Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
6
2
20
3
24
4
42
5
65
1
622
2
395
3
366
4
328
rating: 4
195029 punten
2. Rang 50
rang 50
Tobiaslotte
1
21
2
40
3
41
4
29
5
15
1
107
2
61
3
33
4
30
rating: 4232
157097 punten
3. Rang 27
rang 27
boefjes2
1
4
2
2
3
7
4
4
5
5
1
27
2
12
3
9
4
5
110050 punten
4. Rang 42
rang 42
houtje
2
3
3
1
4
3
5
1
1
111
2
57
3
46
4
48
rating: 9
102459 punten
5. Rang 37
rang 37
spatje
1
93
2
45
3
34
4
24
100160 punten
6. Rang 48
rang 48
Lotje77
1
14
2
18
3
8
4
5
5
3
1
2
2
51
3
73
4
76
rating: 3941
92306 punten
7. Rang 44
rang 44
Goliath
3
1
4
1
5
4
1
95
2
64
3
59
4
50
rating: 1722
90217 punten
8. Rang 39
rang 39
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
5
1
2
37
3
53
4
50
rating: 2812
87677 punten
9. Rang 39
rang 39
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
9
4
7
5
5
2
31
3
27
4
38
rating: 2753
87673 punten
10. Rang 37
rang 37
klaverschoppen
1
5
2
6
3
8
4
5
5
6
1
1
2
27
3
38
4
38
rating: 2407
86552 punten
11. Rang 33
rang 33
voetballer
1
9
2
4
3
7
4
7
5
3
2
19
3
24
4
29
rating: 1412
85147 punten
12. Rang 32
rang 32
yoga
1
5
2
5
3
4
4
5
5
7
2
27
3
24
4
19
rating: 1618
84868 punten
13. Rang 48
rang 48
ROOSJE66
1
143
2
92
3
72
4
75
78700 punten
14. Rang 8
rang 8
Gekke Henkie
1
4
2
3
4
1
rating: 111
67011 punten
15. Rang 43
rang 43
juttes
2
4
3
3
4
6
5
3
1
125
2
45
3
31
4
31
62810 punten
16. Rang 38
rang 38
hamstertje
1
9
2
7
3
9
4
7
5
4
2
25
3
42
4
27
rating: 2538
60658 punten
17. Rang 37
rang 37
verbeek
1
7
2
8
3
8
4
11
5
4
2
20
3
30
4
42
rating: 2238
60113 punten
18. Rang 43
rang 43
anita33
1
13
2
9
3
7
4
6
5
10
1
1
2
35
3
55
4
41
rating: 3182
49422 punten
19. Rang 40
rang 40
peterpan
1
7
2
9
3
7
4
9
5
3
2
38
3
39
4
59
rating: 2586
47881 punten
20. Rang 31
rang 31
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
6
5
8
1
38
2
22
3
19
4
22
44595 punten
21. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
12
2
39
3
50
4
74
5
76
41390 punten
22. Rang 18
rang 18
appeltaart
1
3
2
3
2
10
3
7
4
3
rating: 403
28188 punten
23. Rang 17
rang 17
gamover
2
2
3
2
4
5
2
6
3
5
4
10
rating: 483
28103 punten
24. Rang 15
rang 15
bakvis
1
3
2
1
3
1
4
1
5
2
2
3
4
4
rating: 379
27799 punten
25. Rang 4
rang 4
fritss
1
2
2
1
3
1
4
2
26810 punten
26. Rang 50
rang 50
klaastim
1
43
2
47
3
47
4
33
5
23
1
1
29195 punten
27. Rang 49
rang 49
langesjaak
1
11
2
17
3
9
4
8
5
15
1
2
2
56
3
74
4
76
rating: 4725
26590 punten
28. Rang 46
rang 46
Liliane
1
16
2
9
3
9
4
4
5
6
2
41
3
62
4
63
rating: 3985
24350 punten
