Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
7
2
23
3
26
4
50
5
77
1
720
2
447
3
416
4
365
rating: 4
204134 punten
2. Rang 49
rang 49
boefjes2
1
6
2
15
3
25
4
30
5
24
1
84
2
58
3
35
4
29
119715 punten
3. Rang 10
rang 10
houtje
5
3
1
7
2
4
3
2
4
1
107155 punten
4. Rang 45
rang 45
spatje
1
147
2
71
3
49
4
37
rating: 4
104074 punten
5. Rang 49
rang 49
Goliath
2
1
3
1
4
1
5
5
1
128
2
81
3
74
4
59
rating: 1921
93091 punten
6. Rang 49
rang 49
Lotje77
1
15
2
19
3
10
4
5
5
3
1
2
2
54
3
76
4
77
rating: 4019
92919 punten
7. Rang 41
rang 41
ikwinaltijd
1
13
2
5
3
12
4
7
5
6
2
33
3
29
4
40
rating: 2963
88378 punten
8. Rang 40
rang 40
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
5
1
2
40
3
58
4
52
rating: 2980
88055 punten
9. Rang 38
rang 38
klaverschoppen
1
5
2
7
3
8
4
5
5
7
1
1
2
29
3
41
4
42
rating: 2575
87005 punten
10. Rang 34
rang 34
voetballer
1
9
2
4
3
9
4
7
5
3
2
20
3
25
4
29
rating: 1591
85526 punten
11. Rang 33
rang 33
yoga
1
5
2
6
3
4
4
7
5
7
2
28
3
26
4
20
rating: 1782
85312 punten
12. Rang 19
rang 19
ROOSJE66
1
21
2
11
3
10
4
8
81580 punten
13. Rang 18
rang 18
juttes
1
28
2
4
3
2
4
3
68190 punten
14. Rang 16
rang 16
Gekke Henkie
3
1
1
13
2
7
3
3
4
6
rating: 239
67894 punten
15. Rang 39
rang 39
verbeek
1
12
2
8
3
8
4
12
5
4
2
22
3
34
4
42
rating: 2424
61114 punten
16. Rang 39
rang 39
hamstertje
1
9
2
8
3
9
4
7
5
5
2
27
3
45
4
28
rating: 2675
61050 punten
17. Rang 44
rang 44
anita33
1
14
2
9
3
9
4
7
5
10
1
1
2
37
3
58
4
43
rating: 3307
50012 punten
18. Rang 41
rang 41
peterpan
1
9
2
9
3
7
4
9
5
3
2
38
3
40
4
62
rating: 2762
48357 punten
19. Rang 34
rang 34
aaronzon
1
2
2
5
3
4
4
6
5
8
1
48
2
25
3
25
4
28
45440 punten
20. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
15
2
43
3
62
4
88
5
89
44090 punten
21. Rang 33
rang 33
klaastim
1
8
2
18
3
21
4
15
5
11
32040 punten
22. Rang 22
rang 22
fritss
2
1
1
32
2
10
3
10
4
13
28970 punten
23. Rang 21
rang 21
gamover
1
1
2
2
3
3
4
6
5
1
2
11
3
9
4
12
rating: 597
28742 punten
24. Rang 20
rang 20
appeltaart
1
3
2
3
3
1
2
14
3
9
4
6
rating: 532
28582 punten
25. Rang 18
rang 18
bakvis
1
4
2
1
3
1
4
3
5
2
2
5
3
2
4
7
rating: 469
28244 punten
26. Rang 9
rang 9
langesjaak
1
2
3
1
2
1
3
2
4
1
rating: 97
27142 punten
27. Rang 47
rang 47
Liliane
1
17
2
9
3
9
4
5
5
6
2
46
3
64
4
67
rating: 4093
24863 punten
28. Rang 47
rang 47
vriendje
1
13
2
11
3
10
4
6
5
12
1
12
2
54
3
65
4
69
rating: 3222
24847 punten
