Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 263
Rang 263
aaronzon
1 2 3 4
326 324 331 329
2 3 4 5
4 2 2 8
46.884 punten
2. Rang 251
Rang 251
houtje
1 2 3 4
341 279 257 244
1 3 4 5
1 1 2 3
43.137 punten
3. Rang 219
Rang 219
juttes
1 2 3 4
247 221 189 179
geen medailles
34.168 punten
4. Rang 214
Rang 214
Tobiaslotte
1 2 3 4
176 122 108 99
1 2 3 4 5
1 9 27 32 38
32.817 punten
5. Rang 212
Rang 212
t451zon
1 2 3 4
179 213 202 218
2 3 4 5
1 2 5 4
32.501 punten
6. Rang 211
Rang 211
Berkheij
1 2 3 4
304 295 228 200
1 3 4 5
1 3 4 9
32.180 punten
7. Rang 205
Rang 205
smitty84
1 2 3 4
193 207 227 235
2 3 4 5
1 2 2 2
30.658 punten
8. Rang 198
Rang 198
boefjes2
1 2 3 4
184 153 121 129
1 2 3 4 5
1 1 4 5 13
28.785 punten
9. Rang 191
Rang 191
Goliath
1 2 3 4
165 148 153 143
2 3 4 5
2 1 1 3
27.273 punten
10. Rang 152
Rang 152
spatje
1 2 3 4
90 85 72 67
geen medailles
18.769 punten
11. Rang 150
Rang 150
fritss
1 2 3 4
120 88 81 52
geen medailles
18.304 punten
12. Rang 131
Rang 131
jempie
1 2 3 4
47 50 39 47
geen medailles
14.709 punten
13. Rang 126
Rang 126
bert20655
1 2 3 4
81 72 51 75
geen medailles
13.867 punten
14. Rang 124
Rang 124
peterdiepstrate
1 2 3 4
54 61 54 55
2 3 4 5
1 2 2 3
13.446 punten
15. Rang 112
Rang 112
jansan
1 2 3 4
56 49 38 47
geen medailles
11.540 punten
16. Rang 112
Rang 112
yoga
1 2 3 4
8 3 5 6
1 2 3 4 5
4 4 4 1 1
11.531 punten
17. Rang 111
Rang 111
hamstertje
1 2 3 4
6 6 7 9
1 2 3 5
1 6 4 3
11.416 punten
18. Rang 111
Rang 111
jassen
1 2 3 4
8 4 2 7
1 2 3 4 5
5 3 1 2 3
11.411 punten
19. Rang 111
Rang 111
ikwinaltijd
1 2 3 4
8 5 4 3
1 2 3 4 5
3 2 3 5 3
11.391 punten
20. Rang 111
Rang 111
verbeek
1 2 3 4
8 7 3 6
1 2 3 4 5
2 4 1 4 4
11.361 punten
21. Rang 111
Rang 111
peterpan
1 2 3 4
9 5 6 5
1 2 3 4 5
2 3 3 3 2
11.351 punten
22. Rang 109
Rang 109
klaverschoppen
1 2 3 4
1 2 11 8
1 2 3 4
2 3 3 5
11.041 punten
23. Rang 108
Rang 108
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
2 1 5 5
10.883 punten
24. Rang 108
Rang 108
anita33
1 2 3 4
4 10 4 2
1 2 3 4 5
1 2 2 2 3
10.856 punten
25. Rang 107
Rang 107
voetballer
2 3 4
3 6 5
1 2 3 4 5
1 4 3 3 1
10.791 punten
26. Rang 107
Rang 107
Lotje77
1 2 4
3 2 6
1 2 3 4 5
2 4 2 1 2
10.776 punten
27. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 8 12 2
geen medailles
10.456 punten
28. Rang 104
Rang 104
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.201 punten
29. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
30. Rang 98
Rang 98
trapper52
1 2 3 4
56 83 116 110
geen medailles
9.356 punten
31. Rang 96
Rang 96
bakvis
1 2 3 4
7 7 4 3
1 2 3 4 5
4 4 4 1 3
9.110 punten
32. Rang 92
Rang 92
appeltaart
1 2 3 4
4 2 7 12
1 2 3 4
3 2 2 1
8.524 punten
33. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
34. Rang 91
Rang 91
jippo
1 2 3 4
30 34 24 28
geen medailles
8.429 punten
35. Rang 90
Rang 90
gamover
1 2 3 4
5 6 8 6
1 2 3 5
1 1 1 5
8.294 punten
36. Rang 90
Rang 90
vriendje
1 2 3 4
7 12 12 7
1 2 3 4 5
2 4 3 1 3
8.288 punten
37. Rang 88
Rang 88
langesjaak
1 2 3 4
2 7 1 5
1 2 3 4 5
2 3 2 2 1
8.043 punten
38. Rang 85
Rang 85
Liliane
1 2 3 4
6 6 5 8
1 2 3 5
3 1 2 3
7.587 punten
39. Rang 84
Rang 84
spiderman
1 2 3 4
7 3 10 8
2 3 4 5
1 3 4 1
7.466 punten
40. Rang 82
Rang 82
timmetje
1 2 3 4
3 5 7 8
1 2 3 4
1 2 2 2
7.206 punten
41. Rang 81
Rang 81
Weegschaal
1 2 3 4
5 7 3 6
1 2 3 4 5
5 3 1 2 1
7.078 punten
42. Rang 81
Rang 81
alexander
1 2 3 4
4 5 8 3
1 2 3 4 5
3 1 1 1 2
7.035 punten
43. Rang 78
Rang 78
Olga_love
1 2 3 4
6 4 3 4
1 2 4 5
2 8 1 2
6.745 punten
44. Rang 78
Rang 78
chocolaatje
2 3 4
4 3 8
1 2 3 4 5
3 2 2 4 2
6.668 punten
45. Rang 75
Rang 75
tamarav
1 2 3 4
4 8 8 4
1 2 3 4
3 3 1 2
6.344 punten
46. Rang 74
Rang 74
rinusvd
1 2 3 4
2 5 8 4
2 3 4 5
2 3 1 2
6.243 punten
47. Rang 74
Rang 74
Soepeltjes
1 2 3 4
5 8 4 2
1 2 3 4 5
2 3 1 3 1
6.143 punten
48. Rang 73
Rang 73
Jupiter
1 2 3 4
4 9 5 6
1 2 3 4 5
8 3 1 3 4
6.110 punten
49. Rang 73
Rang 73
SvenTheMan
1 2 3 4
4 7 6 2
2 4 5
3 1 2
6.065 punten
50. Rang 72
Rang 72
beatme
1 3 4
3 6 4
1 2 3 4 5
6 4 2 1 2
5.917 punten
51. Rang 71
Rang 71
obiwan
1 2 3 4
4 3 4 7
1 2 3 4 5
3 1 3 2 1
5.892 punten
52. Rang 71
Rang 71
arie6
1 2 3 4
7 4 2 7
1 2 3 4 5
1 4 2 3 5
5.852 punten
53. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
54. Rang 70
Rang 70
Cassandra
1 2 3 4
11 10 7 3
1 2 3 4
1 1 3 3
5.745 punten
55. Rang 68
Rang 68
skywalker
1 2 3 4
2 5 12 11
1 2 3 4 5
2 3 3 2 2
5.491 punten
