Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
10
2
27
3
17
4
14
5
9
1
406
2
193
3
119
4
91
168730 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
2
2
18
3
17
4
28
5
37
1
284
2
160
3
176
4
129
rating: 4
162664 punten
3. Rang 39
rang 39
Tobiaslotte
1
8
2
9
3
13
4
8
5
9
1
38
2
21
3
12
4
9
rating: 1423
114343 punten
4. Rang 44
rang 44
Lotje77
1
11
2
14
3
8
4
4
5
3
2
44
3
62
4
64
rating: 3235
90125 punten
5. Rang 38
rang 38
spatje
1
99
2
42
3
30
4
37
87100 punten
6. Rang 36
rang 36
jassen
1
8
2
4
3
3
4
2
2
31
3
41
4
43
rating: 2304
86129 punten
7. Rang 34
rang 34
ikwinaltijd
1
8
2
5
3
5
4
6
5
5
2
21
3
25
4
26
rating: 1980
85590 punten
8. Rang 32
rang 32
klaverschoppen
1
3
2
5
3
6
4
4
5
5
1
1
2
22
3
27
4
27
rating: 1685
84775 punten
9. Rang 26
rang 26
voetballer
1
7
2
3
3
2
4
3
5
1
2
12
3
14
4
23
rating: 857
83147 punten
10. Rang 24
rang 24
yoga
1
3
2
2
3
1
4
4
5
2
2
20
3
13
4
14
rating: 822
82642 punten
11. Rang 18
rang 18
boefjes2
1
2
2
3
3
3
4
6
5
6
1
5
3
2
4
3
81465 punten
12. Rang 43
rang 43
Goliath
1
1
3
3
4
5
5
1
1
86
2
59
3
42
4
37
rating: 1488
75993 punten
13. Rang 40
rang 40
houtje
2
2
3
3
4
1
5
3
1
89
2
59
3
44
4
33
rating: 3
74583 punten
14. Rang 24
rang 24
ROOSJE66
1
32
2
22
3
15
4
13
69290 punten
15. Rang 34
rang 34
hamstertje
1
6
2
6
3
5
4
6
5
2
2
22
3
28
4
20
rating: 1927
58732 punten
16. Rang 31
rang 31
verbeek
1
4
2
4
3
6
4
7
5
2
2
15
3
21
4
33
rating: 1618
57898 punten
17. Rang 30
rang 30
Gekke Henkie
1
1
2
4
3
5
4
5
5
6
1
20
2
18
3
14
4
4
rating: 1173
57613 punten
18. Rang 39
rang 39
anita33
1
10
2
7
3
5
4
4
5
9
1
1
2
31
3
42
4
33
rating: 2606
47536 punten
19. Rang 36
rang 36
peterpan
1
6
2
7
3
7
4
8
5
1
2
28
3
34
4
53
rating: 1994
46404 punten
20. Rang 25
rang 25
aaronzon
1
2
2
4
3
3
4
3
5
5
1
22
2
16
3
9
4
13
43000 punten
21. Rang 23
rang 23
jempie
1
35
2
17
3
7
4
12
42480 punten
22. Rang 40
rang 40
juttes
2
1
3
1
4
2
1
108
2
48
3
42
4
34
34935 punten
23. Rang 24
rang 24
MARGREET
1
2
2
4
3
7
4
22
5
13
29240 punten
24. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
25. Rang 48
rang 48
fritss
4
1
1
149
2
90
3
80
4
70
25820 punten
26. Rang 48
rang 48
gamover
1
10
2
7
3
7
4
10
5
12
1
11
2
62
3
78
4
65
rating: 4514
25799 punten
27. Rang 48
rang 48
appeltaart
1
6
2
6
3
11
4
4
5
11
1
15
2
63
3
70
4
94
rating: 4521
25471 punten
28. Rang 47
rang 47
bakvis
1
13
2
9
3
11
4
6
5
12
1
8
2
49
