Top links
Luchtplantjes Airplantshop
Patience spellen


Patience Spellen
Cardgames.pagina.nl
Boerenbridge
Iedere ronde zeg je hoeveel slagen je denkt te halen, en per ronde wisselt troef. Degene die na een ronde precies 100 punten heeft, is de winnaar.
Nu spelen: Boerenbridge
Spelregels   |   Standen   |   Ranglijst

Spelregels Boerenbridge / 100 puntjes

Boerenbridge Naam van het spel
Zoals bij veel kaartspellen, is de oorsprong van de naam van dit spel onbekend. Het is niet zeker of dit spel ook onder een andere naam bekend is. 100 staat voor het aantal punten dat een speler moet halen om het spel te winnen.

De kaarten
Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld met een compleet spel van 52 kaarten, dus zonder jokers. De volgorde, van hoog naar laag, is aas, heer, vrouw, boer, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2.
Deze volgorde geldt ook voor de troefkaart.
Troef wint van niet-troef, en je hoeft niet in te troeven als je geen kleur kunt bekennen!
--> Niet aan de kaarten, maar aan het aantal slagen worden punten toegekend.

Boerenbridge / 100 Puntjes wordt gespeeld door 4 spelers, die ieder voor zichzelf spelen. Net als bij klaverjassen speel je hier met 'noord', 'west', zuid' en 'oost', waarbij jij de speler bent die op zuid speelt. Het doel van het spel is om exact op 100 punten uit te komen. Deze punten worden gehaald met de slagen die je binnen haalt. Voor iedere gehaalde slag krijg je 1 punt.

Voordat het spel begint, bepaal je hoeveel slagen je denkt te halen. Is na het uitspelen van de kaarten het aantal slagen correct, dan verdien je 10 bonuspunten. Heb je 2 slagen ingeschat, en je haalt ook 2 slagen, dan krijg je niet alleen 2 punten maar ook 10 bonuspunten, dus in totaal 12 punten. Als je nu 0 slagen voorspelt, en je haalt ook geen enkele slag, dan heb je dus 0 punten, maar je krijgt dan 20 bonuspunten.
Wanneer een speler op de 80 punten zit, of hoger, dan mag hij geen voorspelling meer doen! Er kunnen dan ook geen bonuspunten meer gehaald worden! Wanneer een speler in totaal boven de 100 punten uitkomt, dan wordt het teveel aan punten weer van de 100 afgetrokken.
Dus als je op 97 punten stond, en je haalt 4 slagen, dan kom je uit op:
97 + 4 = 101 --> 100 - (101 - 100) = 100 - 1 = 99 punten.
Wanneer een kleur gevraagd wordt die je niet hebt, ben je niet verplicht om in te troeven (!), je kunt ook een willekeurige andere kaart opgooien. In geen enkel geval moet er overgetroefd worden!!

De troeven
Zoals eerder vermeld, heeft de troefkaart dezelfde volgorde als de andere kleuren. Het draaien van de troefkleur gaat volgens een vaste volgorde, dus niet ad random zoals bij klaverjassen.
De volgorde: klaver, ruiten, harten, schoppen, sans.
Sans (=zonder) betekent dat er geen troef is!
Ook wordt er niet gepast of gespeeld net als bij klaverjassen. Aan de hand van de troef zet je in.

Het inzetten
Ieder zet in zonder dat de anderen het zien, pas als iedereen heeft ingezet, wordt er bekend gemaakt wat iedereen heeft ingezet. Je kunt dus nooit jouw inzet laten bepalen door de inzet van de andere spelers.
Je mag dus ook alleen maar inzetten als je op minder dan 80 punten staat. Als iedereen een beetje goed heeft ingezet zal het totaal uit moeten komen op 13. Er zijn immers 13 slagen te halen.