56. Rang 67
Rang 67
keesvd
2 3 4
4 4 6
1 2 3 5
1 2 5 2
5.414 punten
57. Rang 66
Rang 66
evafem
1 2 3 4
3 1 3 6
geen medailles
5.210 punten
58. Rang 66
Rang 66
janjansen
1 2 3 4
6 5 6 8
1 2 3 4 5
2 3 2 1 4
5.204 punten
59. Rang 65
Rang 65
Marty21
1 2 3 4
2 9 7 7
1 3 4 5
1 1 3 1
5.196 punten
60. Rang 65
Rang 65
eddie80
1 2 3 4
5 6 5 11
1 2 3 5
3 3 4 1
5.184 punten
61. Rang 60
Rang 60
redu
1 3 4
7 7 2
1 2 3 4 5
4 2 3 5 2
4.609 punten
62. Rang 60
Rang 60
Aladdin
1 2 3 4
5 7 9 8
1 2 3 4 5
2 2 3 1 3
4.552 punten
63. Rang 59
Rang 59
ajax4ever
1 2 3 4
4 5 6 2
1 2 3 4 5
4 3 2 4 2
4.531 punten
64. Rang 58
Rang 58
Josefien73
1 2 3 4
2 5 7 8
1 2 3 4 5
1 3 1 2 4
4.439 punten
65. Rang 58
Rang 58
zumba
1 2 3 4
8 5 6 6
1 2 3 4 5
2 5 2 5 1
4.399 punten
66. Rang 58
Rang 58
Robbert82
1 2 4
3 2 7
1 2 3 4 5
2 1 2 1 2
4.377 punten
67. Rang 58
Rang 58
RuitenVrouw
2 3 4
5 3 5
1 2 3 4
3 2 3 3
4.374 punten
68. Rang 57
Rang 57
omewillem
1 2 3 4
5 7 1 5
1 2 3 4 5
1 5 4 3 2
4.331 punten
69. Rang 57
Rang 57
rotjoch
1 2 3 4
3 6 4 2
1 2 3 4 5
6 2 2 3 3
4.329 punten
70. Rang 57
Rang 57
geeeeert
1 2 3 4
8 4 7 10
1 2 3 5
3 2 3 2
4.314 punten
71. Rang 57
Rang 57
hartenjagertje
1 2 3 4
6 5 3 6
1 2 3 4 5
2 6 5 6 3
4.307 punten
72. Rang 57
Rang 57
ahmed1983
1 2 3 4
4 4 9 8
1 2 3 5
3 7 2 3
4.293 punten
73. Rang 57
Rang 57
djlamore
1 2 3 4
4 5 14 4
1 2 3 4
2 3 1 1
4.292 punten
74. Rang 57
Rang 57
renske17
1 2 3 4
3 4 4 7
1 2 3 4 5
2 3 4 3 4
4.274 punten
75. Rang 56
Rang 56
jagertje
1 2 3 4
10 3 7 9
1 2 3 4 5
1 6 4 4 2
4.167 punten
76. Rang 56
Rang 56
Stijn
1 2 3 4
3 6 4 7
1 2 3 4 5
5 4 3 1 3
4.151 punten
77. Rang 56
Rang 56
mrwiseguy
1 2 3 4
3 13 4 4
1 2 4 5
4 3 2 1
4.133 punten
78. Rang 55
Rang 55
Petra vd w
1 2 3 4
7 6 7 7
1 2 3 4 5
2 3 4 1 4
4.060 punten
79. Rang 55
Rang 55
juffertje
1 2 3 4
4 5 7 10
1 2 3 4 5
1 2 4 3 1
4.040 punten
80. Rang 55
Rang 55
appeltje
1 2 3 4
4 7 2 7
1 2 3 4 5
5 1 2 1 2
4.034 punten
81. Rang 55
Rang 55
pimpampet
1 2 3 4
6 7 6 5
1 2 3 4 5
1 3 2 1 1
4.027 punten
82. Rang 54
Rang 54
Platipus
1 2 3 4
1 6 2 8
1 2 3 4 5
2 1 2 4 3
4.024 punten
83. Rang 54
Rang 54
sebastiaantje
1 2 3 4
9 7 6 9
1 2 3 4
1 4 5 4
3.999 punten
84. Rang 54
Rang 54
ziekenhuis
1 2 3 4
