Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
17
2
38
3
31
4
21
5
13
1
545
2
252
3
154
4
120
181915 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
3
2
20
3
23
4
36
5
52
1
461
2
291
3
269
4
231
rating: 4
179874 punten
3. Rang 34
rang 34
Tobiaslotte
1
3
2
8
3
10
4
6
5
7
1
29
2
8
3
5
4
4
rating: 1314
138744 punten
4. Rang 17
rang 17
boefjes2
2
3
3
2
4
5
5
5
1
3
2
6
3
7
4
6
94595 punten
5. Rang 49
rang 49
spatje
1
178
2
71
3
60
4
58
92730 punten
6. Rang 46
rang 46
Lotje77
1
13
2
16
3
8
4
5
5
3
1
1
2
49
3
68
4
72
rating: 3588
91378 punten
7. Rang 41
rang 41
houtje
3
1
1
100
2
64
3
57
4
56
rating: 46
88661 punten
8. Rang 37
rang 37
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
7
4
6
5
5
2
24
3
26
4
32
rating: 2446
86876 punten
9. Rang 37
rang 37
jassen
1
9
2
4
3
3
4
3
2
33
3
48
4
45
rating: 2495
86715 punten
10. Rang 34
rang 34
klaverschoppen
1
4
2
5
3
7
4
5
5
6
1
1
2
26
3
33
4
33
rating: 2054
85719 punten
11. Rang 32
rang 32
Goliath
3
1
5
4
1
41
2
27
3
28
4
26
rating: 956
84731 punten
12. Rang 30
rang 30
voetballer
1
7
2
4
3
4
4
6
5
2
2
14
3
22
4
27
rating: 1137
84112 punten
13. Rang 28
rang 28
yoga
1
4
2
2
3
2
4
4
5
5
2
22
3
19
4
17
rating: 1240
83545 punten
14. Rang 40
rang 40
ROOSJE66
1
92
2
69
3
42
4
49
74600 punten
15. Rang 1
rang 1
Gekke Henkie
rating: 24
66624 punten
16. Rang 36
rang 36
hamstertje
1
9
2
7
3
6
4
7
5
3
2
23
3
36
4
23
rating: 2199
59849 punten
17. Rang 35
rang 35
verbeek
1
6
2
6
3
7
4
9
5
3
2
18
3
25
4
38
rating: 1931
59081 punten
18. Rang 40
rang 40
anita33
1
10
2
7
3
6
4
5
5
10
1
1
2
34
3
49
4
38
rating: 2865
48225 punten
19. Rang 38
rang 38
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
9
5
2
2
34
3
39
4
56
rating: 2346
47341 punten
20. Rang 37
rang 37
juttes
1
1
2
2
3
3
5
3
1
77
2
52
3
25
4
30
46795 punten
21. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
34
2
20
3
15
4
19
44175 punten
22. Rang 45
rang 45
MARGREET
1
8
2
27
3
40
4
57
5
42
37240 punten
23. Rang 7
rang 7
gamover
4
1
2
2
3
2
4
2
rating: 185
26995 punten
24. Rang 4
rang 4
appeltaart
2
2
3
1
4
2
rating: 97
26837 punten
25. Rang 2
rang 2
bakvis
rating: 78
26718 punten
26. Rang 1
rang 1
fritss
26640 punten
27. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
28. Rang 48
rang 48
langesjaak
1
10
2
16
3
8
4
7
5
14
1
2
2
54
3
70
4
70
rating: 4436
25726 punten
29. Rang 44
rang 44
Liliane
1
16
2
7
3
8
4
4
5
5
2
38
3
60
4
59
rating: 3707
23602 punten
30. Rang 44
rang 44
vriendje
1
11
2
8
3
7
4
5
5
11
1
12
2
47
