Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
15
2
32
3
24
4
18
5
9
1
458
2
208
3
130
4
101
173950 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
2
2
19
3
18
4
35
5
44
1
367
2
228
3
210
4
174
rating: 4
170684 punten
3. Rang 29
rang 29
Tobiaslotte
1
8
2
4
3
5
4
5
5
3
1
18
2
12
3
10
4
4
rating: 458
123938 punten
4. Rang 45
rang 45
Lotje77
1
12
2
16
3
8
4
4
5
3
2
45
3
66
4
68
rating: 3439
90804 punten
5. Rang 44
rang 44
spatje
1
139
2
54
3
42
4
42
89750 punten
6. Rang 38
rang 38
boefjes2
1
12
2
13
3
25
4
23
5
20
1
14
2
3
3
5
4
5
87185 punten
7. Rang 36
rang 36
jassen
1
8
2
4
3
3
4
3
2
31
3
44
4
45
rating: 2403
86358 punten
8. Rang 35
rang 35
ikwinaltijd
1
9
2
5
3
6
4
6
5
5
2
22
3
26
4
29
rating: 2192
86082 punten
9. Rang 33
rang 33
klaverschoppen
1
3
2
5
3
6
4
5
5
5
1
1
2
25
3
28
4
29
rating: 1815
85085 punten
10. Rang 28
rang 28
voetballer
1
7
2
3
3
2
4
5
5
2
2
12
3
20
4
23
rating: 1019
83554 punten
11. Rang 26
rang 26
yoga
1
4
2
2
3
1
4
4
5
4
2
22
3
15
4
16
rating: 1039
83154 punten
12. Rang 15
rang 15
houtje
1
14
2
8
3
6
4
3
81010 punten
13. Rang 12
rang 12
Goliath
5
2
1
7
2
9
3
4
4
5
rating: 13
80733 punten
14. Rang 34
rang 34
ROOSJE66
1
65
2
46
3
27
4
31
72080 punten
15. Rang 40
rang 40
Gekke Henkie
1
2
2
7
3
6
4
10
5
9
1
53
2
25
3
23
4
17
rating: 1733
61168 punten
16. Rang 35
rang 35
hamstertje
1
7
2
7
3
5
4
7
5
3
2
22
3
32
4
22
rating: 2056
59261 punten
17. Rang 33
rang 33
verbeek
1
5
2
5
3
7
4
8
5
2
2
16
3
23
4
36
rating: 1792
58522 punten
18. Rang 40
rang 40
anita33
1
10
2
7
3
6
4
5
5
9
1
1
2
34
3
45
4
37
rating: 2703
47948 punten
19. Rang 37
rang 37
peterpan
1
6
2
8
3
7
4
8
5
1
2
30
3
35
4
55
rating: 2195
46805 punten
20. Rang 29
rang 29
aaronzon
1
2
2
5
3
3
4
5
5
8
1
32
2
20
3
13
4
17
44015 punten
21. Rang 46
rang 46
juttes
2
1
3
2
4
2
1
146
2
68
3
52
4
43
37800 punten
22. Rang 38
rang 38
MARGREET
1
6
2
17
3
26
4
42
5
28
33840 punten
23. Rang 1
rang 1
fritss
26640 punten
24. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
25. Rang 49
rang 49
gamover
1
11
2
9
3
7
4
11
5
12
1
11
2
65
3
80
4
71
rating: 4686
26536 punten
26. Rang 49
rang 49
appeltaart
1
6
2
9
3
11
4
5
5
11
1
15
2
64
3
70
4
96
rating: 4736
26086 punten
27. Rang 48
rang 48
bakvis
1
13
2
10
3
11
4
6
5
13
1
8
2
51
3
70
4
73
rating: 4396
25861 punten
28. Rang 47
rang 47
langesjaak
1
10
2
15
3
7
4
6
5
13
1
2
2
51
