Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 252
Rang 252
aaronzon
1 2 3 4
292 296 301 304
2 3 4 5
4 2 2 8
43.473 punten
2. Rang 238
Rang 238
houtje
1 2 3 4
303 243 232 215
1 3 4 5
1 1 2 3
39.358 punten
3. Rang 213
Rang 213
Tobiaslotte
1 2 3 4
174 122 108 98
1 2 3 4 5
1 9 26 32 38
32.620 punten
4. Rang 211
Rang 211
juttes
1 2 3 4
224 202 178 162
geen medailles
32.055 punten
5. Rang 205
Rang 205
t451zon
1 2 3 4
168 190 184 201
2 3 4 5
1 2 5 4
30.725 punten
6. Rang 194
Rang 194
Berkheij
1 2 3 4
259 253 204 178
1 3 4 5
1 3 3 8
27.820 punten
7. Rang 191
Rang 191
smitty84
1 2 3 4
158 178 199 202
2 3 4 5
1 2 2 1
27.111 punten
8. Rang 190
Rang 190
boefjes2
1 2 3 4
164 145 107 110
1 2 3 4 5
1 1 4 5 13
27.042 punten
9. Rang 184
Rang 184
Goliath
1 2 3 4
147 136 136 127
2 3 4 5
2 1 1 3
25.492 punten
10. Rang 150
Rang 150
fritss
1 2 3 4
120 88 81 52
geen medailles
18.304 punten
11. Rang 145
Rang 145
spatje
1 2 3 4
77 72 56 56
geen medailles
17.299 punten
12. Rang 128
Rang 128
jempie
1 2 3 4
44 44 34 43
geen medailles
14.239 punten
13. Rang 122
Rang 122
bert20655
1 2 3 4
73 68 46 66
geen medailles
13.157 punten
14. Rang 119
Rang 119
peterdiepstrate
1 2 3 4
47 54 46 48
2 3 4 5
1 2 2 3
12.602 punten
15. Rang 112
Rang 112
yoga
1 2 3 4
7 3 4 4
1 2 3 4 5
4 4 4 1 1
11.441 punten
16. Rang 111
Rang 111
hamstertje
1 2 3 4
6 6 6 9
1 2 3 5
1 5 4 3
11.296 punten
17. Rang 110
Rang 110
jassen
1 2 3 4
7 4 1 7
1 2 3 4 5
5 2 1 2 3
11.241 punten
18. Rang 110
Rang 110
verbeek
1 2 3 4
7 6 2 6
1 2 3 4 5
2 4 1 3 4
11.211 punten
19. Rang 110
Rang 110
peterpan
1 2 3 4
8 5 5 5
1 2 3 4 5
2 3 2 3 1
11.181 punten
20. Rang 110
Rang 110
ikwinaltijd
1 2 3 4
6 4 4 3
1 2 3 4 5
3 2 2 4 3
11.136 punten
21. Rang 109
Rang 109
jansan
1 2 3 4
52 44 37 41
geen medailles
11.110 punten
22. Rang 108
Rang 108
klaverschoppen
1 2 3 4
1 1 10 8
1 2 3 4
2 3 2 5
10.916 punten
23. Rang 107
Rang 107
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
2 1 4 5
10.746 punten
24. Rang 107
Rang 107
anita33
1 2 3 4
3 9 3 2
1 2 3 4 5
1 2 2 2 2
10.731 punten
25. Rang 107
Rang 107
voetballer
2 3 4
3 5 2
1 2 3 4 5
1 4 2 3 1
10.666 punten
26. Rang 106
Rang 106
Lotje77
1 2 4
2 2 6
1 2 3 4 5
1 4 2 1 1
10.576 punten
27. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
28. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
29. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
30. Rang 96
Rang 96
bakvis
1 2 3 4
7 5 4 3
1 2 3 4 5
4 4 4 1 2
9.025 punten
31. Rang 95
Rang 95
trapper52
1 2 3 4
55 78 110 104
geen medailles
8.976 punten
32. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
33. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 33 24 28
geen medailles
8.399 punten
34. Rang 91
Rang 91
appeltaart
1 2 3 4
3 1 7 12
1 2 3 4
3 2 1 1
8.369 punten
35. Rang 90
Rang 90
vriendje
1 2 3 4
7 11 10 5
1 2 3 4 5