Aan het einde van het spel wordt jouw eindscore bekend gemaakt.
Dit is jouw puntentotaal minus het gemiddelde aantal punten van je tegenstanders.
Stel dat jij 95 punten hebt, west heeft er 100 (en wint), noord 96 en oost 77, dan is je eindscore 4.
Het gemiddelde van de tegenstanders is 91, dus jouw eindtotaal is 95 - 91 = -10.
Het loont dus wanneer je de tegenstanders met zoveel mogelijk punten laat zitten!

Boerenbridge: Tactiek

In het eerste deel van het spel zal een ieder zijn/haar slagen wat gemakkelijker halen, dan wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft. Want wanneer iemand al meer dan 79 punten heeft, kan deze gewoon alle slagen binnenhalen.

Laat de inzet afhangen van een aantal dingen. Allereerst scoren azen natuurlijk altijd. Bedenk ook, dat als je een kleur niet hebt, maar wel troef, dat je hierdoor ook slagen kunt halen.
Wanneer je een kleur niet hebt, dan kun je bijvoorbeeld een slag 'laten lopen' door niet in te troeven. Als je al je slagen al hebt gehaald waarop je hebt ingezet, en je bezit bijvoorbeeld nog een aas, waarmee je toch nog een slag kan halen, gooi dan deze kaart als puin weg. Hierdoor kun je zorgen dat je niet teveel slagen haalt.

Boerenbridge: Gameplay

Linksboven jouw eigen kaarten kunt zien welke kleur troef is. Een kruis betekent 'sans', dus geen troef. Bij het eerste spel is de troef klaver, daarna ruiten, harten, schoppen, sans.

Tijdens het spel kun je rechtsboven in beeld zien hoeveel punten iedereen heeft. Ook kun je daar zien hoeveel de inzet is en hoeveel slagen er inmiddels zijn gehaald per speler.

Boerenbridge Als je een kaart gespeeld hebt, zal de rest ook zijn slag doen, met de klok mee.
Als iedereen een kaart heeft opgegooid wijst de pijl aan naar wie de slag gaat.
Als je door wilt gaan naar de volgende slag, dan klik je 1 keer met de linkermuisknop.

Naast 'noord', 'oost', 'zuid' en 'west' zie je een getal staan in een blokje staan.
Wanneer het blokje grijs is met een zwart getal, dan wordt er aangegeven hoeveel slagen deze speler nog nodig heeft om zijn inzet te halen.
Wanneer het blokje zwart is met een gele nul, dan betekent het dat deze speler evenveel slagen heeft als zijn inzet.
Wanneer het blokje rood is met een zwart getal, dan is dit het aantal slagen dat deze speler over zijn inzet heen is.

