Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
8
2
24
3
15
4
9
5
8
1
372
2
180
3
111
4
84
165435 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
1
2
14
3
11
4
21
5
24
1
184
2
94
3
110
4
79
rating: 3
152213 punten
3. Rang 44
rang 44
Lotje77
1
11
2
14
3
8
4
4
5
3
2
43
3
60
4
60
rating: 3098
89878 punten
4. Rang 34
rang 34
jassen
1
8
2
3
3
3
4
1
2
30
3
39
4
40
rating: 2064
85639 punten
5. Rang 33
rang 33
ikwinaltijd
1
8
2
5
3
4
4
5
5
4
2
20
3
22
4
23
rating: 1793
85133 punten
6. Rang 30
rang 30
klaverschoppen
1
3
2
5
3
5
4
4
5
5
1
1
2
21
3
21
4
25
rating: 1503
84348 punten
7. Rang 27
rang 27
spatje
1
45
2
22
3
15
4
23
83360 punten
8. Rang 25
rang 25
voetballer
1
7
2
3
3
2
4
3
5
1
2
10
3
11
4
19
rating: 684
82814 punten
9. Rang 22
rang 22
yoga
1
2
2
2
3
1
4
4
5
2
2
19
3
11
4
10
rating: 630
82215 punten
10. Rang 42
rang 42
boefjes2
1
10
2
18
3
18
4
25
5
21
1
32
2
22
3
16
4
11
75465 punten
11. Rang 34
rang 34
Goliath
1
1
4
1
5
1
1
50
2
40
3
26
4
27
rating: 950
72240 punten
12. Rang 22
rang 22
houtje
1
28
2
14
3
15
4
12
68840 punten
13. Rang 48
rang 48
ROOSJE66
1
3
3
1
4
2
5
1
1
139
2
95
3
72
4
73
65825 punten
14. Rang 32
rang 32
hamstertje
1
6
2
4
3
3
4
5
5
2
2
21
3
25
4
17
rating: 1757
58042 punten
15. Rang 30
rang 30
verbeek
1
3
2
4
3
6
4
7
5
1
2
14
3
20
4
30
rating: 1426
57476 punten
16. Rang 43
rang 43
Gekke Henkie
1
1
2
2
3
1
4
3
5
4
1
92
2
55
3
40
4
22
rating: 1877
49757 punten
17. Rang 38
rang 38
anita33
1
10
2
6
3
5
4
3
5
8
1
1
2
30
3
40
4
30
rating: 2349
47004 punten
18. Rang 35
rang 35
peterpan
1
5
2
7
3
7
4
7
5
1
2
27
3
33
4
48
rating: 1778
45913 punten
19. Rang 18
rang 18
aaronzon
2
3
3
2
4
1
5
4
1
11
2
10
3
2
4
4
41490 punten
20. Rang 9
rang 9
jempie
1
7
2
2
3
2
4
4
40450 punten
21. Rang 39
rang 39
juttes
2
1
3
1
4
2
1
101
2
41
3
37
4
29
34225 punten
22. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
46
2
80
3
102
4
94
5
106
42070 punten
23. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
24. Rang 47
rang 47
bakvis
1
13
2
9
3
11
4
6
5
10
1
8
2
49
3
66
4
68
rating: 4062
25162 punten
25. Rang 47
rang 47
appeltaart
1
5
2
5
3
11
4
4
5
10
1
15
2
63
3
68
4
91
rating: 4379
25009 punten
26. Rang 47
rang 47
gamover
1
9
2
7
3
5
4
7
5
10
1
11
2
59
3
71
4
63
rating: 4350
24910 punten
27. Rang 45
rang 45
langesjaak
1
9
2
14
3
4
4
4
5
10
1
2
2
50
3
60
4
66
rating: 3844
23899 punten
28. Rang 41
rang 41
Liliane