29. Rang 46
rang 46
spiderman
1
14
2
12
3
6
4
7
5
8
1
12
2
44
3
64
4
58
rating: 3320
24370 punten
30. Rang 45
rang 45
timmetje
1
13
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
51
3
67
4
51
rating: 2915
24120 punten
31. Rang 44
rang 44
smitty84
1
6
2
5
3
11
4
19
5
39
1
67
2
38
3
39
4
54
rating: 204
23334 punten
32. Rang 44
rang 44
alexander
1
18
2
13
3
7
4
5
5
12
1
2
2
43
3
41
4
49
rating: 2592
23267 punten
33. Rang 40
rang 40
chocolaatje
1
15
2
8
3
8
4
2
5
6
2
36
3
40
4
45
rating: 2428
21603 punten
34. Rang 40
rang 40
Weegschaal
1
12
2
6
3
10
4
7
5
7
1
1
2
25
3
46
4
30
rating: 2567
21302 punten
35. Rang 38
rang 38
bert20655
1
83
2
62
3
48
4
33
20620 punten
36. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
37. Rang 38
rang 38
rinusvd
1
15
2
6
3
6
4
4
5
6
2
30
3
29
4
30
rating: 2043
20458 punten
38. Rang 37
rang 37
SvenTheMan
1
10
2
9
3
5
4
3
5
6
2
24
3
35
4
41
rating: 2292
20267 punten
39. Rang 37
rang 37
Olga_love
1
11
2
5
3
6
4
6
5
4
2
22
3
44
4
38
rating: 2051
20036 punten
40. Rang 34
rang 34
tamarav
1
7
2
7
3
3
4
5
5
4
2
18
3
31
4
34
rating: 2000
18970 punten
41. Rang 34
rang 34
Soepeltjes
1
12
2
4
3
6
4
5
5
3
2
17
3
33
4
22
rating: 1526
18911 punten
42. Rang 32
rang 32
obiwan
1
7
2
4
3
4
4
4
5
7
2
19
3
21
4
24
rating: 1816
18316 punten
43. Rang 31
rang 31
evafem
1
4
2
10
3
18
4
18
5
35
17945 punten
44. Rang 29
rang 29
keesvd
1
3
2
3
3
9
4
6
5
5
2
17
3
19
4
14
rating: 1160
17285 punten
45. Rang 28
rang 28
arie6
1
6
2
5
3
4
4
4
5
3
2
11
3
16
4
12
rating: 1241
17156 punten
46. Rang 27
rang 27
Marty21
1
6
2
3
3
3
4
4
5
1
2
11
3
10
4
18
rating: 1187
16717 punten
47. Rang 25
rang 25
beatme
1
4
2
2
3
2
4
4
5
3
2
13
3
17
4
9
rating: 947
16212 punten
48. Rang 25
rang 25
Cassandra
1
3
2
4
3
2
4
6
5
2
2
11
3
11
4
12
rating: 881
16146 punten
49. Rang 22
rang 22
skywalker
1
3
2
3
3
3
2
8
3
15
4
8
rating: 767
15607 punten
50. Rang 20
rang 20
Jupiter
1
5
3
1
5
1
2
10
3
8
4
9
rating: 701
15296 punten
51. Rang 16
rang 16
janjansen
1
2
2
2
4
1
5
3
2
4
3
3
4
7
rating: 365
14510 punten
52. Rang 10
rang 10
Robbert82
1
1
4
1
2
2
3
3
4
4
rating: 242
13897 punten
53. Rang 8
rang 8
eddie80
3
1
5
1
2
1
3
1
4
2
rating: 224
13714 punten
54. Rang 50
rang 50
jetzen
1
92
2
169
3
222
4
278
5
277
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
65252 punten
55. Rang 49
rang 49
Josefien73
1
16
2
10
3
5
4
15
5
13
1
6
2
67
3
82
4
99
rating: 3569
12879 punten
56. Rang 48
rang 48
