Top links
City Island 5 - SimCity
Patience spellen
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid 'vliegen' daarna de kaarten naar de speler die de slag wint.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan.
Dit getal geeft aan hoeveel slagen die speler nog moet halen, ofwel de inzet minus de gehaalde slagen.
Een negatief getal, dus lager dan 0, geeft aan dat de speler te veel slagen heeft gehaald.
Een 0 geeft aan dat die speler precies evenveel slagen heeft gehaald, als zijn inzet, en dus een bonuspunten kan ontvangen.

Rechts zie je een voorbeeld:
West en zuid moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen, oost moet er nog 2 halen.
Noord heeft al een slag teveel gehaald.
De slag gaat naar noord omdat hij heeft ingetroefd, en zal dus op -2 komen, dus 2 slagen teveel.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 151
Rang 151
aaronzon
1 2 3 4
75 72 61 54
2 3 4 5
4 2 1 8
18.490 punten
2. Rang 148
Rang 148
houtje
1 2 3 4
90 61 61 42
1 3 4 5
1 1 1 2
17.921 punten
3. Rang 147
Rang 147
juttes
1 2 3 4
86 74 61 44
geen medailles
17.789 punten
4. Rang 144
Rang 144
t451zon
1 2 3 4
67 59 49 63
2 3 4 5
1 2 3 3
17.168 punten
5. Rang 127
Rang 127
boefjes2
1 2 3 4
39 27 18 20
1 2 3 4 5
1 1 4 3 7
13.998 punten
6. Rang 119
Rang 119
smitty84
1 2 3 4
57 39 49 35
3 5
2 1
12.676 punten
7. Rang 119
Rang 119
Goliath
1 2 3 4
28 31 21 13
3 4 5
1 1 1
12.648 punten
8. Rang 112
Rang 112
Tobiaslotte
1 2 3 4
13 11 7 2
2 3 5
1 1 4
11.504 punten
9. Rang 109
Rang 109
spatje
1 2 3 4
13 17 8 12
geen medailles
11.046 punten
10. Rang 107
Rang 107
jempie
1 2 3 4
11 14 1 9
geen medailles
10.689 punten
11. Rang 106
Rang 106
fritss
1 2 3 4
37 18 23 13
geen medailles
10.504 punten
12. Rang 105
Rang 105
ROOSJE66
1 2 3 4
7 6 12 2
geen medailles
10.396 punten
13. Rang 104
Rang 104
jetzen
geen bekers
2 3 4 5
1 1 4 3
10.272 punten
14. Rang 104
Rang 104
peterpan
1 2 3 4
2 2 2 2
1 2 3 4 5
1 1 1 1 1
10.201 punten
15. Rang 103
Rang 103
MARGREET
geen bekers
2 3 5
3 2 1
10.195 punten
16. Rang 103
Rang 103
hamstertje
1 2 3 4
1 2 3 3
2 3 5
1 2 2
10.106 punten
17. Rang 103
Rang 103
verbeek
1 2 4
2 1 1
2 4 5
2 2 1
10.071 punten
18. Rang 102
Rang 102
yoga
2 3
1 2
2 3 5
1 3 1
10.026 punten
18. Rang 102
Rang 102
anita33
1 2 3 4
2 3 1 1
3 4 5
1 2 1
10.026 punten
20. Rang 102
Rang 102
klaverschoppen
1 3 4
1 1 2
1 2 4
1 1 1
9.971 punten
21. Rang 102
Rang 102
voetballer
3 4
2 2
2 4 5
2 1 1
9.941 punten
22. Rang 101
Rang 101
ikwinaltijd
1 3
3 1
4
2
9.876 punten
23. Rang 101
Rang 101
jassen
1 2 4
1 1 5
4
2
9.836 punten
24. Rang 101
Rang 101
Lotje77
1
1
2 3
1 1
9.831 punten
25. Rang 100
Rang 100
Gekke Henkie
1 2 3 4
1 1 1 1
geen medailles
9.719 punten
26. Rang 97
Rang 97
peterdiepstrate
1 2 3 4
21 21 15 18
2 3 4 5
1 2 1 3
9.243 punten
27. Rang 92
Rang 92
bert20655
1 2 3 4
26 25 17 27