3
56
4
63
rating: 2873
23198 punten
31. Rang 43
rang 43
jansan
1
124
2
65
3
53
4
59
23120 punten
32. Rang 43
rang 43
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
6
5
5
1
12
2
35
3
56
4
53
rating: 2852
23072 punten
33. Rang 42
rang 42
timmetje
1
12
2
10
3
8
4
4
5
6
1
9
2
46
3
53
4
47
rating: 2447
22607 punten
34. Rang 40
rang 40
alexander
1
14
2
11
3
5
4
2
5
10
1
2
2
37
3
38
4
38
rating: 2226
21501 punten
35. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
36. Rang 36
rang 36
chocolaatje
1
11
2
5
3
5
4
2
5
6
2
27
3
32
4
38
rating: 1976
19626 punten
37. Rang 35
rang 35
Weegschaal
1
8
2
5
3
5
4
4
5
5
2
20
3
38
4
27
rating: 2100
19270 punten
38. Rang 33
rang 33
SvenTheMan
1
8
2
5
3
5
4
2
5
2
2
17
3
28
4
36
rating: 1815
18590 punten
39. Rang 33
rang 33
rinusvd
1
9
2
5
3
3
4
3
5
6
2
26
3
22
4
20
rating: 1550
18480 punten
40. Rang 31
rang 31
Olga_love
1
6
2
2
3
5
4
5
5
2
2
17
3
32
4
32
rating: 1619
18054 punten
41. Rang 30
rang 30
Soepeltjes
1
11
2
2
3
5
4
4
5
2
2
12
3
24
4
19
rating: 1185
17735 punten
42. Rang 29
rang 29
tamarav
1
5
2
5
3
1
4
5
5
3
2
12
3
25
4
25
rating: 1481
17436 punten
43. Rang 27
rang 27
obiwan
1
4
2
3
3
2
4
3
5
4
2
15
3
17
4
17
rating: 1289
16769 punten
44. Rang 25
rang 25
bert20655
1
34
2
27
3
20
4
14
16370 punten
45. Rang 23
rang 23
arie6
1
5
2
2
3
2
4
4
5
2
2
7
3
9
4
11
rating: 858
15903 punten
46. Rang 23
rang 23
keesvd
1
1
3
8
4
4
5
3
2
12
3
13
4
9
rating: 726
15756 punten
47. Rang 20
rang 20
Marty21
1
3
3
1
4
2
5
1
2
11
3
4
4
11
rating: 730
15145 punten
48. Rang 17
rang 17
Cassandra
1
2
3
1
4
5
5
2
2
4
3
7
4
3
rating: 497
14732 punten
49. Rang 16
rang 16
beatme
1
2
4
3
5
2
2
8
3
6
4
5
rating: 432
14612 punten
50. Rang 13
rang 13
skywalker
1
2
2
1
2
4
3
7
4
2
rating: 258
14208 punten
51. Rang 12
rang 12
Jupiter
1
1
3
1
2
5
3
6
4
2
rating: 286
14096 punten
52. Rang 50
rang 50
jetzen
1
81
2
138
3
191
4
225
5
241
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
54902 punten
53. Rang 49
rang 49
evafem
1
15
2
34
3
36
4
71
5
69
rating: 2
13122 punten
54. Rang 49
rang 49
janjansen
1
11
2
15
3
8
4
13
5
6
1
23
2
78
3
97
4
86
rating: 2697
12747 punten
55. Rang 49
rang 49
Robbert82
1
9
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
70
3
87
4
104
rating: 4028
12728 punten
56. Rang 48
rang 48
eddie80
1
8
2
12
3
10
4
9
5
6
1
23
2
74
3
87
4
108
rating: 2957
12242 punten
57. Rang 47
rang 47
Josefien73
1
15
2
10
3
4
4
12
5
11
1
5
2
63
3
75
4
94
rating: 3242
11792 punten
58. Rang 46
rang 46
