Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
17
2
36
3
27
4
19
5
13
1
513
2
229
3
142
4
111
178695 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
2
2
20
3
22
4
36
5
50
1
432
2
260
3
245
4
203
rating: 4
176484 punten
3. Rang 49
rang 49
Tobiaslotte
1
21
2
19
3
15
4
16
5
12
1
57
2
35
3
16
4
13
rating: 2039
133019 punten
4. Rang 48
rang 48
boefjes2
1
18
2
24
3
48
4
35
5
30
1
23
2
9
3
10
4
8
92370 punten
5. Rang 46
rang 46
spatje
1
160
2
62
3
51
4
50
91300 punten
6. Rang 46
rang 46
Lotje77
1
13
2
16
3
8
4
5
5
3
1
1
2
47
3
68
4
71
rating: 3545
91265 punten
7. Rang 37
rang 37
jassen
1
8
2
4
3
3
4
3
2
33
3
45
4
45
rating: 2465
86500 punten
8. Rang 36
rang 36
houtje
3
1
1
72
2
52
3
41
4
43
rating: 46
86451 punten
9. Rang 36
rang 36
ikwinaltijd
1
9
2
5
3
7
4
6
5
5
2
23
3
26
4
32
rating: 2368
86393 punten
10. Rang 34
rang 34
klaverschoppen
1
4
2
5
3
7
4
5
5
6
1
1
2
25
3
33
4
31
rating: 1951
85566 punten
11. Rang 29
rang 29
voetballer
1
7
2
4
3
3
4
5
5
2
2
13
3
22
4
27
rating: 1117
83937 punten
12. Rang 27
rang 27
yoga
1
4
2
2
3
2
4
4
5
5
2
22
3
19
4
17
rating: 1178
83483 punten
13. Rang 27
rang 27
Goliath
3
1
5
2
1
29
2
22
3
21
4
20
rating: 627
83402 punten
14. Rang 48
rang 48
Gekke Henkie
1
3
2
7
3
9
4
17
5
16
1
88
2
42
3
37
4
33
rating: 2570
65580 punten
15. Rang 36
rang 36
hamstertje
1
9
2
7
3
5
4
7
5
3
2
23
3
35
4
23
rating: 2145
59700 punten
16. Rang 34
rang 34
verbeek
1
6
2
6
3
7
4
8
5
3
2
17
3
25
4
37
rating: 1902
58962 punten
17. Rang 40
rang 40
anita33
1
10
2
7
3
6
4
5
5
9
1
1
2
34
3
49
4
38
rating: 2838
48173 punten
18. Rang 38
rang 38
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
9
5
2
2
32
3
37
4
56
rating: 2329
47224 punten
19. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
34
2
20
3
15
4
19
44175 punten
20. Rang 28
rang 28
juttes
1
1
2
2
3
3
1
34
2
34
3
14
4
14
43650 punten
21. Rang 43
rang 43
MARGREET
1
8
2
24
3
34
4
53
5
37
36165 punten
22. Rang 5
rang 5
gamover
4
1
3
2
4
2
rating: 122
26872 punten
23. Rang 1
rang 1
appeltaart
rating: 13
26653 punten
24. Rang 1
rang 1
fritss
26640 punten
25. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
26. Rang 49
rang 49
bakvis
1
13
2
11
3
14
4
8
5
13
1
8
2
53
3
72
4
78
rating: 4511
26551 punten
27. Rang 48
rang 48
langesjaak
1
10
2
16
3
8
4
7
5
14
1
2
2
53
3
70
4
69
rating: 4341
25591 punten
28. Rang 44
rang 44
Liliane
1
16
2
7
3
8
4
4
5
5
2
38
3
60
4
58
rating: 3655
