Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
5
2
20
3
23
4
39
5
57
1
541
2
339
3
322
4
274
rating: 4
187329 punten
2. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
18
2
43
3
35
4
23
5
16
1
568
2
262
3
165
4
132
184805 punten
3. Rang 50
rang 50
Tobiaslotte
1
16
2
28
3
32
4
19
5
11
1
83
2
42
3
24
4
23
rating: 3291
151036 punten
4. Rang 40
rang 40
boefjes2
1
7
2
11
3
15
4
15
5
18
1
42
2
27
3
27
4
24
101230 punten
5. Rang 28
rang 28
spatje
1
45
2
27
3
21
4
14
96860 punten
6. Rang 20
rang 20
houtje
2
1
4
3
1
21
2
12
3
11
4
5
rating: 4
95174 punten
7. Rang 47
rang 47
Lotje77
1
13
2
17
3
8
4
5
5
3
1
2
2
50
3
69
4
75
rating: 3730
91750 punten
8. Rang 39
rang 39
Goliath
3
1
5
4
1
70
2
42
3
42
4
39
rating: 1255
87340 punten
9. Rang 38
rang 38
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
2
34
3
50
4
46
rating: 2658
87308 punten
10. Rang 38
rang 38
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
8
4
6
5
5
2
27
3
27
4
35
rating: 2542
87187 punten
11. Rang 36
rang 36
klaverschoppen
1
5
2
6
3
8
4
5
5
6
1
1
2
26
3
35
4
36
rating: 2208
86243 punten
12. Rang 31
rang 31
voetballer
1
7
2
4
3
6
4
6
5
3
2
16
3
24
4
28
rating: 1202
84462 punten
13. Rang 30
rang 30
yoga
1
4
2
3
3
3
4
4
5
7
2
24
3
22
4
19
rating: 1447
84117 punten
14. Rang 44
rang 44
ROOSJE66
1
113
2
77
3
62
4
63
76430 punten
15. Rang 4
rang 4
Gekke Henkie
1
1
2
1
4
1
rating: 81
66771 punten
16. Rang 37
rang 37
hamstertje
1
9
2
7
3
7
4
7
5
4
2
24
3
36
4
25
rating: 2348
60148 punten
17. Rang 36
rang 36
verbeek
1
7
2
7
3
8
4
10
5
4
2
19
3
26
4
41
rating: 2086
59691 punten
18. Rang 8
rang 8
juttes
1
6
2
2
3
2
4
3
53710 punten
19. Rang 42
rang 42
anita33
1
13
2
8
3
6
4
5
5
10
1
1
2
34
3
52
4
40
rating: 2960
48875 punten
20. Rang 39
rang 39
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
9
5
3
2
36
3
39
4
57
rating: 2466
47556 punten
21. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
35
2
21
3
15
4
21
44275 punten
22. Rang 49
rang 49
MARGREET
1
9
2
36
3
46
4
65
5
62
39615 punten
23. Rang 13
rang 13
gamover
2
1
3
1
4
3
2
2
3
4
4
8
rating: 318
27503 punten
24. Rang 12
rang 12
appeltaart
1
2
2
6
3
4
4
2
rating: 254
27424 punten
25. Rang 9
rang 9
bakvis
1
1
3
1
4
1
2
1
4
2
rating: 210
27150 punten
26. Rang 1
rang 1
fritss
4
1
26650 punten
27. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
28. Rang 48
rang 48
langesjaak
1
10
2
16
3
9
4
7
5
14
1
2
2
54
3
72
4
73
rating: 4552
25987 punten
29. Rang 45
rang 45
jansan
1
134
2
72
3
60
4
66
24040 punten
30. Rang 45
rang 45
Liliane
1
16
2
8
3
8
4
4
5
5
2
38
3
62
4
61
rating: 3794
23849 punten
31. Rang 44
rang 44
vriendje
1
11
2
9
3
8
4
5
5
11
1
12
2
49
3
58
4
63
rating: 2959
23559 punten
32. Rang 44
rang 44
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
7
5
5
1
12
2
36
3
57
4
54
rating: 2983
23313 punten
33. Rang 43
rang 43
timmetje
1
12
2
10
3
9
4
5
5
6
1
9
2
49
3
59
4
50
rating: 2623
23148 punten
34. Rang 42
rang 42
Eirikur
1
102
2
89
3
43
4
51
22460 punten
35. Rang 41
rang 41
alexander
1
14
2
12
3
5
4
3
5
11
1
2
2
40
3
38
4
42
rating: 2334
21914 punten
36. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
37. Rang 37
rang 37
chocolaatje
1
12
2
6
3
5
4
2
5
6
2
30
3
34
4
41
rating: 2161
20196 punten
38. Rang 37
rang 37
Weegschaal
1
10
2
5
3
7
4
6
5
6
2
23
3
41
4
28
rating: 2202