RuitenVrouw
1
21
2
12
3
11
4
6
5
5
1
19
2
55
3
59
4
63
rating: 3140
12360 punten
57. Rang 48
rang 48
Samuel
1
17
2
10
3
13
4
11
5
14
1
4
2
53
3
76
4
69
rating: 3613
12223 punten
58. Rang 47
rang 47
Aladdin
1
14
2
6
3
15
4
12
5
6
1
8
2
68
3
66
4
57
rating: 3638
11838 punten
59. Rang 47
rang 47
djlamore
1
12
2
12
3
8
4
13
5
8
1
19
2
52
3
61
4
74
rating: 3275
11585 punten
60. Rang 46
rang 46
Platipus
1
13
2
8
3
9
4
9
5
8
1
5
2
56
3
66
4
84
rating: 3829
11329 punten
61. Rang 46
rang 46
redu
1
13
2
13
3
10
4
9
5
3
1
4
2
58
3
73
4
67
rating: 3376
11236 punten
62. Rang 45
rang 45
ajax4ever
1
13
2
17
3
11
4
4
5
11
1
19
2
55
3
55
4
70
rating: 2393
10883 punten
63. Rang 45
rang 45
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
105
2
80
3
71
4
72
10840 punten
64. Rang 45
rang 45
renske17
1
18
2
11
3
5
4
10
5
6
1
15
2
56
3
59
4
70
rating: 2422
10632 punten
65. Rang 45
rang 45
geeeeert
1
7
2
12
3
13
4
15
5
5
1
7
2
54
3
55
4
68
rating: 3308
10623 punten
66. Rang 45
rang 45
pinda26
1
13
2
6
3
8
4
7
5
8
1
6
2
49
3
69
4
67
rating: 3737
10562 punten
67. Rang 45
rang 45
techno
1
11
2
13
3
9
4
14
5
12
1
18
2
56
3
66
4
61
rating: 2182
10512 punten
68. Rang 45
rang 45
paula66
1
11
2
13
3
9
4
7
5
8
1
11
2
45
3
61
4
75
rating: 3102
10487 punten
69. Rang 45
rang 45
pimpampet
1
14
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
64
3
67
4
89
rating: 2257
10402 punten
70. Rang 45
rang 45
omewillem
1
16
2
9
3
11
4
11
5
11
1
10
2
57
3
62
4
80
rating: 2170
10400 punten
71. Rang 45
rang 45
bulldog
1
14
2
8
3
10
4
14
5
5
1
15
2
47
3
65
4
86
rating: 2427
10392 punten
72. Rang 45
rang 45
juffertje
1
10
2
12
3
10
4
9
5
9
1
22
2
55
3
66
4
56
rating: 2359
10374 punten
73. Rang 44
rang 44
lekkerspelen
1
11
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
53
3
63
4
92
rating: 1961
10091 punten
74. Rang 44
rang 44
rotjoch
1
12
2
8
3
9
4
6
5
5
1
11
2
44
3
57
4
46
rating: 3501
10051 punten
75. Rang 44
rang 44
jantientje
1
9
2
16
3
11
4
4
5
4
1
7
2
40
3
52
4
55
rating: 3374
10024 punten
76. Rang 44
rang 44
pokeraar
1
11
2
10
3
5
4
9
5
10
1
3
2
54
3
60
4
53
rating: 3336
9971 punten
77. Rang 44
rang 44
mrwiseguy
1
14
2
12
3
8
4
3
5
9
1
13
2
57
3
72
4
60
rating: 2220
9965 punten
78. Rang 44
rang 44
appeltje
1
10
2
13
3
10
4
7
5
6
1
14
2
52
3
75
4
74
rating: 2136
9931 punten
79. Rang 43
rang 43
barkruk
1
11
2
13
3
6
4
6
5
7
1
7
2
43
3
59
4
67
rating: 2946
9786 punten
80. Rang 43
rang 43
