Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
18
2
43
3
35
4
23
5
16
1
568
2
262
3
165
4
132
184805 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
4
2
20
3
23
4
37
5
55
1
502
2
319
3
298
4
256
rating: 4
183844 punten
3. Rang 47
rang 47
Tobiaslotte
1
10
2
15
3
23
4
14
5
11
1
55
2
26
3
13
4
13
rating: 2244
144814 punten
4. Rang 31
rang 31
boefjes2
1
2
2
8
3
10
4
10
5
13
1
20
2
13
3
19
4
14
97775 punten
5. Rang 21
rang 21
spatje
1
26
2
15
3
17
4
8
95410 punten
6. Rang 48
rang 48
houtje
3
1
1
142
2
86
3
82
4
73
rating: 46
92091 punten
7. Rang 47
rang 47
Lotje77
1
13
2
16
3
8
4
5
5
3
1
2
2
49
3
69
4
73
rating: 3634
91504 punten
8. Rang 38
rang 38
jassen
1
9
2
6
3
3
4
3
2
33
3
49
4
45
rating: 2585
87025 punten
9. Rang 38
rang 38
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
7
4
6
5
5
2
26
3
26
4
34
rating: 2478
86988 punten
10. Rang 36
rang 36
Goliath
3
1
5
4
1
57
2
36
3
40
4
32
rating: 1087
86232 punten
11. Rang 35
rang 35
klaverschoppen
1
5
2
6
3
7
4
5
5
6
1
1
2
26
3
35
4
36
rating: 2133
86093 punten
12. Rang 31
rang 31
voetballer
1
7
2
4
3
6
4
6
5
2
2
16
3
23
4
27
rating: 1170
84375 punten
13. Rang 29
rang 29
yoga
1
4
2
3
3
3
4
4
5
5
2
23
3
19
4
18
rating: 1366
83886 punten
14. Rang 42
rang 42
ROOSJE66
1
104
2
72
3
58
4
58
75700 punten
15. Rang 3
rang 3
Gekke Henkie
1
1
4
1
rating: 75
66735 punten
16. Rang 37
rang 37
hamstertje
1
9
2
7
3
6
4
7
5
3
2
23
3
36
4
25
rating: 2277
59947 punten
17. Rang 35
rang 35
verbeek
1
6
2
6
3
8
4
10
5
4
2
18
3
26
4
40
rating: 1995
59335 punten
18. Rang 45
rang 45
juttes
1
2
2
2
3
3
5
3
1
122
2
79
3
45
4
47
50550 punten
19. Rang 41
rang 41
anita33
1
11
2
8
3
6
4
5
5
10
1
1
2
34
3
50
4
39
rating: 2921
48536 punten
20. Rang 39
rang 39
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
9
5
2
2
36
3
39
4
56
rating: 2411
47466 punten
21. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
35
2
21
3
15
4
21
44275 punten
22. Rang 47
rang 47
MARGREET
1
8
2
31
3
42
4
61
5
51
38215 punten
23. Rang 11
rang 11
appeltaart
1
2
2
6
3
2
4
2
rating: 181
27311 punten
24. Rang 11
rang 11
gamover
2
1
4
3
2
2
3
4
4
2
rating: 256
27306 punten
25. Rang 6
rang 6
bakvis
1
1
2
1
rating: 126
26921 punten
26. Rang 1
rang 1
fritss
26640 punten
27. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
28. Rang 48
rang 48
langesjaak
1
10
2
16
3
8
4
7
5
14
1
2
2
54
3
71
4
71
rating: 4514
25834 punten
29. Rang 45
rang 45
Liliane
1
16
2
8
3
8
4
4
5
5
2
38
3
60
4