29. Rang 46
rang 46
vriendje
1
12
2
11
3
9
4
6
5
11
1
12
2
51
3
61
4
67
rating: 3111
24321 punten
30. Rang 45
rang 45
timmetje
1
12
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
51
3
63
4
51
rating: 2712
23712 punten
31. Rang 44
rang 44
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
7
5
6
1
12
2
38
3
63
4
56
rating: 3120
23675 punten
32. Rang 43
rang 43
alexander
1
16
2
13
3
6
4
4
5
12
1
2
2
41
3
40
4
45
rating: 2489
22669 punten
33. Rang 39
rang 39
chocolaatje
1
14
2
7
3
6
4
2
5
6
2
32
3
37
4
44
rating: 2317
20927 punten
34. Rang 38
rang 38
Weegschaal
1
11
2
6
3
8
4
6
5
7
2
25
3
44
4
29
rating: 2390
20700 punten
35. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
36. Rang 38
rang 38
smitty84
1
3
2
5
3
7
4
15
5
30
1
44
2
31
3
25
4
32
rating: 200
20370 punten
37. Rang 36
rang 36
rinusvd
1
12
2
5
3
5
4
3
5
6
2
28
3
29
4
29
rating: 1916
19661 punten
38. Rang 35
rang 35
SvenTheMan
1
9
2
7
3
5
4
2
5
5
2
20
3
32
4
39
rating: 2112
19487 punten
39. Rang 35
rang 35
Olga_love
1
8
2
4
3
6
4
5
5
4
2
19
3
40
4
36
rating: 1879
19149 punten
40. Rang 33
rang 33
tamarav
1
6
2
7
3
3
4
5
5
4
2
17
3
29
4
31
rating: 1840
18585 punten
41. Rang 33
rang 33
bert20655
1
59
2
44
3
32
4
25
18480 punten
42. Rang 32
rang 32
Soepeltjes
1
11
2
2
3
6
4
5
5
2
2
14
3
31
4
20
rating: 1388
18273 punten
43. Rang 30
rang 30
obiwan
1
6
2
3
3
3
4
4
5
6
2
16
3
20
4
21
rating: 1629
17664 punten
44. Rang 27
rang 27
arie6
1
6
2
3
3
4
4
4
5
3
2
9
3
14
4
11
rating: 1115
16720 punten
45. Rang 26
rang 26
keesvd
1
3
3
8
4
5
5
5
2
14
3
18
4
13
rating: 1013
16593 punten
46. Rang 24
rang 24
Marty21
1
4
2
3
3
2
4
3
5
1
2
11
3
8
4
18
rating: 986
16101 punten
47. Rang 24
rang 24
evafem
1
3
2
5
3
11
4
10
5
21
16045 punten
48. Rang 22
rang 22
beatme
1
3
3
2
4
3
5
3
2
11
3
15
4
8
rating: 774
15554 punten
49. Rang 22
rang 22
Cassandra
1
2
2
2
3
1
4
6
5
2
2
9
3
10
4
11
rating: 754
15529 punten
50. Rang 20
rang 20
skywalker
1
2
2
3
3
3
2
6
3
14
4
6
rating: 640
15255 punten
51. Rang 19
rang 19
Jupiter
1
5
3
1
2
9
3
7
4
8
rating: 513
15023 punten
52. Rang 10
rang 10
janjansen
2
1
4
1
5
3
2
2
3
2
4
4
rating: 208
13893 punten
53. Rang 4
rang 4
Robbert82
2
1
3
2
4
1
rating: 94
13494 punten
54. Rang 50
rang 50
jetzen
1
84
2
160
3
210
4
257
5
264
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
61077 punten
55. Rang 49
rang 49
eddie80
1
8
2
13
3
15
4
9
5
6
1
23
2
80
3
92
4
112
rating: 3218
13298 punten
56. Rang 48
rang 48
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
14
5
11
1
6
