Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 233
Rang 233
aaronzon
1 2 3 4
239 253 250 250
2 3 4 5
4 2 2 8
37.970 punten
2. Rang 219
Rang 219
houtje
1 2 3 4
248 204 187 181
1 3 4 5
1 1 2 3
34.195 punten
3. Rang 197
Rang 197
Tobiaslotte
1 2 3 4
148 101 76 78
1 2 3 4 5
1 9 22 24 31
28.672 punten
4. Rang 195
Rang 195
t451zon
1 2 3 4
144 168 165 169
2 3 4 5
1 2 5 4
28.162 punten
5. Rang 194
Rang 194
juttes
1 2 3 4
185 164 139 133
geen medailles
27.889 punten
6. Rang 175
Rang 175
boefjes2
1 2 3 4
129 113 83 80
1 2 3 4 5
1 1 4 5 13
23.513 punten
7. Rang 169
Rang 169
Goliath
1 2 3 4
118 109 114 91
3 4 5
1 1 1
22.152 punten
8. Rang 168
Rang 168
smitty84
1 2 3 4
123 130 140 136
2 3 4 5
1 2 1 1
21.941 punten
9. Rang 157
Rang 157
Berkheij
1 2 3 4
179 181 147 138
3 4 5
3 3 6
19.771 punten
10. Rang 144
Rang 144
fritss
1 2 3 4
112 74 70 43
geen medailles
17.174 punten
11. Rang 136
Rang 136
spatje
1 2 3 4
62 51 44 42
geen medailles
15.536 punten
12. Rang 121
Rang 121
jempie
1 2 3 4
32 30 24 35
geen medailles
12.939 punten
13. Rang 117
Rang 117
bert20655
1 2 3 4
62 63 41 59
geen medailles
12.284 punten
14. Rang 114
Rang 114
peterdiepstrate
1 2 3 4
42 46 41 38
2 3 4 5
1 2 2 3
11.873 punten
15. Rang 109
Rang 109
hamstertje
1 2 3 4
5 4 6 8
1 2 3 5
1 5 3 3
11.101 punten
16. Rang 109
Rang 109
verbeek
1 2 3 4
7 4 2 6
1 2 3 4 5
2 3 1 2 4
11.001 punten
17. Rang 109
Rang 109
yoga
1 2 3 4
5 3 2 3
1 2 3 4 5
3 2 4 1 1
10.966 punten
18. Rang 108
Rang 108
ikwinaltijd
1 2 3 4
5 2 4 3
1 2 3 4 5
3 2 2 3 1
10.926 punten
19. Rang 108
Rang 108
jassen
1 2 3 4
6 4 1 7
1 2 3 4 5
3 2 1 2 1
10.891 punten
20. Rang 108
Rang 108
peterpan
1 2 3 4
7 5 5 5
1 2 3 4 5
2 2 1 1 1
10.856 punten
21. Rang 108
Rang 108
klaverschoppen
1 2 3 4
1 1 7 7
1 2 3 4
2 3 2 5
10.846 punten
22. Rang 106
Rang 106
anita33
1 2 3 4
3 8 3 2
1 2 3 4 5
1 1 2 2 2
10.601 punten
23. Rang 106
Rang 106
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 5
10.562 punten
24. Rang 105
Rang 105
voetballer
2 3 4
3 4 2
2 3 4 5
4 2 2 1
10.471 punten
25. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
26. Rang 104
Rang 104
Lotje77
1 2 4
2 1 6
2 3 4 5
3 2 1 1
10.321 punten
27. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
28. Rang 101
Rang 101
jansan
1 2 3 4
39 34 26 32
geen medailles
9.850 punten
29. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
30. Rang 93
Rang 93
bakvis
1 2 3 4
5 4 4 3
1 2 3 4 5
3 4 3 1 1
8.670 punten
31. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
32. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 32 23 27
geen medailles
8.339 punten
33. Rang 89
Rang 89
gamover
1 2 3 4
5 6 5 4
1 2 5
1 1 4
8.114 punten
34. Rang 89
Rang 89
appeltaart
1 2 3 4
2 1 7 11
1 2
2 2
8.059 punten
35. Rang 87
Rang 87
langesjaak
1 2 4
1 6 4
1 2 3 4 5
2 2 2 2 1
7.833 punten
36. Rang 86
Rang 86
vriendje
1 2 3 4
7 9 6 5
1 2 3 4 5
1 3 2 1 3
7.758 punten
