Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
7
2
23
3
26
4
50
5
77
1
733
2
452
3
421
4
368
rating: 4
205064 punten
2. Rang 20
rang 20
boefjes2
1
2
2
1
3
2
4
4
5
2
1
18
2
4
3
5
4
4
121790 punten
3. Rang 21
rang 21
houtje
4
1
5
3
1
27
2
12
3
9
4
5
rating: 3
108628 punten
4. Rang 47
rang 47
spatje
1
159
2
80
3
54
4
41
rating: 4
105084 punten
5. Rang 14
rang 14
Goliath
1
13
2
6
3
2
4
5
rating: 48
94208 punten
6. Rang 49
rang 49
Lotje77
1
15
2
19
3
10
4
5
5
3
1
2
2
54
3
77
4
77
rating: 4019
92939 punten
7. Rang 41
rang 41
ikwinaltijd
1
13
2
5
3
12
4
7
5
6
2
34
3
31
4
40
rating: 3032
88517 punten
8. Rang 41
rang 41
jassen
1
9
2
8
3
3
4
5
5
1
2
40
3
58
4
53
rating: 3034
88269 punten
9. Rang 38
rang 38
klaverschoppen
1
5
2
7
3
8
4
5
5
7
1
1
2
29
3
41
4
43
rating: 2595
87035 punten
10. Rang 34
rang 34
yoga
1
5
2
8
3
4
4
7
5
7
2
28
3
27
4
20
rating: 1812
85562 punten
11. Rang 34
rang 34
voetballer
1
9
2
4
3
9
4
7
5
3
2
20
3
25
4
30
rating: 1605
85550 punten
12. Rang 22
rang 22
ROOSJE66
1
27
2
22
3
12
4
9
82260 punten
13. Rang 18
rang 18
juttes
1
28
2
4
3
2
4
3
68190 punten
14. Rang 18
rang 18
Gekke Henkie
3
1
1
16
2
9
3
4
4
9
rating: 245
68160 punten
15. Rang 40
rang 40
verbeek
1
12
2
8
3
8
4
12
5
4
2
22
3
35
4
44
rating: 2459
61189 punten
16. Rang 39
rang 39
hamstertje
1
9
2
8
3
9
4
7
5
6
2
27
3
46
4
29
rating: 2717
61147 punten
17. Rang 44
rang 44
anita33
1
14
2
9
3
9
4
7
5
10
1
1
2
37
3
58
4
44
rating: 3343
50058 punten
18. Rang 41
rang 41
peterpan
1
9
2
10
3
8
4
9
5
3
2
39
3
40
4
63
rating: 2770
48580 punten
19. Rang 34
rang 34
aaronzon
1
2
2
5
3
4
4
6
5
8
1
50
2
25
3
26
4
30
45580 punten
20. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
15
2
45
3
62
4
89
5
94
44465 punten
21. Rang 37
rang 37
klaastim
1
10
2
22
3
25
4
18
5
17
33290 punten
22. Rang 24
rang 24
fritss
2
1
1
37
2
12
3
13
4
16
29370 punten
23. Rang 21
rang 21
appeltaart
1
4
2
3
3
1
2
16
3
10
4
6
rating: 532
28787 punten
24. Rang 21
rang 21
gamover
1
1
2
2
3
3
4
6
5
1
2
11
3
9
4
13
rating: 632
28787 punten
25. Rang 18
rang 18
bakvis
1
4
2
1
3
1
4
3
5
2
2
5
3
2
4
8
rating: 475
28260 punten
26. Rang 11
rang 11
langesjaak
1
2
3
1
4
1
2
2
3
3
4
2
rating: 137
27292 punten
27. Rang 47
rang 47
vriendje
1
13
2
11
3
11
4
6
5
12
1
12
2
54
3
65
4
70
rating: 3253
24963 punten
28. Rang 47
rang 47
Liliane
1
17
2
9
3
9
4
5
5
6
2
46
3
64
4
67
rating: 4127
24897 punten
29. Rang 47
rang 47
smitty84
