Top links
SimCity game City Island 5
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
t451zon
1
6
2
20
3
24
4
42
5
63
1
600
2
377
3
352
4
316
rating: 4
192939 punten
2. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
18
2
43
3
35
4
23
5
16
1
568
2
262
3
165
4
132
184805 punten
3. Rang 50
rang 50
Tobiaslotte
1
20
2
38
3
38
4
24
5
11
1
102
2
58
3
31
4
29
rating: 4166
155741 punten
4. Rang 12
rang 12
boefjes2
1
2
3
3
1
4
2
1
3
2
107305 punten
5. Rang 36
rang 36
houtje
2
3
3
1
4
3
5
1
1
77
2
39
3
34
4
32
rating: 4
99814 punten
6. Rang 34
rang 34
spatje
1
74
2
37
3
29
4
18
98810 punten
7. Rang 47
rang 47
Lotje77
1
13
2
17
3
8
4
5
5
3
1
2
2
51
3
72
4
75
rating: 3853
91963 punten
8. Rang 42
rang 42
Goliath
3
1
5
4
1
81
2
57
3
54
4
46
rating: 1638
89033 punten
9. Rang 39
rang 39
jassen
1
9
2
7
3
3
4
4
5
1
2
35
3
52
4
49
rating: 2780
87555 punten
10. Rang 39
rang 39
ikwinaltijd
1
12
2
5
3
9
4
6
5
5
2
29
3
27
4
38
rating: 2658
87468 punten
11. Rang 36
rang 36
klaverschoppen
1
5
2
6
3
8
4
5
5
6
1
1
2
27
3
37
4
37
rating: 2325
86440 punten
12. Rang 32
rang 32
voetballer
1
8
2
4
3
6
4
6
5
3
2
19
3
24
4
28
rating: 1344
84819 punten
13. Rang 32
rang 32
yoga
1
5
2
5
3
4
4
4
5
7
2
26
3
24
4
19
rating: 1574
84744 punten
14. Rang 46
rang 46
ROOSJE66
1
130
2
86
3
70
4
69
77770 punten
15. Rang 8
rang 8
Gekke Henkie
1
4
2
3
4
1
rating: 111
67011 punten
16. Rang 38
rang 38
hamstertje
1
9
2
7
3
8
4
7
5
4
2
24
3
40
4
26
rating: 2449
60414 punten
17. Rang 37
rang 37
juttes
2
2
3
2
4
4
5
2
1
93
2
31
3
19
4
13
59970 punten
18. Rang 37
rang 37
verbeek
1
7
2
8
3
8
4
11
5
4
2
20
3
26
4
42
rating: 2170
59965 punten
19. Rang 42
rang 42
anita33
1
13
2
9
3
6
4
5
5
10
1
1
2
35
3
55
4
41
rating: 3087
49202 punten
20. Rang 39
rang 39
peterpan
1
7
2
9
3
7
4
9
5
3
2
37
3
39
4
59
rating: 2541
47806 punten
21. Rang 30
rang 30
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
35
2
21
3
17
4
21
44315 punten
22. Rang 50
rang 50
MARGREET
1
12
2
39
3
49
4
72
5
73
41140 punten
23. Rang 18
rang 18
appeltaart
1
3
2
3
2
10
3
7
4
3
rating: 352
28137 punten
24. Rang 17
rang 17
gamover
2
2
3
2
4
5
2
5
3
5
4
9
rating: 412
27992 punten
25. Rang 14
rang 14
bakvis
1
3
2
1
3
1
4
1
5
1
2
3
4
2
rating: 312
27687 punten
26. Rang 2
rang 2
fritss
1
1
3
1
4
2
26730 punten
27. Rang 50
rang 50
klaastim
1
38
2
43
3
43
4
28
5
17
1
1
27470 punten
28. Rang 49
rang 49