37. Rang 84
Rang 84
trapper52
1 2 3 4
47 65 85 85
geen medailles
7.496 punten
38. Rang 82
Rang 82
spiderman
1 2 3 4
7 2 4 5
2 3 4
1 3 3
7.211 punten
39. Rang 81
Rang 81
timmetje
1 2 3 4
3 5 6 8
1 2 3 4
1 2 1 2
7.111 punten
40. Rang 81
Rang 81
Liliane
1 2 3 4
4 5 5 5
1 2 3 5
1 1 1 2
7.077 punten
41. Rang 80
Rang 80
Weegschaal
1 2 3 4
4 7 3 6
1 2 3 4
5 3 1 1
6.953 punten
42. Rang 79
Rang 79
alexander
1 2 3 4
3 3 8 2
1 3 4 5
3 1 1 1
6.790 punten
43. Rang 76
Rang 76
Olga_love
1 2 3 4
4 3 3 3
1 2 5
2 7 2
6.455 punten
44. Rang 75
Rang 75
chocolaatje
2 3 4
4 2 8
1 2 3 4 5
2 2 1 2 2
6.348 punten
45. Rang 74
Rang 74
tamarav
1 2 3 4
3 6 7 3
1 2 3 4
3 3 1 2
6.204 punten
46. Rang 73
Rang 73
rinusvd
1 2 3 4
1 5 5 4
2 3 4 5
2 2 1 1
6.033 punten
47. Rang 72
Rang 72
SvenTheMan
1 2 3 4
2 7 5 2
2 4 5
3 1 2
5.945 punten
48. Rang 71
Rang 71
Soepeltjes
1 2 3 4
4 6 3 1
1 2 3 4 5
1 3 1 2 1
5.828 punten
49. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
50. Rang 69
Rang 69
beatme
1 3 4
1 4 4
1 2 3 4 5
6 2 2 1 2
5.577 punten
51. Rang 68
Rang 68
Jupiter
1 2 3 4
2 7 3 5
1 2 3 4 5
5 3 1 3 3
5.500 punten
52. Rang 68
Rang 68
obiwan
1 2 3 4
2 2 3 5
1 2 3 4 5
2 1 1 2 1
5.447 punten
53. Rang 67
Rang 67
Cassandra
1 2 3 4
8 8 5 2
1 2 3 4
1 1 3 1
5.385 punten
54. Rang 67
Rang 67
arie6
1 2 3 4
5 4 2 5
1 2 4 5
1 3 2 3
5.382 punten
55. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
56. Rang 65
Rang 65
skywalker
2 3 4
4 9 9
1 2 3 4 5
2 2 3 2 2
5.181 punten
57. Rang 64
Rang 64
keesvd
2 3 4
4 2 5
2 3 5
2 3 2
5.089 punten
58. Rang 61
Rang 61
Marty21
1 2 3 4
1 5 6 5
4 5
2 1
4.736 punten
59. Rang 61
Rang 61
janjansen
1 2 3 4
5 4 6 4
1 2 3 4 5
1 1 2 1 3
4.734 punten
60. Rang 60
Rang 60
eddie80
1 2 3 4
3 6 4 8
2 3 5
3 3 1
4.584 punten
61. Rang 57
Rang 57
Josefien73
1 2 3 4
1 5 7 6
1 2 3 4 5
1 2 1 2 3
4.244 punten
62. Rang 56
Rang 56
Aladdin
1 2 3 4
5 4 6 7
1 2 3 4 5
2 1 2 1 1
4.167 punten
63. Rang 56
Rang 56
RuitenVrouw
2 3 4
3 3 2
1 2 3 4
2 2 3 3
4.159 punten
64. Rang 55
Rang 55
redu
1 3 4
5 7 2
1 2 3 4 5
2 2 1 5 1
4.084 punten
65. Rang 55
Rang 55
ajax4ever
1 2 3 4
3 4 5 2
1 2 3 4 5
3 1 2 3 1
4.031 punten
66. Rang 54
Rang 54
Robbert82
1 2 4
2 1 5
1 3 5
1 2 2
4.002 punten
67. Rang 54
Rang 54
omewillem
1 2 3 4
5 4 1 3
2 3 4 5
5 2 3 2
3.946 punten
68. Rang 53
Rang 53
djlamore
1 2 3 4
2 4 10 3
1 2 4
1 3 1
3.872 punten
69. Rang 53
Rang 53
juffertje
1 2 3 4
3 4 5 10
1 2 3 4 5
1 2 3 3 1
3.845 punten
70. Rang 53
Rang 53
geeeeert
1 2 3 4
5 3 5 7
1 3 5
3 3 1
3.839 punten
71. Rang 52
Rang 52
renske17
1 2 3 4
3 3 3 4
1 2 3 4 5
2 2 1 1 4
3.769 punten
72. Rang 52
Rang 52
ahmed1983
1 2 3 4
3 3 7 6
1 2 3 5
2 5 1 3
3.753 punten
73. Rang 52
Rang 52
arnhem
1 2 3 4
3 1 6 6
1 2 3 4 5
3 3 1 2 2
3.748 punten
74. Rang 52
Rang 52
mrwiseguy
1 2 3 4
2 13 4 2
1 2 4 5
3 1 2 1
3.738 punten
75. Rang 52
Rang 52
stoerevent
1 2 3 4
6 2 9 5
1 2 4 5
3 2 1 4