20057 punten
39. Rang 35
rang 35
SvenTheMan
1
9
2
6
3
5
4
2
5
4
2
20
3
29
4
37
rating: 1970
19140 punten
40. Rang 34
rang 34
rinusvd
1
11
2
5
3
3
4
3
5
6
2
27
3
27
4
26
rating: 1704
19074 punten
41. Rang 33
rang 33
Olga_love
1
7
2
3
3
6
4
5
5
2
2
18
3
36
4
32
rating: 1739
18584 punten
42. Rang 31
rang 31
Soepeltjes
1
11
2
2
3
6
4
4
5
2
2
13
3
28
4
19
rating: 1274
18009 punten
43. Rang 31
rang 31
bert20655
1
50
2
39
3
27
4
23
17760 punten
44. Rang 30
rang 30
tamarav
1
5
2
5
3
1
4
5
5
3
2
13
3
27
4
27
rating: 1639
17684 punten
45. Rang 29
rang 29
obiwan
1
5
2
3
3
3
4
4
5
5
2
15
3
19
4
19
rating: 1494
17309 punten
46. Rang 25
rang 25
arie6
1
6
2
2
3
3
4
4
5
3
2
9
3
11
4
11
rating: 987
16357 punten
47. Rang 24
rang 24
keesvd
1
2
3
8
4
4
5
3
2
13
3
17
4
10
rating: 849
16124 punten
48. Rang 22
rang 22
Marty21
1
4
2
1
3
1
4
2
5
1
2
11
3
5
4
16
rating: 875
15585 punten
49. Rang 19
rang 19
Cassandra
1
2
2
2
3
1
4
5
5
2
2
6
3
8
4
5
rating: 571
15106 punten
50. Rang 18
rang 18
beatme
1
2
4
3
5
2
2
11
3
10
4
6
rating: 589
14949 punten
51. Rang 17
rang 17
skywalker
1
2
2
2
3
2
2
5
3
10
4
4
rating: 452
14762 punten
52. Rang 13
rang 13
Jupiter
1
1
3
1
2
5
3
6
4
4
rating: 386
14216 punten
53. Rang 11
rang 11
evafem
2
1
3
5
4
2
5
4
13995 punten
54. Rang 5
rang 5
smitty84
4
2
5
1
2
1
3
1
4
3
rating: 7
13532 punten
55. Rang 2
rang 2
janjansen
4
1
rating: 48
13378 punten
56. Rang 50
rang 50
jetzen
1
81
2
144
3
197
4
234
5
245
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
56502 punten
57. Rang 49
rang 49
Robbert82
1
9
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
70
3
91
4
105
rating: 4152
12942 punten
58. Rang 49
rang 49
eddie80
1
8
2
13
3
12
4
9
5
6
1
23
2
77
3
92
4
110
rating: 3075
12820 punten
59. Rang 48
rang 48
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
13
5
11
1
5
2
64
3
75
4
95
rating: 3337
12102 punten
60. Rang 47
rang 47
Samuel
1
16
2
10
3
13
4
9
5
14
1
4
2
49
3
73
4
63
rating: 3362
11507 punten
61. Rang 46
rang 46
Aladdin
1
12
2
5
3
14
4
12
5
6
1
8
2
67
3
61
4
52
rating: 3366
10961 punten
62. Rang 45
rang 45
RuitenVrouw
1
15
2
10
3
11
4
5
5
4
1
19
2
50
3
55
4
59
rating: 2822
10747 punten
63. Rang 44
rang 44
Platipus
1
13
2
7
3
6
4
7
5
7
1
5
2
52
3
62
4
79
rating: 3475
10275 punten
64. Rang 44
rang 44
djlamore
1
10
2
9
3
8
4
11
5
6
1
19
2
47
3
54
4
68
rating: 3001
10261 punten
65. Rang 44
rang 44
ajax4ever
1
13
2
16
3
8
4
3
5
11
1
19
2
51
3
52
4
61
rating: 2035
9880 punten
66. Rang 44
rang 44
redu
1
11
2
10
3
9
4
8
5
3
1
4
2
50
3
69
4
59
rating: 3092
9877 punten
67. Rang 43
rang 43
bulldog
1
13
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
42
3
63
4
85
rating: 2109
9674 punten
68. Rang 43
rang 43
techno
1
10
2
12
3
7
4
14
5
11
1
18
2
51
3
61
4
58
rating: 1924
9574 punten
69. Rang 43
rang 43
pinda26
1
11
2
4
3
6
4
7
5
8
1
6
2
46
3
67
4
63
rating: 3517
9572 punten
70. Rang 43
rang 43
pimpampet
1
12
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
58
3
63
4
82
rating: 1966
9531 punten
71. Rang 43
rang 43
omewillem
1
14
2
8
3
11
4
10
5
10
1
10
2
55
3
59
4
74
rating: 1884
9509 punten
72. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
73. Rang 43
rang 43
renske17
1
12
2
10
3
5
4
9
5
5
1
15
2
52
3
58
4
66
rating: 2207
9312 punten
74. Rang 42
rang 42
geeeeert
1
4
2
10
3
10
4
14
5
4