1
7
2
6
3
15
4
24
5
40
1
75
2
43
3
45
4
60
rating: 204
24864 punten
30. Rang 46
rang 46
spiderman
1
14
2
12
3
6
4
9
5
8
1
12
2
45
3
66
4
58
rating: 3373
24593 punten
31. Rang 45
rang 45
timmetje
1
13
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
52
3
67
4
51
rating: 2956
24191 punten
32. Rang 44
rang 44
alexander
1
18
2
13
3
7
4
5
5
12
1
2
2
43
3
42
4
49
rating: 2611
23306 punten
33. Rang 41
rang 41
chocolaatje
1
15
2
8
3
8
4
2
5
7
2
36
3
41
4
45
rating: 2459
21679 punten
34. Rang 40
rang 40
bert20655
1
92
2
69
3
56
4
37
21480 punten
35. Rang 40
rang 40
Weegschaal
1
12
2
7
3
10
4
7
5
7
1
1
2
25
3
46
4
30
rating: 2600
21435 punten
36. Rang 39
rang 39
rinusvd
1
16
2
7
3
7
4
4
5
6
2
30
3
30
4
31
rating: 2074
20819 punten
37. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
38. Rang 38
rang 38
SvenTheMan
1
10
2
9
3
5
4
4
5
6
2
24
3
36
4
43
rating: 2295
20360 punten
39. Rang 37
rang 37
Olga_love
1
11
2
5
3
6
4
6
5
4
2
22
3
44
4
38
rating: 2093
20078 punten
40. Rang 34
rang 34
tamarav
1
7
2
7
3
4
4
5
5
4
2
19
3
31
4
34
rating: 2030
19105 punten
41. Rang 34
rang 34
Soepeltjes
1
12
2
4
3
6
4
5
5
3
2
17
3
34
4
22
rating: 1532
18937 punten
42. Rang 33
rang 33
evafem
1
5
2
11
3
20
4
20
5
36
18445 punten
43. Rang 32
rang 32
obiwan
1
7
2
4
3
4
4
4
5
7
2
19
3
22
4
25
rating: 1852
18382 punten
44. Rang 29
rang 29
keesvd
1
3
2
3
3
9
4
6
5
5
2
18
3
20
4
14
rating: 1203
17378 punten
45. Rang 29
rang 29
arie6
1
6
2
5
3
4
4
4
5
3
2
11
3
16
4
12
rating: 1271
17186 punten
46. Rang 27
rang 27
Marty21
1
6
2
3
3
3
4
4
5
1
2
12
3
10
4
18
rating: 1205
16765 punten
47. Rang 25
rang 25
beatme
1
4
2
2
3
2
4
5
5
3
2
13
3
17
4
10
rating: 995
16320 punten
48. Rang 25
rang 25
Cassandra
1
3
2
5
3
2
4
6
5
2
2
11
3
11
4
12
rating: 890
16255 punten
49. Rang 23
rang 23
skywalker
1
3
2
3
3
3
2
8
3
19
4
8
rating: 783
15703 punten
50. Rang 21
rang 21
Jupiter
1
5
3
1
5
1
2
10
3
8
4
9
rating: 739
15334 punten
51. Rang 16
rang 16
janjansen
1
2
2
2
4
1
5
3
2
4
3
3
4
8
rating: 390
14545 punten
52. Rang 10
rang 10
Robbert82
1
1
4
1
2
2
3
3
4
4
rating: 284
13939 punten
53. Rang 8
rang 8
eddie80
3
1
5
1
2
1
3
2
4
3
rating: 254
13774 punten
54. Rang 50
rang 50
jetzen
1
92
2
173
3
229
4
280
5
282
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
66402 punten
55. Rang 49
rang 49
Josefien73
1
16
2
10
3
5
4
15
5
14
1
6
2
67
3
83
4
99
rating: 3603
12958 punten
56. Rang 48
rang 48
