Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
15
2
32
3
26
4
18
5
9
1
479
2
219
3
136
4
104
175630 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
2
2
20
3
18
4
35
5
44
1
390
2
236
3
219
4
181
rating: 4
172424 punten
3. Rang 42
rang 42
Tobiaslotte
1
15
2
12
3
11
4
12
5
6
1
41
2
28
3
12
4
6
rating: 999
128719 punten
4. Rang 46
rang 46
Lotje77
1
13
2
16
3
8
4
5
5
3
2
46
3
68
4
69
rating: 3488
91108 punten
5. Rang 42
rang 42
boefjes2
1
13
2
16
3
37
4
29
5
26
1
15
2
7
3
8
4
5
89190 punten
6. Rang 36
rang 36
jassen
1
8
2
4
3
3
4
3
2
31
3
44
4
45
rating: 2444
86399 punten
7. Rang 36
rang 36
ikwinaltijd
1
9
2
5
3
6
4
6
5
5
2
22
3
26
4
30
rating: 2275
86175 punten
8. Rang 33
rang 33
klaverschoppen
1
3
2
5
3
6
4
5
5
6
1
1
2
25
3
30
4
30
rating: 1854
85199 punten
9. Rang 28
rang 28
voetballer
1
7
2
4
3
2
4
5
5
2
2
12
3
21
4
25
rating: 1059
83734 punten
10. Rang 27
rang 27
houtje
1
37
2
34
3
23
4
18
rating: 6
83436 punten
11. Rang 27
rang 27
yoga
1
4
2
2
3
1
4
4
5
4
2
22
3
18
4
16
rating: 1066
83241 punten
12. Rang 19
rang 19
Goliath
5
2
1
15
2
12
3
12
4
10
rating: 203
81623 punten
13. Rang 35
rang 35
ROOSJE66
1
73
2
51
3
31
4
36
72760 punten
14. Rang 44
rang 44
Gekke Henkie
1
2
2
7
3
8
4
12
5
14
1
69
2
34
3
30
4
25
rating: 2016
63116 punten
15. Rang 35
rang 35
hamstertje
1
7
2
7
3
5
4
7
5
3
2
23
3
34
4
23
rating: 2087
59372 punten
16. Rang 33
rang 33
verbeek
1
5
2
5
3
7
4
8
5
2
2
16
3
24
4
37
rating: 1860
58620 punten
17. Rang 40
rang 40
anita33
1
10
2
7
3
6
4
5
5
9
1
1
2
34
3
46
4
37
rating: 2773
48038 punten
18. Rang 38
rang 38
peterpan
1
6
2
9
3
7
4
8
5
1
2
31
3
35
4
56
rating: 2238
46988 punten
19. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
34
2
20
3
15
4
18
44165 punten
20. Rang 49
rang 49
juttes
2
1
3
2
4
2
1
170
2
76
3
57
4
46
39370 punten
21. Rang 41
rang 41
MARGREET
1
7
2
21
3
32
4
48
5
32
35215 punten
22. Rang 1
rang 1
gamover
3
1
rating: 6
26666 punten
23. Rang 1
rang 1
fritss
26640 punten
24. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
25. Rang 49
rang 49
appeltaart
1
6
2
10
3
11
4
5
5
11
1
15
2
65
3
71
4
98
rating: 4771
26291 punten
26. Rang 49
rang 49
bakvis
1
13
2
10
3
11
4
8
5
13
1
8
2
51
3
70
4
74
rating: 4462
26037 punten
27. Rang 47
rang 47
langesjaak
1
10
2
15
3
7
4
6
5
13
1
2
2
51
3
70
4
68
rating: 4193
25123 punten
28. Rang 44
rang 44
Liliane
1
16
2
7
3
8
4
4
5
5
2
38
3
60
4
55
rating: 3611