Rechts zie je een voorbeeld:
Zuid zit goed, want hij heeft evenveel slagen gehaald als zijn inzet.
West en noord moeten beiden nog 1 slag halen om de inzet te halen.
Oost heeft pech, want met deze slag haalt jij er eentje meer dan de inzet.
Oost zit dus op -1, want hij heeft -1 slagen nodig, ofwel hij zit 1 slag boven de inzet.
Top 100 Boerenbridge
1. Rang 50
rang 50
Klaver10
1
8
2
24
3
15
4
11
5
9
1
387
2
184
3
115
4
88
166550 punten
2. Rang 50
rang 50
t451zon
1
2
2
17
3
15
4
25
5
31
1
248
2
136
3
150
4
109
rating: 4
158874 punten
3. Rang 17
rang 17
Tobiaslotte
1
2
2
1
3
4
4
1
5
2
1
8
2
3
3
1
4
3
rating: 175
108025 punten
4. Rang 44
rang 44
Lotje77
1
11
2
14
3
8
4
4
5
3
2
44
3
62
4
63
rating: 3191
90071 punten
5. Rang 35
rang 35
spatje
1
87
2
33
3
24
4
34
86080 punten
6. Rang 35
rang 35
jassen
1
8
2
4
3
3
4
2
2
30
3
41
4
42
rating: 2170
85955 punten
7. Rang 34
rang 34
ikwinaltijd
1
8
2
5
3
4
4
6
5
5
2
21
3
24
4
25
rating: 1872
85377 punten
8. Rang 31
rang 31
klaverschoppen
1
3
2
5
3
5
4
4
5
5
1
1
2
21
3
24
4
26
rating: 1606
84521 punten
9. Rang 26
rang 26
voetballer
1
7
2
3
3
2
4
3
5
1
2
10
3
13
4
22
rating: 793
82993 punten
10. Rang 24
rang 24
yoga
1
3
2
2
3
1
4
4
5
2
2
20
3
12
4
11
rating: 767
82537 punten
11. Rang 48
rang 48
boefjes2
1
19
2
30
3
24
4
39
5
30
1
32
2
22
3
16
4
11
79165 punten
12. Rang 40
rang 40
Goliath
1
1
3
2
4
5
5
1
1
69
2
53
3
36
4
35
rating: 1253
74513 punten
13. Rang 36
rang 36
houtje
2
1
3
2
4
1
5
2
1
73
2
48
3
37
4
29
73070 punten
14. Rang 15
rang 15
ROOSJE66
1
14
2
9
3
6
4
5
67740 punten
15. Rang 33
rang 33
hamstertje
1
6
2
5
3
4
4
5
5
2
2
22
3
26
4
18
rating: 1854
58374 punten
16. Rang 31
rang 31
verbeek
1
4
2
4
3
6
4
7
5
2
2
15
3
20
4
32
rating: 1542
57792 punten
17. Rang 9
rang 9
Gekke Henkie
2
2
5
1
1
1
2
3
4
1
rating: 114
53769 punten
18. Rang 38
rang 38
anita33
1
10
2
6
3
5
4
4
5
9
1
1
2
31
3
42
4
33
rating: 2508
47338 punten
19. Rang 36
rang 36
peterpan
1
5
2
7
3
7
4
8
5
1
2
28
3
34
4
52
rating: 1938
46213 punten
20. Rang 23
rang 23
jempie
1
35
2
17
3
7
4
12
42480 punten
21. Rang 23
rang 23
aaronzon
1
1
2
4
3
3
4
2
5
5
1
17
2
15
3
7
4
10
42475 punten
22. Rang 39
rang 39
juttes
2
1
3
1
4
2
1
104
2
43
3
38
4
31
34475 punten
23. Rang 18
rang 18
MARGREET
2
2
3
6
4
14
5
8
28190 punten
24. Rang 50
rang 50
klaastim
1
37
2
41
3
42
4
26
5
17
1
1
26970 punten
25. Rang 48
rang 48
gamover
1
9
2
7
3
6
4
10
5
12
1
11
2
61
3
77
4
63
rating: 4464
25479 punten
26. Rang 47
rang 47
appeltaart
1
6
2
6
3
11
4
4
5
11
1
15
2
63
3
69
4
93