Samuel
1
16
2
10
3
11
4
6
5
13
1
4
2
48
3
73
4
62
rating: 3239
11019 punten
59. Rang 45
rang 45
Aladdin
1
12
2
4
3
13
4
12
5
6
1
8
2
64
3
59
4
51
rating: 3221
10501 punten
60. Rang 44
rang 44
RuitenVrouw
1
14
2
9
3
11
4
4
5
4
1
19
2
50
3
53
4
56
rating: 2666
10246 punten
61. Rang 44
rang 44
Platipus
1
12
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
52
3
61
4
76
rating: 3372
9922 punten
62. Rang 43
rang 43
djlamore
1
9
2
9
3
7
4
10
5
6
1
19
2
45
3
51
4
63
rating: 2843
9683 punten
63. Rang 43
rang 43
redu
1
11
2
10
3
9
4
7
5
3
1
4
2
47
3
68
4
57
rating: 3002
9607 punten
64. Rang 43
rang 43
ajax4ever
1
13
2
16
3
7
4
3
5
11
1
19
2
48
3
50
4
61
rating: 1882
9522 punten
65. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
66. Rang 42
rang 42
techno
1
10
2
12
3
7
4
14
5
10
1
18
2
49
3
59
4
57
rating: 1794
9309 punten
67. Rang 42
rang 42
bulldog
1
12
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
40
3
61
4
84
rating: 1964
9294 punten
68. Rang 42
rang 42
omewillem
1
14
2
8
3
9
4
10
5
10
1
10
2
55
3
58
4
73
rating: 1723
9168 punten
69. Rang 42
rang 42
pinda26
1
11
2
3
3
5
4
7
5
8
1
6
2
44
3
64
4
61
rating: 3418
9158 punten
70. Rang 42
rang 42
pimpampet
1
12
2
9
3
10
4
8
5
1
1
12
2
57
3
58
4
80
rating: 1821
9036 punten
71. Rang 42
rang 42
jantientje
1
8
2
15
3
10
4
3
5
3
1
7
2
36
3
47
4
52
rating: 2986
9011 punten
72. Rang 42
rang 42
geeeeert
1
4
2
9
3
10
4
13
5
3
1
7
2
52
3
49
4
62
rating: 2880
8905 punten
73. Rang 42
rang 42
renske17
1
11
2
10
3
5
4
7
5
5
1
15
2
50
3
57
4
63
rating: 2078
8848 punten
74. Rang 42
rang 42
lekkerspelen
1
9
2
14
3
8
4
7
5
11
1
15
2
49
3
54
4
85
rating: 1530
8840 punten
75. Rang 41
rang 41
juffertje
1
7
2
10
3
10
4
9
5
7
1
22
2
45
3
58
4
51
rating: 1908
8788 punten
76. Rang 41
rang 41
fredje
1
11
2
11
3
14
4
5
5
6
1
13
2
44
3
47
4
57
rating: 1809
8779 punten
77. Rang 41
rang 41
smitty84
1
3
2
6
3
12
4
12
5
22
1
49
2
38
3
29
4
42
rating: 1089
8704 punten
78. Rang 41
rang 41
zumba
1
12
2
6
3
5
4
2
5
4
1
17
2
56
3
67
4
67
rating: 1716
8596 punten
79. Rang 41
rang 41
pokeraar
1
9
2
8
3
4
4
7
5
8
1
3
2
51
3
51
4
50
rating: 2904
8564 punten
80. Rang 41
rang 41
paula66
1
7
2
8
3
8
4
7
5
5
1
11
2
37
3
57
4
64
rating: 2753
8558 punten
81. Rang 41
rang 41
rotjoch
1
9
2
6
3
8
4
5
5
4
1
11
2
39
3
50
4
43
rating: 3044
8549 punten
82. Rang 41
rang 41
mrwiseguy
1
10
2
11
3
7
4
1
5
9
1
13
2
52
3
66
4
58
rating: 1819
8499 punten
83. Rang 41
rang 41
arnhem
1
9
2
6
3
14
4
5
5
3
1
5
2
29
3
61
4
42
rating: 2838