23466 punten
29. Rang 43
rang 43
vriendje
1
11
2
8
3
6
4
5
5
11
1
12
2
47
3
56
4
61
rating: 2795
23025 punten
30. Rang 43
rang 43
spiderman
1
12
2
11
3
6
4
6
5
5
1
12
2
34
3
55
4
49
rating: 2725
22730 punten
31. Rang 41
rang 41
timmetje
1
10
2
10
3
8
4
4
5
6
1
9
2
44
3
48
4
46
rating: 2327
22067 punten
32. Rang 40
rang 40
jansan
1
105
2
54
3
46
4
49
21600 punten
33. Rang 39
rang 39
Eirikur
1
83
2
79
3
36
4
42
20980 punten
34. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
35. Rang 38
rang 38
alexander
1
11
2
9
3
4
4
1
5
9
1
2
2
35
3
37
4
35
rating: 2031
20471 punten
36. Rang 34
rang 34
chocolaatje
1
9
2
5
3
5
4
2
5
6
2
23
3
30
4
36
rating: 1866
19086 punten
37. Rang 34
rang 34
Weegschaal
1
8
2
4
3
4
4
4
5
4
2
19
3
35
4
25
rating: 1954
18814 punten
38. Rang 32
rang 32
SvenTheMan
1
8
2
5
3
5
4
2
5
2
2
15
3
24
4
34
rating: 1686
18301 punten
39. Rang 31
rang 31
rinusvd
1
8
2
5
3
2
4
2
5
6
2
23
3
20
4
18
rating: 1407
17937 punten
40. Rang 31
rang 31
Olga_love
1
6
2
2
3
5
4
5
5
2
2
15
3
30
4
30
rating: 1502
17817 punten
41. Rang 29
rang 29
Soepeltjes
1
10
2
1
3
5
4
4
5
1
2
11
3
20
4
19
rating: 1014
17204 punten
42. Rang 27
rang 27
tamarav
1
5
2
2
3
1
4
3
5
3
2
11
3
21
4
24
rating: 1300
16735 punten
43. Rang 25
rang 25
obiwan
1
4
2
3
3
2
4
1
5
4
2
10
3
16
4
17
rating: 1126
16336 punten
44. Rang 24
rang 24
bert20655
1
31
2
24
3
13
4
8
15930 punten
45. Rang 22
rang 22
arie6
1
4
2
2
3
2
4
4
5
1
2
6
3
9
4
11
rating: 700
15565 punten
46. Rang 21
rang 21
keesvd
1
1
3
7
4
2
5
3
2
11
3
11
4
7
rating: 545
15310 punten
47. Rang 17
rang 17
Marty21
1
2
3
1
4
1
2
9
3
2
4
9
rating: 602
14697 punten
48. Rang 13
rang 13
beatme
1
1
4
3
5
1
2
7
3
5
4
3
rating: 286
14246 punten
49. Rang 13
rang 13
Cassandra
1
1
3
1
4
2
5
1
2
3
3
4
4
3
rating: 351
14196 punten
50. Rang 10
rang 10
Jupiter
1
1
3
1
2
3
3
5
4
1
rating: 173
13893 punten
51. Rang 6
rang 6
skywalker
2
1
2
2
3
1
rating: 101
13601 punten
52. Rang 50
rang 50
jetzen
1
81
2
134
3
185
4
216
5
224
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
53177 punten
53. Rang 48
rang 48
Robbert82
1
9
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
67
3
86
4
102
rating: 3887
12457 punten
54. Rang 48
rang 48
evafem
1
14
2
33
3
35
4
64
5
65
rating: 2
12372 punten
55. Rang 48
rang 48
janjansen
1
9
2
13
3
8
4
13
5
6
1
23
2
77
3
95
4
84
rating: 2612
12122 punten
56. Rang 47
rang 47
eddie80
1
8
2
11
3
9
4
8
5