rating: 4477
25397 punten
27. Rang 47
rang 47
bakvis
1
13
2
9
3
11
4
6
5
12
1
8
2
49
3
68
4
68
rating: 4123
25313 punten
28. Rang 46
rang 46
langesjaak
1
9
2
14
3
6
4
5
5
11
1
2
2
51
3
62
4
66
rating: 3910
24260 punten
29. Rang 45
rang 45
fritss
4
1
1
127
2
72
3
63
4
60
23740 punten
30. Rang 42
rang 42
Liliane
1
13
2
5
3
8
4
4
5
3
2
35
3
58
4
52
rating: 3422
22492 punten
31. Rang 42
rang 42
spiderman
1
12
2
9
3
6
4
6
5
5
1
12
2
33
3
53
4
46
rating: 2445
22150 punten
32. Rang 41
rang 41
vriendje
1
8
2
8
3
5
4
4
5
7
1
12
2
45
3
51
4
54
rating: 2458
21858 punten
33. Rang 39
rang 39
timmetje
1
8
2
8
3
8
4
4
5
5
1
9
2
41
3
43
4
40
rating: 2121
21136 punten
34. Rang 38
rang 38
jippo
1
90
2
60
3
34
4
18
rating: 46
20596 punten
35. Rang 35
rang 35
alexander
1
8
2
9
3
4
4
1
5
6
1
2
2
30
3
33
4
32
rating: 1686
19416 punten
36. Rang 35
rang 35
Eirikur
1
64
2
61
3
27
4
30
19190 punten
37. Rang 34
rang 34
jansan
1
73
2
34
3
30
4
35
18940 punten
38. Rang 31
rang 31
chocolaatje
1
9
2
2
3
2
4
2
5
5
2
20
3
23
4
33
rating: 1544
17954 punten
39. Rang 31
rang 31
Weegschaal
1
6
2
3
3
4
4
3
5
3
2
16
3
30
4
22
rating: 1697
17912 punten
40. Rang 30
rang 30
SvenTheMan
1
7
2
3
3
5
4
2
5
2
2
12
3
23
4
28
rating: 1429
17549 punten
41. Rang 28
rang 28
rinusvd
1
6
2
4
3
2
4
2
5
5
2
17
3
15
4
16
rating: 1172
17027 punten
42. Rang 27
rang 27
Olga_love
1
3
2
2
3
5
4
3
5
2
2
12
3
25
4
27
rating: 1227
16847 punten
43. Rang 25
rang 25
Soepeltjes
1
9
2
1
3
3
4
3
5
1
2
7
3
13
4
15
rating: 638
16203 punten
44. Rang 25
rang 25
tamarav
1
4
2
1
3
1
4
3
5
3
2
10
3
19
4
20
rating: 1084
16184 punten
45. Rang 22
rang 22
obiwan
1
3
2
3
3
2
4
1
5
3
2
9
3
14
4
10
rating: 765
15685 punten
46. Rang 19
rang 19
bert20655
1
19
2
14
3
11
4
5
14960 punten
47. Rang 17
rang 17
arie6
1
3
2
2
4
4
5
1
2
2
3
4
4
6
rating: 433
14753 punten
48. Rang 15
rang 15
keesvd
1
1
3
3
4
1
5
2
2
5
3
6
4
5
rating: 326
14416 punten
49. Rang 11
rang 11
Marty21
1
1
3
1
2
5
3
1
4
4
rating: 286
14016 punten
50. Rang 2
rang 2
beatme
3
2
4
1
rating: 28
13398 punten
51. Rang 50
rang 50
jetzen
1
73
2
128
3
163
4
189
5
199
1
7
2
10
3
9
4
11
rating: 37
47952 punten
52. Rang 49
rang 49
Jupiter
1
12
2
11
3
11
4
8
5
13
1
35
2
74
3
102
4
81
rating: 2680
13200 punten
53. Rang 49
rang 49
Cassandra
1
12
2
10
3
7
4
3
5
8
1
19
2
76
3
79
4
76
rating: 4283
13023 punten
54. Rang 48
rang 48
skywalker
1
10
2
9
3
9
4
6
5
5
1
42
2
68
3
86
4
107
rating: 2707
12422 punten
55. Rang 47
rang 47
Robbert82
1
7
2
6
3
4
4
10
5
9
1
23
2
62
3
84
4
98
rating: 3644