1
7
2
54
3
51
4
62
rating: 3009
9309 punten
75. Rang 42
rang 42
jantientje
1
8
2
15
3
10
4
3
5
3
1
7
2
38
3
48
4
52
rating: 3096
9201 punten
76. Rang 42
rang 42
lekkerspelen
1
9
2
14
3
10
4
7
5
11
1
15
2
50
3
55
4
87
rating: 1647
9177 punten
77. Rang 42
rang 42
juffertje
1
8
2
10
3
10
4
9
5
7
1
22
2
47
3
59
4
54
rating: 2028
9143 punten
78. Rang 42
rang 42
fredje
1
11
2
12
3
14
4
5
5
6
1
13
2
48
3
48
4
59
rating: 1904
9134 punten
79. Rang 42
rang 42
pokeraar
1
9
2
9
3
5
4
8
5
9
1
3
2
52
3
56
4
51
rating: 3045
9095 punten
80. Rang 42
rang 42
paula66
1
7
2
11
3
8
4
7
5
5
1
11
2
40
3
59
4
67
rating: 2824
9089 punten
81. Rang 42
rang 42
mrwiseguy
1
10
2
12
3
7
4
1
5
9
1
13
2
54
3
71
4
60
rating: 1945
8905 punten
82. Rang 42
rang 42
rotjoch
1
9
2
6
3
9
4
6
5
4
1
11
2
39
3
53
4
43
rating: 3213
8903 punten
83. Rang 42
rang 42
zumba
1
12
2
6
3
6
4
2
5
4
1
17
2
56
3
69
4
70
rating: 1874
8899 punten
84. Rang 42
rang 42
arnhem
1
9
2
9
3
14
4
5
5
4
1
5
2
29
3
63
4
45
rating: 2926
8846 punten
85. Rang 41
rang 41
ladyinwhite
1
10
2
7
3
9
4
6
5
8
1
5
2
47
3
52
4
53
rating: 2792
8767 punten
86. Rang 41
rang 41
ahmed1983
1
11
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
58
3
57
4
66
rating: 2087
8757 punten
87. Rang 41
rang 41
appeltje
1
8
2
12
3
7
4
7
5
5
1
14
2
46
3
71
4
67
rating: 1875
8740 punten
88. Rang 41
rang 41
barkruk
1
9
2
13
3
6
4
5
5
4
1
6
2
41
3
51
4
58
rating: 2633
8738 punten
89. Rang 41
rang 41
schoppenvrouw
1
6
2
13
3
11
5
6
1
14
2
44
3
65
4
50
rating: 1966
8366 punten
90. Rang 41
rang 41
sanneke
1
11
2
7
3
7
4
9
5
3
1
13
2
45
3
55
4
66
rating: 2045
8350 punten
91. Rang 40
rang 40
Ronvdb
1
7
2
9
3
2
4
5
5
5
1
18
2
50
3
61
4
69
rating: 1868
8008 punten
92. Rang 40
rang 40
stoerevent
1
9
2
5
3
6
4
7
5
5
1
7
2
38
3
48
4
66
rating: 2737
7977 punten
93. Rang 40
rang 40
Stijn
1
8
2
12
3
1
4
11
5
4
1
6
2
35
3
55
4
42
rating: 2530
7960 punten
94. Rang 40
rang 40
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
75
2
55
3
48
4
53
7940 punten
95. Rang 40
rang 40
Yvar
1
8
2
9
3
6
4
4
5
5
1
5
2
38
3
55
4
49
rating: 2487
7877 punten
96. Rang 39
rang 39
kikkertje
1
7
2
13
3
5
4
9
5
6
1
11
2
30
3
39
4
38
rating: 2412
7852 punten
97. Rang 39
rang 39
superboertje
1
11
2
9
3
4
4
6
5
3
1
14
2
46
3
41
4
66
rating: 1646
7816 punten
98. Rang 39
rang 39
heervrouwboer
1
7
2
10
3
7
4
7
5
5
1
5
2
42
3
39
4
44
rating: 2505
7770 punten
99. Rang 39
rang 39
winnaar
1
8
2
9
3
6
4
4
5
10
1
9
2
32
3
41
4
47
rating: 2501
7686 punten
100. Rang 39
rang 39
Petra vd w
1
8
2
3
3
10
4
2
5
5
1
8
2
34
3
54
4
50
rating: 2821
7686 punten
Dagscores vandaag
1 62 Rang 34 tuttebel
2 59 Rang 49 Robbert82
2 59 Rang 40 stoerevent
3 49 Rang 50 Tobiaslotte
4 44 Rang 40 boefjes2
5 35 Rang 35 omegerrit
5 35 Rang 32 luussss
6. 26 Rang 35 koningin
7. 23 Rang 49 MARGREET
8. 12 Rang 37 Vincento
9. 9 Rang 36 opahans
10. 6 Rang 5 smitty84
Dagscores gisteren
1 67 Rang 50 Tobiaslotte
2 66 Rang 31 Martijnemans
3 62 Rang 40 boefjes2
4 55 Rang 20 houtje
5 30 Rang 50 t451zon
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#2306)
1. 23 Rang 44 ROOSJE66
2. 11 Rang 5 smitty84
3. x Rang 31 bert20655
Vorig toernooi (#2305)
1 45 Rang 50 t451zon
2 37 Rang 50 Tobiaslotte
3 33 Rang 8 juttes
4 30 Rang 34 tuttebel
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019