langesjaak
1
11
2
17
3
9
4
8
5
15
1
2
2
56
3
73
4
76
rating: 4672
26517 punten
29. Rang 45
rang 45
Liliane
1
16
2
9
3
8
4
4
5
6
2
39
3
62
4
62
rating: 3954
24174 punten
30. Rang 45
rang 45
jansan
1
135
2
73
3
62
4
66
24160 punten
31. Rang 45
rang 45
vriendje
1
12
2
11
3
9
4
5
5
11
1
12
2
49
3
60
4
66
rating: 3049
24119 punten
32. Rang 44
rang 44
timmetje
1
12
2
10
3
11
4
8
5
7
1
9
2
51
3
61
4
51
rating: 2694
23654 punten
33. Rang 44
rang 44
spiderman
1
13
2
11
3
6
4
7
5
6
1
12
2
38
3
61
4
56
rating: 3076
23591 punten
34. Rang 43
rang 43
Eirikur
1
109
2
91
3
49
4
51
22990 punten
35. Rang 42
rang 42
alexander
1
16
2
13
3
6
4
3
5
11
1
2
2
40
3
38
4
44
rating: 2420
22445 punten
36. Rang 38
rang 38
chocolaatje
1
13
2
6
3
6
4
2
5
6
2
32
3
36
4
43
rating: 2276
20631 punten
37. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
38. Rang 38
rang 38
Weegschaal
1
11
2
6
3
8
4
6
5
7
2
23
3
44
4
29
rating: 2342
20592 punten
39. Rang 35
rang 35
SvenTheMan
1
9
2
7
3
5
4
2
5
5
2
20
3
32
4
38
rating: 2087
19452 punten
40. Rang 35
rang 35
rinusvd
1
11
2
5
3
5
4
3
5
6
2
27
3
29
4
28
rating: 1821
19401 punten
41. Rang 34
rang 34
Olga_love
1
8
2
4
3
6
4
5
5
4
2
19
3
37
4
33
rating: 1849
19029 punten
42. Rang 33
rang 33
smitty84
1
3
2
4
3
5
4
14
5
21
1
31
2
21
3
20
4
22
rating: 188
18683 punten
43. Rang 32
rang 32
tamarav
1
6
2
6
3
3
4
5
5
4
2
15
3
29
4
29
rating: 1799
18364 punten
44. Rang 32
rang 32
Soepeltjes
1
11
2
2
3
6
4
5
5
2
2
14
3
29
4
20
rating: 1347
18192 punten
45. Rang 32
rang 32
bert20655
1
54
2
42
3
29
4
25
18110 punten
46. Rang 30
rang 30
obiwan
1
5
2
3
3
3
4
4
5
5
2
16
3
20
4
21
rating: 1575
17460 punten
47. Rang 26
rang 26
keesvd
1
3
3
8
4
5
5
5
2
14
3
17
4
12
rating: 965
16515 punten
48. Rang 26
rang 26
arie6
1
6
2
2
3
3
4
4
5
3
2
9
3
13
4
11
rating: 1054
16464 punten
49. Rang 24
rang 24
Marty21
1
4
2
3
3
2
4
3
5
1
2
11
3
7
4
17
rating: 950
16035 punten
50. Rang 21
rang 21
beatme
1
3
3
2
4
3
5
2
2
11
3
14
4
8
rating: 724
15459 punten
51. Rang 21
rang 21
Cassandra
1
2
2
2
3
1
4
6
5
2
2
7
3
9
4
9
rating: 707
15382 punten
52. Rang 19
rang 19
evafem
1
2
2
2
3
8
4
6
5
14
15020 punten
53. Rang 19
rang 19
skywalker
1
2
2
2
3
2
2
6
3
12
4
6
rating: 600
15000 punten
54. Rang 18
rang 18
Jupiter
1
4
3
1
2
8
3
7
4
8
rating: 468
14823 punten
55. Rang 9
rang 9
janjansen
2
1
4
1
5
3
2
2
3
2
4
3
rating: 157
13832 punten