4
1
23
2
72
3
85
4
104
rating: 2841
11711 punten
57. Rang 46
rang 46
Josefien73
1
15
2
10
3
3
4
12
5
11
1
5
2
61
3
74
4
93
rating: 3072
11457 punten
58. Rang 45
rang 45
Samuel
1
16
2
9
3
11
4
6
5
13
1
4
2
46
3
72
4
60
rating: 3153
10733 punten
59. Rang 44
rang 44
Aladdin
1
12
2
4
3
13
4
12
5
6
1
8
2
62
3
59
4
49
rating: 3135
10335 punten
60. Rang 44
rang 44
RuitenVrouw
1
14
2
9
3
10
4
4
5
4
1
19
2
50
3
48
4
53
rating: 2523
9898 punten
61. Rang 43
rang 43
Platipus
1
12
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
51
3
60
4
75
rating: 3216
9706 punten
62. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
63. Rang 43
rang 43
djlamore
1
9
2
9
3
6
4
10
5
6
1
19
2
44
3
51
4
62
rating: 2695
9420 punten
64. Rang 42
rang 42
ajax4ever
1
13
2
16
3
7
4
3
5
11
1
19
2
47
3
49
4
59
rating: 1712
9282 punten
65. Rang 42
rang 42
redu
1
10
2
9
3
9
4
5
5
3
1
4
2
47
3
67
4
56
rating: 2932
9182 punten
66. Rang 41
rang 41
omewillem
1
13
2
7
3
9
4
10
5
10
1
10
2
54
3
54
4
71
rating: 1638
8728 punten
67. Rang 41
rang 41
techno
1
9
2
11
3
5
4
14
5
10
1
18
2
47
3
58
4
56
rating: 1658
8708 punten
68. Rang 41
rang 41
bulldog
1
11
2
7
3
9
4
12
5
4
1
15
2
39
3
58
4
81
rating: 1844
8704 punten
69. Rang 41
rang 41
jantientje
1
8
2
14
3
9
4
3
5
3
1
7
2
36
3
45
4
51
rating: 2879
8679 punten
70. Rang 41
rang 41
pinda26
1
9
2
3
3
5
4
7
5
7
1
6
2
41
3
64
4
61
rating: 3235
8610 punten
71. Rang 41
rang 41
renske17
1
11
2
10
3
5
4
7
5
5
1
15
2
46
3
55
4
63
rating: 1962
8572 punten
72. Rang 41
rang 41
geeeeert
1
4
2
9
3
9
4
11
5
2
1
7
2
52
3
47
4
58
rating: 2737
8482 punten
73. Rang 41
rang 41
lekkerspelen
1
9
2
13
3
7
4
7
5
11
1
15
2
47
3
53
4
83
rating: 1441
8476 punten
74. Rang 41
rang 41
fredje
1
11
2
10
3
14
4
4
5
6
1
13
2
43
3
45
4
55
rating: 1725
8455 punten
75. Rang 41
rang 41
zumba
1
12
2
6
3
5
4
2
5
4
1
17
2
54
3
66
4
64
rating: 1598
8368 punten
76. Rang 40
rang 40
pimpampet
1
10
2
6
3
10
4
7
5
1
1
12
2
57
3
57
4
79
rating: 1713
8298 punten
77. Rang 40
rang 40
juffertje
1
6
2
9
3
10
4
7
5
7
1
22
2
45
3
55
4
51
rating: 1751
8246 punten
78. Rang 40
rang 40
rotjoch
1
9
2
6
3
7
4
5
5
4
1
11
2
37
3
49
4
40
rating: 2881
8201 punten
79. Rang 40
rang 40
pokeraar
1
9
2
6
3
4
4
7
5
8
1
3
2
49
3
51
4
49
rating: 2789
8179 punten
80. Rang 40
rang 40
paula66
1
5
2
8
3
8
4
7
5
5
1
11
2
35
3
57
4
62
rating: 2624
8099 punten
81. Rang 40
rang 40
ladyinwhite
1
10
2
7
3
8
4