4 5 8 6
1 2 3 4 5
6 4 2 2 4
3.993 punten
85. Rang 54
Rang 54
racefanaat
1 2 3 4
4 3 7 7
1 2 3 4 5
5 2 4 3 3
3.969 punten
86. Rang 54
Rang 54
fredje
1 2 3 4
4 5 6 6
2 3 4 5
5 3 2 2
3.959 punten
87. Rang 54
Rang 54
arnhem
1 2 3 4
5 1 7 6
1 2 3 4 5
3 3 1 3 3
3.943 punten
88. Rang 53
Rang 53
opahans
1 2 3 4
8 3 10 4
1 2 3 4 5
3 2 8 4 1
3.924 punten
89. Rang 53
Rang 53
pipodeclown
1 2 3 4
5 4 7 7
1 2 3 4 5
5 3 1 3 2
3.911 punten
90. Rang 53
Rang 53
jantientje
1 2 3 4
6 3 4 5
1 2 3 4
3 2 2 2
3.907 punten
91. Rang 53
Rang 53
remco81
1 2 3 4
2 8 4 5
1 2 3 4 5
6 3 4 2 2
3.889 punten
92. Rang 53
Rang 53
Samuel
1 2 3 4
4 6 2 1
2 3 5
1 3 1
3.888 punten
93. Rang 53
Rang 53
sanneke
1 2 3 4
5 6 3 8
1 2 3 4 5
3 3 2 2 1
3.886 punten
94. Rang 53
Rang 53
pinda26
1 2 3 4
3 10 6 8
2 3 4 5
2 2 2 2
3.844 punten
95. Rang 53
Rang 53
heervrouwboer
1 2 3 4
4 8 7 8
1 2 3 4 5
3 2 3 1 2
3.839 punten
96. Rang 53
Rang 53
superboertje
1 2 3 4
3 3 4 6
1 2 3 4 5
3 3 4 2 2
3.833 punten
97. Rang 52
Rang 52
Noah
1 2 3 4
10 10 8 9
1 2 3 4 5
3 4 4 4 3
3.800 punten
98. Rang 52
Rang 52
steefje
1 2 3 4
7 7 5 6
1 2 3 4 5
3 3 4 5 1
3.783 punten
99. Rang 52
Rang 52
stoerevent
1 2 3 4
6 3 10 5
1 2 4 5
3 2 1 4
3.780 punten
100. Rang 52
Rang 52
bulldog
1 2 3 4
8 3 4 9
1 4 5
1 3 5
3.766 punten
Dagscores vandaag
1 67 Rang 33 YannLaarhoven
2 57 Rang 27 MeikeKremer63
3 55 Rang 214 Tobiaslotte
3 55 Rang 71 arie6
4 47 Rang 50 chantal1983
5 45 Rang 6 Kazzie
6. 44 Rang 51 superman
7. 40 Rang 191 Goliath
8. 37 Rang 16 BenjaminLinders
9. 36 Rang 20 JetBuuren
10. 33 Rang 124 peterdiepstrate
Dagscores gisteren
1 71 Rang 31 DavidBakker
2 68 Rang 66 janjansen
3 60 Rang 111 ikwinaltijd
4 58 Rang 30 FemkeClaassen
5 52 Rang 31 RoelBoven
5 52 Rang 57 geeeeert
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1634)
1. 44 Rang 219 juttes
2. 39 Rang 205 smitty84
3. 31 Rang 54 fredje
4. 27 Rang 191 Goliath
5. 26 Rang 20 Garmin
6. 25 Rang 263 aaronzon
7. 19 Rang 251 houtje
7. 19 Rang 211 Berkheij
8. x Rang 214 Tobiaslotte
10. [..] Rang 131 jempie
Vorig toernooi (#1633)
1 35 Rang 20 Garmin
2 25 Rang 205 smitty84
3 10 Rang 191 Goliath
4 7 Rang 152 spatje
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2022