3
67
4
68
rating: 4108
24978 punten
29. Rang 44
rang 44
Liliane
1
15
2
7
3
8
4
4
5
5
2
37
3
59
4
55
rating: 3574
23254 punten
30. Rang 43
rang 43
vriendje
1
11
2
8
3
6
4
5
5
11
1
12
2
47
3
56
4
60
rating: 2742
22962 punten
31. Rang 42
rang 42
spiderman
1
12
2
10
3
6
4
6
5
5
1
12
2
33
3
54
4
49
rating: 2645
22500 punten
32. Rang 41
rang 41
timmetje
1
9
2
10
3
8
4
4
5
6
1
9
2
44
3
48
4
42
rating: 2288
21863 punten
33. Rang 39
rang 39
jansan
1
97
2
52
3
43
4
46
21050 punten
34. Rang 38
rang 38
Eirikur
1
80
2
74
3
33
4
41
20610 punten
35. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
36. Rang 37
rang 37
alexander
1
10
2
9
3
4
4
1
5
9
1
2
2
34
3
36
4
34
rating: 1957
20212 punten
37. Rang 34
rang 34
chocolaatje
1
9
2
5
3
4
4
2
5
6
2
22
3
30
4
36
rating: 1808
18923 punten
38. Rang 33
rang 33
Weegschaal
1
7
2
3
3
4
4
4
5
4
2
18
3
34
4
25
rating: 1901
18486 punten
39. Rang 32
rang 32
SvenTheMan
1
8
2
5
3
5
4
2
5
2
2
15
3
24
4
34
rating: 1643
18258 punten
40. Rang 31
rang 31
rinusvd
1
8
2
5
3
2
4
2
5
6
2
22
3
20
4
18
rating: 1375
17875 punten
41. Rang 30
rang 30
Olga_love
1
6
2
2
3
5
4
5
5
2
2
15
3
30
4
30
rating: 1443
17758 punten
42. Rang 28
rang 28
Soepeltjes
1
10
2
1
3
3
4
4
5
1
2
11
3
18
4
17
rating: 967
16947 punten
43. Rang 27
rang 27
tamarav
1
5
2
2
3
1
4
3
5
3
2
11
3
20
4
24
rating: 1267
16682 punten
44. Rang 25
rang 25
obiwan
1
4
2
3
3
2
4
1
5
4
2
9
3
16
4
15
rating: 1035
16195 punten
45. Rang 24
rang 24
bert20655
1
31
2
24
3
13
4
8
15930 punten
46. Rang 21
rang 21
arie6
1
4
2
2
3
2
4
4
5
1
2
4
3
6
4
11
rating: 668
15413 punten
47. Rang 20
rang 20
keesvd
1
1
3
7
4
2
5
2
2
10
3
10
4
7
rating: 517
15207 punten
48. Rang 15
rang 15
Marty21
1
1
3
1
4
1
2
7
3
1
4
6
rating: 563
14423 punten
49. Rang 13
rang 13
beatme
1
1
4
3
5
1
2
6
3
4
4
3
rating: 241
14151 punten
50. Rang 12
rang 12
Cassandra
1
1
3
1
4
2
5
1
2
3
3
2
4
2
rating: 277
14072 punten
51. Rang 7
rang 7
Jupiter
1
1
2
1
3
4
4
1
rating: 124
13689 punten
52. Rang 3
rang 3
skywalker
2
1
13420 punten
53. Rang 50
rang 50
jetzen
1
80
2
133
3
179
4
210
5
219
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
52077 punten
54. Rang 48
rang 48
Robbert82
1
7
2
6
3
4
4
14
5
9
1
23
2
65
3
86
4
101
rating: 3866
12116 punten
55. Rang 47
rang 47
evafem
1
13
2
31
3
35
4
61
5
62
rating: 2
11822 punten
56. Rang 47
rang 47
eddie80
1
8
2
11
3
9
4
8
5
4
1
23