61
rating: 3751
23766 punten
30. Rang 44
rang 44
jansan
1
128
2
68
3
57
4
63
23530 punten
31. Rang 44
rang 44
vriendje
1
11
2
8
3
8
4
5
5
11
1
12
2
48
3
58
4
63
rating: 2909
23379 punten
32. Rang 44
rang 44
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
6
5
5
1
12
2
35
3
56
4
54
rating: 2925
23155 punten
33. Rang 43
rang 43
timmetje
1
12
2
10
3
9
4
4
5
6
1
9
2
48
3
56
4
48
rating: 2528
22893 punten
34. Rang 42
rang 42
Eirikur
1
97
2
88
3
42
4
49
22140 punten
35. Rang 41
rang 41
alexander
1
14
2
11
3
5
4
3
5
10
1
2
2
38
3
38
4
41
rating: 2269
21654 punten
36. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
37. Rang 37
rang 37
chocolaatje
1
11
2
6
3
5
4
2
5
6
2
28
3
33
4
40
rating: 2086
19906 punten
38. Rang 36
rang 36
Weegschaal
1
10
2
5
3
5
4
4
5
5
2
23
3
40
4
27
rating: 2153
19703 punten
39. Rang 34
rang 34
rinusvd
1
11
2
5
3
3
4
3
5
6
2
27
3
23
4
21
rating: 1602
18842 punten
40. Rang 34
rang 34
SvenTheMan
1
8
2
5
3
5
4
2
5
4
2
19
3
28
4
37
rating: 1870
18765 punten
41. Rang 32
rang 32
Olga_love
1
7
2
3
3
5
4
5
5
2
2
18
3
33
4
32
rating: 1663
18373 punten
42. Rang 31
rang 31
Soepeltjes
1
11
2
2
3
5
4
4
5
2
2
12
3
26
4
19
rating: 1225
17815 punten
43. Rang 30
rang 30
tamarav
1
5
2
5
3
1
4
5
5
3
2
12
3
27
4
27
rating: 1546
17561 punten
44. Rang 29
rang 29
bert20655
1
44
2
32
3
24
4
22
17180 punten
45. Rang 28
rang 28
obiwan
1
5
2
3
3
2
4
3
5
5
2
15
3
17
4
18
rating: 1362
17002 punten
46. Rang 24
rang 24
arie6
1
5
2
2
3
2
4
4
5
3
2
8
3
9
4
11
rating: 935
16035 punten
47. Rang 24
rang 24
keesvd
1
2
3
8
4
4
5
3
2
13
3
15
4
10
rating: 797
16032 punten
48. Rang 21
rang 21
Marty21
1
3
2
1
3
1
4
2
5
1
2
11
3
5
4
16
rating: 816
15401 punten
49. Rang 19
rang 19
Cassandra
1
2
2
2
3
1
4
5
5
2
2
6
3
7
4
5
rating: 538
15053 punten
50. Rang 17
rang 17
beatme
1
2
4
3
5
2
2
8
3
8
4
5
rating: 510
14730 punten
51. Rang 15
rang 15
skywalker
1
2
2
1
3
2
2
5
3
8
4
2
rating: 298
14448 punten
52. Rang 12
rang 12
Jupiter
1
1
3
1
2
5
3
6
4
3
rating: 312
14132 punten
53. Rang 1
rang 1
evafem
13320 punten
54. Rang 50
rang 50
jetzen
1
81
2
140
3
194
4
232
5
243
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
55727 punten
55. Rang 49
rang 49
janjansen
1
12
2
16
3
8
4
13
5
7
1
23
2
78
3
99
4
86
rating: 2764
13104 punten
56. Rang 49
rang 49
Robbert82
1
9
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
70
3
90
4
105
rating: 4075
12845 punten
57. Rang 48
rang 48
eddie80
1
8
2
12
3
11
4
9
5
6