1
10
2
5
3
7
4
4
5
3
2
34
3
56
4
52
rating: 3335
21885 punten
29. Rang 41
rang 41
fritss
4
1
1
105
2
58
3
49
4
46
21800 punten
30. Rang 40
rang 40
spiderman
1
11
2
8
3
5
4
5
5
5
1
12
2
33
3
51
4
45
rating: 2309
21614 punten
31. Rang 40
rang 40
vriendje
1
8
2
6
3
5
4
4
5
7
1
12
2
44
3
49
4
53
rating: 2351
21471 punten
32. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
33. Rang 38
rang 38
timmetje
1
5
2
8
3
8
4
4
5
5
1
9
2
38
3
40
4
40
rating: 2057
20547 punten
34. Rang 34
rang 34
alexander
1
7
2
9
3
4
4
1
5
6
1
2
2
28
3
30
4
29
rating: 1571
19026 punten
35. Rang 33
rang 33
Eirikur
1
58
2
51
3
23
4
26
18470 punten
36. Rang 31
rang 31
jansan
1
60
2
26
3
24
4
31
17890 punten
37. Rang 30
rang 30
chocolaatje
1
8
2
2
3
2
4
2
5
5
2
19
3
21
4
30
rating: 1460
17645 punten
38. Rang 30
rang 30
Weegschaal
1
6
2
2
3
4
4
3
5
3
2
14
3
28
4
18
rating: 1593
17568 punten
39. Rang 29
rang 29
SvenTheMan
1
6
2
3
3
4
4
2
5
2
2
12
3
20
4
25
rating: 1359
17189 punten
40. Rang 27
rang 27
rinusvd
1
6
2
3
3
2
4
2
5
5
2
17
3
14
4
16
rating: 1019
16754 punten
41. Rang 26
rang 26
Olga_love
1
3
2
1
3
5
4
3
5
2
2
12
3
22
4
26
rating: 1090
16540 punten
42. Rang 24
rang 24
tamarav
1
4
2
1
3
1
4
3
5
3
2
10
3
19
4
18
rating: 1009
16089 punten
43. Rang 22
rang 22
Soepeltjes
1
7
3
3
4
3
5
1
2
5
3
11
4
11
rating: 533
15608 punten
44. Rang 22
rang 22
obiwan
1
3
2
3
3
2
4
1
5
3
2
9
3
12
4
8
rating: 652
15512 punten
45. Rang 15
rang 15
bert20655
1
12
2
11
3
9
4
3
14460 punten
46. Rang 13
rang 13
arie6
1
2
2
1
4
4
2
2
3
3
4
3
rating: 233
14253 punten
47. Rang 12
rang 12
keesvd
1
1
3
2
4
1
2
3
3
5
4
4
rating: 214
14089 punten
48. Rang 6
rang 6
Marty21
3
1
2
2
3
1
4
1
rating: 138
13623 punten
49. Rang 50
rang 50
jetzen
1
73
2
126
3
159
4
183
5
192
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
46977 punten
50. Rang 49
rang 49
beatme
1
10
2
10
3
6
4
5
5
6
1
44
2
86
3
86
4
94
rating: 3013
13053 punten
51. Rang 49
rang 49
Jupiter
1
12
2
11
3
10
4
8
5
13
1
35
2
73
3
101
4
81
rating: 2548
12943 punten
52. Rang 48
rang 48
Cassandra
1
11
2
10
3
6
4
3
5
8
1
19
2
75
3
78
4
75
rating: 4136
12616 punten
53. Rang 48
rang 48
skywalker
1
10
2
9
3
9
4
6
5
4
1
42
2
67
3
85
4
103
rating: 2582
12182 punten
54. Rang 46
rang 46
Robbert82
1
7
2
6
3
4
4
8
5
8
1
23
2
62
3
82
4
96
rating: 3502
11207 punten
55. Rang 45
rang 45
janjansen
1
5
2
12
3
8
4
10
5
5
1
23
2
70
3
91
4
80