11534 punten
56. Rang 46
rang 46
janjansen
1
5
2
13
3
8
4
11
5
5
1
23
2
72
3
92
4
83
rating: 2278
10943 punten
57. Rang 46
rang 46
eddie80
1
8
2
10
3
8
4
7
5
3
1
23
2
68
3
80
4
97
rating: 2598
10928 punten
58. Rang 45
rang 45
Josefien73
1
12
2
10
3
2
4
12
5
10
1
5
2
58
3
69
4
90
rating: 2851
10541 punten
59. Rang 43
rang 43
Aladdin
1
12
2
3
3
12
4
12
5
6
1
8
2
56
3
56
4
45
rating: 2787
9532 punten
60. Rang 43
rang 43
Samuel
1
13
2
8
3
10
4
6
5
13
1
4
2
39
3
65
4
54
rating: 2849
9469 punten
61. Rang 43
rang 43
Alexis
1
20
2
17
3
22
4
25
5
17
1
45
2
21
3
11
4
14
9460 punten
62. Rang 43
rang 43
evafem
1
11
2
21
3
33
4
49
5
45
rating: 2
9397 punten
63. Rang 42
rang 42
Platipus
1
11
2
7
3
6
4
6
5
6
1
5
2
47
3
54
4
70
rating: 2945
9020 punten
64. Rang 41
rang 41
RuitenVrouw
1
11
2
7
3
8
4
4
5
3
1
19
2
47
3
46
4
50
rating: 2284
8749 punten
65. Rang 41
rang 41
djlamore
1
7
2
9
3
5
4
9
5
6
1
19
2
42
3
49
4
59
rating: 2413
8633 punten
66. Rang 41
rang 41
redu
1
9
2
9
3
7
4
4
5
3
1
4
2
44
3
63
4
53
rating: 2698
8423 punten
67. Rang 40
rang 40
ajax4ever
1
12
2
12
3
7
4
2
5
11
1
19
2
46
3
46
4
55
rating: 1409
8274 punten
68. Rang 40
rang 40
pinda26
1
9
2
3
3
5
4
7
5
6
1
6
2
38
3
60
4
56
rating: 2958
8088 punten
69. Rang 40
rang 40
renske17
1
11
2
9
3
5
4
7
5
5
1
15
2
44
3
52
4
59
rating: 1584
7934 punten
70. Rang 40
rang 40
techno
1
8
2
9
3
5
4
14
5
9
1
18
2
46
3
55
4
51
rating: 1331
7891 punten
71. Rang 39
rang 39
jantientje
1
6
2
11
3
9
4
3
5
3
1
7
2
33
3
42
4
46
rating: 2692
7742 punten
72. Rang 39
rang 39
bulldog
1
10
2
6
3
8
4
10
5
3
1
15
2
34
3
52
4
75
rating: 1628
7733 punten
73. Rang 39
rang 39
zumba
1
11
2
5
3
5
4
2
5
3
1
17
2
53
3
63
4
62
rating: 1320
7730 punten
74. Rang 39
rang 39
juffertje
1
5
2
8
3
10
4
7
5
7
1
22
2
43
3
53
4
49
rating: 1509
7659 punten
75. Rang 39
rang 39
omewillem
1
10
2
5
3
9
4
10
5
8
1
10
2
52
3
50
4
63
rating: 1303
7548 punten
76. Rang 39
rang 39
lekkerspelen
1
8
2
9
3
6
4
7
5
9
1
15
2
46
3
51
4
80
rating: 1203
7488 punten
77. Rang 39
rang 39
pimpampet
1
9
2
5
3
9
4
6
5
1
1
11
2
53
3
56
4
74
rating: 1430
7425 punten
78. Rang 38
rang 38
geeeeert
1
4
2
6
3
8
4
8
5
1
1
7
2
46
3
40
4
57
rating: 2454
7319 punten
79. Rang 38
rang 38
pokeraar
1
8
2
5
3
4
4
5
5
6
1
3
2
48
3
45
4
46
rating: 2465
7300 punten
80. Rang 38
rang 38
fredje
1
9
2
9
3
11
4
4
5
6
1
13
2
35
3
40
4
50
rating: 1483
7248 punten
81. Rang 38
rang 38
mrwiseguy
1
6
2
10
3
6
4
1
5
8
1
13
2
48
3
62
4
51
rating: 1442
7152 punten
82. Rang 38
rang 38
ladyinwhite
1
8
2
6
3