2
65
3
80
4
97
rating: 3464
12479 punten
57. Rang 47
rang 47
Samuel
1
17
2
10
3
13
4
10
5
14
1
4
2
52
3
74
4
65
rating: 3519
11969 punten
58. Rang 47
rang 47
RuitenVrouw
1
20
2
12
3
11
4
5
5
4
1
19
2
51
3
58
4
61
rating: 2995
11855 punten
59. Rang 46
rang 46
Aladdin
1
12
2
6
3
15
4
12
5
6
1
8
2
68
3
63
4
55
rating: 3512
11382 punten
60. Rang 46
rang 46
djlamore
1
10
2
12
3
8
4
12
5
7
1
19
2
51
3
59
4
73
rating: 3142
11047 punten
61. Rang 45
rang 45
Platipus
1
13
2
7
3
8
4
9
5
7
1
5
2
55
3
63
4
83
rating: 3655
10855 punten
62. Rang 45
rang 45
ajax4ever
1
13
2
16
3
11
4
4
5
11
1
19
2
53
3
55
4
67
rating: 2227
10527 punten
63. Rang 45
rang 45
redu
1
12
2
11
3
10
4
9
5
3
1
4
2
53
3
71
4
62
rating: 3212
10507 punten
64. Rang 44
rang 44
renske17
1
16
2
11
3
5
4
10
5
6
1
15
2
56
3
59
4
68
rating: 2363
10303 punten
65. Rang 44
rang 44
geeeeert
1
6
2
11
3
13
4
14
5
5
1
7
2
54
3
53
4
65
rating: 3164
10134 punten
66. Rang 44
rang 44
bulldog
1
14
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
44
3
65
4
86
rating: 2301
10101 punten
67. Rang 44
rang 44
pinda26
1
12
2
5
3
7
4
7
5
8
1
6
2
48
3
68
4
65
rating: 3646
10101 punten
68. Rang 44
rang 44
techno
1
10
2
12
3
9
4
14
5
11
1
18
2
55
3
64
4
60
rating: 2080
10080 punten
69. Rang 43
rang 43
omewillem
1
14
2
8
3
11
4
10
5
11
1
10
2
57
3
61
4
79
rating: 2025
9825 punten
70. Rang 43
rang 43
pimpampet
1
12
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
60
3
64
4
87
rating: 2114
9809 punten
71. Rang 43
rang 43
jantientje
1
9
2
16
3
11
4
4
5
4
1
7
2
40
3
50
4
52
rating: 3229
9809 punten
72. Rang 43
rang 43
paula66
1
7
2
12
3
9
4
7
5
7
1
11
2
43
3
61
4
73
rating: 3015
9695 punten
73. Rang 43
rang 43
pokeraar
1
10
2
10
3
5
4
8
5
10
1
3
2
53
3
57
4
52
rating: 3233
9593 punten
74. Rang 43
rang 43
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
93
2
67
3
61
4
64
9570 punten
75. Rang 43
rang 43
lekkerspelen
1
9
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
52
3
58
4
91
rating: 1824
9564 punten
76. Rang 43
rang 43
juffertje
1
8
2
10
3
10
4
9
5
8
1
22
2
51
3
63
4
56
rating: 2174
9534 punten
77. Rang 43
rang 43
rotjoch
1
11
2
7
3
9
4
6
5
4
1
11
2
40
3
55
4
44
rating: 3349
9469 punten
78. Rang 43
rang 43
fredje
1
11
2
13
3
14
4
5
5
6
1
13
2
48
3
49
4
64
rating: 2032
9432 punten
79. Rang 43
rang 43
zumba
1
14
2
6
3
7
4
2
5
5
1
17
2
56
3
72
4
71
rating: 1962
9407 punten
80. Rang 43
rang 43
appeltje
1
9
2
13
3
9
4
7
5
6
1
14
2
47
3
73
4
69
rating: 2047
9402 punten
81. Rang 43
rang 43
mrwiseguy
1