2
71
3
84
4
102
rating: 2801
11601 punten
57. Rang 47
rang 47
janjansen
1
6
2
13
3
8
4
11
5
6
1
23
2
76
3
95
4
84
rating: 2564
11569 punten
58. Rang 46
rang 46
Josefien73
1
14
2
10
3
3
4
12
5
11
1
5
2
60
3
74
4
92
rating: 3037
11257 punten
59. Rang 44
rang 44
Samuel
1
15
2
9
3
11
4
6
5
13
1
4
2
44
3
67
4
58
rating: 3079
10354 punten
60. Rang 44
rang 44
Aladdin
1
12
2
4
3
13
4
12
5
6
1
8
2
61
3
59
4
48
rating: 3090
10250 punten
61. Rang 43
rang 43
RuitenVrouw
1
13
2
9
3
10
4
4
5
4
1
19
2
50
3
48
4
53
rating: 2463
9713 punten
62. Rang 43
rang 43
Platipus
1
12
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
49
3
59
4
75
rating: 3135
9545 punten
63. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
64. Rang 42
rang 42
djlamore
1
9
2
9
3
6
4
9
5
6
1
19
2
44
3
50
4
62
rating: 2601
9256 punten
65. Rang 42
rang 42
redu
1
10
2
9
3
9
4
5
5
3
1
4
2
47
3
65
4
55
rating: 2845
9045 punten
66. Rang 42
rang 42
ajax4ever
1
12
2
15
3
7
4
3
5
11
1
19
2
47
3
48
4
59
rating: 1646
8971 punten
67. Rang 41
rang 41
jantientje
1
8
2
14
3
9
4
3
5
3
1
7
2
35
3
45
4
50
rating: 2855
8615 punten
68. Rang 41
rang 41
techno
1
8
2
11
3
5
4
14
5
10
1
18
2
47
3
58
4
55
rating: 1612
8527 punten
69. Rang 41
rang 41
omewillem
1
12
2
7
3
9
4
10
5
10
1
10
2
54
3
54
4
69
rating: 1570
8515 punten
70. Rang 41
rang 41
pinda26
1
9
2
3
3
5
4
7
5
7
1
6
2
40
3
63
4
61
rating: 3164
8489 punten
71. Rang 41
rang 41
fredje
1
11
2
10
3
14
4
4
5
6
1
13
2
43
3
45
4
55
rating: 1701
8431 punten
72. Rang 41
rang 41
bulldog
1
10
2
7
3
9
4
12
5
3
1
15
2
37
3
57
4
80
rating: 1787
8407 punten
73. Rang 41
rang 41
renske17
1
11
2
9
3
5
4
7
5
5
1
15
2
45
3
55
4
62
rating: 1870
8340 punten
74. Rang 40
rang 40
zumba
1
12
2
6
3
5
4
2
5
3
1
17
2
53
3
66
4
64
rating: 1526
8241 punten
75. Rang 40
rang 40
geeeeert
1
4
2
8
3
9
4
9
5
2
1
7
2
52
3
46
4
58
rating: 2699
8224 punten
76. Rang 40
rang 40
lekkerspelen
1
8
2
12
3
7
4
7
5
11
1
15
2
47
3
52
4
83
rating: 1408
8198 punten
77. Rang 40
rang 40
pimpampet
1
10
2
6
3
10
4
7
5
1
1
11
2
57
3
57
4
78
rating: 1668
8193 punten
78. Rang 40
rang 40
juffertje
1
6
2
9
3
10
4
7
5
7
1
22
2
44
3
54
4
51
rating: 1708
8153 punten
79. Rang 40
rang 40
pokeraar
1
9
2
6
3
4
4
7
5
8
1
3
2
49
3
50
4
47
rating: 2717
8067 punten
80. Rang 40
rang 40
paula66
1
5
2
8
3
8
4
7
5
5
1
11
2
35
3
56
4
61
rating: 2565
8010 punten
81. Rang 40