2 4 3 1 3
8.198 punten
36. Rang 89
Rang 89
gamover
1 2 3 4
5 6 6 6
1 2 5
1 1 4
8.154 punten
37. Rang 88
Rang 88
langesjaak
1 2 3 4
1 6 1 5
1 2 3 4 5
2 3 2 2 1
7.963 punten
38. Rang 83
Rang 83
spiderman
1 2 3 4
7 3 7 6
2 3 4 5
1 3 4 1
7.386 punten
39. Rang 82
Rang 82
Liliane
1 2 3 4
4 5 5 7
1 2 3 5
1 1 2 3
7.197 punten
40. Rang 82
Rang 82
timmetje
1 2 3 4
3 5 6 8
1 2 3 4
1 2 2 2
7.186 punten
41. Rang 81
Rang 81
Weegschaal
1 2 3 4
4 7 3 6
1 2 3 4 5
5 3 1 2 1
7.028 punten
42. Rang 80
Rang 80
alexander
1 2 3 4
3 4 8 3
1 2 3 4 5
3 1 1 1 1
6.930 punten
43. Rang 78
Rang 78
Olga_love
1 2 3 4
5 4 3 3
1 2 4 5
2 8 1 2
6.685 punten
44. Rang 76
Rang 76
chocolaatje
2 3 4
4 2 8
1 2 3 4 5
2 2 1 3 2
6.398 punten
45. Rang 74
Rang 74
tamarav
1 2 3 4
3 7 7 4
1 2 3 4
3 3 1 2
6.244 punten
46. Rang 74
Rang 74
rinusvd
1 2 3 4
2 5 7 4
2 3 4 5
2 3 1 2
6.223 punten
47. Rang 73
Rang 73
Soepeltjes
1 2 3 4
5 7 4 2
1 2 3 4 5
2 3 1 3 1
6.113 punten
48. Rang 73
Rang 73
SvenTheMan
1 2 3 4
4 7 5 2
2 4 5
3 1 2
6.045 punten
49. Rang 71
Rang 71
beatme
1 3 4
2 6 4
1 2 3 4 5
6 4 2 1 2
5.867 punten
50. Rang 71
Rang 71
Jupiter
1 2 3 4
4 9 5 6
1 2 3 4 5
6 3 1 3 3
5.835 punten
51. Rang 71
Rang 71
arie6
1 2 3 4
6 4 2 7
1 2 3 4 5
1 4 2 3 5
5.802 punten
52. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
53. Rang 69
Rang 69
obiwan
1 2 3 4
4 3 3 7
1 2 3 4 5
2 1 1 2 1
5.597 punten
54. Rang 69
Rang 69
Cassandra
1 2 3 4
9 10 7 2
1 2 3 4
1 1 3 2
5.585 punten
55. Rang 66
Rang 66
keesvd
2 3 4
4 2 6
1 2 3 5
1 2 4 2
5.299 punten
56. Rang 66
Rang 66
skywalker
1 2 3 4
1 5 10 10
1 2 3 4 5
2 2 3 2 2
5.291 punten
57. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
58. Rang 65
Rang 65
Marty21
1 2 3 4
2 9 7 6
1 4 5
1 3 1
5.111 punten
59. Rang 65
Rang 65
janjansen
1 2 3 4
6 5 6 7
1 2 3 4 5
2 2 2 1 4
5.094 punten
60. Rang 63
Rang 63
eddie80
1 2 3 4
4 6 5 10
1 2 3 5
1 3 4 1
4.874 punten
61. Rang 59
Rang 59
Aladdin
1 2 3 4
5 7 8 7
1 2 3 4 5
2 2 2 1 3
4.447 punten
62. Rang 58
Rang 58
redu
1 3 4
7 7 2
1 2 3 4 5
3 2 2 5 2
4.409 punten
63. Rang 58
Rang 58
Josefien73
1 2 3 4
1 5 7 7
1 2 3 4 5
1 3 1 2 4
4.379 punten
64. Rang 58
Rang 58
RuitenVrouw
2 3 4
5 3 5
1 2 3 4
3 2 3 3
4.374 punten
65. Rang 58
Rang 58
Robbert82
1 2 4
3 2 6
1 2 3 4 5
2 1 2 1 2
4.367 punten
66. Rang 57
Rang 57
ajax4ever
1 2 3 4
4 5 6 2
1 2 3 4 5
3 3 2 3 1
4.331 punten
67. Rang 57
Rang 57
ahmed1983
1 2 3 4
4 4 8 8
1 2 3 5
3 7 2 3
4.273 punten
68. Rang 57
Rang 57
zumba
1 2 3 4
7 3 6 5
1 2 3 4
2 5 2 5
4.254 punten
69. Rang 56
Rang 56
omewillem
1 2 3 4
5 5 1 4
1 2 3 4 5
1 5 3 3 2
4.186 punten
70. Rang 55
Rang 55
djlamore
1 2 3 4
3 5 13 4
1 2 3 4
1 3 1 1
4.097 punten
71. Rang 55
Rang 55
rotjoch
1 2 3 4
2 4 4 2
1 2 3 4 5
5 2 2 3 3
4.094 punten
72. Rang 55
Rang 55
renske17
1 2 3 4
3 3 4 7
1 2 3 4 5
2 2 3 3 4
4.069 punten
73. Rang 54
Rang 54
geeeeert