23540 punten
29. Rang 44
rang 44
vriendje
1
11
2
8
3
7
4
5
5
11
1
12
2
47
3
56
4
63
rating: 2852
23177 punten
30. Rang 43
rang 43
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
6
5
5
1
12
2
35
3
56
4
52
rating: 2776
22986 punten
31. Rang 42
rang 42
jansan
1
117
2
57
3
48
4
54
22380 punten
32. Rang 42
rang 42
timmetje
1
10
2
10
3
8
4
4
5
6
1
9
2
45
3
51
4
46
rating: 2368
22198 punten
33. Rang 40
rang 40
Eirikur
1
90
2
86
3
37
4
45
21590 punten
34. Rang 40
rang 40
alexander
1
14
2
11
3
5
4
1
5
10
1
2
2
35
3
37
4
36
rating: 2121
21246 punten
35. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
36. Rang 35
rang 35
chocolaatje
1
11
2
5
3
5
4
2
5
6
2
24
3
32
4
37
rating: 1934
19484 punten
37. Rang 34
rang 34
Weegschaal
1
8
2
4
3
5
4
4
5
5
2
20
3
36
4
25
rating: 2051
19061 punten
38. Rang 33
rang 33
SvenTheMan
1
8
2
5
3
5
4
2
5
2
2
17
3
27
4
35
rating: 1771
18516 punten
39. Rang 32
rang 32
rinusvd
1
9
2
5
3
3
4
3
5
6
2
24
3
21
4
20
rating: 1506
18356 punten
40. Rang 31
rang 31
Olga_love
1
6
2
2
3
5
4
5
5
2
2
16
3
31
4
30
rating: 1538
17903 punten
41. Rang 30
rang 30
Soepeltjes
1
11
2
2
3
5
4
4
5
2
2
11
3
22
4
19
rating: 1115
17595 punten
42. Rang 28
rang 28
tamarav
1
5
2
3
3
1
4
3
5
3
2
12
3
23
4
25
rating: 1358
16973 punten
43. Rang 27
rang 27
obiwan
1
4
2
3
3
2
4
3
5
4
2
15
3
16
4
17
rating: 1248
16708 punten
44. Rang 24
rang 24
bert20655
1
31
2
25
3
14
4
12
16020 punten
45. Rang 22
rang 22
arie6
1
4
2
2
3
2
4
4
5
2
2
7
3
9
4
11
rating: 769
15689 punten
46. Rang 22
rang 22
keesvd
1
1
3
8
4
4
5
3
2
11
3
12
4
8
rating: 646
15616 punten
47. Rang 18
rang 18
Marty21
1
2
3
1
4
1
5
1
2
11
3
3
4
10
rating: 670
14880 punten
48. Rang 16
rang 16
Cassandra
1
2
3
1
4
4
5
1
2
4
3
7
4
3
rating: 407
14567 punten
49. Rang 15
rang 15
beatme
1
1
4
3
5
2
2
7
3
6
4
4
rating: 393
14408 punten
50. Rang 12
rang 12
skywalker
1
2
2
1
2
4
3
6
4
2
rating: 187
14117 punten
51. Rang 12
rang 12
Jupiter
1
1
3
1
2
5
3
5
4
2
rating: 260
14050 punten
52. Rang 50
rang 50
jetzen
1
81
2
136
3
190
4
220
5
234
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
54202 punten
53. Rang 48
rang 48
evafem
1
14
2
33
3
36
4
68
5
66
rating: 2
12672 punten
54. Rang 48
rang 48
Robbert82
1
9
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
68
3
87
4
103
rating: 3945
12575 punten
55. Rang 48
rang 48
janjansen
1
10
2
14
3
8
4
13
5
6
1
23
2
78
3
96
4
84
rating: 2678
12463 punten