7
4
4
5
6
1
5
2
39
3
43
4
46
rating: 2278
7113 punten
83. Rang 38
rang 38
arnhem
1
7
2
6
3
11
4
4
5
3
1
5
2
24
3
55
4
36
rating: 2374
7044 punten
84. Rang 38
rang 38
ahmed1983
1
9
2
4
3
9
4
4
5
5
1
11
2
51
3
47
4
52
rating: 1515
7035 punten
85. Rang 38
rang 38
rotjoch
1
6
2
5
3
6
4
5
5
3
1
11
2
32
3
44
4
37
rating: 2526
6991 punten
86. Rang 37
rang 37
appeltje
1
4
2
10
3
5
4
7
5
5
1
14
2
42
3
65
4
57
rating: 1286
6961 punten
87. Rang 37
rang 37
paula66
1
4
2
6
3
5
4
6
5
4
1
11
2
34
3
52
4
56
rating: 2300
6960 punten
88. Rang 37
rang 37
barkruk
1
7
2
9
3
4
4
5
5
4
1
6
2
37
3
38
4
49
rating: 2060
6895 punten
89. Rang 36
rang 36
Ronvdb
1
5
2
8
3
2
4
3
5
4
1
18
2
44
3
55
4
56
rating: 1273
6508 punten
90. Rang 36
rang 36
sanneke
1
7
2
5
3
6
4
7
5
3
1
13
2
39
3
46
4
53
rating: 1447
6387 punten
91. Rang 36
rang 36
schoppenvrouw
1
2
2
11
3
8
5
5
1
14
2
35
3
55
4
42
rating: 1416
6316 punten
92. Rang 36
rang 36
Stijn
1
6
2
10
3
1
4
9
5
3
1
6
2
27
3
46
4
35
rating: 1949
6314 punten
93. Rang 35
rang 35
superboertje
1
7
2
6
3
3
4
5
5
3
1
14
2
39
3
40
4
55
rating: 1238
6143 punten
94. Rang 35
rang 35
stoerevent
1
6
2
3
3
5
4
5
5
5
1
7
2
29
3
40
4
53
rating: 2194
6124 punten
95. Rang 35
rang 35
heervrouwboer
1
5
2
8
3
6
4
5
5
5
1
5
2
36
3
32
4
36
rating: 1870
6110 punten
96. Rang 35
rang 35
stefke
1
52
2
61
3
71
4
104
rating: 1
6081 punten
97. Rang 35
rang 35
Petra vd w
1
6
2
2
3
8
4
1
5
4
1
8
2
27
3
49
4
42
rating: 2140
6040 punten
98. Rang 35
rang 35
kikkertje
1
7
2
8
3
4
4
5
5
5
1
11
2
25
3
29
4
33
rating: 1780
6020 punten
99. Rang 35
rang 35
Yvar
1
4
2
8
3
4
4
3
5
4
1
5
2
31
3
46
4
38
rating: 1921
5986 punten
100. Rang 35
rang 35
ikdaagjeuit
1
7
2
3
3
5
4
4
5
10
1
6
2
31
3
38
4
37
rating: 1793
5818 punten
Dagscores vandaag
1 70 Rang 41 djlamore
2 68 Rang 27 Noah
3 58 Rang 33 jagertje
4 48 Rang 46 langesjaak
5 41 Rang 50 t451zon
6. 39 Rang 48 boefjes2
7. 36 Rang 32 ieniemienie
8. 33 Rang 50 jetzen
9. 10 Rang 39 bulldog
10. 7 Rang 39 lekkerspelen
Dagscores gisteren
1 61 Rang 30 opahans
2 52 Rang 18 MARGREET
3 51 Rang 50 jetzen
4 46 Rang 29 harrie
5 45 Rang 9 Gekke Henkie
5 45 Rang 17 Tobiaslotte
bekijk mijn laatste duels en uitdagingen

Vergelijk met je vrienden
Geen gegevens beschikbaar
Huidig toernooi (#380)
1. 40 Rang 50 t451zon
2. 30 Rang 9 Gekke Henkie
3. 22 Rang 40 Goliath
Vorig toernooi (#379)
1 21 Rang 50 t451zon
2 17 Rang 40 Goliath
3 13 Rang 27 Vlindertje
4 10 Rang 39 omewillem
Auteur: Edwin Morren | Algemene voorwaarden | Contact | © Copyright 2008-2017