3.730 punten
76. Rang 51
Rang 51
rotjoch
1 2 3 4
2 3 4 2
1 2 3 4 5
4 1 1 3 1
3.714 punten
77. Rang 51
Rang 51
pinda26
1 2 3 4
2 9 4 5
2 3 4 5
2 2 2 2
3.694 punten
78. Rang 51
Rang 51
Platipus
1 2 3 4
1 5 2 6
2 3 4 5
1 2 3 3
3.674 punten
79. Rang 51
Rang 51
Samuel
1 2 3 4
4 2 1 1
2 3 5
1 2 1
3.673 punten
80. Rang 51
Rang 51
jantientje
1 2 3 4
4 2 4 4
1 2 3 4
3 1 2 2
3.667 punten
81. Rang 51
Rang 51
pimpampet
1 2 3 4
5 6 4 3
2 3 4 5
2 2 1 1
3.662 punten
82. Rang 50
Rang 50
fredje
1 2 3 4
4 2 6 6
2 3 4 5
4 2 1 1
3.619 punten
83. Rang 50
Rang 50
bulldog
1 2 3 4
7 3 3 6
1 4 5
1 2 4
3.591 punten
84. Rang 50
Rang 50
ziekenhuis
1 2 3 4
4 4 6 4
1 2 3 5
5 3 2 4
3.578 punten
85. Rang 50
Rang 50
techno
1 2 3 4
3 3 1 3
1 2 3 4 5
3 1 1 1 1
3.577 punten
86. Rang 50
Rang 50
superboertje
1 2 3 4
3 1 3 3
1 2 3 4 5
3 3 3 1 1
3.573 punten
86. Rang 50
Rang 50
lekkerspelen
1 2 3 4
6 1 6 1
1 2 3 4
1 2 1 2
3.573 punten
88. Rang 50
Rang 50
zumba
1 2 3 4
4 1 5 4
2 3 4
4 2 3
3.564 punten
89. Rang 50
Rang 50
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.563 punten
90. Rang 50
Rang 50
paula66
1 2 3 4
4 6 2 5
2 3 4 5
1 2 2 3
3.548 punten
91. Rang 50
Rang 50
ikdaagjeuit
1 2 3 4
4 4 1 7
1 2 3 4 5
2 4 2 4 1
3.540 punten
92. Rang 50
Rang 50
pipodeclown
1 2 3 4
3 4 4 5
1 2 3 4 5
5 2 1 1 2
3.531 punten
93. Rang 50
Rang 50
Petra vd w
1 2 3 4
6 5 6 4
1 2 3 5
2 2 1 3
3.530 punten
94. Rang 49
Rang 49
hartenjagertje
1 2 3 4
6 2 2 5
2 3 4 5
4 3 5 2
3.512 punten
95. Rang 49
Rang 49
racefanaat
1 2 3 4
2 2 5 7
1 3 4 5
5 3 2 3
3.474 punten
96. Rang 49
Rang 49
sanneke
1 2 3 4
3 5 1 5
1 2 3 5
2 3 2 1
3.461 punten
97. Rang 48
Rang 48
heervrouwboer
1 2 3 4
1 8 5 4
1 2 3 5
3 1 3 1
3.434 punten
98. Rang 48
Rang 48
appeltje
1 2 3 4
3 5 1 5
1 3 4 5
2 2 1 2
3.409 punten
99. Rang 48
Rang 48
peter007
1 2 3 4
2 4 5 1
1 2 3 5
6 1 2 3
3.405 punten
100. Rang 48
Rang 48
retegoed
1 2 3 4
5 7 3 3
1 2 3 4 5
2 3 1 3 3
3.392 punten
Dagscores vandaag
1 71 Rang 17 RobinBijlsma
2 62 Rang 25 TessBuuren
3 59 Rang 23 NienkeBraam93
4 46 Rang 14 CharlotteZuidema
5 37 Rang 22 Koen84
5 37 Rang 197 Tobiaslotte
6. 36 Rang 23 Stijn67
7. 35 Rang 21 DaphneVerburg
8. 34 Rang 22 simon83
8. 34 Rang 72 SvenTheMan
9. 30 Rang 50 techno
10. 28 Rang 13 PeterBaan
Dagscores gisteren
1 70 Rang 17 ThomasKock95
2 57 Rang 45 luussss
3 51 Rang 39 tuttebel
4 44 Rang 46 boompje
5 36 Rang 3 hartenzot
5 36 Rang 16 Arie Jurrien
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#699)
1. 32 Rang 101 jansan
1. 32 Rang 233 aaronzon
2. 31 Rang 18 duncanKremer
2. 31 Rang 169 Goliath
3. 16 Rang 50 ikdaagjeuit
4. 13 Rang 197 Tobiaslotte
5. 12 Rang 26 Calvin95
6. 5 Rang 195 t451zon
7. 3 Rang 168 smitty84
Vorig toernooi (#698)
1 27 Rang 233 aaronzon
2 15 Rang 15 JanKlijn
2 15 Rang 168 smitty84
3 14 Rang 21 JuulTroost
4 11 Rang 19 lucaZwiers
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2022