56. Rang 1
rang 1
Robbert82
4
1
rating: 33
13363 punten
57. Rang 50
rang 50
jetzen
1
83
2
153
3
206
4
251
5
256
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
59452 punten
58. Rang 49
rang 49
eddie80
1
8
2
13
3
14
4
9
5
6
1
23
2
80
3
92
4
110
rating: 3150
13135 punten
59. Rang 48
rang 48
Josefien73
1
16
2
10
3
4
4
14
5
11
1
6
2
65
3
78
4
96
rating: 3446
12411 punten
60. Rang 47
rang 47
Samuel
1
16
2
10
3
13
4
9
5
14
1
4
2
52
3
74
4
65
rating: 3458
11733 punten
61. Rang 46
rang 46
RuitenVrouw
1
18
2
11
3
11
4
5
5
4
1
19
2
51
3
57
4
61
rating: 2930
11420 punten
62. Rang 46
rang 46
Aladdin
1
12
2
6
3
14
4
12
5
6
1
8
2
68
3
63
4
54
rating: 3473
11258 punten
63. Rang 45
rang 45
djlamore
1
10
2
11
3
8
4
12
5
6
1
19
2
50
3
57
4
71
rating: 3089
10779 punten
64. Rang 45
rang 45
Platipus
1
13
2
7
3
6
4
8
5
7
1
5
2
54
3
63
4
81
rating: 3581
10531 punten
65. Rang 44
rang 44
redu
1
12
2
10
3
10
4
9
5
3
1
4
2
52
3
71
4
61
rating: 3190
10345 punten
66. Rang 44
rang 44
ajax4ever
1
13
2
16
3
9
4
4
5
11
1
19
2
53
3
54
4
66
rating: 2167
10287 punten
67. Rang 44
rang 44
bulldog
1
14
2
8
3
10
4
13
5
4
1
15
2
43
3
64
4
86
rating: 2226
9976 punten
68. Rang 44
rang 44
geeeeert
1
6
2
10
3
13
4
14
5
5
1
7
2
54
3
53
4
64
rating: 3108
9968 punten
69. Rang 44
rang 44
pinda26
1
11
2
5
3
7
4
7
5
8
1
6
2
46
3
67
4
65
rating: 3631
9881 punten
70. Rang 44
rang 44
techno
1
10
2
12
3
8
4
14
5
11
1
18
2
54
3
62
4
60
rating: 2013
9868 punten
71. Rang 43
rang 43
renske17
1
14
2
10
3
5
4
10
5
5
1
15
2
54
3
59
4
67
rating: 2315
9810 punten
72. Rang 43
rang 43
pimpampet
1
12
2
11
3
10
4
8
5
1
1
12
2
60
3
63
4
85
rating: 2075
9730 punten
73. Rang 43
rang 43
omewillem
1
14
2
8
3
11
4
10
5
11
1
10
2
56
3
60
4
76
rating: 1947
9667 punten
74. Rang 43
rang 43
paula66
1
7
2
12
3
9
4
7
5
7
1
11
2
42
3
61
4
69
rating: 2984
9594 punten
75. Rang 43
rang 43
lekkerspelen
1
9
2
14
3
10
4
8
5
11
1
15
2
52
3
58
4
90
rating: 1775
9505 punten
76. Rang 43
rang 43
pokeraar
1
10
2
10
3
5
4
8
5
10
1
3
2
53
3
56
4
51
rating: 3167
9497 punten
77. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
78. Rang 43
rang 43
jantientje
1
9
2
15
3
10
4
4
5
3
1
7
2
38
3
49
4
52
rating: 3160
9460 punten
79. Rang 43
rang 43
juffertje
1
8
2
10
3
10
4
9
5
8
1
22
2
49
3
63
4
56
rating: 2110
9410 punten
80. Rang 43
rang 43
fredje
1
11
2
13
3
14
4
5
5
6
1
13
2
48
3
49
4
62
rating: 2009
