
3 8 8
1 2 3 4 5
2 2 3 2 2
5.121 punten
55. Rang 65
Rang 65
arie6
1 2 3 4
4 4 1 5
1 2 4 5
1 1 2 3
5.112 punten
56. Rang 63
Rang 63
Cassandra
1 2 3 4
5 5 3 2
1 2 3 4
1 1 1 1
4.955 punten
57. Rang 63
Rang 63
keesvd
2 3 4
3 2 5
2 3 5
1 2 2
4.884 punten
58. Rang 61
Rang 61
Marty21
1 2 3 4
1 5 5 4
4 5
2 1
4.706 punten
59. Rang 59
Rang 59
janjansen
1 2 3 4
5 4 5 4
2 3 4 5
1 1 1 3
4.514 punten
60. Rang 57
Rang 57
eddie80
1 2 3 4
3 4 4 5
2 3 5
2 2 1
4.319 punten
61. Rang 56
Rang 56
Josefien73
1 2 3 4
1 3 7 6
1 2 3 4 5
1 2 1 2 2
4.159 punten
62. Rang 55
Rang 55
Aladdin
1 2 3 4
4 2 5 6
1 2 3 4 5
2 1 2 1 1
4.027 punten
63. Rang 54
Rang 54
Robbert82
1 2 4
2 1 5
1 3 5
1 2 2
4.002 punten
64. Rang 54
Rang 54
redu
1 3 4
5 7 2
1 2 4 5
2 2 4 1
3.959 punten
65. Rang 54
Rang 54
ajax4ever
1 2 3 4
2 3 5 2
1 2 3 4 5
3 1 2 3 1
3.951 punten
66. Rang 52
Rang 52
djlamore
1 2 3 4
2 4 10 3
1 2
1 3
3.822 punten
67. Rang 52
Rang 52
RuitenVrouw
2 3 4
2 3 2
2 3 4
2 2 2
3.754 punten
68. Rang 52
Rang 52
ahmed1983
1 2 3 4
3 3 6 6
1 2 3 5
2 5 1 3
3.733 punten
69. Rang 51
Rang 51
omewillem
1 2 3 4
4 3 1 3
2 3 4 5
3 2 3 2
3.666 punten
70. Rang 51
Rang 51
geeeeert
1 2 3 4
3 3 3 6
1 3
3 3
3.664 punten
71. Rang 51
Rang 51
stoerevent
1 2 3 4
6 2 7 3
1 2 4 5
3 2 1 3
3.645 punten
72. Rang 51
Rang 51
renske17
1 2 3 4
3 3 3 4
1 2 3 4 5
1 2 1 1 4
3.644 punten
73. Rang 51
Rang 51
arnhem
1 2 3 4
2 1 5 5
1 2 3 4 5
3 3 1 2 1
3.643 punten
74. Rang 50
Rang 50
rotjoch
1 2 3 4
2 3 4 2
1 3 4 5
4 1 3 1
3.614 punten
75. Rang 50
Rang 50
Platipus
1 2 3 4
1 5 1 6
2 3 4 5
1 2 2 3
3.604 punten
76. Rang 50
Rang 50
fredje
1 2 3 4
4 2 5 5
2 3 4 5
4 2 1 1
3.589 punten
77. Rang 50
Rang 50
juffertje
1 2 3 4
3 4 5 5
2 3 4 5
1 3 3 1
3.570 punten
78. Rang 50
Rang 50
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.563 punten
79. Rang 50
Rang 50
Samuel
1 2 3 4
3 2 1 1
2 3 5
1 1 1
3.548 punten
80. Rang 49
Rang 49
pimpampet
1 2 3 4
5 5 4 2
2 3 4 5
1 2 1 1
3.522 punten
81. Rang 49
Rang 49
pinda26
1 2 3 4
2 8 4 5
2 3 4 5
1 2 1 2
3.514 punten
82. Rang 49
Rang 49
mrwiseguy
1 2 3 4
2 13 4 2
1 4 5
2 2 1
3.513 punten
83. Rang 49
Rang 49
jantientje
1 2 3 4
4 2 2 4
1 2 3 4
2 1 2 2
3.502 punten
84. Rang 49
Rang 49
Petra vd w
1 2 3 4
5 5 6 3
1 2 3 5
2 2 1 3
3.470 punten
85. Rang 49
Rang 49
zumba
1 3 4
3 4 3
2 3 4
4 2 3
3.454 punten
86. Rang 49
Rang 49
superboertje
1 3 4
3 3 3
1 2 3 4
3 3 2 1
3.443 punten
87. Rang 49
Rang 49
bulldog
1 2 3 4
7 3 1 5
1 5
1 4
3.441 punten
88. Rang 49
Rang 49
techno
1 2 4
3 1 2
1 2 3 5
3 1 1 1
3.437 punten
89. Rang 48
Rang 48
sanneke
1 2 3 4
3 4 1 5
1 2 3
2 3 2
3.406 punten
90. Rang 48
Rang 48
pipodeclown
1 2 3 4
2 4 4 5
1 2 3 4 5
5 1 1 1 2
3.381 punten
91. Rang 48
Rang 48
ikdaagjeuit
1 2 3 4
4 4 1 4
1 2 3 4 5
2 4 2 1 1
3.360 punten
92. Rang 48
Rang 48
heervrouwboer
2 3 4
8 4 3
1 2 3 5
3 1 3 1
3.354 punten
93. Rang 47
Rang 47
paula66
1 2 3 4
2 5 2 4
3 4 5
2 2 3
3.308 punten
94. Rang 47
Rang 47
lekkerspelen
1 2 3 4
5 1 5 1
2 3 4
1 1 2
3.278 punten
95. Rang 47
Rang 47
barkruk
1 2 3 4
2 1 3 8
1 2 3 4 5
1 1 2 1 1
3.264 punten
96. Rang 46
Rang 46
appeltje
1 2 3 4
3 4 1 4
1 3 5
2 1 2
3.244 punten
97. Rang 46
Rang 46
sebastiaantje
1 2 3 4
5 3 4 6
2 3 4
4 3 2
3.234 punten
98. Rang 46
Rang 46
Viking
1 2 3 4
1 2 7 1
1 2 3 4
2 5 3 3
3.231 punten
99. Rang 46
Rang 46
ziekenhuis
1 2 3 4
4 4 4 3
1 2 3 5
3 3 2 2
3.228 punten
100. Rang 46
Rang 46
hartenjagertje
1 2 3 4
4 1 2 4
2 3 4 5
4 2 4 1
3.222 punten
Dagscores vandaag
1 67 Rang 39 luussss
2 60 Rang 42 pokeraar
3 53 Rang 50 Samuel
4 46 Rang 38 Brenda81
5 41 Rang 48 heervrouwboer
6. 38 Rang 44 kikkertje
7. 34 Rang 23 JenniferWeert
8. 31 Rang 24 MichelleVerburg89
9. 29 Rang 20 mitchBrugman
10. 28 Rang 37 Piet Piraat
Dagscores gisteren
1 71 Rang 23 MerelVegt
2 70 Rang 25 TedKlein79
3 69 Rang 49 jantientje
4 65 Rang 47 barkruk
5 60 Rang 16 LolaWeert
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#270)
1. 24 Rang 217 aaronzon
1. 24 Rang 130 Berkheij
3. [..] Rang 70 trapper52
Vorig toernooi (#269)
1 32 Rang 205 houtje
2 29 Rang 154 smitty84
3 27 Rang 70 trapper52
4 22 Rang 135 fritss
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2021