geen medailles
8.523 punten
28. Rang 92
Rang 92
kdtim
geen bekers
2 4
1 1
8.506 punten
29. Rang 85
Rang 85
bakvis
1 2 3 4
1 2 2 2
1 2 3 4
1 1 1 1
7.635 punten
30. Rang 85
Rang 85
appeltaart
1 2 3 4
1 1 2 2
1 2
1 1
7.594 punten
31. Rang 84
Rang 84
gamover
1 2 3 4
1 3 2 2
geen medailles
7.419 punten
32. Rang 80
Rang 80
langesjaak
2 4
1 1
2
1
6.978 punten
33. Rang 78
Rang 78
vriendje
1 2 3 4
1 3 1 2
2 3 5
1 1 1
6.648 punten
34. Rang 77
Rang 77
spiderman
1 2 3
2 1 1
3 4
2 1
6.546 punten
35. Rang 77
Rang 77
timmetje
1 2 3 4
1 3 1 3
1 2
1 1
6.526 punten
36. Rang 76
Rang 76
Liliane
2 3
1 3
1 5
1 1
6.467 punten
37. Rang 74
Rang 74
jippo
1 2 3 4
9 13 7 12
geen medailles
6.249 punten
38. Rang 74
Rang 74
jansan
1 2 3 4
1 2 2 3
geen medailles
6.220 punten
39. Rang 73
Rang 73
alexander
3
2
1 4 5
1 1 1
6.085 punten
40. Rang 70
Rang 70
Eirikur
geen bekers
geen medailles
5.748 punten
41. Rang 69
Rang 69
Olga_love
1 3 4
1 1 1
1 2 5
2 1 2
5.555 punten
42. Rang 69
Rang 69
chocolaatje
2 3 4
2 1 4
geen medailles
5.553 punten
43. Rang 68
Rang 68
Weegschaal
4
2
3
1
5.468 punten
44. Rang 67
Rang 67
rinusvd
2 3 4
1 1 1
geen medailles
5.328 punten
45. Rang 66
Rang 66
tamarav
1 2 3 4
1 1 1 1
1 2
1 2
5.289 punten
46. Rang 66
Rang 66
SvenTheMan
1 2 3 4
1 1 2 2
geen medailles
5.255 punten
47. Rang 64
Rang 64
Soepeltjes
1 2 3
2 3 1
2
1
5.063 punten
48. Rang 63
Rang 63
evafem
geen bekers
geen medailles
4.910 punten
49. Rang 62
Rang 62
obiwan
1 3 4
2 1 3
geen medailles
4.777 punten
50. Rang 61
Rang 61
arie6
1 2 4
3 1 1
2 4
1 1
4.662 punten
51. Rang 60
Rang 60
keesvd
2 4
2 4
3 5
1 1
4.604 punten
52. Rang 59
Rang 59
beatme
3 4
4 1
1 3
1 1
4.497 punten
53. Rang 59
Rang 59
Marty21
2 3 4
2 1 1
4 5
2 1
4.456 punten
54. Rang 58
Rang 58
Jupiter
1 3 4
1 1 1
1 2 4
2 2 1
4.435 punten
55. Rang 58
Rang 58
Cassandra
2 3 4
3 3 1
4
1
4.335 punten
56. Rang 57
Rang 57
skywalker
2 3 4
1 5 2
1 3
1 1
4.316 punten
57. Rang 53
Rang 53
janjansen
1 4
3 2
geen medailles
3.874 punten
58. Rang 53
Rang 53
eddie80
1 2 3 4
1 3 1 3
2
1
3.834 punten
59. Rang 51
Rang 51
Robbert82
1 2 4
1 1 2
5
2
3.647 punten
60. Rang 51
Rang 51
Josefien73
2 3 4
2 3 2
2 4 5
1 2 1
3.634 punten
61. Rang 49
Rang 49
schil
geen bekers
2 4 5
1 3 2
3.506 punten
62. Rang 48
Rang 48
djlamore
1 2 3 4
1 3 1 2
1 2
1 1
3.352 punten
63. Rang 47
Rang 47
Aladdin
1 3 4
2 1 1
2 3
1 1
3.337 punten
64. Rang 47
Rang 47
Samuel
1 4
3 1
geen medailles
3.268 punten
65. Rang 47
Rang 47
RuitenVrouw
2 3 4
1 2 2
geen medailles
3.254 punten
66. Rang 46
Rang 46
ajax4ever
1 3 4
1 2 2
1 5
2 1
3.226 punten
67. Rang 46
Rang 46
renske17
1 2 4
1 2 3
1 2
1 2
3.219 punten
68. Rang 46
Rang 46
redu
3
3
2 4 5
1 2 1
3.159 punten
69. Rang 45
Rang 45
Platipus
2 3 4
2 1 3
3 5
1 2
3.134 punten
70. Rang 45
Rang 45
omewillem
2 4
3 1
2 3
2 2
3.126 punten
71. Rang 45
Rang 45
juffertje