5
5
7
1
5
2
40
3
47
4
50
rating: 2606
8091 punten
82. Rang 40
rang 40
mrwiseguy
1
9
2
10
3
6
4
1
5
8
1
13
2
51
3
64
4
56
rating: 1641
7906 punten
83. Rang 39
rang 39
barkruk
1
7
2
13
3
4
4
5
5
4
1
6
2
40
3
44
4
55
rating: 2336
7841 punten
84. Rang 39
rang 39
arnhem
1
9
2
6
3
12
4
4
5
3
1
5
2
28
3
58
4
39
rating: 2619
7824 punten
85. Rang 39
rang 39
appeltje
1
6
2
10
3
6
4
7
5
5
1
14
2
42
3
69
4
62
rating: 1601
7731 punten
86. Rang 39
rang 39
ahmed1983
1
9
2
4
3
9
4
4
5
7
1
11
2
55
3
54
4
59
rating: 1786
7686 punten
87. Rang 38
rang 38
sanneke
1
9
2
5
3
6
4
9
5
3
1
13
2
45
3
49
4
58
rating: 1701
7281 punten
88. Rang 38
rang 38
schoppenvrouw
1
3
2
11
3
10
5
5
1
14
2
41
3
63
4
45
rating: 1683
7228 punten
89. Rang 38
rang 38
stoerevent
1
8
2
4
3
6
4
5
5
5
1
7
2
33
3
42
4
63
rating: 2536
7151 punten
90. Rang 38
rang 38
kikkertje
1
7
2
12
3
5
4
6
5
5
1
11
2
27
3
37
4
36
rating: 2093
7108 punten
91. Rang 38
rang 38
Stijn
1
6
2
12
3
1
4
9
5
4
1
6
2
30
3
51
4
41
rating: 2261
7101 punten
92. Rang 38
rang 38
heervrouwboer
1
6
2
10
3
6
4
6
5
5
1
5
2
38
3
37
4
39
rating: 2257
7062 punten
93. Rang 38
rang 38
Ronvdb
1
5
2
8
3
2
4
4
5
4
1
18
2
46
3
57
4
60
rating: 1578
7003 punten
94. Rang 37
rang 37
Petra vd w
1
6
2
3
3
10
4
2
5
5
1
8
2
30
3
51
4
48
rating: 2519
6934 punten
95. Rang 37
rang 37
superboertje
1
9
2
7
3
4
4
5
5
3
1
14
2
40
3
40
4
63
rating: 1484
6924 punten
96. Rang 37
rang 37
schil
1
1
2
2
4
1
5
4
1
69
2
51
3
46
4
50
6875 punten
97. Rang 37
rang 37
Yvar
1
5
2
8
3
5
4
4
5
5
1
5
2
34
3
51
4
42
rating: 2208
6778 punten
98. Rang 37
rang 37
ikdaagjeuit
1
8
2
3
3
8
4
6
5
11
1
6
2
35
3
43
4
42
rating: 1999
6769 punten
99. Rang 37
rang 37
winnaar
1
6
2
7
3
6
4
3
5
7
1
9
2
30
3
36
4
39
rating: 2215
6585 punten
100. Rang 36
rang 36
Brenda
1
7
2
9
3
5
4
4
5
5
1
7
2
30
3
39
4
34
rating: 1827
6292 punten
Dagscores vandaag
1 39 Rang 42 boefjes2
2 -21 Rang 32 spelletjes
Dagscores gisteren
1 69 Rang 35 ziekenhuis
2 57 Rang 32 lisette
2 57 Rang 42 Tobiaslotte
3 56 Rang 37 superboertje
4 51 Rang 42 boefjes2
4 51 Rang 32 politica
5 25 Rang 35 smitty84
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1290)
1. 35 Rang 27 houtje
2. 17 Rang 42 boefjes2
3. 16 Rang 35 smitty84
Vorig toernooi (#1289)
1 41 Rang 49 juttes
2 35 Rang 27 houtje
3 30 Rang 30 pascal81
3 30 Rang 35 Joost67
4 24 Rang 34 steefje
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2018