1
23
2
77
3
91
4
108
rating: 3023
12553 punten
58. Rang 47
rang 47
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
12
5
11
1
5
2
64
3
75
4
95
rating: 3275
11990 punten
59. Rang 46
rang 46
Samuel
1
16
2
10
3
13
4
8
5
14
1
4
2
49
3
73
4
62
rating: 3318
11403 punten
60. Rang 46
rang 46
smitty84
1
3
2
8
3
15
4
17
5
25
1
75
2
44
3
38
4
58
rating: 1213
11398 punten
61. Rang 45
rang 45
Aladdin
1
12
2
4
3
14
4
12
5
6
1
8
2
66
3
61
4
51
rating: 3282
10737 punten
62. Rang 45
rang 45
RuitenVrouw
1
15
2
10
3
11
4
5
5
4
1
19
2
50
3
54
4
58
rating: 2739
10634 punten
63. Rang 44
rang 44
Platipus
1
12
2
7
3
6
4
7
5
6
1
5
2
52
3
61
4
78
rating: 3431
10051 punten
64. Rang 44
rang 44
djlamore
1
9
2
9
3
8
4
10
5
6
1
19
2
46
3
53
4
65
rating: 2888
9893 punten
65. Rang 43
rang 43
redu
1
11
2
10
3
9
4
8
5
3
1
4
2
49
3
69
4
58
rating: 3054
9799 punten
66. Rang 43
rang 43
ajax4ever
1
13
2
16
3
8
4
3
5
11
1
19
2
49
3
51
4
61
rating: 1931
9696 punten
67. Rang 43
rang 43
bulldog
1
13
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
41
3
63
4
85
rating: 2007
9542 punten
68. Rang 43
rang 43
techno
1
10
2
12
3
7
4
14
5
10
1
18
2
51
3
61
4
57
rating: 1877
9492 punten
69. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
70. Rang 43
rang 43
pimpampet
1
12
2
10
3
10
4
8
5
1
1
12
2
57
3
62
4
82
rating: 1899
9314 punten
71. Rang 42
rang 42
pinda26
1
11
2
3
3
5
4
7
5
8
1
6
2
46
3
66
4
62
rating: 3455
9305 punten
72. Rang 42
rang 42
omewillem
1
14
2
8
3
9
4
10
5
10
1
10
2
55
3
59
4
74
rating: 1783
9258 punten
73. Rang 42
rang 42
jantientje
1
8
2
15
3
10
4
3
5
3
1
7
2
37
3
47
4
52
rating: 3022
9077 punten
74. Rang 42
rang 42
renske17
1
12
2
10
3
5
4
7
5
5
1
15
2
50
3
57
4
64
rating: 2170
9075 punten
75. Rang 42
rang 42
lekkerspelen
1
9
2
14
3
9
4
7
5
11
1
15
2
50
3
55
4
87
rating: 1594
9049 punten
76. Rang 42
rang 42
geeeeert
1
4
2
9
3
10
4
13
5
3
1
7
2
53
3
50
4
62
rating: 2939
9014 punten
77. Rang 42
rang 42
paula66
1
7
2
10
3
8
4
7
5
5
1
11
2
39
3
59
4
65
rating: 2780
8895 punten
78. Rang 42
rang 42
fredje
1
11
2
11
3
14
4
5
5
6
1
13
2
46
3
48
4
57
rating: 1841
8891 punten
79. Rang 42
rang 42
juffertje
1
7
2
10
3
10
4
9
5
7
1
22
2
45
3
58
4
52
rating: 1954
8844 punten
80. Rang 41
rang 41
mrwiseguy
1
10
2
12
3
7
4
1
5
9
1
13
2
54
3
69
4
58
rating: 1874
8774 punten
81. Rang 41
rang 41
zumba
1
12
2
6
3
5
4
2
5
4
1
17
2
56
3
68
4
70
rating: 1813
8743 punten
82. Rang 41
rang 41
pokeraar
1
9
2
8
3
4
4
7
5
8
1
3