1 2 3 4
3 3 1 2
2 4 5
1 1 1
3.105 punten
72. Rang 44
Rang 44
pinda26
2 3
3 1
2 3 4
1 1 1
3.029 punten
73. Rang 44
Rang 44
pimpampet
2 3 4
2 3 1
2 3
1 1
3.002 punten
74. Rang 44
Rang 44
arnhem
1 2 3 4
1 1 2 3
1 2 5
1 2 1
2.988 punten
75. Rang 43
Rang 43
lekkerspelen
1 2 3 4
3 1 3 1
4
2
2.963 punten
76. Rang 43
Rang 43
Petra vd w
1 2 3 4
1 3 5 2
1 2 5
2 1 1
2.955 punten
77. Rang 43
Rang 43
geeeeert
2 3 4
2 1 1
1
1
2.919 punten
78. Rang 42
Rang 42
paula66
1 4
1 1
3 4
1 1
2.838 punten
79. Rang 42
Rang 42
sanneke
2 4
1 3
1 2 3
1 2 1
2.826 punten
80. Rang 42
Rang 42
bulldog
1 2
1 2
geen medailles
2.816 punten
81. Rang 42
Rang 42
barkruk
1 3 4
1 2 2
3
2
2.804 punten
82. Rang 41
Rang 41
stoerevent
1 3
2 1
1
2
2.785 punten
83. Rang 41
Rang 41
rotjoch
2 3
1 1
1 5
1 1
2.774 punten
84. Rang 41
Rang 41
mrwiseguy
2 3 4
4 1 1
4 5
1 1
2.773 punten
85. Rang 41
Rang 41
techno
1 2 4
1 1 1
geen medailles
2.752 punten
86. Rang 41
Rang 41
fredje
1 2 4
1 1 1
2
1
2.744 punten
87. Rang 41
Rang 41
Stijn
2 3 4
1 1 4
1 2
2 1
2.736 punten
88. Rang 41
Rang 41
ladyinwhite
1
1
1 3
1 1
2.730 punten
89. Rang 41
Rang 41
jantientje
4
4
1
1
2.727 punten
90. Rang 41
Rang 41
waterman
1 2 3 4
2 2 2 1
1 2 5
2 1 3
2.726 punten
91. Rang 41
Rang 41
zumba
3 4
2 1
2 3
1 1
2.719 punten
92. Rang 40
Rang 40
ahmed1983
1 2 4
1 2 2
2 5
1 1
2.668 punten
93. Rang 40
Rang 40
pokeraar
3 4
3 1
4
1
2.659 punten
94. Rang 40
Rang 40
superboertje
3 4
1 1
1 2 3
1 1 1
2.658 punten
95. Rang 40
Rang 40
heervrouwboer
2 3 4
4 1 1
1 2
1 1
2.654 punten
96. Rang 40
Rang 40
ikdaagjeuit
1 2 3 4
1 2 1 3
2 4 5
3 1 1
2.640 punten
97. Rang 39
Rang 39
racefanaat
1 2 3 4
1 1 2 2
1 4 5
2 1 1
2.584 punten
98. Rang 39
Rang 39
schoppenvrouw
1 2 3 4
1 1 1 1
5
1
2.554 punten
99. Rang 39
Rang 39
appeltje
4
1
geen medailles
2.549 punten
100. Rang 38
Rang 38
steefje
2 4
4 2
1 2 3 4
2 2 1 1
2.528 punten
Dagscores vandaag
1 69 Rang 33 Wiske
2 66 Rang 8 Eline62
3 54 Rang 5 KirstenVeenendaal72
4 43 Rang 32 Hemeltje
5 42 Rang 4 NaomiNijboer91
6. 40 Rang 32 pestkop
6. 40 Rang 42 bulldog
7. 36 Rang 4 ThomasKock95
8. 35 Rang 48 djlamore
9. 33 Rang 15 Jurronimo
10. 27 Rang 7 FarukDelft90
10. 27 Rang 112 Tobiaslotte
Dagscores gisteren
1 63 Rang 77 timmetje
2 62 Rang 102 yoga
3 61 Rang 11 Vienna69
4 59 Rang 36 Ferry
5 58 Rang 41 mrwiseguy
Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#742)
1. 31 Rang 112 Tobiaslotte
2. 29 Rang 58 Jupiter
3. 20 Rang 119 Goliath
4. 18 Rang 101 Lotje77
5. 16 Rang 148 houtje
5. 16 Rang 147 juttes
6. 7 Rang 34 verzakertje
7. 1 Rang 144 t451zon
8. x Rang 151 aaronzon
10. [..] Rang 6 knorp
Vorig toernooi (#741)
1 39 Rang 11 Berkheij
2 35 Rang 148 houtje
3 26 Rang 112 Tobiaslotte
4 21 Rang 106 fritss
4 21 Rang 19 robertstein
Auteur: Edwin Morren | Privacybeleid & Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2020