RuitenVrouw
1
21
2
12
3
11
4
6
5
5
1
19
2
56
3
59
4
63
rating: 3157
12407 punten
57. Rang 48
rang 48
Samuel
1
17
2
10
3
13
4
11
5
14
1
4
2
53
3
78
4
70
rating: 3643
12303 punten
58. Rang 47
rang 47
Aladdin
1
14
2
6
3
16
4
12
5
6
1
8
2
69
3
66
4
58
rating: 3670
11985 punten
59. Rang 47
rang 47
djlamore
1
12
2
12
3
8
4
13
5
8
1
19
2
52
3
63
4
74
rating: 3287
11637 punten
60. Rang 46
rang 46
Platipus
1
13
2
8
3
9
4
9
5
8
1
5
2
56
3
66
4
86
rating: 3863
11383 punten
61. Rang 46
rang 46
redu
1
13
2
13
3
10
4
9
5
4
1
4
2
58
3
74
4
67
rating: 3421
11326 punten
62. Rang 46
rang 46
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
108
2
82
3
73
4
74
11110 punten
63. Rang 46
rang 46
ajax4ever
1
13
2
17
3
11
4
5
5
12
1
19
2
55
3
55
4
72
rating: 2421
11006 punten
64. Rang 45
rang 45
renske17
1
18
2
12
3
5
4
10
5
6
1
15
2
56
3
59
4
73
rating: 2463
10803 punten
65. Rang 45
rang 45
bulldog
1
15
2
9
3
10
4
14
5
5
1
15
2
47
3
66
4
87
rating: 2495
10715 punten
66. Rang 45
rang 45
geeeeert
1
7
2
12
3
13
4
15
5
5
1
7
2
55
3
56
4
68
rating: 3318
10683 punten
67. Rang 45
rang 45
pinda26
1
13
2
6
3
8
4
7
5
8
1
6
2
50
3
69
4
67
rating: 3773
10628 punten
68. Rang 45
rang 45
techno
1
11
2
13
3
9
4
14
5
12
1
18
2
56
3
66
4
61
rating: 2224
10554 punten
69. Rang 45
rang 45
pimpampet
1
14
2
11
3
10
4
9
5
1
1
12
2
64
3
69
4
90
rating: 2301
10546 punten
70. Rang 45
rang 45
paula66
1
11
2
13
3
9
4
7
5
8
1
11
2
45
3
61
4
76
rating: 3115
10510 punten
71. Rang 45
rang 45
omewillem
1
16
2
9
3
11
4
11
5
11
1
10
2
57
3
64
4
80
rating: 2227
10497 punten
72. Rang 45
rang 45
juffertje
1
10
2
12
3
10
4
9
5
9
1
22
2
55
3
67
4
58
rating: 2367
10422 punten
73. Rang 44
rang 44
lekkerspelen
1
11
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
53
3
63
4
92
rating: 2015
10145 punten
74. Rang 44
rang 44
rotjoch
1
12
2
8
3
9
4
6
5
5
1
11
2
44
3
58
4
47
rating: 3517
10097 punten
75. Rang 44
rang 44
jantientje
1
9
2
16
3
11
4
4
5
4
1
7
2
40
3
52
4
55
rating: 3427
10077 punten
76. Rang 44
rang 44
pokeraar
1
11
2
10
3
5
4
9
5
10
1
3
2
54
3
60
4
53
rating: 3398
10033 punten
77. Rang 44
rang 44
mrwiseguy
1
14
2
12
3
8
4
4
5
9
1
13
2
57
3
72
4
60
rating: 2235
10030 punten
78. Rang 44
rang 44
appeltje
1
10
2
13
3
10
4
7
5
6
1
14
2
53
3
76
4
75
rating: 2159
10014 punten
79. Rang 44
rang 44
barkruk
1
11
2
13
3
6
4
6
5
8
1
7
2
43
3
60
4
68
rating: 2974
9869 punten
80. Rang 43
rang 43
arnhem
1
10
2
12
3