2
52
3
53
4
51
rating: 2997
8737 punten
83. Rang 41
rang 41
rotjoch
1
9
2
6
3
8
4
5
5
4
1
11
2
39
3
52
4
43
rating: 3126
8671 punten
84. Rang 41
rang 41
ahmed1983
1
11
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
56
3
56
4
65
rating: 2020
8600 punten
85. Rang 41
rang 41
ladyinwhite
1
10
2
7
3
9
4
6
5
7
1
5
2
43
3
50
4
52
rating: 2760
8540 punten
86. Rang 41
rang 41
arnhem
1
9
2
6
3
14
4
5
5
3
1
5
2
29
3
62
4
45
rating: 2867
8442 punten
87. Rang 41
rang 41
appeltje
1
7
2
11
3
7
4
7
5
5
1
14
2
45
3
70
4
66
rating: 1765
8345 punten
88. Rang 40
rang 40
barkruk
1
8
2
13
3
4
4
5
5
4
1
6
2
41
3
51
4
56
rating: 2500
8310 punten
89. Rang 40
rang 40
schoppenvrouw
1
5
2
12
3
11
5
6
1
14
2
44
3
64
4
50
rating: 1853
8008 punten
90. Rang 40
rang 40
sanneke
1
10
2
6
3
6
4
9
5
3
1
13
2
45
3
54
4
63
rating: 1980
7935 punten
91. Rang 40
rang 40
Ronvdb
1
7
2
9
3
2
4
5
5
5
1
18
2
49
3
60
4
68
rating: 1790
7870 punten
92. Rang 39
rang 39
superboertje
1
11
2
9
3
4
4
5
5
3
1
14
2
45
3
41
4
66
rating: 1626
7716 punten
93. Rang 39
rang 39
heervrouwboer
1
7
2
10
3
6
4
7
5
5
1
5
2
42
3
39
4
42
rating: 2467
7637 punten
94. Rang 39
rang 39
kikkertje
1
7
2
13
3
5
4
8
5
5
1
11
2
27
3
39
4
38
rating: 2320
7595 punten
95. Rang 39
rang 39
Petra vd w
1
8
2
3
3
10
4
2
5
5
1
8
2
34
3
53
4
50
rating: 2745
7590 punten
96. Rang 39
rang 39
Stijn
1
7
2
12
3
1
4
10
5
4
1
6
2
32
3
53
4
42
rating: 2459
7584 punten
97. Rang 39
rang 39
stoerevent
1
8
2
4
3
6
4
6
5
5
1
7
2
34
3
47
4
66
rating: 2681
7506 punten
98. Rang 39
rang 39
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
8
1
69
2
51
3
46
4
50
7425 punten
99. Rang 38
rang 38
winnaar
1
7
2
9
3
6
4
4
5
9
1
9
2
31
3
39
4
44
rating: 2451
7386 punten
100. Rang 38
rang 38
Yvar
1
6
2
8
3
5
4
4
5
5
1
5
2
38
3
55
4
45
rating: 2395
7320 punten
Dagscores vandaag
1 67 Rang 38 ikdaagjeuit
2 61 Rang 36 sebastiaantje
2 61 Rang 31 boefjes2
3 60 Rang 40 barkruk
4 42 Rang 47 Tobiaslotte
5 37 Rang 42 juffertje
6. 26 Rang 33 ruud1968
7. 22 Rang 31 Adam00
8. 19 Rang 1 evafem
9. -14 Rang 34 rinusvd
Dagscores gisteren
1 62 Rang 47 Tobiaslotte
2 59 Rang 34 lisette
3 48 Rang 41 ladyinwhite
4 47 Rang 50 jetzen
5 46 Rang 31 boefjes2
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#2075)
1. 34 Rang 46 smitty84
Vorig toernooi (#2074)
1 29 Rang 50 t451zon
2 23 Rang 45 juttes
3 22 Rang 36 sebastiaantje
4 20 Rang 35 klaverschoppen
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019