3
68
4
69
rating: 4190
25390 punten
29. Rang 46
rang 46
langesjaak
1
9
2
14
3
7
4
6
5
12
1
2
2
51
3
63
4
67
rating: 3963
24493 punten
30. Rang 42
rang 42
Liliane
1
13
2
5
3
8
4
4
5
3
2
36
3
58
4
53
rating: 3452
22562 punten
31. Rang 42
rang 42
spiderman
1
12
2
10
3
6
4
6
5
5
1
12
2
33
3
53
4
46
rating: 2500
22305 punten
32. Rang 41
rang 41
vriendje
1
8
2
8
3
5
4
5
5
8
1
12
2
45
3
53
4
57
rating: 2543
22088 punten
33. Rang 40
rang 40
timmetje
1
8
2
10
3
8
4
4
5
5
1
9
2
41
3
45
4
40
rating: 2169
21424 punten
34. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
35. Rang 36
rang 36
alexander
1
9
2
9
3
4
4
1
5
6
1
2
2
31
3
34
4
33
rating: 1750
19665 punten
36. Rang 36
rang 36
jansan
1
81
2
38
3
37
4
38
19630 punten
37. Rang 36
rang 36
Eirikur
1
67
2
67
3
29
4
35
19610 punten
38. Rang 32
rang 32
chocolaatje
1
9
2
4
3
3
4
2
5
6
2
20
3
23
4
35
rating: 1645
18375 punten
39. Rang 31
rang 31
Weegschaal
1
6
2
3
3
4
4
3
5
3
2
16
3
32
4
23
rating: 1810
18075 punten
40. Rang 31
rang 31
SvenTheMan
1
7
2
4
3
5
4
2
5
2
2
13
3
24
4
29
rating: 1496
17776 punten
41. Rang 29
rang 29
rinusvd
1
7
2
4
3
2
4
2
5
5
2
18
3
15
4
17
rating: 1231
17251 punten
42. Rang 28
rang 28
Olga_love
1
4
2
2
3
5
4
3
5
2
2
12
3
25
4
27
rating: 1305
17050 punten
43. Rang 26
rang 26
Soepeltjes
1
10
2
1
3
3
4
4
5
1
2
7
3
14
4
15
rating: 739
16499 punten
44. Rang 26
rang 26
tamarav
1
5
2
1
3
1
4
3
5
3
2
11
3
19
4
21
rating: 1131
16396 punten
45. Rang 23
rang 23
obiwan
1
4
2
3
3
2
4
1
5
3
2
9
3
14
4
12
rating: 840
15905 punten
46. Rang 21
rang 21
bert20655
1
24
2
20
3
12
4
6
15420 punten
47. Rang 18
rang 18
arie6
1
3
2
2
4
4
5
1
2
3
3
4
4
7
rating: 477
14837 punten
48. Rang 17
rang 17
keesvd
1
1
3
5
4
1
5
2
2
8
3
7
4
5
rating: 388
14738 punten
49. Rang 12
rang 12
Marty21
1
1
3
1
2
6
3
1
4
4
rating: 388
14148 punten
50. Rang 5
rang 5
beatme
4
1
3
2
4
1
rating: 108
13528 punten
51. Rang 5
rang 5
Cassandra
1
1
3
1
rating: 57
13522 punten
52. Rang 50
rang 50
jetzen
1
73
2
128
3
166
4
190
5
203
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
48327 punten
53. Rang 49
rang 49
Jupiter
1
12
2
11
3
11
4
8
5
13
1
35
2
75
3
102
4
82
rating: 2697
13257 punten
54. Rang 48
rang 48
skywalker
1
11
2
9
3
9
4
6
5
6
1
42
2
70
3
86
4
107
rating: 2741
12666 punten
55. Rang 47
rang 47
Robbert82
1
7
2
6
3
4
4
12
5
9
1
23
2
62
3
84
4
100
rating: 3685
11695 punten
56. Rang 46