56. Rang 48
rang 48
eddie80
1
8
2
12
3
10
4
8
5
6
1
23
2
73
3
87
4
107
rating: 2893
12088 punten
57. Rang 47
rang 47
Josefien73
1
15
2
10
3
3
4
12
5
11
1
5
2
62
3
75
4
93
rating: 3136
11571 punten
58. Rang 45
rang 45
Samuel
1
16
2
9
3
11
4
6
5
13
1
4
2
47
3
72
4
60
rating: 3225
10835 punten
59. Rang 45
rang 45
Aladdin
1
12
2
4
3
13
4
12
5
6
1
8
2
63
3
59
4
49
rating: 3197
10427 punten
60. Rang 44
rang 44
RuitenVrouw
1
14
2
9
3
11
4
4
5
4
1
19
2
50
3
49
4
53
rating: 2590
10060 punten
61. Rang 43
rang 43
Platipus
1
12
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
52
3
61
4
75
rating: 3274
9814 punten
62. Rang 43
rang 43
djlamore
1
9
2
9
3
6
4
10
5
6
1
19
2
45
3
51
4
62
rating: 2781
9536 punten
63. Rang 43
rang 43
redu
1
11
2
10
3
9
4
6
5
3
1
4
2
47
3
68
4
57
rating: 2963
9518 punten
64. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
65. Rang 43
rang 43
ajax4ever
1
13
2
16
3
7
4
3
5
11
1
19
2
48
3
50
4
61
rating: 1791
9431 punten
66. Rang 42
rang 42
techno
1
10
2
12
3
7
4
14
5
10
1
18
2
49
3
58
4
56
rating: 1732
9217 punten
67. Rang 42
rang 42
bulldog
1
12
2
7
3
9
4
13
5
4
1
15
2
40
3
60
4
83
rating: 1924
9049 punten
68. Rang 42
rang 42
omewillem
1
14
2
7
3
9
4
10
5
10
1
10
2
54
3
57
4
71
rating: 1695
8970 punten
69. Rang 42
rang 42
pinda26
1
10
2
3
3
5
4
7
5
7
1
6
2
43
3
64
4
61
rating: 3325
8885 punten
70. Rang 42
rang 42
jantientje
1
8
2
15
3
9
4
3
5
3
1
7
2
36
3
46
4
52
rating: 2921
8851 punten
71. Rang 41
rang 41
renske17
1
11
2
10
3
5
4
7
5
5
1
15
2
50
3
56
4
63
rating: 2032
8782 punten
72. Rang 41
rang 41
geeeeert
1
4
2
9
3
10
4
12
5
3
1
7
2
52
3
48
4
61
rating: 2821
8766 punten
73. Rang 41
rang 41
pimpampet
1
10
2
9
3
10
4
8
5
1
1
12
2
57
3
57
4
79
rating: 1777
8712 punten
74. Rang 41
rang 41
lekkerspelen
1
9
2
14
3
7
4
7
5
11
1
15
2
48
3
53
4
84
rating: 1499
8674 punten
75. Rang 41
rang 41
fredje
1
11
2
11
3
14
4
4
5
6
1
13
2
44
3
45
4
55
rating: 1751
8611 punten
76. Rang 41
rang 41
zumba
1
12
2
6
3
5
4
2
5
4
1
17
2
56
3
66
4
64
rating: 1675
8505 punten
77. Rang 41
rang 41
juffertje
1
6
2
10
3
10
4
8
5
7
1
22
2
45
3
56
4
51
rating: 1838
8503 punten
78. Rang 41
rang 41
mrwiseguy
1
10
2
11
3
6
4
1
5
9
1
13
2
52
3
66
4
58
rating: 1773
8378 punten
79. Rang 41
rang 41
rotjoch
1
9
2
6
3
7
4
5
5
4
1
11
2
39
3
50
4
41
rating: 2966
8376 punten
80. Rang 40
rang 40
pokeraar
1
9
2
6
3
4
4
7
5
8
1
3
2
50
3
51
4
50
rating: 2850
8280 punten