rating: 2151
10556 punten
56. Rang 45
rang 45
eddie80
1
8
2
9
3
7
4
6
5
3
1
23
2
67
3
79
4
97
rating: 2453
10508 punten
57. Rang 44
rang 44
Josefien73
1
11
2
10
3
2
4
12
5
10
1
5
2
57
3
68
4
89
rating: 2716
10221 punten
58. Rang 44
rang 44
altijdgaan
2
1
4
2
5
1
1
113
2
103
3
60
4
74
10030 punten
59. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
60. Rang 42
rang 42
Samuel
1
12
2
8
3
10
4
6
5
11
1
4
2
38
3
64
4
54
rating: 2719
9114 punten
61. Rang 42
rang 42
Aladdin
1
11
2
3
3
10
4
11
5
6
1
8
2
53
3
54
4
42
rating: 2650
8910 punten
62. Rang 41
rang 41
Platipus
1
11
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
45
3
53
4
67
rating: 2815
8780 punten
63. Rang 41
rang 41
RuitenVrouw
1
11
2
6
3
8
4
4
5
3
1
19
2
47
3
46
4
50
rating: 2193
8558 punten
64. Rang 41
rang 41
djlamore
1
7
2
9
3
5
4
9
5
6
1
19
2
41
3
47
4
58
rating: 2265
8405 punten
65. Rang 41
rang 41
evafem
1
11
2
18
3
27
4
47
5
39
rating: 2
8397 punten
66. Rang 40
rang 40
redu
1
9
2
9
3
7
4
3
5
3
1
4
2
43
3
61
4
50
rating: 2592
8167 punten
67. Rang 39
rang 39
pinda26
1
8
2
3
3
5
4
7
5
6
1
6
2
38
3
60
4
56
rating: 2853
7858 punten
68. Rang 39
rang 39
ajax4ever
1
10
2
12
3
7
4
2
5
8
1
19
2
45
3
46
4
52
rating: 1295
7775 punten
69. Rang 39
rang 39
renske17
1
11
2
9
3
5
4
6
5
4
1
15
2
43
3
51
4
56
rating: 1420
7615 punten
70. Rang 39
rang 39
techno
1
7
2
8
3
5
4
13
5
8
1
18
2
46
3
53
4
50
rating: 1266
7476 punten
71. Rang 39
rang 39
bulldog
1
9
2
6
3
8
4
9
5
3
1
15
2
34
3
52
4
72
rating: 1529
7429 punten
72. Rang 38
rang 38
juffertje
1
5
2
8
3
9
4
6
5
7
1
22
2
42
3
53
4
46
rating: 1417
7382 punten
73. Rang 38
rang 38
lekkerspelen
1
8
2
9
3
6
4
7
5
9
1
15
2
45
3
48
4
77
rating: 1152
7317 punten
74. Rang 38
rang 38
jantientje
1
6
2
9
3
8
4
3
5
3
1
7
2
32
3
42
4
45
rating: 2556
7291 punten
75. Rang 38
rang 38
zumba
1
9
2
5
3
5
4
2
5
2
1
17
2
51
3
59
4
58
rating: 1198
7153 punten
76. Rang 38
rang 38
pokeraar
1
8
2
5
3
4
4
5
5
6
1
3
2
48
3
44
4
44
rating: 2325
7120 punten
77. Rang 38
rang 38
pimpampet
1
8
2
5
3
9
4
6
5
1
1
11
2
53
3
54
4
72
rating: 1262
7072 punten
78. Rang 37
rang 37
geeeeert
1
4
2
5
3
8
4
7
5
1
1
7
2
45
3
37
4
56
rating: 2357
6972 punten
79. Rang 37
rang 37
fredje
1
7
2
9
3
11
4
4
5
6
1
13
2
34
3
39
4
46
rating: 1417
6842 punten
80. Rang 37
rang 37
omewillem
1
8
2
3
3
9
4
10
5
8
1
10
2
51
3
47
4
58
rating: 1167
6822 punten
81. Rang 37
rang 37
arnhem
1
7