rang 46
eddie80
1
8
2
10
3
8
4
8
5
3
1
23
2
68
3
82
4
98
rating: 2662
11092 punten
57. Rang 46
rang 46
janjansen
1
5
2
13
3
8
4
11
5
5
1
23
2
73
3
94
4
83
rating: 2340
11075 punten
58. Rang 45
rang 45
Josefien73
1
12
2
10
3
2
4
12
5
10
1
5
2
59
3
70
4
90
rating: 2907
10647 punten
59. Rang 44
rang 44
evafem
1
12
2
23
3
33
4
53
5
48
rating: 2
9997 punten
60. Rang 43
rang 43
Aladdin
1
12
2
3
3
12
4
12
5
6
1
8
2
57
3
56
4
46
rating: 2907
9692 punten
61. Rang 43
rang 43
Samuel
1
13
2
8
3
10
4
6
5
13
1
4
2
41
3
66
4
56
rating: 2906
9626 punten
62. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
63. Rang 42
rang 42
Platipus
1
11
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
47
3
57
4
73
rating: 2985
9150 punten
64. Rang 42
rang 42
RuitenVrouw
1
12
2
8
3
8
4
4
5
4
1
19
2
48
3
47
4
51
rating: 2324
9099 punten
65. Rang 42
rang 42
djlamore
1
8
2
9
3
5
4
9
5
6
1
19
2
43
3
49
4
61
rating: 2443
8838 punten
66. Rang 41
rang 41
redu
1
9
2
9
3
7
4
4
5
3
1
4
2
45
3
64
4
53
rating: 2729
8504 punten
67. Rang 41
rang 41
ajax4ever
1
12
2
12
3
7
4
2
5
11
1
19
2
47
3
46
4
58
rating: 1460
8385 punten
68. Rang 40
rang 40
pinda26
1
9
2
3
3
5
4
7
5
6
1
6
2
38
3
60
4
57
rating: 3001
8141 punten
69. Rang 40
rang 40
jantientje
1
8
2
11
3
9
4
3
5
3
1
7
2
34
3
43
4
48
rating: 2758
8128 punten
70. Rang 40
rang 40
renske17
1
11
2
9
3
5
4
7
5
5
1
15
2
44
3
53
4
59
rating: 1711
8081 punten
71. Rang 40
rang 40
bulldog
1
10
2
7
3
9
4
11
5
3
1
15
2
34
3
52
4
76
rating: 1681
8021 punten
72. Rang 40
rang 40
techno
1
8
2
9
3
5
4
14
5
9
1
18
2
46
3
56
4
53
rating: 1393
7993 punten
73. Rang 39
rang 39
zumba
1
11
2
5
3
5
4
2
5
3
1
17
2
53
3
64
4
63
rating: 1418
7858 punten
74. Rang 39
rang 39
juffertje
1
5
2
8
3
10
4
7
5
7
1
22
2
44
3
54
4
50
rating: 1592
7802 punten
75. Rang 39
rang 39
geeeeert
1
4
2
7
3
9
4
9
5
1
1
7
2
49
3
42
4
57
rating: 2525
7745 punten
76. Rang 39
rang 39
omewillem
1
10
2
5
3
9
4
10
5
9
1
10
2
52
3
52
4
63
rating: 1428
7738 punten
77. Rang 39
rang 39
fredje
1
9
2
10
3
12
4
4
5
6
1
13
2
40
3
40
4
52
rating: 1574
7684 punten
78. Rang 39
rang 39
pimpampet
1
9
2
5
3
9
4
7
5
1
1
11
2
54
3
56
4
75
rating: 1506
7591 punten
79. Rang 39
rang 39
lekkerspelen
1
8
2
9
3
6
4
7
5
9
1
15
2
46
3
51
4
81
rating: 1243
7538 punten
80. Rang 38
rang 38
pokeraar
1
8
2
5
3
4
4
5
5
6
1
3
2
48
3
45
4
46
rating: 2518
7353 punten
81. Rang 38
rang 38