rang 40
rotjoch
1
8
2
6
3
7
4
5
5
4
1
11
2
35
3
48
4
40
rating: 2839
7954 punten
82. Rang 39
rang 39
mrwiseguy
1
9
2
10
3
6
4
1
5
8
1
13
2
50
3
64
4
55
rating: 1612
7837 punten
83. Rang 39
rang 39
ladyinwhite
1
9
2
7
3
7
4
4
5
7
1
5
2
40
3
46
4
50
rating: 2540
7755 punten
84. Rang 39
rang 39
barkruk
1
7
2
13
3
4
4
5
5
4
1
6
2
39
3
43
4
54
rating: 2274
7719 punten
85. Rang 39
rang 39
arnhem
1
8
2
6
3
12
4
4
5
3
1
5
2
28
3
58
4
37
rating: 2545
7605 punten
86. Rang 39
rang 39
appeltje
1
6
2
10
3
5
4
7
5
5
1
14
2
42
3
68
4
62
rating: 1554
7589 punten
87. Rang 39
rang 39
ahmed1983
1
9
2
4
3
9
4
4
5
7
1
11
2
55
3
54
4
56
rating: 1716
7586 punten
88. Rang 38
rang 38
sanneke
1
8
2
5
3
6
4
9
5
3
1
13
2
45
3
49
4
56
rating: 1662
7097 punten
89. Rang 38
rang 38
schoppenvrouw
1
3
2
11
3
10
5
5
1
14
2
39
3
62
4
45
rating: 1617
7082 punten
90. Rang 38
rang 38
kikkertje
1
7
2
12
3
5
4
6
5
5
1
11
2
27
3
35
4
34
rating: 2046
7001 punten
91. Rang 37
rang 37
Stijn
1
6
2
12
3
1
4
9
5
4
1
6
2
28
3
51
4
40
rating: 2202
6972 punten
92. Rang 37
rang 37
stoerevent
1
7
2
4
3
6
4
5
5
5
1
7
2
33
3
42
4
58
rating: 2452
6892 punten
93. Rang 37
rang 37
Ronvdb
1
5
2
8
3
2
4
4
5
4
1
18
2
45
3
57
4
58
rating: 1498
6873 punten
94. Rang 37
rang 37
heervrouwboer
1
6
2
9
3
6
4
6
5
5
1
5
2
37
3
37
4
38
rating: 2173
6838 punten
95. Rang 37
rang 37
superboertje
1
9
2
7
3
3
4
5
5
3
1
14
2
40
3
40
4
61
rating: 1457
6802 punten
96. Rang 37
rang 37
Petra vd w
1
6
2
3
3
10
4
1
5
5
1
8
2
30
3
49
4
46
rating: 2413
6718 punten
97. Rang 37
rang 37
Yvar
1
5
2
8
3
5
4
4
5
5
1
5
2
34
3
50
4
40
rating: 2152
6682 punten
98. Rang 36
rang 36
schil
2
1
4
1
5
1
1
69
2
51
3
46
4
49
6565 punten
99. Rang 36
rang 36
ikdaagjeuit
1
7
2
3
3
7
4
5
5
10
1
6
2
34
3
43
4
42
rating: 1950
6415 punten
100. Rang 36
rang 36
winnaar
1
6
2
7
3
5
4
3
5
6
1
9
2
30
3
35
4
38
rating: 2138
6378 punten
Dagscores vandaag
1 53 Rang 30 koremans
2 16 Rang 14 Maxima
Dagscores gisteren
1 64 Rang 40 pimpampet
2 44 Rang 32 tinusdegroot
3 42 Rang 40 paula66
4 38 Rang 40 Gekke Henkie
5 37 Rang 41 timmetje
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#1114)
1. x Rang 38 Eirikur
1. x Rang 34 ROOSJE66
Vorig toernooi (#1113)
1 27 Rang 50 t451zon
2 24 Rang 28 smitty84
3 23 Rang 41 techno
4 13 Rang 33 Viking
4 13 Rang 40 Gekke Henkie
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2018