1 2 3 4
6 4 6 9
1 3 5
3 3 1
3.959 punten
73. Rang 54
Rang 54
fredje
1 2 3 4
4 5 6 6
2 3 4 5
5 3 2 2
3.959 punten
75. Rang 54
Rang 54
mrwiseguy
1 2 3 4
2 13 4 3
1 2 4 5
3 3 2 1
3.948 punten
76. Rang 54
Rang 54
juffertje
1 2 3 4
4 5 5 10
1 2 3 4 5
1 2 3 3 1
3.925 punten
77. Rang 53
Rang 53
jagertje
1 2 3 4
7 3 6 9
1 2 3 4 5
1 6 3 4 2
3.922 punten
78. Rang 53
Rang 53
pimpampet
1 2 3 4
6 7 6 4
1 2 3 4 5
1 2 2 1 1
3.917 punten
79. Rang 53
Rang 53
Petra vd w
1 2 3 4
6 6 7 6
1 2 3 4 5
2 3 3 1 3
3.900 punten
80. Rang 53
Rang 53
appeltje
1 2 3 4
4 7 2 6
1 2 3 4 5
4 1 2 1 2
3.899 punten
81. Rang 53
Rang 53
hartenjagertje
1 2 3 4
6 3 3 5
2 3 4 5
6 4 6 2
3.887 punten
82. Rang 53
Rang 53
racefanaat
1 2 3 4
3 3 7 7
1 2 3 4 5
5 2 4 2 3
3.869 punten
83. Rang 53
Rang 53
Platipus
1 2 3 4
1 5 2 7
1 2 3 4 5
1 1 2 4 3
3.859 punten
84. Rang 53
Rang 53
arnhem
1 2 3 4
3 1 7 6
1 2 3 4 5
3 3 1 3 3
3.843 punten
85. Rang 52
Rang 52
sebastiaantje
1 2 3 4
7 5 6 7
1 2 3 4
1 4 5 4
3.819 punten
86. Rang 52
Rang 52
Stijn
1 2 3 4
3 4 4 7
1 2 3 4 5
5 3 1 1 2
3.816 punten
87. Rang 52
Rang 52
pinda26
1 2 3 4
3 10 4 8
2 3 4 5
2 2 2 2
3.804 punten
88. Rang 52
Rang 52
heervrouwboer
1 2 3 4
4 8 6 5
1 2 3 4 5
3 2 3 1 2
3.789 punten
89. Rang 52
Rang 52
opahans
1 2 3 4
8 3 9 3
1 2 3 4 5
3 2 7 3 1
3.769 punten
90. Rang 52
Rang 52
Samuel
1 2 3 4
4 5 1 1
2 3 5
1 2 1
3.763 punten
91. Rang 52
Rang 52
stoerevent
1 2 3 4
6 3 9 5
1 2 4 5
3 2 1 4
3.760 punten
92. Rang 52
Rang 52
ziekenhuis
1 2 3 4
4 4 7 5
1 2 3 4 5
5 4 2 1 4
3.758 punten
93. Rang 52
Rang 52
bulldog
1 2 3 4
8 3 3 7
1 4 5
1 3 5
3.726 punten
94. Rang 51
Rang 51
superboertje
1 2 3 4
3 3 3 4
1 2 3 4 5
3 3 3 2 2
3.718 punten
95. Rang 51
Rang 51
pipodeclown
1 2 3 4
3 4 5 6
1 2 3 4 5
5 3 1 2 2
3.711 punten
96. Rang 51
Rang 51
jantientje
1 2 3 4
4 3 4 5
1 2 3 4
3 1 2 2
3.707 punten
97. Rang 51
Rang 51
paula66
1 2 3 4
4 6 3 6
2 3 4 5
2 2 2 4
3.703 punten
98. Rang 51
Rang 51
Joost67
1 2 3 4
4 5 7 5
1 2 3 4 5
6 1 1 2 3
3.692 punten
99. Rang 51
Rang 51
lekkerspelen
1 2 3 4
6 2 6 2
1 2 3 4
1 2 2 2
3.688 punten
100. Rang 51
Rang 51
Noah
1 2 3 4
9 9 8 7
1 2 3 4 5
3 4 4 4 2
3.675 punten
Dagscores vandaag
1 66 Rang 48 ladyinwhite
2 50 Rang 89 gamover
3 40 Rang 42 Piet Piraat
4 39 Rang 16 Karolina
5 36 Rang 24 SophieZanden87
Dagscores gisteren
1 69 Rang 45 rammelaar
2 61 Rang 26 IsaKleef
3 56 Rang 90 vriendje
4 54 Rang 4 Kazzie
5 45 Rang 5 Bbeamerz
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1281)
1. 17 Rang 194 Berkheij
2. 16 Rang 18 StanKlok57
2. 16 Rang 41 spelletjes
3. 15 Rang 122 bert20655
4. 9 Rang 95 trapper52
5. 7 Rang 37 Bart007
6. x Rang 21 hartenzot
Vorig toernooi (#1280)
1 37 Rang 49 superman
2 36 Rang 50 waterman
3 35 Rang 24 JuliaVeltman
3 35 Rang 211 juttes
4 33 Rang 55 renske17
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2022