fredje
1
11
2
13
3
16
4
6
5
6
1
13
2
48
3
51
4
66
rating: 2122
9782 punten
81. Rang 43
rang 43
arnhem
1
9
2
12
3
15
4
5
5
4
1
5
2
32
3
64
4
49
rating: 3231
9676 punten
82. Rang 43
rang 43
zumba
1
14
2
6
3
7
4
3
5
5
1
17
2
58
3
72
4
73
rating: 2071
9646 punten
83. Rang 43
rang 43
ladyinwhite
1
10
2
8
3
11
4
6
5
8
1
5
2
52
3
54
4
59
rating: 3123
9598 punten
84. Rang 43
rang 43
schoppenvrouw
1
7
2
18
3
11
5
9
1
14
2
45
3
71
4
51
rating: 2256
9516 punten
85. Rang 43
rang 43
ahmed1983
1
13
2
7
3
9
4
4
5
8
1
11
2
61
3
61
4
68
rating: 2363
9498 punten
86. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
87. Rang 43
rang 43
stoerevent
1
11
2
11
3
6
4
7
5
5
1
7
2
43
3
51
4
70
rating: 3036
9376 punten
88. Rang 42
rang 42
sanneke
1
13
2
7
3
9
4
10
5
6
1
13
2
48
3
56
4
70
rating: 2305
9285 punten
89. Rang 42
rang 42
kikkertje
1
8
2
17
3
5
4
9
5
7
1
11
2
36
3
44
4
44
rating: 2721
9051 punten
90. Rang 42
rang 42
superboertje
1
16
2
9
3
5
4
6
5
3
1
14
2
49
3
45
4
70
rating: 1952
9032 punten
91. Rang 42
rang 42
winnaar
1
10
2
9
3
8
4
4
5
13
1
9
2
38
3
49
4
58
rating: 2820
8930 punten
92. Rang 42
rang 42
Stijn
1
9
2
12
3
3
4
11
5
6
1
6
2
37
3
62
4
46
rating: 2898
8893 punten
93. Rang 42
rang 42
Petra vd w
1
9
2
5
3
10
4
5
5
6
1
8
2
38
3
59
4
56
rating: 3238
8883 punten
94. Rang 42
rang 42
Ronvdb
1
8
2
11
3
2
4
5
5
6
1
18
2
52
3
68
4
71
rating: 2159
8869 punten
95. Rang 42
rang 42
Yvar
1
9
2
9
3
6
4
5
5
7
1
5
2
45
3
62
4
53
rating: 2836
8841 punten
96. Rang 41
rang 41
heervrouwboer
1
8
2
11
3
9
4
7
5
5
1
5
2
46
3
43
4
48
rating: 2813
8693 punten
97. Rang 40
rang 40
racefanaat
1
16
2
9
3
5
4
4
5
4
1
3
2
27
3
58
4
42
rating: 2424
8234 punten
98. Rang 40
rang 40
hartenjagertje
1
17
2
10
3
5
4
4
5
5
1
4
2
31
3
40
4
50
rating: 2210
8160 punten
99. Rang 40
rang 40
waterman
1
11
2
12
3
7
4
5
5
5
1
3
2
33
3
55
4
36
rating: 2374
8149 punten
100. Rang 40
rang 40
Brenda
1
9
2
9
3
9
4
5
5
6
1
8
2
39
3
45
4
44
rating: 2471
8101 punten
Dagscores vandaag
1 31 Rang 49 boefjes2
2 29 Rang 50 MARGREET
3 -21 Rang 37 Vlindertje
Dagscores gisteren
1 71 Rang 39 verbeek
2 62 Rang 50 jetzen
3 56 Rang 50 MARGREET
4 46 Rang 35 superman
5 38 Rang 44 smitty84
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#971)
geen scores beschikbaar
Vorig toernooi (#970)
1 18 Rang 38 bert20655
2 17 Rang 45 spatje
3 16 Rang 37 zwartepiet
4 14 Rang 49 Goliath
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020