12
2
12
3
7
4
2
5
9
1
13
2
55
3
71
4
60
rating: 2083
9373 punten
82. Rang 43
rang 43
arnhem
1
9
2
12
3
14
4
5
5
4
1
5
2
30
3
64
4
47
rating: 3074
9364 punten
83. Rang 42
rang 42
barkruk
1
10
2
13
3
6
4
5
5
5
1
7
2
41
3
55
4
63
rating: 2778
9213 punten
84. Rang 42
rang 42
ladyinwhite
1
10
2
7
3
10
4
6
5
8
1
5
2
49
3
53
4
55
rating: 2975
9125 punten
85. Rang 42
rang 42
ahmed1983
1
11
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
60
3
58
4
67
rating: 2229
8989 punten
86. Rang 42
rang 42
stoerevent
1
11
2
9
3
6
4
7
5
5
1
7
2
41
3
49
4
69
rating: 2934
8964 punten
87. Rang 42
rang 42
schoppenvrouw
1
6
2
15
3
11
5
9
1
14
2
44
3
68
4
51
rating: 2123
8868 punten
88. Rang 42
rang 42
sanneke
1
12
2
7
3
8
4
10
5
5
1
13
2
46
3
55
4
66
rating: 2196
8831 punten
89. Rang 41
rang 41
superboertje
1
16
2
9
3
4
4
6
5
3
1
14
2
47
3
44
4
68
rating: 1802
8707 punten
90. Rang 41
rang 41
Yvar
1
9
2
9
3
6
4
5
5
7
1
5
2
44
3
58
4
51
rating: 2698
8573 punten
91. Rang 41
rang 41
Ronvdb
1
8
2
10
3
2
4
5
5
5
1
18
2
52
3
65
4
69
rating: 2060
8565 punten
92. Rang 41
rang 41
Stijn
1
9
2
12
3
2
4
11
5
5
1
6
2
37
3
60
4
43
rating: 2739
8564 punten
93. Rang 41
rang 41
winnaar
1
10
2
9
3
8
4
4
5
11
1
9
2
35
3
46
4
53
rating: 2678
8538 punten
94. Rang 41
rang 41
Petra vd w
1
9
2
4
3
10
4
4
5
5
1
8
2
37
3
57
4
53
rating: 3023
8393 punten
95. Rang 40
rang 40
kikkertje
1
7
2
13
3
5
4
9
5
6
1
11
2
34
3
42
4
42
rating: 2559
8219 punten
96. Rang 40
rang 40
heervrouwboer
1
7
2
10
3
7
4
7
5
5
1
5
2
46
3
41
4
47
rating: 2671
8126 punten
97. Rang 40
rang 40
ikdaagjeuit
1
9
2
5
3
9
4
8
5
13
1
6
2
36
3
48
4
48
rating: 2391
7901 punten
98. Rang 39
rang 39
Brenda
1
9
2
9
3
9
4
5
5
6
1
7
2
37
3
43
4
40
rating: 2301
7741 punten
99. Rang 39
rang 39
waterman
1
10
2
12
3
6
4
5
5
5
1
3
2
32
3
52
4
36
rating: 2209
7694 punten
100. Rang 39
rang 39
Joost67
1
11
2
9
3
6
4
6
5
4
1
5
2
33
3
43
4
48
rating: 2183
7673 punten
Dagscores vandaag
1 45 Rang 50 MARGREET
2 43 Rang 50 klaastim
3 31 Rang 50 t451zon
4 26 Rang 24 evafem
5 16 Rang 42 ahmed1983
6. 5 Rang 35 spelletjes
7. -5 Rang 35 truusje
Dagscores gisteren
1 61 Rang 50 klaastim
2 54 Rang 34 stemvvd
3 53 Rang 50 jetzen
4 51 Rang 50 Tobiaslotte
5 42 Rang 15 bakvis
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#461)
1. 24 Rang 43 juttes
2. 18 Rang 50 t451zon
Vorig toernooi (#460)
1 33 Rang 27 boefjes2
2 29 Rang 35 pestkop
3 28 Rang 50 t451zon
3 28 Rang 38 Vincento
4 23 Rang 48 ROOSJE66
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019