8363 punten
84. Rang 40
rang 40
ladyinwhite
1
10
2
7
3
8
4
5
5
7
1
5
2
42
3
48
4
51
rating: 2720
8295 punten
85. Rang 40
rang 40
ahmed1983
1
9
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
55
3
56
4
63
rating: 1935
8215 punten
86. Rang 40
rang 40
barkruk
1
7
2
13
3
4
4
5
5
4
1
6
2
41
3
47
4
56
rating: 2437
8042 punten
87. Rang 40
rang 40
schoppenvrouw
1
5
2
12
3
11
5
6
1
14
2
44
3
63
4
48
rating: 1821
7936 punten
88. Rang 40
rang 40
appeltje
1
6
2
10
3
6
4
7
5
5
1
14
2
43
3
70
4
63
rating: 1709
7899 punten
89. Rang 39
rang 39
sanneke
1
9
2
6
3
6
4
9
5
3
1
13
2
45
3
54
4
60
rating: 1877
7677 punten
90. Rang 39
rang 39
Ronvdb
1
7
2
9
3
2
4
4
5
4
1
18
2
46
3
60
4
64
rating: 1745
7620 punten
91. Rang 39
rang 39
superboertje
1
11
2
9
3
4
4
5
5
3
1
14
2
43
3
40
4
66
rating: 1578
7588 punten
92. Rang 39
rang 39
Stijn
1
7
2
12
3
1
4
10
5
4
1
6
2
30
3
53
4
41
rating: 2397
7452 punten
93. Rang 38
rang 38
stoerevent
1
8
2
4
3
6
4
6
5
5
1
7
2
34
3
45
4
66
rating: 2630
7415 punten
94. Rang 38
rang 38
kikkertje
1
7
2
12
3
5
4
7
5
5
1
11
2
27
3
38
4
38
rating: 2268
7373 punten
95. Rang 38
rang 38
heervrouwboer
1
6
2
10
3
6
4
7
5
5
1
5
2
40
3
37
4
41
rating: 2418
7353 punten
96. Rang 38
rang 38
Petra vd w
1
6
2
3
3
10
4
2
5
5
1
8
2
33
3
52
4
50
rating: 2710
7255 punten
97. Rang 38
rang 38
winnaar
1
7
2
9
3
6
4
4
5
8
1
9
2
30
3
37
4
41
rating: 2363
7173 punten
98. Rang 38
rang 38
Yvar
1
5
2
8
3
5
4
4
5
5
1
5
2
38
3
55
4
43
rating: 2354
7134 punten
99. Rang 38
rang 38
schil
1
1
2
2
3
1
4
3
5
5
1
69
2
51
3
46
4
50
7075 punten
100. Rang 37
rang 37
ikdaagjeuit
1
8
2
3
3
8
4
6
5
12
1
6
2
35
3
43
4
45
rating: 2108
6933 punten
Dagscores vandaag
1 66 Rang 38 Yvar
2 58 Rang 17 boefjes2
3 51 Rang 34 Tobiaslotte
4 50 Rang 35 linda80
5 28 Rang 41 smitty84
6. 25 Rang 4 appeltaart
7. 13 Rang 34 boompje
7. 13 Rang 38 schil
8. 3 Rang 41 houtje
9. -11 Rang 42 renske17
Dagscores gisteren
1 65 Rang 37 ikwinaltijd
2 60 Rang 41 pokeraar
3 55 Rang 17 boefjes2
4 49 Rang 34 Tobiaslotte
5 48 Rang 50 jetzen
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1778)
1. 34 Rang 37 juttes
2. 29 Rang 34 Tobiaslotte
2. 29 Rang 38 winnaar
3. 24 Rang 37 Brenda
4. 20 Rang 34 boompje
5. 18 Rang 50 t451zon
6. 13 Rang 31 pvanderakker
7. 12 Rang 41 smitty84
8. x Rang 50 Klaver10
Vorig toernooi (#1777)
1 54 Rang 37 juttes
2 45 Rang 40 ROOSJE66
2 45 Rang 41 pokeraar
3 35 Rang 25 bert20655
4 32 Rang 41 houtje
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2018