2
6
3
11
4
4
5
3
1
5
2
23
3
50
4
34
rating: 2274
6794 punten
82. Rang 37
rang 37
mrwiseguy
1
6
2
9
3
5
4
1
5
7
1
13
2
46
3
61
4
50
rating: 1356
6776 punten
83. Rang 37
rang 37
paula66
1
4
2
6
3
5
4
6
5
4
1
11
2
31
3
50
4
55
rating: 2200
6720 punten
84. Rang 37
rang 37
ladyinwhite
1
8
2
5
3
5
4
3
5
6
1
5
2
39
3
41
4
43
rating: 2178
6643 punten
85. Rang 37
rang 37
appeltje
1
3
2
10
3
4
4
6
5
5
1
14
2
41
3
64
4
57
rating: 1212
6587 punten
86. Rang 36
rang 36
ahmed1983
1
7
2
3
3
9
4
4
5
5
1
11
2
51
3
46
4
51
rating: 1365
6505 punten
87. Rang 36
rang 36
rotjoch
1
5
2
4
3
5
4
5
5
3
1
11
2
32
3
42
4
37
rating: 2373
6498 punten
88. Rang 36
rang 36
barkruk
1
6
2
8
3
4
4
5
5
4
1
6
2
33
3
37
4
48
rating: 1920
6380 punten
89. Rang 35
rang 35
sanneke
1
7
2
5
3
6
4
6
5
3
1
13
2
37
3
45
4
52
rating: 1317
6117 punten
90. Rang 35
rang 35
Ronvdb
1
4
2
8
3
2
4
3
5
4
1
18
2
42
3
53
4
53
rating: 1126
6106 punten
91. Rang 35
rang 35
schoppenvrouw
1
2
2
11
3
8
5
5
1
14
2
32
3
53
4
42
rating: 1321
6091 punten
92. Rang 35
rang 35
stefke
1
52
2
61
3
71
4
104
rating: 1
6081 punten
93. Rang 35
rang 35
Stijn
1
6
2
9
3
1
4
8
5
3
1
6
2
26
3
45
4
34
rating: 1842
5997 punten
94. Rang 34
rang 34
superboertje
1
7
2
5
3
3
4
5
5
3
1
14
2
38
3
36
4
54
rating: 1110
5795 punten
95. Rang 34
rang 34
stoerevent
1
5
2
3
3
5
4
5
5
5
1
7
2
26
3
38
4
51
rating: 2038
5693 punten
96. Rang 34
rang 34
Petra vd w
1
4
2
2
3
8
4
1
5
4
1
8
2
26
3
48
4
41
rating: 2055
5645 punten
97. Rang 34
rang 34
Yvar
1
4
2
7
3
3
4
3
5
4
1
5
2
29
3
46
4
37
rating: 1770
5590 punten
98. Rang 34
rang 34
kikkertje
1
7
2
7
3
3
4
5
5
4
1
11
2
21
3
27
4
29
rating: 1633
5473 punten
99. Rang 33
rang 33
heervrouwboer
1
4
2
6
3
6
4
3
5
4
1
5
2
34
3
28
4
36
rating: 1755
5405 punten
100. Rang 33
rang 33
ikdaagjeuit
1
6
2
2
3
4
4
4
5
9
1
6
2
29
3
37
4
36
rating: 1682
5292 punten
Dagscores vandaag
1 59 Rang 38 timmetje
2 55 Rang 31 hartenjagertje
3 41 Rang 33 heervrouwboer
4 37 Rang 37 fredje
5 -14 Rang 34 alexander
Dagscores gisteren
1 61 Rang 25 stemvvd
2 57 Rang 36 barkruk
3 52 Rang 41 evafem
4 38 Rang 50 MARGREET
5 35 Rang 43 Gekke Henkie
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#2202)
1. 20 Rang 22 houtje
2. 17 Rang 50 t451zon
Vorig toernooi (#2201)
1 46 Rang 22 houtje
2 40 Rang 26 Bart007
3 28 Rang 30 verzakertje
4 25 Rang 26 goeie maat
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017