ladyinwhite
1
8
2
6
3
7
4
4
5
7
1
5
2
39
3
44
4
48
rating: 2367
7267 punten
82. Rang 38
rang 38
arnhem
1
8
2
6
3
11
4
4
5
3
1
5
2
25
3
55
4
36
rating: 2428
7253 punten
83. Rang 38
rang 38
mrwiseguy
1
6
2
10
3
6
4
1
5
8
1
13
2
48
3
63
4
53
rating: 1498
7248 punten
84. Rang 38
rang 38
appeltje
1
5
2
10
3
5
4
7
5
5
1
14
2
42
3
66
4
59
rating: 1385
7225 punten
85. Rang 38
rang 38
rotjoch
1
6
2
5
3
6
4
5
5
4
1
11
2
33
3
47
4
38
rating: 2626
7216 punten
86. Rang 38
rang 38
ahmed1983
1
9
2
4
3
9
4
4
5
5
1
11
2
53
3
48
4
54
rating: 1558
7178 punten
87. Rang 38
rang 38
barkruk
1
7
2
10
3
4
4
5
5
4
1
6
2
37
3
42
4
50
rating: 2123
7148 punten
88. Rang 38
rang 38
paula66
1
4
2
6
3
5
4
6
5
4
1
11
2
34
3
54
4
56
rating: 2440
7140 punten
89. Rang 37
rang 37
sanneke
1
8
2
5
3
6
4
7
5
3
1
13
2
41
3
47
4
53
rating: 1485
6630 punten
90. Rang 36
rang 36
Stijn
1
6
2
11
3
1
4
9
5
3
1
6
2
27
3
50
4
36
rating: 2010
6565 punten
91. Rang 36
rang 36
Ronvdb
1
5
2
8
3
2
4
3
5
4
1
18
2
44
3
55
4
57
rating: 1313
6558 punten
92. Rang 36
rang 36
schoppenvrouw
1
2
2
11
3
10
5
5
1
14
2
35
3
55
4
43
rating: 1454
6514 punten
93. Rang 36
rang 36
stoerevent
1
7
2
3
3
6
4
5
5
5
1
7
2
30
3
40
4
55
rating: 2284
6464 punten
94. Rang 36
rang 36
schil
2
1
4
1
5
1
1
68
2
48
3
43
4
49
6365 punten
95. Rang 36
rang 36
superboertje
1
7
2
7
3
3
4
5
5
3
1
14
2
39
3
40
4
59
rating: 1292
6337 punten
96. Rang 36
rang 36
Yvar
1
5
2
8
3
5
4
4
5
4
1
5
2
32
3
46
4
40
rating: 1966
6331 punten
97. Rang 36
rang 36
heervrouwboer
1
5
2
8
3
6
4
6
5
5
1
5
2
36
3
33
4
37
rating: 1931
6251 punten
98. Rang 36
rang 36
Petra vd w
1
6
2
2
3
9
4
1
5
4
1
8
2
28
3
49
4
42
rating: 2218
6223 punten
99. Rang 35
rang 35
kikkertje
1
7
2
8
3
4
4
5
5
5
1
11
2
26
3
30
4
33
rating: 1849
6139 punten
100. Rang 35
rang 35
stefke
1
52
2
61
3
71
4
104
rating: 1
6081 punten
Dagscores vandaag
geen scores beschikbaar
Dagscores gisteren
1 54 Rang 40 jantientje
2 52 Rang 39 Tobiaslotte
3 42 Rang 18 boefjes2
3 42 Rang 50 t451zon
4 41 Rang 39 pimpampet
4 41 Rang 24 MARGREET
4 41 Rang 47 Robbert82
5 29 Rang 42 RuitenVrouw
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#599)
1. 36 Rang 50 t451zon
2. 34 Rang 40 houtje
Vorig toernooi (#598)
1 46 Rang 18 boefjes2
2 39 Rang 43 Goliath
2 39 Rang 39 Tobiaslotte
3 38 Rang 38 barkruk
4 36 Rang 48 fritss
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017