9389 punten
81. Rang 43
rang 43
rotjoch
1
11
2
7
3
9
4
6
5
4
1
11
2
40
3
54
4
44
rating: 3287
9387 punten
82. Rang 43
rang 43
mrwiseguy
1
12
2
12
3
7
4
2
5
9
1
13
2
54
3
71
4
60
rating: 2053
9313 punten
83. Rang 42
rang 42
zumba
1
14
2
6
3
6
4
2
5
5
1
17
2
56
3
71
4
70
rating: 1927
9267 punten
84. Rang 42
rang 42
appeltje
1
9
2
12
3
9
4
7
5
6
1
14
2
47
3
73
4
67
rating: 2012
9247 punten
85. Rang 42
rang 42
barkruk
1
10
2
13
3
6
4
5
5
5
1
6
2
41
3
55
4
61
rating: 2717
9082 punten
86. Rang 42
rang 42
arnhem
1
9
2
10
3
14
4
5
5
4
1
5
2
29
3
63
4
46
rating: 3035
9065 punten
87. Rang 42
rang 42
ladyinwhite
1
10
2
7
3
10
4
6
5
8
1
5
2
48
3
53
4
55
rating: 2906
9026 punten
88. Rang 42
rang 42
schil
1
1
2
3
3
2
4
5
5
9
1
87
2
62
3
54
4
63
8970 punten
89. Rang 42
rang 42
ahmed1983
1
11
2
7
3
9
4
4
5
7
1
11
2
60
3
57
4
67
rating: 2198
8938 punten
90. Rang 41
rang 41
schoppenvrouw
1
6
2
15
3
11
5
8
1
14
2
44
3
67
4
50
rating: 2084
8774 punten
91. Rang 41
rang 41
stoerevent
1
11
2
8
3
6
4
7
5
5
1
7
2
38
3
49
4
67
rating: 2871
8691 punten
92. Rang 41
rang 41
sanneke
1
11
2
7
3
8
4
9
5
4
1
13
2
45
3
55
4
66
rating: 2140
8545 punten
93. Rang 41
rang 41
Ronvdb
1
8
2
10
3
2
4
5
5
5
1
18
2
52
3
65
4
69
rating: 1980
8485 punten
94. Rang 41
rang 41
Stijn
1
9
2
12
3
2
4
11
5
5
1
6
2
36
3
58
4
42
rating: 2661
8406 punten
95. Rang 41
rang 41
superboertje
1
14
2
9
3
4
4
6
5
3
1
14
2
47
3
42
4
67
rating: 1737
8342 punten
96. Rang 40
rang 40
winnaar
1
9
2
9
3
8
4
4
5
11
1
9
2
34
3
44
4
51
rating: 2632
8277 punten
97. Rang 40
rang 40
Yvar
1
8
2
9
3
6
4
4
5
6
1
5
2
42
3
57
4
50
rating: 2650
8235 punten
98. Rang 40
rang 40
Petra vd w
1
8
2
4
3
10
4
3
5
5
1
8
2
36
3
55
4
52
rating: 2989
8104 punten
99. Rang 40
rang 40
kikkertje
1
7
2
13
3
5
4
9
5
6
1
11
2
33
3
41
4
39
rating: 2510
8090 punten
100. Rang 40
rang 40
heervrouwboer
1
7
2
10
3
7
4
7
5
5
1
5
2
45
3
40
4
47
rating: 2618
8023 punten
Dagscores vandaag
1 55 Rang 31 paul55
2 32 Rang 12 boefjes2
3 31 Rang 45 Platipus
Dagscores gisteren
1 70 Rang 32 luckyluke
2 53 Rang 19 evafem
3 48 Rang 12 boefjes2
4 46 Rang 34 superman
5 40 Rang 50 jetzen
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#277)
geen scores beschikbaar
Vorig toernooi (#276)
1 50 Rang 37 juttes
2 46 Rang 12 boefjes2
3 37 Rang 32 bert20655
4 31 Rang 36 houtje
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2019