81. Rang 40
rang 40
paula66
1
5
2
8
3
8
4
7
5
5
1
11
2
37
3
57
4
63
rating: 2700
8245 punten
82. Rang 40
rang 40
ladyinwhite
1
10
2
7
3
8
4
5
5
7
1
5
2
42
3
48
4
50
rating: 2678
8243 punten
83. Rang 40
rang 40
arnhem
1
9
2
6
3
12
4
5
5
3
1
5
2
28
3
60
4
41
rating: 2782
8097 punten
84. Rang 40
rang 40
ahmed1983
1
9
2
6
3
9
4
4
5
7
1
11
2
55
3
55
4
61
rating: 1867
8007 punten
85. Rang 40
rang 40
barkruk
1
7
2
13
3
4
4
5
5
4
1
6
2
41
3
44
4
55
rating: 2399
7934 punten
86. Rang 39
rang 39
appeltje
1
6
2
10
3
6
4
7
5
5
1
14
2
42
3
69
4
62
rating: 1679
7809 punten
87. Rang 39
rang 39
schoppenvrouw
1
4
2
12
3
10
5
5
1
14
2
43
3
63
4
47
rating: 1771
7621 punten
88. Rang 39
rang 39
sanneke
1
9
2
5
3
6
4
9
5
3
1
13
2
45
3
52
4
59
rating: 1806
7456 punten
89. Rang 38
rang 38
Stijn
1
7
2
12
3
1
4
10
5
4
1
6
2
30
3
52
4
41
rating: 2369
7404 punten
90. Rang 38
rang 38
stoerevent
1
8
2
4
3
6
4
6
5
5
1
7
2
34
3
43
4
65
rating: 2608
7343 punten
91. Rang 38
rang 38
kikkertje
1
7
2
12
3
5
4
7
5
5
1
11
2
27
3
38
4
36
rating: 2178
7263 punten
92. Rang 38
rang 38
Ronvdb
1
5
2
9
3
2
4
4
5
4
1
18
2
46
3
58
4
62
rating: 1682
7247 punten
93. Rang 38
rang 38
heervrouwboer
1
6
2
10
3
6
4
7
5
5
1
5
2
39
3
37
4
40
rating: 2348
7243 punten
94. Rang 38
rang 38
superboertje
1
10
2
8
3
4
4
5
5
3
1
14
2
41
3
40
4
66
rating: 1512
7237 punten
95. Rang 38
rang 38
Petra vd w
1
6
2
3
3
10
4
2
5
5
1
8
2
32
3
51
4
49
rating: 2594
7079 punten
96. Rang 37
rang 37
Yvar
1
5
2
8
3
5
4
4
5
5
1
5
2
37
3
53
4
42
rating: 2288
6988 punten
97. Rang 37
rang 37
schil
1
1
2
2
4
1
5
5
1
69
2
51
3
46
4
50
6900 punten
98. Rang 37
rang 37
winnaar
1
7
2
7
3
6
4
3
5
8
1
9
2
30
3
37
4
40
rating: 2327
6877 punten
99. Rang 37
rang 37
ikdaagjeuit
1
8
2
3
3
8
4
6
5
11
1
6
2
35
3
43
4
43
rating: 2046
6826 punten
100. Rang 37
rang 37
smitty84
1
3
2
5
3
8
4
8
5
21
1
39
2
28
3
25
4
31
rating: 765
6765 punten
Dagscores vandaag
geen scores beschikbaar
Dagscores gisteren
1 65 Rang 34 kaartspelletje
2 61 Rang 32 pieterpost
3 60 Rang 48 boefjes2
4 51 Rang 35 hartenaas
5 46 Rang 29 rietje59
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1542)
1. 53 Rang 37 ROOSJE66
2. 52 Rang 50 Klaver10
3. 30 Rang 37 smitty84
Vorig toernooi (#1541)
1 5 Rang 28 juttes
1 5 Rang 46 Lotje77
2 4 Rang 29 rietje59
3 3 Rang 50 t451zon
4 2 Rang 39 schoppenvrouw
4 2 Rang 33 fairplay
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2018