15
4
5
5
4
1
5
2
32
3
64
4
49
rating: 3239
9809 punten
81. Rang 43
rang 43
zumba
1
14
2
7
3
7
4
3
5
5
1
17
2
58
3
72
4
73
rating: 2128
9803 punten
82. Rang 43
rang 43
fredje
1
11
2
13
3
16
4
6
5
6
1
13
2
48
3
51
4
66
rating: 2142
9802 punten
83. Rang 43
rang 43
ladyinwhite
1
10
2
8
3
11
4
7
5
8
1
5
2
52
3
55
4
59
rating: 3126
9671 punten
84. Rang 43
rang 43
schoppenvrouw
1
7
2
18
3
11
5
10
1
14
2
46
3
71
4
51
rating: 2263
9578 punten
85. Rang 43
rang 43
ahmed1983
1
13
2
7
3
9
4
4
5
8
1
11
2
61
3
61
4
68
rating: 2402
9537 punten
86. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
87. Rang 43
rang 43
stoerevent
1
11
2
11
3
6
4
7
5
5
1
7
2
43
3
51
4
70
rating: 3060
9400 punten
88. Rang 43
rang 43
sanneke
1
13
2
7
3
9
4
10
5
6
1
13
2
48
3
58
4
70
rating: 2336
9356 punten
89. Rang 42
rang 42
superboertje
1
17
2
9
3
5
4
6
5
3
1
14
2
49
3
45
4
71
rating: 1966
9181 punten
90. Rang 42
rang 42
kikkertje
1
8
2
17
3
5
4
9
5
7
1
11
2
36
3
46
4
45
rating: 2746
9126 punten
91. Rang 42
rang 42
winnaar
1
11
2
9
3
8
4
4
5
13
1
9
2
38
3
49
4
58
rating: 2843
9078 punten
92. Rang 42
rang 42
Stijn
1
9
2
12
3
3
4
11
5
6
1
6
2
39
3
63
4
46
rating: 2932
9007 punten
93. Rang 42
rang 42
Petra vd w
1
9
2
5
3
10
4
5
5
6
1
8
2
38
3
60
4
57
rating: 3269
8944 punten
94. Rang 42
rang 42
Ronvdb
1
8
2
11
3
2
4
5
5
6
1
18
2
52
3
69
4
71
rating: 2189
8919 punten
95. Rang 42
rang 42
heervrouwboer
1
8
2
13
3
9
4
7
5
5
1
5
2
46
3
43
4
48
rating: 2838
8918 punten
96. Rang 42
rang 42
Yvar
1
9
2
9
3
6
4
5
5
7
1
5
2
46
3
62
4
53
rating: 2852
8887 punten
97. Rang 40
rang 40
piepie
1
12
2
14
3
9
4
5
5
5
1
6
2
28
3
42
4
38
rating: 2327
8287 punten
98. Rang 40
rang 40
racefanaat
1
16
2
9
3
5
4
4
5
4
1
3
2
27
3
58
4
42
rating: 2474
8284 punten
99. Rang 40
rang 40
Brenda
1
10
2
9
3
9
4
5
5
6
1
8
2
39
3
45
4
45
rating: 2490
8255 punten
100. Rang 40
rang 40
ikdaagjeuit
1
10
2
5
3
9
4
8
5
13
1
6
2
37
3
49
4
51
rating: 2517
8232 punten
Dagscores vandaag
1 64 Rang 42 winnaar
2 19 Rang 50 MARGREET
2 19 Rang 41 peterpan
Dagscores gisteren
1 60 Rang 35 luckyluke
2 47 Rang 40 elsalvador
3 43 Rang 40 sebastiaantje
4 39 Rang 47 smitty84
5 38 Rang 39 hamstertje
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1082)
geen scores beschikbaar
Vorig toernooi (#1081)
1. 58 Rang 20 boefjes2
2. 26 Rang 37 koningin
3. 24 Rang 34 yoga
4. 22 Rang 14 Goliath
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020